Hvem har erfaring med at sejle gennem Gøta~
Fra : Kurt & Connie

Dato : 11-06-03 22:46

Vi planlægger at sejle gennem Gøta kanalen her i sommer i en motorsejler. Vi
har fået fortalt de "grusomste" historier om uheld og skader i sluserne, og
at der ikke er mange, der kommer igennem uden skrammer på båden. Det sker
iflg de pågældende i forbindelse med opslusningen. Der er bl a nogle grimme
spunsvægge af jern i nogle af sluserne, som kan give problemer med
affendringen.

Der er meget få, som oplyser, at det har været problemløst at blive sluset
i Gøta kanalen.

Vores båd er 38 fod og vejer næsten 8 t.

Vi hører gerne fra jer, som har erfaringer med sejlads gennem Gøta kanalen.

Hvormeget og hvilket fendergrej bør man have med på turen? Er der behov for
kuglefendere? Anbefales det at få lavet et fenderbræt evt to (en til hver
side).
Hvad med bildæk pakket ind i sort plastic sæk - Kan de fx skaffes derovre,
eller skal man i givet fald tage dem med hjemmefra?

mvh
Kurt

Fra : Brian Lodahl

Dato : 12-06-03 10:41

Mine forældres Grinde stod igennem forrige år - jeg var selv med på det
første stykke op - til og med Trollhättan. Det lyder lidt overdrevet, som du
skriver at båden bliver skrammet. Vores led ingen overlast.
Det er rigtigt at der er nogle grimme vægge i sluserne, men det kan altså
lade sig gøre at komme helskindet igennem. Hvis man er opmærksom, tager det
stille og roligt og hjælpes ad nogle både ad gangen, er det ikke så slemt...
det kan faktisk blive helt hyggeligt. Mit bedste råd er, at se sig godt om
efter nogen, der har prøvet det før, og så lure dem kunsten efter så du kan
se, hvordan man gør det.

Du skriver at du måske skal lave et fenderbræt eller to. Det lyder som en
god ide. Derudover så hav rigeligt med fendere med. Og også meget vigtigt:
Hav nogle laaange fortøjninger med, husk ekstra sæt til spring. Du kan komme
ud for at der er langt mellem ringe og pullerter på væggene af sluserne, og
de skal jo nogle steder nå temmelig langt.

Når man sluser kan det i princippet ske på to måder: 1) du ligger selv
inderst og har dermed hele arbejdet med at holde båden 1/2 meter fra
slusevæggen, når vandet fosser ind. Det er lidt svært første gang, men man
lærer det hurtigt. 2) du følges med et par andre (som vi gjorde nogle
gange), og så skiftes i til at ligge inderst og tage arbejdet. Den yderste
båd kan da så blot fortøjre med spring til den inderste, og i kan så evt.
hjælpe til med at holde begge både fra væggen.

Nogle af de nederste sluser har lavet en slags lodrette metalrør, der står
ned i slusen langs væggen og i hele slusens højde. Så lægger du simpelt hen
fortøjringen rundt om den, og den følger så med i niveau med båden hvad
enten det går opad eller nedad.

I Grinden (der jo er ca 28 fod og 3 tons) var vi 3 personer det første
stykke af turen. Jeg skulle hjem på arbejde, så jeg forlod mine forældre da
de var nået op igennem Trollhättan kanalen. De tog selv turen 2 personer
resten af vejen til den botniske bugt, og hjemad via Ystad og Storstrømmen
(til Vejle). Varighed i alt ca. 5 uger.

Vi have overhovedet ingen søkort til det første stykke op fra Göteborg til
Trollhättan. Det er simpelt hen ikke nødvendigt. Der er kun een vej, og det
er en smal kanal så det kan ikke gå galt med det. Når vi skulle beregne
afstande og finde overnatningssteder brugte vi en lille turistbrochure, vi
fik udleveret af havnemesteren i Göteborg. Den var ganske fin at sejle
efter.

og så lige et sidste trick: Godt nok er sverige et forbudsland, og godt nok
kan de virke lidt konservative, men tro mig: der er intet der bløder op for
en lidt knotten og bureaukratisk slusemester som at lange et par store
guldøl op over kanten til ham som tak for hjælpen. Vi havde 2 rammer tysk
1/2 liters guld exportøl med til samme formål, og jeg ved ikke om det har
hjulpet på deres velvillighed til at åbne, men det har så sandelig heller
ikke skadet.

Vær også opmærksom på at du når du kommer op i søerne skal regne med at din
båd stikker måske 5 cm dybere end normalt. det er fordi det er
ferskvandssøer, og derfor er vandets bæreevne ikke nær så god som i
saltvand. Dit deplacement bliver med andre ord lidt større.

God vind,
Brian Lodahl