Jeg tror bestemt ikke at der findes en manual specielt for Bing, men den fra
Haynes jeg nævnte dækker karburatorer i almindelighed, delt op i kapitler
efter typer, altså spjæld (Slide), vakuum (CD) og fixed venturi (Bendix i
Harley-Dawidson) og er på 120 sider. Der er ikke i den tegninger af Binger,
men f.eks. mange af den "gamle Amaler". Jeg forbinder mest med Bing dem jeg
havde på den gamle BMW R60 fra 1960 og min tidligere R26 og så senere BMWér,
og at Bing ikke er så sporty som Dellorto, Mikuni og Keihin for ikke at
nævne Weber.
Men med dit problem er det bedst at tjække at alle dele i
karburatoren/karburatorerne har standard dimensionerne og at de ikke er
slidte. Jeg kan huske at i manualen til min Austin i 1979 stod der at nålen
skulle skiftes for hver 20.000 km! Men i tomgang, hvis der altså ikke er
problemer i motoren, kan det jo kun være meget slidte spjæld, svømmerhøjde,
eller konusspidsen på pilot mixture skruen/luftjusterskruen som er deform så
der ikke kommer den trinvise ændring, ved udskruning. I nogle karburatorer
er der foran, en pilot air jet (forrest i karburatoren), altså en dyse der
bestemmer hvor meget luft der kommer ind på vejen der til sidst ender ved
luftjusterskruen, og ved ændringer af motoren kan man resultere i at måtte
ændre denne dyse, men det er yders sjælden.
Men da jeg på min Honda CB750, ændret til 836 cc, monterede Weber DCOE fra
USA havde jeg med dem helvedes til mas med tomgangsindstillingen, og lige
over tomgang, resulterende i at omdrejningerne bl.a. ikke hurtigt faldt ved
neddrejning af gashåndtaget. Efter lang tid viste det sig at Russ Colins i
USA havde boret hullet der svarer til pilot air jet op fra standard 0,50 mm
til 0,70 mm uden min viden, og da først da det blev opdaget kunne jeg tune
korrekt. Altså svarende til at en tidligere ejer forrest i en almindelig
motorcykel karburator havde boret hullet op foran (altså i pilot air jet
dysen,hvis der varen sådan, eller hullet dertil svarende).
Jeg skrev for øvrigt for mange år siden til Bing i Tyskland - sidst i 1986 -
men kunne kun få en side vedr. Bing-Trottle Valve Unit 95 som bruges på de 4
cyl. BMWér,
Men en gang til systemerne i karburatorer til motorcykler er så ens at alle
de normale jo dækkes i Haynes Manualen. Jeg lavede for vel 5 år siden, 1 A4
side fortællende om dysning af karburatorer, med graferne fra manualen
visende hvilke område de enkelte ændringsmuligheder dækkede, fordi folk
nogen gange dyser forkert.
Gert Thorgersen
Benny Thomsen <xxxbmt@privat.dk> skrev i en
news:3ee43ac6$0$5183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Da jeg roder med et lignende problem med en Bing. Cyklen trækker fint men
> vil bare ikke gå godt i tomgang - uanset hvad jeg skruer på.
>
> Findes der en manual for Bing ? Hvor ?
>
> Hilsen Benny
>
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:bbvd3n$j30$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
> > news:fVFEa.55$Pa2.33@news.get2net.dk...
> > > Nogen der har spec. for meget den skal skrues ud?
> > >
> > > I min repbog (til DT og TZR) mener jeg der stod 1½ - 1,25 gang ud!
> > > Men det er en "helt" anden type karb, idet min er den italienske
cykle,
> > med
> > > tilhørende påmonteret delorto karb.
> > >
> > > Jeg spørger fordi den var helt skruet i bund, da jeg skildte den ad!
> > >
> > > Nu har jeg skruet den 1 omgang ud...kan ikke mærke forskel ved hverken
> > > bundgas eller mellemgas :-/
> > >
> > > Pft.
> > >
> > > --
> > > Wheeler
> > > Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600/CBR 600 har interesse
> > >
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler
> > >
> > > Som der står i Haynes Motorcycle Carburettor Manual så er "From
> tick-over
> > to roughly 1/8 throttle, the carburettor depends heavily on the pilot
> > system. Og normalt opererer pilot skruen jo fra 1 - <2 udskruninger,
mere
> > end de 2 udskruninger giver jo intet da gennemstørmningshullets diameter
> > foran hvor skruens spids sætter grænsen. Grafisk er det i manualen vist
> > hvordan pilotgrafen virker over fra 0 til tæt til fuldt åbent spjæld,
men
> > topper mellem 1/8 og 1/4 åbent spjæld(jævn op til en afrundet top og
> > derefter jævnt ned til næsten fuldt åbent).
> > I Haynes manualen, til vist 10 £, er der mange detaljer om Dellórto
> hvilken
> > jeg selv bruger på min BMW, og også havde på den gamle BMW R60 fra 1960.
> > Jeg har også Dellortos "The Carburetor Manual" på 37 sider, købt for 3
år
> > siden,og til teksten visende masser af tegninger og fotos (detaljerede
> > nærbilleder) til vist alle modellerne.
> >
> > Gert Thorgersen
> >
> >
>
>