Re:Honda cb 450s 27hk og 44hk
Fra : HHR

Dato : 02-06-03 22:25

Hejsa gruppe

Jeg er ved at købe en Honda cb 450 s men hvad er forskellen på
dem, da nogle har 44hk og andre kun 27hk.

Den jeg har kig på har kun 27hk men det ville jo være bedremed 44hk
er det bare en plump eller er de helt forskellige?

MVH HHR

Fra : Richard

Dato : 02-06-03 23:18

HHR wrote:
> Hejsa gruppe

Halli, hallo

> Jeg er ved at købe en Honda cb 450 s men hvad er forskellen på
> dem, da nogle har 44hk og andre kun 27hk.

Drejningsmomentet er en smule lavere - 33 mod 37 Nm - ved knap de halve
omdrejninger - 3 mod 7.000 omdr/min - dvs 27 hk-udgaven den udfører sit
arbejde ved en meget lavere omdrejninger. Den konstruktive forskel
afhænger nok af, om droslingen er original eller ej og kan omhandle en
eller flere af disse: Drosselblende i indsugningen, knastaksel med
lavere knasthøjde, anden CDI (tændingskontrolboks), mindre for-kædehjul,
gashåndtagsbegrænser o.lign.
Er cyklen indført fra D står den aktuelle drosling oftest i papirerne
(Fahrzeugbrief). En drosselblende i indsugningen vil ofte være
stemplet/præget med effekten - 27 (hk) eller 20 (kw).

> Den jeg har kig på har kun 27hk men det ville jo være bedremed 44hk
> er det bare en plump eller er de helt forskellige?

Klart at den udroslede er livligere. Køb den udgave, du har kørekort til
og skal køre på fremover - det er besværligt at "af-drosle" og
re-registrere cyklen.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-03 00:03

> Klart at den udroslede er livligere. Køb den udgave, du har kørekort
> til og skal køre på fremover - det er besværligt at "af-drosle" og
> re-registrere cyklen.

Begge udgaver kræver sikkert stort MC-kørekort, da den med 27HK garanteret
ikke har en dansk drosling monteret og dokumentation for denne. En tysk
drosling kan ikke benyttes til at gøre en 'stor' motorcykel 'lille' i
Danmark.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Dahl

Dato : 03-06-03 08:00

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har en dansk drosling monteret og dokumentation for denne. En tysk
> drosling kan ikke benyttes til at gøre en 'stor' motorcykel 'lille' i

Nu er HHR en 28årig klump på lige under 0.1T ..

-
Morten Dahl

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-03 15:10

> Nu er HHR en 28årig klump på lige under 0.1T ..

Det er jo svært at se. Så god er jeg heller ikke til at læse mellem
linjerne.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Dahl

Dato : 03-06-03 16:17

> [...]
> ikke har en dansk drosling monteret og dokumentation for denne. En tysk
> drosling kan ikke benyttes til at gøre en 'stor' motorcykel 'lille' i

Se det er jo så en sandhed med modifikationer, er der TUV godkendelse på
sættet, så duer det hos SB.

Har for 2 uger siden været møllen igennem med 2 stk. VFR400, der skulle
indregistreres til lille kort.

-
Morten Dahl

Fra : Armand

Dato : 04-06-03 00:03

Morten Dahl <Morten@FJERNdahl.mail.dk> skrev i en

> [...]
> sættet, så duer det hos SB.
>
> Har for 2 uger siden været møllen igennem med 2 stk. VFR400, der skulle

Dét vil jeg gerne have nogle papirer på!
I forbindelse med genopbygningen af CB4½'eren v.h.a. en tysk model måtte jeg
så langt til tops som hos færdselsstyrelsen for at få klarlagt om jeg ville
kunne bruge den tyske 27 hk's drosling (papirerne på), til at omregistrere
modellen til "lille" (grundet køberpotentialet) - Svaret var tydeligt: Nej!

Der ér til gengæld en forskel på en ny-indregistrering af en imp. tysk og
til at bruge motoren fra en droslet tysk; men jeg mener at
indreg.-muligheden også var oppe at vende!
Jeg kan desværre ikke finde færdselsstyrelsens svar (gad vide om det har
lidt en krank elektronisk skæbne :-/) , men leder og leder videre!!

Til den dybere interesserede følger nedenfor min henvendelse til Fæ.styr.
hvori paradokserne er trukket op:

paste:
--------------------------------

Case:
Jeg har, med reparation og videresalg for øje købt en motorskadet
motorcykel.
Motorcyklen yder 43HK og er derfor at regne som hørende under "stor
motorcykel-kategori"; men ud fra et ønske om at udvide køber-potentialet
ønsker jeg at drosle den til brug under "lille" motorcykelkatagori".

Sagens gang:
Ved ejerskifte-synet d. 15/5 d.å. ved: Bilinspektionen, foranledigede mine
påholdende spørgsmål til emnet at der nærmest opstod en debat imellem alle
tilstedeværende prøveassistenter og jeg.
Konklusionen herunder blev at jeg skulle rette henvendelse til
regionskontoret indeholdende samme spørgsmål, hvilket jeg sidenhen har
gjort!

Fra Statens Bilinspektion, Region Syd og Vest -Jylland, har jeg d. 1/6 d.å.
modtaget svar, som fortsat henviser til Færdselsstyrelsen, netop grundet det
blandede islet af spørgsmål i sagen. Derfor er alle nedenfor fremførte
argumenter, afgivet af bilinspektionen!

Problematik:
Umiddelbart mente man, ved Bilinspektionen, at drosling kun kunne
udføres/leveres af importøren; men jeg er bekendt med et firma: "Buchberg",
der har gjort en god forretning ud af at forhandle droslings-sæt til alskens
motorcykler, hvorfor der må forekomme andre muligheder end "original"
drosling!

Min interesse i egendrosling er begrundet i at jeg har renoveret pågældende
motorcykel v.h.a. en indkøbt tysk motor, som grundet en tysk
forsikringsklasse oprindeligt ydede 27 HK. Jeg har ved indbygningen dog
monteret de "danske" reservedele á karburator og knastaksel, som indeholder
den originale 43 HK's effekt.
At jeg ikke skulle kunne få godkendt denne "tyske" 27HK's drosling, er mig
uforstående, eftersom at jeg i fald af at have købt en komplet tysk
motorcykel med indregistrering for øje, burde få godkendt den med den, på de
oprindelige tyske papirer påtegnede, lavere ydelse!?
Forskellen fra et lavtydende helt tysk køretøj og en ditto tysk motor, begge
med fornødne papirer, er i mine øjne ikke til at få øje på!

Derfor rejste jeg også spørgsmål om dokumentationskravet i fald af privat
hhv. værksteds- drosling af en given motor:
Det umiddelbare svar hertil var, at en tilfældig effektudmåling som
dokumentation mistede sin værdi p.g.a. muligheden for at afmontere
droslingen allerede i øjeblikket efter målingen - Hvortil jeg mener at
spørgsmålet om minutter eller uger er egalt, sålænge at en drosling vil være
mulig at afmontere igen. Og derfor er denne problematik umiddelbart uden for
bilinspektionens rækkevidde og istedet lagt i hænderne på færdselspolitiet,
som i en given situation skal vægte om fornøden drosling til et givent
"lille" mc-kørekort er monteret!?

Færdselspolitiets entré i sagen, giver mig yderligere anledning til et rent
principielt spørgsmål:
Eftersom det er færdselspolitiets opgave at erkende evt. forekommende brug
af for store motorcykler, hhv afdroslinger, kan jeg forestille mig at
opgaven i at bevise om pågældende motorcykel yder mere end tilladt, påligger
samme instans - Dette i samme ånd som i sager omkring ilægning af for store
motorer (Told & Skat's +20%-regel), hvor jeg har kendskab til at
politiet/bilinspektionen foranlediger test på rullefelt for at få syn for
sagen.
Kører man rundt på en motorcykel, som man selv ved overholder grænsen for
lille mc-kørekort, må det vel blive politiets opgave at bevise andet,
akkurat på samme måde som omkring "overtunede" køretøjer!?

Sammenfatning :

a) Hvad skal der til af dokumentation for at drosle en motorcykel?
- Ved Bilinspektionen i Fredericia mente man, at det er en Importør opgave;
men jeg er bekendt med forekomstan af et firma (Buchberg), som lever stort
på at levere droslings-kit!!

b) Kan jeg benytte min tyske 27 HK's drosling, evt. sammen med en
effekt-udmåling til dokumentation?
- Ved Bilinspektionen i Fredericia mente man at værdien af en
effekt-udmåling er lig nul p.g.a. muligheden for en afdrosling så tidligt
som i øjeblikket efter rulningen.
Men jeg mener at en afdrosling altid vil være mulig, minutter eller måneder
efter en given dokumentation, og at dét problem ligger i færdselspolitiets
hænder!

c) Derved at jeg ikke skulle kunne benytte den tyske drosling, kunne jeg
istedet have mødt til syn med en droslet tysk motorcykel, med henblik på at
indregistrere denne - Derved skulle(!) man acceptere de tyske papirer på de
27 HK og herudfra godkende den til registrering som værende med denne lave
ydelse!
Hvad er forskellen på om samme motor med samme dokumentation før eller siden
(indregistrering vs. omregistrering) ilægges et stel??

d) Told & Skat udbeder Statens Bilinspektion om at foretage
effekt-udmålinger af køretøjer som mistænkes for at være ilagt for store
motorer (= mere end 20% mer-effekt)
- Hvilken forskel er der på om man "i god tro" drosler sin motorcykel og
påtænker at overlade bevisbyrden til færdselspolitiet hhv. bilinspektionen
på samme måde?

e) Hvor forefindes en liste over motorcyklers køreklare vægt, til vurdering
om mulig brug under "lille" mc-kørekort?
????

Sagen er en stor mundfuld, og jeg har forståelse for at jeg kunne tage de
lokale prøveassistenter på sengen dermed; men ikke desto mindre indeholder
den nogle væsentlige principielle spørgsmål.

Fra : Richard

Dato : 03-06-03 18:39

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> ikke har en dansk drosling monteret og dokumentation for denne. En tysk
> drosling kan ikke benyttes til at gøre en 'stor' motorcykel 'lille' i

Er du sikker på, at en tysk 27 hk-model, hvor ydelsen og droslingsdelene
er skrevet ind i Fahrzeugbrief ikke godkendes i DK? Hvis ikke, er de da
en grov handelshindring, når en EU-indregistreret model ellers
automatisk er godkendt i DK IMHO :(

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-03 19:25

> [...]
> i DK? Hvis ikke, er de da en grov handelshindring, når en
> EU-indregistreret model ellers automatisk er godkendt i DK IMHO :(

Det har været oppe og vende flere gange, og det er altid blevet afvist.
Jeg citerer Armand:
---------
Jeg har selv forespurgt (så højt som ves færdselsstyrelsen!) om muligheden
for at få en importeret motorcykel med en tysk 27-hk's drosling
indregistreret som "lille" - Svaret var negativt
---------

Men som Morten Dahl skriver, så er der sikkert tilfælde hvor det godt kan
lade sig gøre, f.eks. når en cykel er TUV godkendt med 27HK. Det må de
åbenbart sjældent være?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Dahl

Dato : 03-06-03 20:31

> Men som Morten Dahl skriver, så er der sikkert tilfælde hvor det godt kan
> lade sig gøre, f.eks. når en cykel er TUV godkendt med 27HK. Det må de
> åbenbart sjældent være?

vi monterede selv droslingspladerne på cyklerne. Før dette var de
fuldtydende. De fleste af tyskerne´s droslinger er realativt simple
"plumper" i indsugningen.

Men på samme måde som man i DK kan købe en GS500E Y, hvor Y´t meget logisk
står for 34HK drosling. Så har specielt Honda lavet en del modeller til
98HK. begrænsingen i Tyskland hvor det er lidt mere omfattende.

-
Morten Dahl

Fra : MKS - 74

Dato : 03-06-03 20:47

On Tue, 3 Jun 2003 21:30:59 +0200, "Morten Dahl"
<Morten@FJERNdahl.mail.dk> wrote:

>Men på samme måde som man i DK kan købe en GS500E Y, hvor Y´t meget logisk
>står for 34HK drosling.

Close but no cigar - GS500EU er den droslede udgave....(hvis det skal
være helt rigtigt indgår et 3'de bogstav som årgang f.eks GS500EUX -
den droslede fra 1999)

> Så har specielt Honda lavet en del modeller til
>98HK. begrænsingen i Tyskland hvor det er lidt mere omfattende.

Jepper f.eks kan droslingen af CBR1000 kan være temmelig
omfattende...engang imellem er det nu også bare en lille smule _for_
morsomt med den 98 hk-drosling,min F2'er var droslet fra 100 til 98 hk
- det var et stykke vinkeljern på gaskablet,tog 30 sek at fjerne og
naturligvis kunne man ingen forskel mærke _overhovedet_

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Richard

Dato : 03-06-03 22:51

Morten Dahl wrote:
> vi monterede selv droslingspladerne på cyklerne. Før dette var de
> fuldtydende. De fleste af tyskerne´s droslinger er realativt simple
> "plumper" i indsugningen.

Eller endnu simplere: En begrænserplade/vinkel, der skrues på
gaskabeltrækket ved karburatoren - helt uden indvendige indgreb

Fra : Richard

Dato : 03-06-03 21:45

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> for at få en importeret motorcykel med en tysk 27-hk's drosling
> indregistreret som "lille" - Svaret var negativt

Muligvis, omend svært at tro fordi...

> Men som Morten Dahl skriver, så er der sikkert tilfælde hvor det godt kan
> lade sig gøre, f.eks. når en cykel er TUV godkendt med 27HK. Det må de
> åbenbart sjældent være?

....det er jo lige den situation, jeg nævner. Som jeg har forstået den
tyske praksis: Når droslingen bliver skrevet ind i Fahrzeugbrief af TÜV,
kvitterer de med en tekst i pkt 34 som i min GB500's tilfælde lyder
sådan i min ringe oversættelse: "Rigtigheden af de ændrede angivelser i
spalte A, pkt. 1 (med/uden effektbegrænsning), 6 (højeste hastighed), 7
(motorydelse v. omdr/min), 31 (støj i fart), 33 linie 4-7 (teknisk
beskrivelse af droslingen, her en blende med angivne mål) bekræftes.
Køretøjet modsvarer de gældende forskrifter i den udstrækning. Sted,
dato, TÜV-stempel"

En sådan påtegning burde være nok til at få cyklen godkendt herhjemme
med den anførte effekt.

Der er sikkert mange ændringer, som ikke bliver indskrevet -
NX650-motoren i en GB500 er svhv aldrig blevet forsøgt indskrevet,
topersoners sadel og fodhvilere heller ikke altid (men kan faktisk godt)
- og cyklen går så gennem syn, fordi synsmanden ikke opdager det. Andre
som har det såkaldte ABE-certifikat skal/behøver ikke indskrives. Men
lige netop en 34 hk-drosling som den, min havde en kort overgang - til
syn og indskrivning - foretages ofte mhb på at få en lavere
forsikringspræmie. Og derfor skal den indskrives i Fahrzeugbrief. Så
lige netop droslinger, ville jeg normalt forvente at finde indskrevet,
og på en måde, der ligner mit eksempel ovenfor.

Fra : Armand

Dato : 03-06-03 20:30

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
> er skrevet ind i Fahrzeugbrief ikke godkendes i DK? Hvis ikke, er de da
> en grov handelshindring, når en EU-indregistreret model ellers

Handelshindring kander vel ikke være tale om, idet det er droslingen der
ikke kan føres i papirerne - Selvom den er droslet vil den stadig kunne
indregistreres, bolt som fuldt ydende!

--
Armand.
(der graver)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-06-03 00:06

> [...]
> Den jeg har kig på har kun 27hk men det ville jo være bedremed 44hk
> er det bare en plump eller er de helt forskellige?

Armand har haft et par stykker (har stadig en stående?), og såvidt jeg kan
huske så bestod droslingen mindst af en anderledes knastaksel, dvs. det er
ikke så ligetil at fjerne droslingen på de tyske modeller med 27HK.

Jeg ville klart gå efter den udroslede udgave med 44HK.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Dahl

Dato : 03-06-03 07:59

"HHR" <hevy@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den jeg har kig på har kun 27hk men det ville jo være bedremed 44hk
> er det bare en plump eller er de helt forskellige?

Hej Hans Henrik..

Nej det er ikke bare en plump, så vidt min hukommelse byder mig:

Knasterne er forskellige,
det samme er tændingsboksen
Og Armand, kan du ikke lige fylde resten ud?? (han har også sådan en
liggende i stumper)

-
Morten Dahl

Fra : HHR

Dato : 03-06-03 08:43

Jeg siger tak.

MVH HHR

Fra : Armand

Dato : 03-06-03 22:24

> [...]
> Knasterne er forskellige,
> det samme er tændingsboksen
> Og Armand, kan du ikke lige fylde resten ud??

Først og fremmest:
Honda-DK har kun importeret/solgt den max-ydende model - De 27 Hk viser at
det er en efter-importeret brugt tysk motorcykel at det handler om (hvis dét
skulle betyden noget for køber)!

Droslingen består (kun) af:
- Anden knastaksel (á 2,5mm lavere knaster)!
- Andre fjedre til CV-spjældene i karbunaderne (+dertil hørende dyser?)!
- Nødvendigvis lavere gearing á: 15-tands fortandhjul!

--
Armand
(desværre kun med brugbar 27-hk's knast på lager)