Tændrør
Fra : Brian Luckow

Dato : 10-06-03 23:16

Hej!

Jeg skal til at montere nogle Dyna tændingsspoler og nogle røde NGK racing
tændrørskabler/hætter på min cykel.

Men hvordan finder jeg ud af, hvilke tændrør jeg skal bruge. De nye
tændrørshætter er med 5k Ohms modstande.

Med de originale tændrørshætter/spoler har jeg hele tiden brugt Champion RA
6 HC tændrør (anbefalet af fabrikken), men kan jeg stadig bruge dem?

Mvh., Brian Luckow

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 11-06-03 01:52

Du kan stadig køre med de tidligere tændrør. Tændrørene er ikke bestemt af
tændspolerne, udover at hvis det er dårlige tændspoler, med lille spænding,
er man jo tvunget til at køre med mindre gab i tændrøret end standarden på
0,6 - 0,7 mm.
Med nye tændspoler skal du fortsætte med at kigge efter om det er de bedste
tændrør at køre med, dette er jo bestemt af om det sodes for meget eller for
lidt til. Og både en bedre gnist, tændingstidspunkt og dysning af
karburatoren bestemmer jo dette. Samt lufttætheden, hvilket jeg tydeligt har
kunnet iagttage efter at være flyttet til Thailand, da jeg må skifte til
"varmere" tændrør uden at have ændret noget BMWén.
Da jeg for mange år siden kørte med Dyna tændspoler på min Honda CB750 øgede
jeg tændrørsgabet lidt da disse tændspoler ydede større spænding end de
originale.

Gert Thorgersen

Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en

Fra : Brian Luckow

Dato : 11-06-03 22:31

Hej Gert!

> [...]
spænding,
> er man jo tvunget til at køre med mindre gab i tændrøret end standarden på

OK, tak for svaret. Så fortsætter jeg med mine Champion tændrør, og holder
øje med dem. Har også lige fået anbefalet NGK's DP8EVX-9 af den bix hvor jeg
købte Dyna-kittet, men jeg synes jeg har hørt lidt rigeligt her i gruppen,
om hvor nemt de dør efter de har været druknet, så...

Mvh., Brian Luckow