Suzuki GS500 og motorgang
Fra : Thomas

Dato : 14-06-03 15:25

.....med 18 km på klokken er dette måske lidt tidligt at høre "expertisen",
meeen jeg synes den gåe en smule ujævnt, dette er både tomgang og ved
(astadig) kørsel.

Nogle erfaringer at trække på? - er det normalt nu hvor den er sprit ny ??

thomas

Fra : Bjørn S

Dato : 14-06-03 15:40

"Thomas" <thomas_150@hotmail.com> skrev
> [...]
> (astadig) kørsel.
>
> Nogle erfaringer at trække på? - er det normalt nu hvor den er sprit ny ??

Til lykke med kværnen !
Den vil sikkert gå blødere som kilometerene løber på, og så skal man jo lige
vende sig til en ny maskine. Min gik hårdt, var meget stram i gearene, og
virket i det hele taget stiv i det... det aftog hen ad vejen, allerede ved
første optanking / 200km, dels fordi man vænnet sig til det, og dels fordi
den lige gik sig til (dog en jelt anden MC, men prinsippet er jo generelt).
Nye stempelringe skal jo slides til lidt inden de finder sit leje, det
mærkes mere på en MC end i en bil, så motorgangen kan lyde lidt hård i
gangen.
Pas nu bare på at der vitterlig ER nok olie på, at tændrørshætterne sidder
på plads, og at den ikke går ud i tomgang, den kan du jo selv justere, at du
ikke kører for længe, og for meget med choker, så kører den sikkert fint i
laaang tid.

Er du det mindste i tvivl skal du jo bare opsøge forhandleren, heller en
gang for meget end for lidt.

--
/Bjørn

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 14-06-03 21:57

"Thomas" <thomas_150@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (astadig) kørsel.
>
> Nogle erfaringer at trække på? - er det normalt nu hvor den er sprit ny ??

Øhh, måske et lidt dumt spørgsmål, men har du husket at lukke for chokeren?
.... en klasikker for nye mc-ister.

Tillykke med GS'eren i øvrigt

Mvh.

Henrik, Aalborg

Fra : Michael F. Larsen

Dato : 15-06-03 10:30

Tillykke med den...

Bare sørg for at køre den til efter forskrifterne. Det står angivet i din
manual hvorledes den skal køres til.

/Fastrup

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-06-03 11:52

> [...]
> (astadig) kørsel.
>
> Nogle erfaringer at trække på? - er det normalt nu hvor den er sprit ny ??

Hej Thomas

Hvor grøn er du? Tror du ikke bare det er fordi du har købt en 2 cylindret
model? De spinder ikke i tomgang som en 4 cylindret model gør, og de trækker
ikke rent under ca. 3000rpm. Da du er ved at køre din GS'er til kommer jeg
lige med et par anbefalinger. Lad den gå over 4000rpm. Den trækker ikke frit
under 4000rpm når man kommer op i 3-4 gear. Lad være med at køre med mere
end ½ gas. Skid højt og flot på hvor mange rpm du kommer op på med max ½gas.
Så lange du ikke haner den skader ikke noget. Sejtræk skader motoren. Især
under tilkørsel.

Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km

1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal _IKKE_ skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge. Ved hurtigt motorvejskørsel, så check
olien ved hver eller hver anden tankning.

Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene. Når den er kørt til.

--
Mojn
Jens Bager Jensen