/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Bærbar
Fra : john lundsgaard


Dato : 11-06-03 14:44

Jeg ved godt at de måske er lige på kanten til at være OT men jeg vover det
ene øje )

Jeg har fået fingre i en bærbar, og har DLSK version 1 liggende hjemme på
PC'en, og en GPS ombord, så nu tror jeg det skal være!!

Men strøm kære venner,
- den bærbare kræver 16 V, og har en strømforsyning fra 220 V til 16 V.
Det er da tumpet først at lade en converter lave 12 volt fra akumulatoren om
til 220 V (med det effekttab som det medfører) for derefter at sende det
gennem en strømforsyning der får det til at ende på 16 V (med et yderligere
tab).

Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i et
hug.

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch



 
 
Claus Tersgov (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-06-03 15:33


"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee73216


> - den bærbare kræver 16 V, og har en strømforsyning fra 220 V til 16 V.
> Det er da tumpet først at lade en converter lave 12 volt fra akumulatoren om
> til 220 V (med det effekttab som det medfører) for derefter at sende det
> gennem en strømforsyning der får det til at ende på 16 V (med et yderligere
> tab).
>
> Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i et
> hug.

Det får du ikke mere energi ud af, der er jo også et omsætningstab. Prøv først
at se, om den ikke vil køre på 12v, det kan langt de fleste. De 16v er for at
der er spænding nok til at *lade* batteriet,maskinen kan sikkert godt køre på
12, men den lader bare ikke.

Claus



Ole Pagh (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 11-06-03 17:35

john lundsgaard wrote:
>
> Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i

En DC-DC converter til knap 500,- fra TopDane kan gøre jobbet, men prøv at
køre PC'en på 12V så undgår du et merforbrug på ca. 30-50 % til
convertertab.

Dog en lille advarsel hvis man ikke har særskilt start og forbrugsbatteri:

Ved 12V drift vil PC'en aflade langsomt og når den er nede på få % rest af
sit eget batteri, er det min erfaring at start af bådmotoren vil give så
store spændingsfald og -spidser at PC'en kan opføre sig på de mest
besynderlige måder, og måske tage skade.

Og ja... Jeg ved godt at man bør have adskilt forbrug og start batteri, men
med at _ekstra_, altid fuldt opladet batteri, går det.

Ole Pagh



Hans Olsen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Olsen


Dato : 11-06-03 18:06


"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee73216$1@news.wineasy.se...
> Jeg ved godt at de måske er lige på kanten til at være OT men jeg vover
det
> ene øje )
> Men strøm kære venner,
Hej
Lav det ordentlig hvis det skal være:
http://www.topdane.dk/GpsForPC.htm
se nederst på siden.
har selv købt en - 100 % ok

MVH
Hans Olsen




john lundsgaard (11-06-2003)
Kommentar
Fra : john lundsgaard


Dato : 11-06-03 20:12

Hej Hans

Den ser smart ud, og er vel nærmest det jeg efterlyser.

Tak for rådene, også til jer andre, og - Jo jeg har to adskilte
akkumulatorer, en til start og en til forbrug

--
Kig ind på:

www.sitecenter.dk/highfield-ranch



anders (11-06-2003)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 11-06-03 21:14

Brinck elektronik i Lyngby eller københavn kan klare samme sag for 349,-
(DC-DC konverter)

Anders
"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee73216$1@news.wineasy.se...
> Jeg ved godt at de måske er lige på kanten til at være OT men jeg vover
det
> ene øje )
>
> Jeg har fået fingre i en bærbar, og har DLSK version 1 liggende hjemme på
> PC'en, og en GPS ombord, så nu tror jeg det skal være!!
>
> Men strøm kære venner,
> - den bærbare kræver 16 V, og har en strømforsyning fra 220 V til 16 V.
> Det er da tumpet først at lade en converter lave 12 volt fra akumulatoren
om
> til 220 V (med det effekttab som det medfører) for derefter at sende det
> gennem en strømforsyning der får det til at ende på 16 V (med et
yderligere
> tab).
>
> Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i et
> hug.
>
> Hilsen John
>
> --
> Kig ind på
> www.sitecenter.dk/highfield-ranch
>
>



Jørgen Andreasen (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Andreasen


Dato : 11-06-03 21:53

Jo, der findes flere modeller. - Proconsult i Odense har en, lignende den
hos Brink. Den klarer 70 watt og koster kr. 399,- incl. moms. Hos Masnedø
Marinecenter i Vordingborg fås den samme for kr,. 425,-.
(en original adaptor til min IBM bærbar koster ca kr. 1.100. - så der er
pokkers til prisforskel.)

Jeg er også sådan lidt bagefter og målte lidt på den ved tilslutning i
båden.
Uden tilslutning til PC æder den ca 0,054 Amp for intet at lave.
Ved tilslutning til PC med skærm (DLSK 1) tændt bruger den ca 2,8 Amp. - Når
disken også kører tæres 3,3 Amp.
Men det er også til opladning af PC' ens batteri, som var halvt opladet.

Når batteriet er fuldt opladet tæres ca 1,0 Amp
Slukker du skærmen kan du spare ca 0,5 Amp.

Alle tal er lidt grove, men giver alligevel et billede af forholdet.
Og så kan du jo begynde at regne lidt på din batterikapacitet.

Venligst
Jørgen


anders skrev i meddelelsen
<3ee78d9c$0$97209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>Brinck elektronik i Lyngby eller københavn kan klare samme sag for 349,-
>(DC-DC konverter)
>
>Anders
>"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>news:3ee73216$1@news.wineasy.se...
>> Jeg ved godt at de måske er lige på kanten til at være OT men jeg vover
>det
>> ene øje )
>>
>> Jeg har fået fingre i en bærbar, og har DLSK version 1 liggende hjemme på
>> PC'en, og en GPS ombord, så nu tror jeg det skal være!!
>>
>> Men strøm kære venner,
>> - den bærbare kræver 16 V, og har en strømforsyning fra 220 V til 16 V.
>> Det er da tumpet først at lade en converter lave 12 volt fra akumulatoren
>om
>> til 220 V (med det effekttab som det medfører) for derefter at sende det
>> gennem en strømforsyning der får det til at ende på 16 V (med et
>yderligere
>> tab).
>>
>> Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i et
>> hug.
>>
>> Hilsen John
>>
>> --
>> Kig ind på
>> www.sitecenter.dk/highfield-ranch
>>
>>
>
>



Claus og Susanne (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus og Susanne


Dato : 12-06-03 08:59

Hmm bare en tanke
Kan man ikke bare pille battriet ud, så lader det helt sikkert ikke på det??

S. Jørgensen


"Jørgen Andreasen" <jamon@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee79858$0$15311$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jo, der findes flere modeller. - Proconsult i Odense har en, lignende den
> hos Brink. Den klarer 70 watt og koster kr. 399,- incl. moms. Hos Masnedø
> Marinecenter i Vordingborg fås den samme for kr,. 425,-.
> (en original adaptor til min IBM bærbar koster ca kr. 1.100. - så der er
> pokkers til prisforskel.)
>
> Jeg er også sådan lidt bagefter og målte lidt på den ved tilslutning i
> båden.
> Uden tilslutning til PC æder den ca 0,054 Amp for intet at lave.
> Ved tilslutning til PC med skærm (DLSK 1) tændt bruger den ca 2,8 Amp. -
Når
> disken også kører tæres 3,3 Amp.
> Men det er også til opladning af PC' ens batteri, som var halvt opladet.
>
> Når batteriet er fuldt opladet tæres ca 1,0 Amp
> Slukker du skærmen kan du spare ca 0,5 Amp.
>
> Alle tal er lidt grove, men giver alligevel et billede af forholdet.
> Og så kan du jo begynde at regne lidt på din batterikapacitet.
>
> Venligst
> Jørgen
>
>
> anders skrev i meddelelsen
> <3ee78d9c$0$97209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> >Brinck elektronik i Lyngby eller københavn kan klare samme sag for 349,-
> >(DC-DC konverter)
> >
> >Anders
> >"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> >news:3ee73216$1@news.wineasy.se...
> >> Jeg ved godt at de måske er lige på kanten til at være OT men jeg vover
> >det
> >> ene øje )
> >>
> >> Jeg har fået fingre i en bærbar, og har DLSK version 1 liggende hjemme

> >> PC'en, og en GPS ombord, så nu tror jeg det skal være!!
> >>
> >> Men strøm kære venner,
> >> - den bærbare kræver 16 V, og har en strømforsyning fra 220 V til 16
V.
> >> Det er da tumpet først at lade en converter lave 12 volt fra
akumulatoren
> >om
> >> til 220 V (med det effekttab som det medfører) for derefter at sende
det
> >> gennem en strømforsyning der får det til at ende på 16 V (med et
> >yderligere
> >> tab).
> >>
> >> Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i
et
> >> hug.
> >>
> >> Hilsen John
> >>
> >> --
> >> Kig ind på
> >> www.sitecenter.dk/highfield-ranch
> >>
> >>
> >
> >
>
>



Jørgen Andreasen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Andreasen


Dato : 12-06-03 21:20

Jo, det kan man da godt, så sparer man lidt akkumulatorstrøm. Det snedigste
er nok, at sørge for at den bærbares batteri er fuldt opladet, når man står
til søs. Så er man vel "dobbeltsikker".
Disse cigartænderstik, adapteren benytter kunne tænkes at være lidt
ustabile, når båden gynger, og hvis strømmen lige pludselig svigter, skal
PC' nok starte op igen, scannes for fejl ved nedlukning, og hvad ved jeg.
Og det måske lige, hvor det kune være rart at se, hvor man var henne.

Men så har vi jo selvfølgelig vore gode solide papirsøkort!!

venligst

Jørgen

Claus og Susanne skrev i meddelelsen ...
>Hmm bare en tanke
>Kan man ikke bare pille battriet ud, så lader det helt sikkert ikke på
det??
>
>S. Jørgensen
>
>>



Jan Rasmussen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 13-06-03 00:37

Hmm... måske kunne man også vente med at sætte cigarstikket i til PC, melder
at den er ved at være flad, og så herefter tage batterierne ud...
Hmm... hvis osse bare en tanke

--


Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

"Jørgen Andreasen" <jamon@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee8e22a$0$15370$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Jo, det kan man da godt, så sparer man lidt akkumulatorstrøm. Det
snedigste
> er nok, at sørge for at den bærbares batteri er fuldt opladet, når man
står
> til søs. Så er man vel "dobbeltsikker".
> Disse cigartænderstik, adapteren benytter kunne tænkes at være lidt
> ustabile, når båden gynger, og hvis strømmen lige pludselig svigter, skal
> PC' nok starte op igen, scannes for fejl ved nedlukning, og hvad ved jeg.
> Og det måske lige, hvor det kune være rart at se, hvor man var henne.
>
> Men så har vi jo selvfølgelig vore gode solide papirsøkort!!
>
> venligst
>
> Jørgen
>
> Claus og Susanne skrev i meddelelsen ...
> >Hmm bare en tanke
> >Kan man ikke bare pille battriet ud, så lader det helt sikkert ikke på
> det??
> >
> >S. Jørgensen
> >
> >>
>
>



Peter Ingsø Laursen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Peter Ingsø Laursen


Dato : 13-06-03 17:09

"Jørgen Andreasen" <jamon@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ee8e22a$0$15370$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

---snip----
> Disse cigartænderstik, adapteren benytter kunne tænkes at være lidt
> ustabile, når båden gynger, og hvis strømmen lige pludselig svigter, skal
---snip---

Af samme grund har jeg skiftet mine "cigarstik" ud med prof. XLR-stik. De
går ingen steder!

---

mvh, Peter Ingsø Laursen



Kaare Schou (14-06-2003)
Kommentar
Fra : Kaare Schou


Dato : 14-06-03 08:51

Kig på http://www.targus.co.uk/accessories_power.asp
--Kaare

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote in message
news:3ee73216$1@news.wineasy.se...
| Jeg ved godt at de måske er lige på kanten til at være OT men jeg vover
det
| ene øje )
|
| Jeg har fået fingre i en bærbar, og har DLSK version 1 liggende hjemme på
| PC'en, og en GPS ombord, så nu tror jeg det skal være!!
|
| Men strøm kære venner,
| - den bærbare kræver 16 V, og har en strømforsyning fra 220 V til 16 V.
| Det er da tumpet først at lade en converter lave 12 volt fra akumulatoren
om
| til 220 V (med det effekttab som det medfører) for derefter at sende det
| gennem en strømforsyning der får det til at ende på 16 V (med et
yderligere
| tab).
|
| Findes der ikke en klog mand (M/K) der kan lave 12 volt om til 16 V i et
| hug.
|
| Hilsen John
|
| --
| Kig ind på
| www.sitecenter.dk/highfield-ranch
|
|



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste