|
| TIP!, Veterantræf i Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-06-03 21:29 |
|
Ja det er jo et oplagt turmål i weekenden...
http://www.veterantraef.dk/
Der kommer alt muligt gammelt lort (det mente jeg jo ikke;),
deriblandt en del motorcykler...
Jeg regner med at være der mandag fra ca. 12 ..
// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
på http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)
| |
Bjørn S (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 06-06-03 21:56 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev
> Ja det er jo et oplagt turmål i weekenden...
>
> http://www.veterantraef.dk/
>
> Der kommer alt muligt gammelt lort (det mente jeg jo ikke;),
> deriblandt en del motorcykler...
Tak for det, det må stærkt vurderes !!
Har selv orkesterplads fra min lille altan til det årlige veteranbilløb fra
Brønshøj til Pederstrup(Ballerup), og der bruger at være endel gamle cykler
med.
--
/Bjørn
| |
Hans Joergensen (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-06-03 22:07 |
| | |
Bjørn S (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 06-06-03 22:21 |
|
"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev
>
> Du mener det her?
>
> http://gallery.nathue.dk/2003-05-18/ ?
Jup, bliver påmindet det hvert år af lyden, og så er det bare at finde
kameraet frem og åbne dørene )
Flotte billeder forøvrigt !
--
/Bjørn
| |
Steen Gruby (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-06-03 22:26 |
|
On 06 Jun 2003 21:06:54 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:
Hej.
>
>Bemærk den lækre Opel-motorcykel med de orange dæk.
>
Den er faktisk interessant.
Bemærk den måde stellet er bygget på og tankens montage.
Jeg havde nu håbet at det var den 4 cyl. rækkemotor MC opel byggede,
vist nok tidligt i 30'erne.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hans Joergensen (08-06-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 08-06-03 08:44 |
|
Steen Gruby wrote:
> Den er faktisk interessant.
> Bemærk den måde stellet er bygget på og tankens montage.
Ja, det ser næsten moderne ud, det havde jeg bemærket... dog
tænkte jeg først over det da jeg var kommet hjem og var igang med at
se billederne igennem...
> Jeg havde nu håbet at det var den 4 cyl. rækkemotor MC opel byggede,
> vist nok tidligt i 30'erne.
Findes der sådan en i danmark? måske kommer der en til
Veterantræffet
// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv
| |
Jake (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Jake |
Dato : 07-06-03 10:36 |
|
> Bemærk den lækre Opel-motorcykel med de orange dæk.
F*** den er retro! Sådan en er man da nødt til at have! I hvilken periode
lavede Opel MC'er
/Jake
| |
Steen Gruby (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-06-03 10:43 |
|
On Sat, 7 Jun 2003 11:36:14 +0200, "Jake"
<jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
Hej Jake.
>
>F*** den er retro! Sådan en er man da nødt til at have! I hvilken periode
>lavede Opel MC'er
>
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener fra 191x til ca.
1932.
Jeg havde en kollega der havde den 4 cyl. model.
Den lå i kasser, og havde så vidt vides aldrig kørt.
Han er desværre ikke mere, og cyklen er efter forlydende forsvundet
tilbage til germanistan - Havde det stået til mig var den blevet i DK
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Bjørn S (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 07-06-03 10:57 |
|
"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev
> Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener fra 191x til ca.
> 1932.
Måske en sammenhæng i at en af deres fabrikker i Berlin blev lukket i
oktober -31 (Efter GM's overtagelse)
Har lige skimmet Opels historie, fandt ikke noget specifikt på MC, men de
startet jo med symaskiner, derefter var de ledende på racer-cykler, og
senere kom så bilerne til, men efter hvad mine kilder angiver (Cars
Billexica) havde de et problem med et alt for stort modelprogram, og måske
har GM noget at gøre med at MC også forsvandt fra produktionen.
--
/Bjørn
| |
Armand (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-06-03 15:54 |
|
Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
news:TFiEa.8286$Jp3.333093@news010.worldonline.dk...
>
> "Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev
> > Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg mener fra 191x til ca.
> > 1932.
>
> Måske en sammenhæng i at en af deres fabrikker i Berlin blev lukket i
> oktober -31 (Efter GM's overtagelse)
> Har lige skimmet Opels historie, fandt ikke noget specifikt på MC, men de
> startet jo med symaskiner, derefter var de ledende på racer-cykler, og
> senere kom så bilerne til, men efter hvad mine kilder angiver (Cars
> Billexica) havde de et problem med et alt for stort modelprogram,
Så måtte jeg lige slå op i min mc-bibel:
Der står ligeledes meget lidt og kortfattet omkring Opels mc-produktion; men
én ting fik jeg da klarlagt:
Den med de kulørte dæk er en licens-bygget Neander (= også en tysk
mc-fabrik)!
--
Armand.
| |
Jake (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Jake |
Dato : 07-06-03 16:29 |
|
> Så måtte jeg lige slå op i min mc-bibel:
> Der står ligeledes meget lidt og kortfattet omkring Opels mc-produktion;
men
> én ting fik jeg da klarlagt:
> Den med de kulørte dæk er en licens-bygget Neander (= også en tysk
> mc-fabrik)!
Til de interesserede kan jeg oplyse at Opel købte resterne af Neander
fabrikken da den gik konkurs i forbindelse med børskrakket i '29 (taget fra
stadtmuseum Euskirchens hjemmeside)
/Jake
| |
Armand (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-06-03 21:15 |
|
Jake <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
news:3ee204d9$0$13032$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Så måtte jeg lige slå op i min mc-bibel:
> > Der står ligeledes meget lidt og kortfattet omkring Opels mc-produktion;
> > men én ting fik jeg da klarlagt:
> > Den med de kulørte dæk er en licens-bygget Neander (= også en tysk
> > mc-fabrik)!
>
> Til de interesserede kan jeg oplyse at Opel købte resterne af Neander
> fabrikken da den gik konkurs i forbindelse med børskrakket i '29 (taget
> fra stadtmuseum Euskirchens hjemmeside)
Hvorved den ikke(!) behøver at være licensbygget (alt efter årgangen) :-/
Vi bliver hele tiden meget klogere her på gruppen!
--
Armand.
| |
Jake (08-06-2003)
| Kommentar Fra : Jake |
Dato : 08-06-03 11:50 |
|
Jeg fandt lige lidt mere info:
Opel havde en produktion af motorcykler fra 1901-1907 og igen fra 1928-1929.
Motorcyklen på billedet er en Opel Motoclub 500 fra den sidste periode
('28-'29).
Tilsyneladende er den bygget på licens, da licensrettighederne først blev
solgt til Opel i 1929.
Neanderfabrikken byggede i øvrigt en 1000 kubik v2'er på det samme stel.
/Jake
| |
Steen Gruby (08-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 08-06-03 12:20 |
|
On Sun, 8 Jun 2003 12:50:18 +0200, "Jake"
<jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
Hej Jake.
>
>Opel havde en produktion af motorcykler fra 1901-1907 og igen fra 1928-1929.
>
Jeg er blevet meget nysgerrig, så jeg har også gravet lidt i
historien.
Jeg har fundet det samme som du og Armand, men bestemt ikke det jeg
ledte efter.
>Motorcyklen på billedet er en Opel Motoclub 500 fra den sidste periode
>('28-'29).
>
Så langt så godt
>Tilsyneladende er den bygget på licens, da licensrettighederne først blev
>solgt til Opel i 1929.
>
Og det er måske her forklaringen på den model jeg tænker på ligger.
Det behøver ikke være en "ægte" Opel, men noget der er skruet sammen
under licens et eller andet sted i et meget begrænset oplag.
Den gode Adam Opel havde tilsyneladende skiftende samarbejde i både
øst og vest - Belgien, Frankrig, Polen og Chekoslovakiet, for til
sidst at sælge hele to hjulsproduktionen til NSU
>Neanderfabrikken byggede i øvrigt en 1000 kubik v2'er på det samme stel.
>
Det er nok inspirationen til det der i dag hedder Ducati )
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-06-03 18:22 |
|
On Sat, 7 Jun 2003 16:53:57 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Så måtte jeg lige slå op i min mc-bibel:
>Der står ligeledes meget lidt og kortfattet omkring Opels mc-produktion; men
>én ting fik jeg da klarlagt:
>Den med de kulørte dæk er en licens-bygget Neander (= også en tysk
>mc-fabrik)!
Det jeg skrev var frit efter hukommelsen.
Jeg havde en bog med et billede af netop den 4 cyl. Opel, og jeg
husker billedet ganske tydeligt.
Den var noget lig Nimbus med langsliggende motor, men med rørstel og
vist nok "fodbrædder" a'la Indian - Farven var creme.
Jeg har været på loftet for at se om bogen stadig eksisterer, men NIX
Jeg våger at skyde på 1929, men er bestemt ikke sikker.
I min lærertid spurgde jeg ofte "den gamle smedesvend", Hoffmann, om
han ville sælge den, men blev hver gang affærdiget med at den ville
han selv samle en dag - Det blev aldrig til noget.
Jeg mistede kontakten med ham i 1970, og erfarede senere at han var
gået bort.
Ved den lejlighed forhørte jeg mig om cyklen, og fik at vide at
datteren havde solgt den til en tysker - Fandens også
Neander kender jeg kun af navn, og erindringen er svag, så den tør jeg
ikke deltage i.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (07-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-06-03 21:16 |
|
Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en
news:j274ev0vm58kaa1nn5fh2baf70mesisevr@4ax.com...
> On Sat, 7 Jun 2003 16:53:57 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
> Hej Armand.
> >
> >Så måtte jeg lige slå op i min mc-bibel:
> >Den med de kulørte dæk er en licens-bygget Neander
>
> Det jeg skrev var frit efter hukommelsen.
> Jeg havde en bog med et billede af netop den 4 cyl. Opel, og jeg
> husker billedet ganske tydeligt.
> Den var noget lig Nimbus med langsliggende motor, men med rørstel.....
> Neander kender jeg kun af navn, og erindringen er svag, så den tør jeg
> ikke deltage i.
Min erindring er ringere endnu, derved at jeg ikke kendte til navnet førend
at jeg støttede mig til min krykke: Peter Henshaws "Enclypopedia of the
Motorcycle"!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-06-03 22:08 |
|
On 06 Jun 2003 20:28:37 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:
Hej
>
>Der kommer alt muligt gammelt lort (det mente jeg jo ikke;),
>deriblandt en del motorcykler...
>
For at føje mere gammelt skrammel til ku' det jo være at jeg skulle
lufte Super FOX'en.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hans Joergensen (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 06-06-03 22:10 |
|
Steen Gruby wrote:
> For at føje mere gammelt skrammel til ku' det jo være at jeg skulle
> lufte Super FOX'en.
Det ville være herligt .... den vil jeg nemlig gerne se..
// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en professionel løsning"
| |
Bjørn S (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 06-06-03 22:57 |
|
"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev
> >
> For at føje mere gammelt skrammel til ku' det jo være at jeg skulle
> lufte Super FOX'en.
Den bliver nok en ungersvend i den sammenhæng, men det er da ellers en
passende anledning !
OT - står du til 21 år nu ??
--
/Bjørn
| |
Steen Gruby (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-06-03 23:13 |
|
On Fri, 6 Jun 2003 23:56:51 +0200, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:
Hej Bjørn.
>
>Den bliver nok en ungersvend i den sammenhæng, men det er da ellers en
>passende anledning !
>
Du har nok ret. Den er for ung i det selskab der stiller i Græsted.
Men hva' pokker - Den er sjælden.
>OT - står du til 21 år nu ??
Hæ, Ja næsten
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
J W Nielsen (07-06-2003)
| Kommentar Fra : J W Nielsen |
Dato : 07-06-03 21:12 |
|
> Der kommer alt muligt gammelt lort (det mente jeg jo ikke;),
> deriblandt en del motorcykler...
>
> Jeg regner med at være der mandag fra ca. 12 ..
>
Hej !
Og så kan man passende fortsætte til Gilleleje og se en masse gamle træskibe
som også mødes her i pinsedagene.
Mvh
Jørgen
XJ900 / Gilleleje
| |
Hans Joergensen (11-06-2003)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 11-06-03 14:01 |
|
Hans Joergensen wrote:
> Der kommer alt muligt gammelt lort (det mente jeg jo ikke;),
> deriblandt en del motorcykler...
Billeder fra i mandags i Græsted kan findes her:
http://gallery.nathue.dk/2003-06-09_1/
Bemærk Nimbussen med gasgenerator, og den dampdrevne cykel
Og iøvrigt også den fine Triumph crosser, der manglede et par
'uvæsentlige' møtrikker da den kom tilbage fra en 10 runder på
banen.
// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv
| |
|
|