Pilot air skruen på TDR 125
Fra : wheeler

Dato : 08-06-03 13:22

Nogen der har spec. for meget den skal skrues ud?

I min repbog (til DT og TZR) mener jeg der stod 1½ - 1,25 gang ud!
Men det er en "helt" anden type karb, idet min er den italienske cykle, med
tilhørende påmonteret delorto karb.

Jeg spørger fordi den var helt skruet i bund, da jeg skildte den ad!

Nu har jeg skruet den 1 omgang ud...kan ikke mærke forskel ved hverken
bundgas eller mellemgas :-/

Pft.

--
Wheeler
Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600/CBR 600 har interesse

Fra : Hekto

Dato : 08-06-03 13:47

In article <fVFEa.55$Pa2.33@news.get2net.dk>, "wheeler"
<bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> says...
> [...]
>
> --
> Wheeler
> Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600/CBR 600 har interesse

Hovedfunktionen af luftskruen er at regulere mængden af luft i tomgang.
Der er som regel opgivet en preset stilling.
Jo længere ud, jo mere luft, og omvendt, federe blanding (normalt, der
kan være afvigelser).

Den justeres til max. tomgang, og så et LILLE nøk tilbage imod federe
blanding. (1/4 omgang - måske)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-06-03 14:12

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler
>
> Som der står i Haynes Motorcycle Carburettor Manual så er "From tick-over
to roughly 1/8 throttle, the carburettor depends heavily on the pilot
system. Og normalt opererer pilot skruen jo fra 1 - <2 udskruninger, mere
end de 2 udskruninger giver jo intet da gennemstørmningshullets diameter
foran hvor skruens spids sætter grænsen. Grafisk er det i manualen vist
hvordan pilotgrafen virker over fra 0 til tæt til fuldt åbent spjæld, men
topper mellem 1/8 og 1/4 åbent spjæld(jævn op til en afrundet top og
derefter jævnt ned til næsten fuldt åbent).
I Haynes manualen, til vist 10 £, er der mange detaljer om Dellórto hvilken
jeg selv bruger på min BMW, og også havde på den gamle BMW R60 fra 1960.
Jeg har også Dellortos "The Carburetor Manual" på 37 sider, købt for 3 år
siden,og til teksten visende masser af tegninger og fotos (detaljerede
nærbilleder) til vist alle modellerne.

Gert Thorgersen

Fra : Benny Thomsen

Dato : 09-06-03 08:45

Da jeg roder med et lignende problem med en Bing. Cyklen trækker fint men
vil bare ikke gå godt i tomgang - uanset hvad jeg skruer på.

Findes der en manual for Bing ? Hvor ?

Hilsen Benny

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 09-06-03 11:34

Jeg tror bestemt ikke at der findes en manual specielt for Bing, men den fra
Haynes jeg nævnte dækker karburatorer i almindelighed, delt op i kapitler
efter typer, altså spjæld (Slide), vakuum (CD) og fixed venturi (Bendix i
Harley-Dawidson) og er på 120 sider. Der er ikke i den tegninger af Binger,
men f.eks. mange af den "gamle Amaler". Jeg forbinder mest med Bing dem jeg
havde på den gamle BMW R60 fra 1960 og min tidligere R26 og så senere BMWér,
og at Bing ikke er så sporty som Dellorto, Mikuni og Keihin for ikke at
nævne Weber.

Men med dit problem er det bedst at tjække at alle dele i
karburatoren/karburatorerne har standard dimensionerne og at de ikke er
slidte. Jeg kan huske at i manualen til min Austin i 1979 stod der at nålen
skulle skiftes for hver 20.000 km! Men i tomgang, hvis der altså ikke er
problemer i motoren, kan det jo kun være meget slidte spjæld, svømmerhøjde,
eller konusspidsen på pilot mixture skruen/luftjusterskruen som er deform så
der ikke kommer den trinvise ændring, ved udskruning. I nogle karburatorer
er der foran, en pilot air jet (forrest i karburatoren), altså en dyse der
bestemmer hvor meget luft der kommer ind på vejen der til sidst ender ved
luftjusterskruen, og ved ændringer af motoren kan man resultere i at måtte
ændre denne dyse, men det er yders sjælden.
Men da jeg på min Honda CB750, ændret til 836 cc, monterede Weber DCOE fra
USA havde jeg med dem helvedes til mas med tomgangsindstillingen, og lige
over tomgang, resulterende i at omdrejningerne bl.a. ikke hurtigt faldt ved
neddrejning af gashåndtaget. Efter lang tid viste det sig at Russ Colins i
USA havde boret hullet der svarer til pilot air jet op fra standard 0,50 mm
til 0,70 mm uden min viden, og da først da det blev opdaget kunne jeg tune
korrekt. Altså svarende til at en tidligere ejer forrest i en almindelig
motorcykel karburator havde boret hullet op foran (altså i pilot air jet
dysen,hvis der varen sådan, eller hullet dertil svarende).
Jeg skrev for øvrigt for mange år siden til Bing i Tyskland - sidst i 1986 -
men kunne kun få en side vedr. Bing-Trottle Valve Unit 95 som bruges på de 4
cyl. BMWér,
Men en gang til systemerne i karburatorer til motorcykler er så ens at alle
de normale jo dækkes i Haynes Manualen. Jeg lavede for vel 5 år siden, 1 A4
side fortællende om dysning af karburatorer, med graferne fra manualen
visende hvilke område de enkelte ændringsmuligheder dækkede, fordi folk
nogen gange dyser forkert.

Gert Thorgersen

Benny Thomsen <xxxbmt@privat.dk> skrev i en

Fra : Armand

Dato : 08-06-03 14:40

> [...]
> Jeg spørger fordi den var helt skruet i bund, da jeg skildte den ad!
> Nu har jeg skruet den 1 omgang ud...kan ikke mærke forskel ved hverken

Jeg gentager! :
Luftskruen/pilot-screw er til for at fin-trimme tomgangsinddysningen!
Dyser springer i størrelser á 5/100 mm eller mere og karburatorens form
varierer i en vis grad p.g.a. støbetolerencer, hvorfor der er behov for en
finere trimning end som så, og dertil er den justerbare luft-skrue
monteret!!

Det mål du har set opgivet (á: ca. 1½ omgang ud fra bundpos.) er til for at
motoren kan starte og går fornødent i tomgang til at man efterfølgende kan
trimme videre på den:
Drej forsigtigt ind eller ud på skruen til dét punkt nåes hvor motoren kører
med højest tomgang og giv den derefter yderligere ½ omgang ind eller ud
(=den vej din værkstedsbog foreskriver!)

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 08-06-03 15:02

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

> Drej forsigtigt ind eller ud på skruen til dét punkt nåes hvor motoren
kører
> med højest tomgang
[klip]
Hertil er jeg med!

og giv den derefter yderligere ½ omgang ind eller ud
> (=den vej din værkstedsbog foreskriver!)
[klip]
Hvad skulle formålet være ved det?
Mener du at jeg skal nedjustere tomgangen via pilot-air?

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 12:03

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

> Hertil er jeg med!

> Hvad skulle formålet være ved det?
> Mener du at jeg skal nedjustere tomgangen via pilot-air?

Formålet er slet og ret at give den en tand federe(*) blanding end det
optimale!

(*)
Jeg har endnu ikke tildraget mig endelig forklaring omkring dette punkt og
det med den federe blanding er Hekto's ord fra tidligere i strengen!

Først og fremmest er der væsentlig forskel på pilot-systemernes
konstruktion, derved at nogle er en luft-skrue (justere en luftmængde), mens
andre justerer bensinmængde. Derved skal man på det ene system spænde ind
for at få en federe blanding, hvor man på det andet skal løsne for samme
virkning
Hvilke karbunader der har hvilket system har jeg ikke overblik over

Formålet med "den ekstra tand" kan/kunne være at gøre blandingen en tand
magrere/mere økonomisk, da tomgangssystemet "trækker" under alle
gasgivningsformer.
Det kan imidlertid også være for at gøre tomgangen lidt sikrere qua en
federe balnding; men det kan jeg umiddelbart ikke greje eftersom at
trimningen qua motoromdrejningerne skulle give den optimale blanding =>
ingen behov for federe justering :-/

Med luftskruen justeret efter gehøromdrejninger, vil motoren aunder alle
omstændigheder gå bedre end hvis man kun bruger det opgivne faste mål :-|

--
Armand.

Fra : wheeler

Dato : 09-06-03 15:05

> Med luftskruen justeret efter gehøromdrejninger, vil motoren aunder alle
> omstændigheder gå bedre end hvis man kun bruger det opgivne faste mål :-|

[KLIP]

Hmm jeg synes at 1 omgang ud har reduceret tomgangshastigheden (jeg har ikke
pillet ved tomgangen)..måske skal jeg bare skrue pilot-airskruen n ind
(altså så jeg nærmere mig indstillingen fra før jeg pillede ved den, og så
lige give den en kvart omgang mere efter max rpm. er nået?)
--
Wheeler
Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600/CBR 600/VFR 750 har interesse

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 15:40

> ........................og så lige give den en kvart omgang
> mere efter max rpm. er nået?)

Jup!

Det er jo lige dét der er blevet sagt!!

--
Armand.

Fra : Benny Thomsen

Dato : 09-06-03 17:40

Når nu skruen (på en Bing) er justeret til max omdrejninger, og det er noget
højere end det skal være - og tomgangsskruen (plus spjældet) er i bund. Hvad
hulen gør man så???

Benny

Fra : Orla Pedersen

Dato : 09-06-03 21:04

Benny Thomsen skrev i meddelelsen
<3ee4b804$0$5188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
noget
>højere end det skal være - og tomgangsskruen (plus spjældet) er i bund.

Fornyer gasspjældet, og hvis det ikke rækker, hele karburatoren

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 09-06-03 21:45

In article <3ee4b804$0$5188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Benny
Thomsen says...
> Når nu skruen (på en Bing) er justeret til max omdrejninger, og det er noget
> højere end det skal være - og tomgangsskruen (plus spjældet) er i bund. Hvad
> hulen gør man så???

Der skal ikke ret meget luft igennem spjældet i tomgang, før at den går
op i omdrejninger. Er kablet slækket helt? Falsk luft et eller andet
sted?

.... ellers har jeg ikke lige noget bud.

Fra : Hekto

Dato : 09-06-03 21:43

In article <bc1p82$11o3$1@news.cybercity.dk>, Armand says...

> [...]
> Jeg har endnu ikke tildraget mig endelig forklaring omkring dette punkt og
> det med den federe blanding er Hekto's ord fra tidligere i strengen!

Ideen er at det skulle give en lidt mere rolig tomgang, end hvis den er
justeret optimalt til max. omdrejninger.
Selv synes jeg det stemmer meget godt overens med virkeligheden.

Fra : Armand

Dato : 09-06-03 22:29

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> [...]
> justeret optimalt til max. omdrejninger.
> Selv synes jeg det stemmer meget godt overens med virkeligheden.

Ergo: Vi fastholder "en tand federe" uanset hvilken vej at pågældende system
kræver for dette!

--
Armand.