|
| Serviceintervaller på "begyndercykler" Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 10-06-03 19:29 |
|
En lidt anden måde at angribe de typiske "begyndercykler" på er deres
serviceintervaller ... Efter godt 50kkm på en lille aprilia har jeg lært
at det er noget der tæller tungt ...
Nogen ligger inde med oversigter over serviceintervaller og hvad der
skal laves for de typiske GS500, CB500, ER5 og XJ600 i nyeste generation
?
Også gerne for Pegasoen 3 (den sidste med karburator)
Gerne som scan fra manualer
/A
| |
Anders Majland \(Rep~ (10-06-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 10-06-03 20:33 |
|
> Nogen ligger inde med oversigter over serviceintervaller og hvad der
> skal laves for de typiske GS500, CB500, ER5 og XJ600 i nyeste
> generation ?
Og på hvilker stiller man ventiler med stilleskruer og hvilke skal have
shims ?
/A
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (10-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 10-06-03 22:08 |
|
> > Nogen ligger inde med oversigter over serviceintervaller og hvad der
> > skal laves for de typiske GS500, CB500, ER5 og XJ600 i nyeste
> > generation ?
Hej Anders
ER5 stilleskruer (hver 12.000km)
GS 500 E shims (hver 12.000km)
XJ 600 shims (hver 12.000km)
CB 500 shims (hver 24.000km)
GS500 E og Diversion kan få stillet ventiler uden knasten skal ud. Det kan
godt gøres af en begynder. En CB 500 har shims under bucket, og den skal
have knasterne ud hvis ventilerne skal stilles. Det er ikke noget for
begyndere. Det er dog let nok at måle om ventilerne skal stilles på en CB
500 selv for en begynder. De skal sikkert ikke stilles ret tit, sikkert kun
for hver 30-50.000 km. Det samme kan man bestemt ikke sige for de andre
modeller.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Tobias Møller Larsen (10-06-2003)
| Kommentar Fra : Tobias Møller Larsen |
Dato : 10-06-03 22:15 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:tMrFa.1246$Yp4.1179@news.get2net.dk...
> > > Nogen ligger inde med oversigter over serviceintervaller og hvad der
> > > skal laves for de typiske GS500, CB500, ER5 og XJ600 i nyeste
> > > generation ?
>
> Hej Anders
>
> ER5 stilleskruer (hver 12.000km)
> GS 500 E shims (hver 12.000km)
> XJ 600 shims (hver 12.000km)
> CB 500 shims (hver 24.000km)
>
Jeg har ellers fået at vide at CB 500 også har stilleskruer.
> GS500 E og Diversion kan få stillet ventiler uden knasten skal ud. Det kan
> godt gøres af en begynder. En CB 500 har shims under bucket, og den skal
> have knasterne ud hvis ventilerne skal stilles. Det er ikke noget for
> begyndere. Det er dog let nok at måle om ventilerne skal stilles på en CB
> 500 selv for en begynder. De skal sikkert ikke stilles ret tit, sikkert
kun
> for hver 30-50.000 km. Det samme kan man bestemt ikke sige for de andre
> modeller.
Hvor stor er forskellen rent prismessigt på de to med to cyl og 8 ventiler?
er det dyrer med shims og hvor meget?
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
Tobias
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (10-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 10-06-03 22:26 |
|
> > CB 500 shims (hver 24.000km)
> Jeg har ellers fået at vide at CB 500 også har stilleskruer.
Det har den ikke Motoren ligner i opbygning CBR 900 og CBR 600, på nær
de manglende to cylindre
Husk forresten lige at skære alt det uvæsentlige vær når du svarer på en
mail. Det gør det hele meget nemmere at overskue.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
kenn@diversion.dk (10-06-2003)
| Kommentar Fra : kenn@diversion.dk |
Dato : 10-06-03 22:17 |
| | |
Jens Jacob Bager Jen~ (10-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 10-06-03 22:24 |
|
> > XJ 600 shims (hver 12.000km)
>
> Øhh, jeg mener da bogen for min diversion siger for hver 24.000Km. Må lige
> tjekke en af de nærmeste dage.
Hej Kenn
Hvis der i din manual står at en diversion skal have stillet ventiler for
hver 24.000, så passer det selvfølgelig. De 12.000km er for den gamle XJ 600
(51J)
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
kenn@diversion.dk (10-06-2003)
| Kommentar Fra : kenn@diversion.dk |
Dato : 10-06-03 22:14 |
|
"Anders Majland" skrev i meddelelsen news:bc5buc$nar$1@sunsite.dk...
> > Nogen ligger inde med oversigter over serviceintervaller og hvad der
> > skal laves for de typiske GS500, CB500, ER5 og XJ600 i nyeste
> > generation ?
XJ600S diversion skal bare have et lille service for hver 6.000 Km. Mener
jag gav ca. 700,- sidst den var til det.
Ventiler justeres for hver 24.000 Km, jeg har dog fået gjort det her ved
20.000, da jeg mente den tikkede lidt rigeligt, men det er vist ikke
unormalt at den tikker. Der blev ikke ændret noget på min, kun kontrolleret.
Det kostede 1400,- sammen med et olieskift, og lidt andre småting
(forårsklargøring).
> Og på hvilker stiller man ventiler med stilleskruer og hvilke skal have
> shims ?
XJéren er med shims.
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271
| |
TheHobbit (12-06-2003)
| Kommentar Fra : TheHobbit |
Dato : 12-06-03 12:19 |
|
Alle anbefalede serviceintervaller for Suzuki GS500 står her:
http://www.gstwin.com/maintenance_info.htm
Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
- We who are about to die salute you -
"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:bc58s8$ais$1@sunsite.dk...
> En lidt anden måde at angribe de typiske "begyndercykler" på er deres
> serviceintervaller ... Efter godt 50kkm på en lille aprilia har jeg lært
> at det er noget der tæller tungt ...
>
> Nogen ligger inde med oversigter over serviceintervaller og hvad der
> skal laves for de typiske GS500, CB500, ER5 og XJ600 i nyeste generation
> ?
>
> Også gerne for Pegasoen 3 (den sidste med karburator)
>
> Gerne som scan fra manualer
>
> /A
>
>
| |
Anders Majland \(Rep~ (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 12-06-03 12:57 |
|
> Alle anbefalede serviceintervaller for Suzuki GS500 står her:
> http://www.gstwin.com/maintenance_info.htm
Takker, men rense luftfiler for hver 3kkm (gør i andre det ?)
og Lubricate rear suspension linkage and swing arm bearings
- Kan det gøres uden at skulle skiller det helt ad (fedtsprøjte ?)
Ellers er det som ventet jo "bare" frisk olie/filter og ventiljustering
hver 6000km.
/A
| |
Claus Rittig (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 12-06-03 15:51 |
|
"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:bc9psr$edk$1@sunsite.dk...
> > Alle anbefalede serviceintervaller for Suzuki GS500 står her:
> > http://www.gstwin.com/maintenance_info.htm
>
> Takker, men rense luftfiler for hver 3kkm (gør i andre det ?)
Nej. For ca. hver 5-8kkm.
> og Lubricate rear suspension linkage and swing arm bearings
> - Kan det gøres uden at skulle skiller det helt ad (fedtsprøjte ?)
Nej, der skal skilles lidt ad. Men det er ret dumt at lade være!
(og alt for dyrt).
Rittig
| |
Anders Majland \(Rep~ (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 12-06-03 16:07 |
|
>> og Lubricate rear suspension linkage and swing arm bearings
>> - Kan det gøres uden at skulle skiller det helt ad (fedtsprøjte ?)
>
> Nej, der skal skilles lidt ad. Men det er ret dumt at lade være!
> (og alt for dyrt).
En gang årligt må vel nok eller hvad ?
/A - der hellere vil køre end skrue ....
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-06-03 20:45 |
|
>> og Lubricate rear suspension linkage and swing arm bearings
>> - Kan det gøres uden at skulle skiller det helt ad (fedtsprøjte ?)
> En gang årligt må vel nok eller hvad ?
Det kommer an på hvor meget du vil køre pr år. Men jeg vil sige 24.000km
eller hvert andet år, alt efter hvad der kommer først.
På en GS500 E skal man være på vagt over for olie forbrug og en
forbremsekaliber der kan finde på at sætte sig.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Anders Majland \(Rep~ (13-06-2003)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 13-06-03 10:22 |
|
> På en GS500 E skal man være på vagt over for olie forbrug og en
> forbremsekaliber der kan finde på at sætte sig.
Uha det sidste lyder ikke sjovt ....
/A
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (13-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 13-06-03 14:15 |
|
> > På en GS500 E skal man være på vagt over for olie forbrug og en
> > forbremsekaliber der kan finde på at sætte sig.
>
> Uha det sidste lyder ikke sjovt ....
Det er ikke så slemt. Det slider på skiven og klodserne, og er man rigtig
uheldig slår skiven sig skæv. Alle bremser gør dette før eller siden, men
GS'eren er hurtig til det.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Claus Rittig (13-06-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 13-06-03 14:46 |
|
"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:bcc624$2q5$1@sunsite.dk...
> > På en GS500 E skal man være på vagt over for olie forbrug og en
> > forbremsekaliber der kan finde på at sætte sig.
>
> Uha det sidste lyder ikke sjovt ....
Nej, ikke sådan. Den sætter sig bare, så den ikke er særligt flydende
ophængt mere, det gør bare bremseevnen lidt ringere, men kan kureres med nye
gummi-dimser og lidt fedt.
Rittig
| |
|
|