bare ny kæde, eller kædekit?
Fra : dj

Dato : 05-06-03 16:28

Hej NG

Var så fantastisk heldig i går, at få lov til at smide kæden ude på
motorvejen, lige syd for vejle!

Så nu skal der ny på....men så er spørgsmålet bare, om jeg kan 'nøjes' med
en ny kæde, eller om det ville være en bedre ide at købe et samlet
kædekit.....

.....har kigget på tandhjulene....de ser ikke særligt slidte ud, har vel kørt
en 10.000km, efterhånden!

vil bare høre hvad I syntes...!

Hilsen Frank - RF600, uden kæde ..øv!

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 05-06-03 16:34

"dj" <test@test.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kædekit.....
>
> ....har kigget på tandhjulene....de ser ikke særligt slidte ud, har vel

xxxxxxxxxxxxxx

Surt show..

Jeg ville købe et helt nyt sæt af det hele.. selv om tandhjulene ikke ser
slidte ud, så er de alligevel "faconslidt" til din gamle kæde. Hvis du bare
sætter en ny kæde på kan du måske slide den op før tid...

MVH

Jon Larsen
GSX-R 250 , med slidt kæde og uden funktionsdygtig motor ;-(

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 05-06-03 17:00

"Ann-Rikka Olsen" <A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Jon Larsen
> GSX-R 250 , med slidt kæde og uden funktionsdygtig motor ;-(

hva har du fået en kønskifte operation

--
Allan(fzr600us)ku bare ikke lade være
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 05-06-03 17:31

> hva har du fået en kønskifte operation
>
> --
> Allan(fzr600us)ku bare ikke lade være

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ja.. momentært det er fordi jeg hyler som en pige over at mc'en ikke
dutter...

Med "væmmelig" hilsen ;-D

Jon Larsen

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 22:42

Ann-Rikka Olsen <A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]

Hvis Jon bliver rodet ind i en større kriminalsag, behøver
anklagemyndigheden ikke ofre penge på lange udskrifter fra
mobil-telefonselskaberne for at dokumentere hans færden: De kan blot slå op
her på gruppen og se om han har været hjemme, hos kranen eller hjemme hos
mors kødgryder og fars pc. !

--
Armand.

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 05-06-03 23:06

> [...]
op
> her på gruppen og se om han har været hjemme, hos kranen eller hjemme hos

xxxxxxxxxxxxx

He he... tror ikke damen er glad for det med kranen ;-D Der lød i hvert fald
en kraftig brokken omme bagfra, og med tydelige anklager om hvad jeg dog
havde skrevet om hende...
Men for god ordens skyld, skal jeg lige sige at jeg bor sammen med damen, og
at hendes pc'er står lige ved siden af min egen..

MVH.

Jon Larsen ( aka Johnny Bravo pigeskrig
GSX-R 250 ( glæder sig til at få at vide om stumperne snart kommer hjem )

Fra : Armand

Dato : 06-06-03 10:38

> He he... tror ikke damen er glad for det med kranen ;-D Der lød i hvert
fald
> en kraftig brokken omme bagfra, og med tydelige anklager om hvad jeg
> dog havde skrevet om hende...

Rolig nu, Ann Rikka!
Det er skam ment på det kærligste!
Det er forøvrigt et udtryk stjålet fra "Midt om natten" hvor Buster Larsen
omtalte sin samlever som "Kranen" (ikke at jeg vil trække paralleller til
Judy Gringers fremstilling af en afdanket og fordrukken dulle der er blevet
for gammel!!)

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 17:45

Ann-Rikka Olsen <A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> "dj" <test@test.com> skrev i en meddelelse

Jeg opfatter bemærkningen ironisk; men fakta er at man vitterligt ér heldig
hvis man kun(!) taber kæden!
Ofte hænder det at kæde-enden lige når at slå et svirp når den vender
retning ved det forreste tandhjul - Hvorved at der slåes et fint hul i
motorblokken =
På samme måde kan den også ligefrem låse sig fast og alt efter
kædens/bruddets placering vil dette medføre en øjeblikkelig
baghjuls-blokering, som man ikke kan koble sig ud af =

Blot at tabe kæden er derfor i grunden en lykkelig begivenhed :-/
Lær af oplevelsen og fården nye kæde samlet med et nitteled!

> Jeg ville købe et helt nyt sæt af det hele.. selv om tandhjulene ikke ser
> slidte ud, så er de alligevel "faconslidt" til din gamle kæde. Hvis du
> bare sætter en ny kæde på kan du måske slide den op før tid...

Jup!
Ofte er det først når man står med det friske kædehjul at man kan se hvor
slidt det gamle egentlig er!
Og da kæden er den langt dyreste del af en kæde-kit, vil det være synd og
skam at spare de billigere tandhjul væk og derved udsætte den dyrere kæde
for mer-slid :-|

--
Armand.

Fra : dj

Dato : 05-06-03 18:17

> Jeg opfatter bemærkningen ironisk; men fakta er at man vitterligt ér
heldig
> hvis man kun(!) taber kæden!

ja lidt ironisk, men faktisk også fordi jeg var heldig at der ikke skete
mere!

> Og da kæden er den langt dyreste del af en kæde-kit, vil det være synd og
> skam at spare de billigere tandhjul væk og derved udsætte den dyrere kæde
> for mer-slid :-|

ok, så må jeg heller se at få smidt den ned til en mekanikker....

.....tak for de hurtige svar!

/Frank

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 22:24

dj <test@test.com> skrev i en

> ok, så må jeg heller se at få smidt den ned til en mekanikker....

Nej da!
Bortset fra det med nitteleddet(*) og at det er et noget fedtet-smudsigt
arbejde, så er det et simpelt job som vil kunne udføres med motorcyklens
medfødte værktøj, samt enhver vil kunne overskue.
Derfor er det endog ganske egnet til at (begynde på) at udføre selv!
Så ryg da endelig på med knofedtet og spar mekanikerudgiften til 2-4 ekstra
tankfulde bensin istedet :-|

(*):
I et kædekit er der uundgåeligt et almindeligt "clips-samleled" - Brug det
til egenmontering af kædekittet og kør dermed ned til mekanikeren og få ham
til at montere nitte-leddet hvis du ikke selv kan overskue dét!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-03 22:58

Armand wrote:

> Blot at tabe kæden er derfor i grunden en lykkelig begivenhed :-/
> Lær af oplevelsen og fården nye kæde samlet med et nitteled!

Eller køb en endeløs. Det tager lidt længere tid at montere, men så er der
heller ikke noget samleled der kan drille og bagende+affjedring trænger
sikkert alligevel til en adskilning/rensning. Det tog mig godt et par timer
at montere en endeløs kæde (kit til 120 euro fra lois' restposten) (.. og
uden nogen videre rensning, da den fik en hovedrenosmøring i vinters). Og
jeg er ikke verdens hurtigste til at skrue

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-06-03 00:54

Ann-Rikka Olsen <A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> "dj" <test@test.com> skrev i en meddelelse

> kørt

Som Armand skriver er du heldig at du ikke fik slået hul i motorblokken. En
bekendt af mig
knækkede for mange år siden kæden dagen før han skulle på ferie på sin Honda
CB 750 og fik hul i motorblokken. Efter tilsvejsningen havde han resten af
årene problemer med at krumtaphuset sikkert havde slået sig
undersvejsningen.

Hvis bagtandhjul og kæden ikke er slidt så de passer sammen ytrer det sig
ved at faktisk kun et kædeled ad gangen trækker hele tandhjulet! Det kan
iagttages hvis man sidder og drejer det forreste tandhjul. Det skyldes jo at
kædeleddene er blevet længere end "afstanden" mellem tandsiderene eller at
der er blevet længere mellem tandsiderne hvis tænderne er blevet spidserer.
Derved kommer der jo et ryk i kæden efter hver tand hvilket kan resultere i
at kæden knækker, eller tænder falder af (når de er meget slidte).

Jeg har jo netop i går spurgt om adressen til NEP fordi de neylon tandhjul
jeg kørte med på min Honda sidst i 70érne var stærke nok til dens Hk, og jo
er en anelse elastiske kontra stål eller alu tandhjul, og derfor mindsker
chockrykkene i kæderne.

NEP hjulene var ca. 50 gange stærkere end de data de havde under
ingeniøruddannelsen så de fik et eksemplar af mig.

Gert Thorgersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-06-03 17:31

> ....har kigget på tandhjulene....de ser ikke særligt slidte ud, har vel
kørt
> en 10.000km, efterhånden!

Hej Frank

Jeg ville skifte kæden og det forreste tandhjul som minimum. Det bagerste
tandhjul slides ikke så meget som det forreste, så det kan sikkert godt
bruges et kædekit ud.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 22:27

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> Jeg ville skifte kæden og det forreste tandhjul som minimum. Det bagerste
> tandhjul slides ikke så meget som det forreste, så det kan sikkert godt
> bruges et kædekit ud.

Det bageste tandhjul plejer ellers nok at være udskiftningsklar sammen med
kæden!
Derved vil det ved denne kædes endeligt være "udskiftningsklar + 10.000km"!
"Udregningen" er endda misvisende, derved at kæden på et tidligere tidspunkt
vil blive belastet af et dårligt tandhjul og derfor ikke holde så længe som
det vlle have gjort med et friskt bagtandhjul :-/

"kan man så ikke skifte undervejs?" vil nogen sikket kunne spørge!
Mit svar dertil vil være: Hvis et friskt tandhjul akkurat holder kæden ud,
hvorfor så ikke skifte det nu hvor man alligevel roder med sagerne?
Den udgift á et par hundrede kroner kan det da ike dreje sig om at udskyde
til om ca. 10.000km's tid :-/
Tillige er det, som før pointeret af mig, svært at erkende nedslidningens
størrelse førend at man har både det slidte og det friske tandhjul i
hænderne, derfor skal man ikke regne med at kunne vurdere
udskiftnings-tidspunktet særligt godt, og vil derfor udsætte sig for at
skyde sig i foden ved at udskifte for sent

Iflg. "MC-Nøglen" koster bagtandhjulet til RF'eren præcist 1/4 af
kædeprisen´!
Det er sgu' det forkerte sted at spare :-|

--
Armand

Fra : Moller

Dato : 05-06-03 18:44

> Så nu skal der ny på....men så er spørgsmålet bare, om jeg kan 'nøjes' med
> en ny kæde, eller om det ville være en bedre ide at købe et samlet
> kædekit.....

hmmm, nu er det nok jeg for en del huk :) men du hvis tandhjulende ikke
er blevet vendt endnu :) kan du jo benytte dig dette nærigmands trick :) så
for du en gang nye side af tænderne at slide på :)

> ....har kigget på tandhjulene....de ser ikke særligt slidte ud, har vel
kørt
> en 10.000km, efterhånden!

ik mere ???? og så ryger kæden.... smør du den aldrig ????? der er dæk
der køre længere end det mellem skift :)

VH
Lars Molnit

Fra : dj

Dato : 05-06-03 22:37

> [...]
> er blevet vendt endnu :) kan du jo benytte dig dette nærigmands trick :)

> for du en gang nye side af tænderne at slide på :)

arhh....har jeg ikke tænkt på....er der ikke nogen betænkeligheder ved det?!

> kørt
>
> ik mere ???? og så ryger kæden.... smør du den aldrig ????? der er dæk
> der køre længere end det mellem skift :)

jo, der sidder en scott oiler på cyklen, som lige var blevet genfyldt og
kæden var lige blevet strammet 200km for ulykken!

/Frank

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 05-06-03 23:16

dj wrote:

> [...]
>
> jo, der sidder en scott oiler på cyklen, som lige var blevet genfyldt
> og kæden var lige blevet strammet 200km for ulykken!

Uha hvor er jeg glad for at kardantrækket er opfundet

</OT>

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-06-03 23:34

Bent Erik Thomsen wrote:

> Uha hvor er jeg glad for at kardantrækket er opfundet

Så sent som i aften tænkte jeg det samme. Vi var på aftentur, og en af
kammeraterne måtte hjem med en knækket tandrem. Det siges i øvrigt at
ligheden mellem slaver og cykler er at de arbejder bedst med kæder på.

Men husk nu at smøre kardanen ved spidshjulet. Eller kommer man ikke
længere end dem med kæder. Bitter erfaring.

Ib Jakobsen
K100RT

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 23:17

dj <test@test.com> skrev i en

> jo, der sidder en scott oiler på cyklen, som lige var blevet genfyldt og
> kæden var lige blevet strammet 200km før ulykken!

= For stram!?

Moderne O-ringskæder behøver kun efterspænding imellem dækskifte (hvor
hjulet er afmonteret => kæden ligeså, hvorfor man nødvendigvis må justere
kæden ved genmontering af hjulet!) når/hvis de er tæt på opslidning

Hvis du har strammet kæden, har du måske opspændt det nødvendige slask der
skal være i kæden af hensyn til geometrien i bagsvingerens bevægelse :-/
En for stram kæde bliver benhårdt belastet - Akkurat som lejerne i baghjul
og gearkasse-udgang =

--
Armand.
(der forøvrigt henviser til den fine bekrivelse af korrekt opspænding, der

Fra : Armand

Dato : 05-06-03 22:30

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> hmmm, nu er det nok jeg for en del huk :)

Må jeg være den første der slår? :

> .................men du hvis tandhjulende ikke
> er blevet vendt endnu :) kan du jo benytte dig dette nærigmands trick :)
> så for du en gang nye side af tænderne at slide på :)

En sikker måde at erkende nedslidningen af såvel kæde som tandhjul er ved at
forsøge at trække et led fri af anlægget imod tandhjulet, og er dette så
slidt at dét kan lade sig gøre, har omløbsretningen intet at sige!

Vende-trick'et er et regulært knallert-trick der kun har til formål at komme
over det at kæden "springer over" på et vildt nedslidt kædekit, derved at
der er
en stejlere anlægsvinkel på "den modsatte led".
Jeg håber ikke at nogen motorcyklister kører med et bagtandhjul der er så
slidt :-|

> ik mere ???? og så ryger kæden.... smør du den aldrig ????? der er dæk
> der køre længere end det mellem skift :)

Det er til gengæld et særdeles interessant, omend også noget indignerende,
spørgsmål

--
Armand.