|
| Afladt batteri Fra : Jacob Deleuran Grunn~ |
Dato : 11-06-03 20:15 |
|
Hej NG,
Så er den gal, og self. 3 dage før bronzekursus
Da jeg skulle hjem fra Uni i dag, kunne jeg ikke starte min MC. I starten
hostede den lidt da jeg trykkede på starteren, og få sekunder efter var det
eneste tegn på liv klikken fra et relæ. Jeg undersøgte cyklen, og der var
godt nok lys i alle de lamper der skulle være m.v. Det eneste jeg kunne se
der ikke var som det skulle være, var at min højre tændrør ikke var lidt
løst skruet i. Jeg strammede tændrøret (med fingrene), og prøvede igen., men
nu var MC'en helt død.
Hmmm... så måtte jeg jo prøve at "løbe" den i gang. Det virkede heldigvis og
der var ikke nogle yderligere problemer med at køre de 10 km hjem, hvoraf de
6 er på motorvej.
Da jeg kom hjem slukkede jeg dyret og lod det hvile et halvt minuts tid og
prøvede så starteren igen, hvilket resulterede i at MC'en startede som den
skulle.
Umiddelbart så ser det ud som om at mit batteri på mystisk vis var gået
dødt, jeg har dog aldrig haft problemer med det før, og batteriet er kun 2
år gammelt.
Mit spørgsmål er hvordan det kan være at mit batteri kan være gået dødt.
Kan batteriet blive afladt gennem tændrøret, hvis det har siddet løst, eller
kan laderen på mystisk vis have været i uorden, for så at virke på turen
hjem i dag?
Jeg er åben for forslag...
/Jacob
Honda Super Dream '83
| |
Maria & Anders (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Maria & Anders |
Dato : 11-06-03 20:34 |
|
"Jacob Deleuran Grunnet" <jdgSSS@laxity.dk> wrote in message
news:bc7v45$1cqk$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
> Så er den gal, og self. 3 dage før bronzekursus
>
> Da jeg skulle hjem fra Uni i dag, kunne jeg ikke starte min MC. I starten
> hostede den lidt da jeg trykkede på starteren, og få sekunder efter var
det
> eneste tegn på liv klikken fra et relæ. Jeg undersøgte cyklen, og der var
> godt nok lys i alle de lamper der skulle være m.v. Det eneste jeg kunne se
> der ikke var som det skulle være, var at min højre tændrør ikke var lidt
> løst skruet i. Jeg strammede tændrøret (med fingrene), og prøvede igen.,
men
> nu var MC'en helt død.
>
> Hmmm... så måtte jeg jo prøve at "løbe" den i gang. Det virkede heldigvis
og
> der var ikke nogle yderligere problemer med at køre de 10 km hjem, hvoraf
de
> 6 er på motorvej.
>
> Da jeg kom hjem slukkede jeg dyret og lod det hvile et halvt minuts tid og
> prøvede så starteren igen, hvilket resulterede i at MC'en startede som den
> skulle.
>
> Umiddelbart så ser det ud som om at mit batteri på mystisk vis var gået
> dødt, jeg har dog aldrig haft problemer med det før, og batteriet er kun 2
> år gammelt.
> Mit spørgsmål er hvordan det kan være at mit batteri kan være gået dødt.
>
> Kan batteriet blive afladt gennem tændrøret, hvis det har siddet løst,
eller
> kan laderen på mystisk vis have været i uorden, for så at virke på turen
> hjem i dag?
>
> Jeg er åben for forslag...
>
> /Jacob
> Honda Super Dream '83
>
>
Hej
Et batteri er faktisk en lidt følsom sag man skal passe godt på.
I vinteropbevaring skal man tage det af, eller koble det fra mc'en og lade
på det engang i mellem. Evt sæt en 12 v pære på en times tid for at aflade
det lidt, og begynd derefter at lade på det igen. Det kan dog også anbefales
at gøre dette i sæsonnen, især hvis man kører kortere ture. Her kan pæren
dog undværes da der for det meste er konstant forbrug på batteriet.
Mc'en lader langt mindre end en lader gør, og det vil sige hvis du kører
korte ture med megen kold start kan generatoren på mc'en ikke kompensere for
det forbrug der er på batteriet. Derfor, jo flere korte ture, og jo mere
stop og start, jo mere brug for ladning er der.
Det du oplevede med lys i lamperne er helt normalt. Lamperne, horn etc.
kræver ikke ret meget strøm, hvorimod en tur med starteren rykker rimelig
mange ampere igennem batteriet. Så derfor, hvis der ikke er nok strøm på
batteriet, ergo ingen start.
Og det har absolut ikke noget med tændrøret at gøre. Det er simpelthen fordi
der er for lidt strøm på batteriet. Måske burde du få tjekket om den lader
ordentligt? Det ved jeg ikkehvordan man gør. desværre.
Tjek også om der er nok sæske i batteriet, og hvis ikke fyld op til max med
demineraliseret vand.
Men mit forslag er at give det en tur på laderen natten over. Hjælper det
ikke, er dit batteri faldet sammen og du skal have et nyt.
--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)
| |
Christian Knudsen (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 11-06-03 22:11 |
|
> Og det har absolut ikke noget med tændrøret at gøre. Det er simpelthen
fordi
> der er for lidt strøm på batteriet. Måske burde du få tjekket om den lader
> ordentligt? Det ved jeg ikkehvordan man gør. desværre.
Tag et voltmeter og slut det til dit batteri. Start mc'en, og kør den op på
ca ½ af de omdrejninger den kan tage og aflæs hvor meget den lader med. Den
skal gerne lade med 14,5 - 15 V, mener jeg. Bager kan de korrekte tal...
Hvis den lader med mindre, lader den ikke nok, og er den over 15 lader den
for meget, men det er nok ikke tilfældet her .))
mvmch
christian
| |
Martin Sørensen (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 11-06-03 22:12 |
|
> Tag et voltmeter og slut det til dit batteri. Start mc'en, og kør den
> op på ca ½ af de omdrejninger den kan tage og aflæs hvor meget den
> lader med. Den skal gerne lade med 14,5 - 15 V, mener jeg. Bager kan
> de korrekte tal... Hvis den lader med mindre, lader den ikke nok, og
> er den over 15 lader den for meget, men det er nok ikke tilfældet her
Tallene svinger nok en smule fra model til model, men batterierne er jo de
samme, så de burde ligge inden for samme interval.
Manualen til min MC siger at spændingen skal ligge mellem 14.2V og 14.8V,
når motoren gasses op til over 2000rpm.
signing off.. Martin Sørensen
| |
GERT BO THORGERSEN (12-06-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 12-06-03 01:18 |
|
Christian Knudsen <s001400@student.dtu.dk> skrev i en
news:3ee79996$0$97168$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Og det har absolut ikke noget med tændrøret at gøre. Det er simpelthen
> fordi
> > der er for lidt strøm på batteriet. Måske burde du få tjekket om den
lader
> > ordentligt? Det ved jeg ikkehvordan man gør. desværre.
>
>
> Tag et voltmeter og slut det til dit batteri. Start mc'en, og kør den op
på
> ca ½ af de omdrejninger den kan tage og aflæs hvor meget den lader med.
Den
> skal gerne lade med 14,5 - 15 V, mener jeg. Bager kan de korrekte tal...
> Hvis den lader med mindre, lader den ikke nok, og er den over 15 lader den
> for meget, men det er nok ikke tilfældet her .))
>
> mvmch
> christian
>
Min BMW R100S lader kun med 13,8 V hvilket er bundgrænsen men ok; grunden
dertil er at den tidligere ejer ladede batteriet uden at frakoble det fra
ledningsnettet. Lad evt. batteriet op - taget ud af motorcyklen - mål
spændingen og mål igen efter et døgn, det skrives nemlig at det falder ca. 1
% i døgnet. Jeg har selv flere gange kontrolleret på denne måde, da jeg
havde nogle problemer, men da med måling først med frakoblet batteri (bare
en ledning (normalt plusledningen)) og senere, efter at fejlen var fundet,
med tilkoblet batteri. Og da over flere dage hvor vejret f.eks.gjorde at jeg
ikke fik kørt på den.
Mål også på batteriet - forbindelsen til batteriet - om det viser at der
bruges strøm uden at der er isat tændingsnøgle; den fejl var på min da jeg
erhvervede den, pga. af nærmest stelforbindelser forårsaget af mange års
rust og tiliring.
Gert Thorgersen
| |
Bjørn S (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 12-06-03 10:56 |
|
GERT BO THORGERSEN wrote:
> % i døgnet. Jeg har selv flere gange kontrolleret på denne måde, da jeg
> havde nogle problemer, men da med måling først med frakoblet batteri (bare
> en ledning (normalt plusledningen)) og senere, efter at fejlen var fundet,
> med tilkoblet batteri. Og da over flere dage hvor vejret f.eks.gjorde at jeg
> ikke fik kørt på den.
Gør det til en god vane ALTID at afmonter minuskabelet først ved måling og
arbejde på batteri/el-anlæg !!
Ligeledes, monter ALTID minuskabelet til sidst.
Årsagen til dette er at minus jo også går til stel, og hvis man, uden at
frakoble minus, kommer til at ramme stel når man skruer på pluskabelet kan
det give en ordentlig knald og kortslutning.
I de værste tilfælder kan batteriet explodere med syresprøjt og dets værre.
- been there, done that
Jeg har utallige exempler fra hvor det har gået galt, både af egen
erfaring, og fra arbejdskollegaer, fordi man bare liige skulle...
Lad nu ikke det afholde nogen fra at gøre det selv, husk bare minus først
af, sidst på, så går det fint.
--
/Bjørn
| |
GERT BO THORGERSEN (12-06-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 12-06-03 14:49 |
|
Bjørn S <bjosko@yahoo.com> skrev i en news:bc9inn$t1d$1@abbeden.bunk.cc...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
>
> > % i døgnet. Jeg har selv flere gange kontrolleret på denne måde, da jeg
> > havde nogle problemer, men da med måling først med frakoblet batteri
(bare
> > en ledning (normalt plusledningen)) og senere, efter at fejlen var
fundet,
> > med tilkoblet batteri. Og da over flere dage hvor vejret f.eks.gjorde at
jeg
> > ikke fik kørt på den.
>
> Gør det til en god vane ALTID at afmonter minuskabelet først ved måling og
> arbejde på batteri/el-anlæg !!
> Ligeledes, monter ALTID minuskabelet til sidst.
>
> Årsagen til dette er at minus jo også går til stel, og hvis man, uden at
> frakoble minus, kommer til at ramme stel når man skruer på pluskabelet kan
> det give en ordentlig knald og kortslutning.
> I de værste tilfælder kan batteriet explodere med syresprøjt og dets
værre.
>
> - been there, done that
> Jeg har utallige exempler fra hvor det har gået galt, både af egen
> erfaring, og fra arbejdskollegaer, fordi man bare liige skulle...
> Lad nu ikke det afholde nogen fra at gøre det selv, husk bare minus først
> af, sidst på, så går det fint.
>
> --
> /Bjørn
>
Jeg er helt enig og tager også normalt først minus ledningen fra. Har dog
heldigvis ikke
ødelagt elektriske komponenter de gange, hvor jeg ikke havde lært det, og
hvor jeg med nøglen på plus ramte stellet når minus stadig var forbundet til
stel.
Gert Thorgersen
| |
Lars T. Thomsen (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 11-06-03 21:01 |
|
> Kan batteriet blive afladt gennem tændrøret, hvis det har siddet løst,
eller
> kan laderen på mystisk vis have været i uorden, for så at virke på turen
> hjem i dag?
Et løst tændrør, der aflader batteriet... næh, det tror jeg næppe....
Hvordan skulle dette kunne ske!?
Mit spinkle forslag: Check syrestanden, mål batteriet både med og uden
belastning. Hvordan så det ud mht. instrumentlyset idet, at du hørte
startrelæets klik? - Hvis du ikke kunne se et "dyk" i lyset, så kunne det
måske tyde på, at det er starterkullene eller kontaktsættet i relæet der
driller.
Hvis du kunne se et *meget* kraftigt "dyk" i instrumentbelysningen, så skal
fejlen nok findes i dit batteri...
Hilsen
Lars
| |
Martin Sørensen (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 11-06-03 21:08 |
|
> Hmmm... så måtte jeg jo prøve at "løbe" den i gang. Det virkede
> heldigvis og der var ikke nogle yderligere problemer med at køre de
> 10 km hjem, hvoraf de 6 er på motorvej.
> Umiddelbart så ser det ud som om at mit batteri på mystisk vis var
> gået dødt, jeg har dog aldrig haft problemer med det før, og
> batteriet er kun 2 år gammelt.
Det er jo heller ikke et ægte Yuasa-batteri.
> Kan batteriet blive afladt gennem tændrøret, hvis det har siddet
> løst, eller kan laderen på mystisk vis have været i uorden, for så at
> virke på turen hjem i dag?
Hvis laderen på mystisk vis har været i uorden kan det næsten kun være
dårlige stikforbindelser mellem generator, ensretter, laderegulator eller
batteri. Du kan evt. lige skille dem ad og se om de er irede.
Tændrøret kan heller ikke aflade batteriet. Der bliver kun slugt strøm når
de gnistrer, og det er ikke ret meget effekt der ryger i det korte tidsrum.
Det kan dog godt, som Anders skriver, være de små ture der gør at batteriet
ikke når at blive ladet helt op mellem starterne. Du kører jo trods alt kun
ca. 10km mellem start/slut.
Det undrer mig dog lidt, at det pludseligt sker, da vi jo var ude på en lidt
længere tur i lørdags, hvor dit batteri burde have haft mulighed for at
blive opladet. Og dog, der stoppede vi også en del gange og snakkede sammen
med slukket motor.
> Jeg er åben for forslag...
Du kan da komme forbi, så kan vi lige måle på batteriet og evt. ladesystem
om det giver den rigtige spænding.
Du kan evt. også købe en batteri-syre-tester. De koster vist ikke ret meget
og kan fås på tankstationer m.v. De måler vægtfylden på batterisyren og kan
fortælle en del om batteriets tilstand.
Signing off.. Martin Sørensen
| |
Poul Dam (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Poul Dam |
Dato : 11-06-03 21:37 |
|
Og få nu spændt det tændrør, inden du ødelægger det yderste af gevindet i
topstykket.
Hygge PD CBR1100
| |
Maria & Anders (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Maria & Anders |
Dato : 12-06-03 00:06 |
|
" Det undrer mig dog lidt, at det pludseligt sker, da vi jo var ude på en
lidt
længere tur i lørdags, hvor dit batteri burde have haft mulighed for at
blive opladet. Og dog, der stoppede vi også en del gange og snakkede sammen
med slukket motor"
Det kan også være genratoren der er stået af. Hvis det sker står den og æder
strømmen på batteriet, og det vare typisk kun en nat (ca), så er det sket.
Men få dit system målt igennem for fejl, men allerførst, giv batteriet en
omgang ladning, helst natten over ved lav strømstyrke.
--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)
| |
Lars T. Thomsen (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 12-06-03 08:01 |
|
> Mit spørgsmål er hvordan det kan være at mit batteri kan være gået dødt.
Men først af alt... Er du /helt/ sikker på, at dit startproblem i
virkeligheden skyldes et afladt batteri?
Jeg synes, at det lyder lidt suspekt, at du alligevel kan høre
starterrelæet: For hvis batteriet er defekt, så er vel temmelig flot, at et
stort strømtræk fra starteren (+strøm til lys mv.) alligevel kan holde
batterispændingen oppe over starterrelæets triggerpunkt, uden at starteren
vil give det mindste ryk?
Men, naturligvis, så kan jeg tage fejl!?
Men bare et spinkelt forslag!
Hilsen
Lars
| |
Jacob Deleuran Grunn~ (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Deleuran Grunn~ |
Dato : 12-06-03 09:02 |
|
Sikke en masse svar.
Her er lidt respons på et par af dem.
>Et løst tændrør, der aflader batteriet... næh, det tror jeg næppe....
>Hvordan skulle dette kunne ske!?
Det ved jeg heller ikke (kortslutning), kunne bare ikke se logikken i at den
pludselig ikke lader ordenligt.
>Og få nu spændt det tændrør, inden du ødelægger det yderste af gevindet i
>topstykket.
Self havde desværre ikke min tændrørsnøgle med mig
>Det kan også være genratoren der er stået af. Hvis det sker står den og
æder
>strømmen på batteriet, og det vare typisk kun en nat (ca), så er det sket.
>Men få dit system målt igennem for fejl, men allerførst, giv batteriet en
>omgang ladning, helst natten over ved lav strømstyrke.
Hvis generatoren er stået af, så er det lidt underligt at batteriet blev
ladt på vejen hjem.
>Men først af alt... Er du helt sikker på, at dit startproblem i
>virkeligheden skyldes et afladt batteri?
Nej, så havde jeg nok ikke spurgt
>Jeg synes, at det lyder lidt suspekt, at du alligevel kan høre
>starterrelæet: For hvis batteriet er defekt, så er vel temmelig flot, at et
>stort strømtræk fra starteren (+strøm til lys mv.) alligevel kan holde
>batterispændingen oppe over starterrelæets triggerpunkt, uden at starteren
>vil give det mindste ryk?
Det holdt den jo også op med efter nogle sekunder.
Jeg skal ud og køre nu, så får jeg at se hvad der sker og kommer med en
tilbagemelding.
/Jacob
Honda Super Dream '83
| |
Lars T. Thomsen (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 12-06-03 17:29 |
|
> >Jeg synes, at det lyder lidt suspekt, at du alligevel kan høre
> >starterrelæet: For hvis batteriet er defekt, så er vel temmelig flot, at
et
> >stort strømtræk fra starteren (+strøm til lys mv.) alligevel kan holde
> >batterispændingen oppe over starterrelæets triggerpunkt, uden at
starteren
> >vil give det mindste ryk?
>
> Det holdt den jo også op med efter nogle sekunder.
.... og det gjorde starterrelæets tikken også?!
Sådan forstod jeg nemlig ikke sætningen: "og få sekunder efter var det
eneste tegn på liv klikken fra et relæ"
.... men jf. dig selv, så har I jo sikkert fundet fejlen, polspændingen var
da ihvertfald liiiige i underkanten....
Hilsen
Lars
| |
Christian... (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian... |
Dato : 12-06-03 09:36 |
|
Hej
Jeg har en CB500 og den har en ret høj lade strøm som bevirker at man skal
holde øje med vandet i batteriet, jeg købte min CB500 fra ny i april 2002 og
i oktober 2002 var der ikke noget vand i batteriet. Det er et
vedligeholdsfrit batteri så jeg måtte splitte det af og få noget vand på.
Jeg fik det ladet op og det fungere perfekt. Så hold øje med vandet !!.
Iøvrigt havde jeg samme fejl som dig..
Christian..
PS: Når man splitter en vedligeholdsfrit batteri af og hælder vand på, så
husk at lukke det ordentligt og put det i en tæt plastikpose enden du
montere det på MC'en igen..
"Jacob Deleuran Grunnet" <jdgSSS@laxity.dk> wrote in message
news:bc7v45$1cqk$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG,
>
> Så er den gal, og self. 3 dage før bronzekursus
>
> Da jeg skulle hjem fra Uni i dag, kunne jeg ikke starte min MC. I starten
> hostede den lidt da jeg trykkede på starteren, og få sekunder efter var
det
> eneste tegn på liv klikken fra et relæ. Jeg undersøgte cyklen, og der var
> godt nok lys i alle de lamper der skulle være m.v. Det eneste jeg kunne se
> der ikke var som det skulle være, var at min højre tændrør ikke var lidt
> løst skruet i. Jeg strammede tændrøret (med fingrene), og prøvede igen.,
men
> nu var MC'en helt død.
>
> Hmmm... så måtte jeg jo prøve at "løbe" den i gang. Det virkede heldigvis
og
> der var ikke nogle yderligere problemer med at køre de 10 km hjem, hvoraf
de
> 6 er på motorvej.
>
> Da jeg kom hjem slukkede jeg dyret og lod det hvile et halvt minuts tid og
> prøvede så starteren igen, hvilket resulterede i at MC'en startede som den
> skulle.
>
> Umiddelbart så ser det ud som om at mit batteri på mystisk vis var gået
> dødt, jeg har dog aldrig haft problemer med det før, og batteriet er kun 2
> år gammelt.
> Mit spørgsmål er hvordan det kan være at mit batteri kan være gået dødt.
>
> Kan batteriet blive afladt gennem tændrøret, hvis det har siddet løst,
eller
> kan laderen på mystisk vis have været i uorden, for så at virke på turen
> hjem i dag?
>
> Jeg er åben for forslag...
>
> /Jacob
> Honda Super Dream '83
>
>
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-06-03 09:53 |
|
"Christian..." <news@REMOVEcdn.dk> skrev i en meddelelse
news:bc9e0l$n5b$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har en CB500 og den har en ret høj lade strøm som bevirker at man skal
> holde øje med vandet i batteriet, jeg købte min CB500 fra ny i april 2002
og
> i oktober 2002 var der ikke noget vand i batteriet.
Hej Christian..
Din Honda er defekt. Ladespæningen som måles over batteriet ved halvdelen af
max rpm, skal højest være omkring 14,5V Er den over 15V er din
regulatoromformer defekt. Da der stadig er garanti på cyklen ville jeg kræve
en ny regulatoromformer og et nyt batteri af Honda.
Det er meget almindeligt at laderelæet/regulatoromformeren, kært barn har
mange navne, går i stykker. Normalt anbefaler jeg at købe en lavet i hånden
af E. Schnabel fra Kronborgsgade på Nørrebro, København, men da du stadig
har garanti på din MC kan du få en gratis af Honda. Kører du videre med høj
spænding brænder du en masse pærer af samt belaster din elsystem unødigt.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Bjørn S (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 12-06-03 11:31 |
|
Jacob Deleuran Grunnet wrote:
> Jeg er åben for forslag...
Nu har du jo fået alle gode tips du kan få, men lige en sidst til
mysteriet.
Har du en P-position på din tændingsnøjle, et klik forbi ratlås, hvor
P-lyset tænder ?
Det kunne jo være du havde forladt karreten i denne position, og det kan
jo være svært at se i dagslys :-/
P-lyset trækker jo ikke alværden, sikkert ca.10 watt, men nok til at dræne
et mc-batteri for startstrøm på 5-6 timer.
--
/Bjørn
| |
Jes Vestervang (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 12-06-03 15:03 |
|
Bjørn S wrote:
> P-lyset trækker jo ikke alværden, sikkert ca.10 watt, men nok til at dræne
> et mc-batteri for startstrøm på 5-6 timer.
Jeps, Fazeren lyder, efter 8 timer med p-lys, temmeligt træt - men den kunne
lige nøjagtig starte
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
| |
Jacob Deleuran Grunn~ (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Deleuran Grunn~ |
Dato : 12-06-03 16:47 |
|
Bjørn S wrote:
> Jacob Deleuran Grunnet wrote:
>> Jeg er åben for forslag...
>
> Nu har du jo fået alle gode tips du kan få, men lige en sidst til
> mysteriet.
> Har du en P-position på din tændingsnøjle, et klik forbi ratlås, hvor
> P-lyset tænder ?
Det har jeg.
> Det kunne jo være du havde forladt karreten i denne position, og det
> kan jo være svært at se i dagslys :-/
> P-lyset trækker jo ikke alværden, sikkert ca.10 watt, men nok til at
> dræne et mc-batteri for startstrøm på 5-6 timer.
Jeg tænkte på det samme, men min MC er indrettet så smart at man påde skal
sætte låsen i p position og slå lyset over på P før den lyser, så dette er
ikke tilfældet.
Jeg har forresten nu målt lidt og her er resultater samt konklussioner.
* Lækstrøm ved slukket tilstand: 0,00 mA.
Der er ikke noget i ledningsnettet der trækker strøm.
* Batterispænding: 10,9V.
Batteriet er fladt :-/ )
* Ladespænding v/fladt batteri >3000rpm: 12,0V til 13,0V.
Ladespændingen er ikke høj nok. Det skal dog bemærkes at batteriet vil
trække spændingen ned, da det jo er en kondensator. (spændingen kan ikke
ændres momentant over en kondensator). Der er imidlertid også en Omsk
modstand i kondensatoren (den er ikke perfekt, altså kondensatoren), og
derfor kan ladespændingen alligevel godt ligge over batteriets spænding.
Dette begrænses dog af den mængde strøm laderen kan levere (Ulade=Rbatteri
*Ilade). Konklusion: ladespændingen skal måles efter at batteriet er ladt
op.
Umiddelbart er den foreløbige konklussion at problemet enten er for mange
starter med for korte ture eller at batteriet er kaput .
Lige nu har jeg gang i at lade batteriet op. Når det er ladt op vil jeg
måle på det med regulare intervaller (1-2 timer) for at finde ud af om det
"selv-aflader" gør batteriet det så skal jeg nok have et nyt.
Hvis batteriet holder spændingen skal laderen på MC'en testes med et opladt
batteri, bare for en sikkerhedsmåls skyld.
Det var lige hvad jeg er kommet frem til, har jeg glemt noget?
/Jacob
Honda Super Dream '83
| |
Bjørn S (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 12-06-03 17:35 |
|
"Jacob Deleuran Grunnet" <jdgSSS@laxity.dk> skrev
> Hvis batteriet holder spændingen skal laderen på MC'en testes med et
opladt
> batteri, bare for en sikkerhedsmåls skyld.
>
> Det var lige hvad jeg er kommet frem til, har jeg glemt noget?
Det ser da helt ok ud efter min mening, du har læst på leksen
Batteriet bør efter endt oplading, og minimum 1 times hvile måle ca. 12,8
volt .
Dog kan det være en fordel at også måle på det efter montering, for at se
om det kan holde ca. 12 volt med fjærnlys tændt, og motor stoppet.
Det fortæller noget om der er kapacitet på batteriet, man kan nemligt komme
ud for at der er overgang nede i cellerne, eller kraftig sulfatering, og
spændingen kan vise top resultater, imens kapaciteten er tæt på nul.
--
/Bjørn
| |
Armand (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-06-03 23:18 |
|
Jacob Deleuran Grunnet <jdgSSS@laxity.dk> skrev i en
news:bca796$fif$1@news.cybercity.dk...
> Bjørn S wrote:
> > Jacob Deleuran Grunnet wrote:
> >>
> Jeg har forresten nu målt lidt og her er resultater samt konklussioner.
> Umiddelbart er den foreløbige konklussion at problemet enten er for mange
> starter med for korte ture eller at batteriet er kaput .
Du har endnu ikke bekræftet at du har kontroleret syrestanden :-/
Moderne (og derunder hører også din model) motorcykler har ikke problemer
med at følge med i opladning. Hvis din har dét, skyldes det en fejl et sted!
> Lige nu har jeg gang i at lade batteriet op. Når det er ladt op vil jeg
> måle på det med regulare intervaller (1-2 timer) for at finde ud af om det
> "selv-aflader" gør batteriet det så skal jeg nok have et nyt.
Selvom du ender med at konkludere at batteriet er færdigt kan det stadig
godt være forårsaget at vedvarende utilstrækkelig ladning.
Når du har ladet færdigt på batteriet, er det derfor en god ide at starte og
måle generatorens ladespænding som det første!
> Hvis batteriet holder spændingen skal laderen på MC'en testes med et
> opladt batteri, bare for en sikkerhedsmåls skyld.
Hvis batteriet holder spændingen, hvorfor så bruge et fremmed batteri?
At gennemmåle generatoren er forøvrigt en simpel ting, når du står med
Ohm-meteret i hånden:
- Skil generatorens 3 ledninger (=faser) fra hinanden ved givne stik!
- Modstandmål imellem hver af de tre ledninger (= 3 målinger!)!
- modstandsmål immellem hver (én burde være nok :-/ ) ledning og stel!
Konklusion af målingen:
- Der skal være en given modstand (á spolen) imellem hver af faserne - Hvis
modstanden er uendelig vil pågældende spole være brændt over og hvis
modstanden er meget lille er der en kortslutning inde i spolen.
Regulære værdier er som sådan ikke nødvendig - Alle tre faser skal have
samme værdi (= utænkeligt at alle faser skulle være skadede i nøjagtig samme
omfang!)!
- Der må ikke være gennemgang imellem faser og stel (= kortslutning)!
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (13-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 13-06-03 00:52 |
|
>> Jeg har forresten nu målt lidt og her er resultater samt
>> konklussioner. Umiddelbart er den foreløbige konklussion at
>> problemet enten er for mange starter med for korte ture eller at
>> batteriet er kaput .
> Du har endnu ikke bekræftet at du har kontroleret syrestanden :-/
Den var som den skulle være kan jeg så sige.
> Moderne (og derunder hører også din model) motorcykler har ikke
> problemer med at følge med i opladning. Hvis din har dét, skyldes det
> en fejl et sted!
Der skal bare ikke ret lang tids kørsel til før der er så meget guf på
batteriet at den godt kan starte af sig selv igen, så noget må den da lade.
Vi målte også at spændingen steg ca. 1V når motoren kørte. Umiddelbart
virker det som en for lille spændingsstigning, men nu må vi få at se når der
er et fuldt opladet batteri på.
> Når du har ladet færdigt på batteriet, er det derfor en god ide at
> starte og måle generatorens ladespænding som det første!
>> Hvis batteriet holder spændingen skal laderen på MC'en testes med et
>> opladt batteri, bare for en sikkerhedsmåls skyld.
> Hvis batteriet holder spændingen, hvorfor så bruge et fremmed batteri?
Jeg tror også han mente hans eget ny-opladede batteri.
signing off.. Martin Sørensen
| |
|
|