Wilbers Competition vs Öhlins 46 PRC
Fra : Erling Egelund

Dato : 02-06-03 13:25

På Ducatidagen på Knutstorp bemærkede både fruen og jeg, at 748'eren opførte
sig lidt ustabilt i sving. Nu kan der være mange grunde til dette og ingen
af os er så dygtige eller erfarne, at vi kan presse materielet til nær
grænsen.

Denne oplevelse har dog synliggjort, at det vil være sjovere med bedre
køreegenskaber end larmepotter. Derfor overvejer jeg at skifte det
middelmådige OEM monterede Sachs fjederben ud med enten Öhlins eller
Wilbers. Prisen er cirka den samme for de 2 fabrikater. Man skal angive sin
personvægt med udstyr, når man bestiller Wilbers, for at få en fjeder med
den rigtige fjederkonstant. Det skal man tilsyneladende ikke ved bestilling
af Öhlins. På Wilbers kan kompressionsdæmpningen justeres for både hi- og
low-speed. Dette kunne lyde som et selling-point, men med min ringe viden om
justering af affjedring, har det ringe (eller måske ligefrem negativ)
betydning.

Er der nogle på gruppen her, der har erfaring med nogle af dem og kan komme
med anbefalinger?

Erling
748

Fra : John Jensen

Dato : 02-06-03 13:49

"Erling Egelund" <efe@maerskdata.dk.au> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Erling
> 748
>
> Jeg har kun erfaring med Wilbers, men som du selv starter med at skrive
mht. dygtighed og erfaring
så vil du ikke være i stand til at udnytte alle de justeringsmuligheder der
er i hverken Wilbers eller
Öhlins dæmperen, måske endda i værste fald ende op med dårligere
køreegenskaber end med din
"middelmådige" Sachs, problemet er at producenterne for at sælge indbygger
så mange muligheder
da mange køber udstyr udfra hvad der er smart & har det rigtige navn, frem
for behovet....

Når det er sagt så er kvaliteten på begge dæmperne helt i top,-
meeeeeeeeennn der ska' da næsten
monteres Öhlins på en Ducati. = ikk' ?

Held og lykke med det, og prøv at få noget kompetent hjælp med at indstille
den.

/ John

Fra : Erling Egelund

Dato : 02-06-03 14:12

"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
der
> er i hverken Wilbers eller
> Öhlins dæmperen, måske endda i værste fald ende op med dårligere

Jeg er overbevist om, at køreegenskaberne bliver forbedret ved udskiftning
uanset valg af enhed. Jeg tror ikke det kan gå helt galt hvis jeg benytter
mig af de retningslinier, som man kan finde f.eks her:
http://www.ohlins.nl/UK/suspsetup.html

> Når det er sagt så er kvaliteten på begge dæmperne helt i top,-
> meeeeeeeeennn der ska' da næsten
> monteres Öhlins på en Ducati. = ikk' ?

Nej, ikke nødvendigvis. Kvalitet/pris sammenhæng har større betydning for
mig end navnet. Og indtil videre er Wilbers i føring.

> Held og lykke med det, og prøv at få noget kompetent hjælp med at
indstille
> den.

Tak. Hvor finder jeg kompetent hjælp? Öhlinsfolkene fra ducatidagen er jo
taget hjem

Fra : Søren Johansen

Dato : 02-06-03 14:28

Erling Egelund wrote:
SNIP
> Tak. Hvor finder jeg kompetent hjælp? Öhlinsfolkene fra ducatidagen
> er jo taget hjem

Jeg har postet et pdf dokument på dk.binaer.motor kaldet "GP Suspension
Tuning". Det forklarer i meget praktiske vendinger hvordan man kan gå
frem. Det har for mig været et fint supplement til alt det andet jeg har
læst om emnet.

Mvh
Søren
888

Fra : Søren Johansen

Dato : 02-06-03 14:01

Erling Egelund skrev:
> [...]
> opførte sig lidt ustabilt i sving. Nu kan der være mange grunde til
> dette og ingen af os er så dygtige eller erfarne, at vi kan presse

Var I forbi manden fra Ôhlin, som justerede affjedring ganske gratis?
Flere af mine kammerater kørte sekunder hurtigere efter et besøg hos ham
og synes de havde fået cykler der opførte sig meget mere roligt, især
under nedlægning.

Måske kunne jeres problem skyldes slidte dæk!?
På min 888'er er det meget tydeligt at mærke når bagdækket bliver blot
en lille smule fladt på midten og fordækket får en smule hæl-tå slid.
Jeg ville tro at Sachs dæmperen er tilstrækkelig, med mindre I begge
ligger i front i den sorte gruppe og virkelig "går til stålet".

Man skal dog ikke underkende "blæreværdien" i en Ôhlins dæmper. Den kan
ikke betales for dyrt...

Mvh
Søren
888

Fra : Erling Egelund

Dato : 02-06-03 14:24

"Søren Johansen" <soren@SLETducati.dk> wrote in message
> [...]
> Flere af mine kammerater kørte sekunder hurtigere efter et besøg hos ham
> og synes de havde fået cykler der opførte sig meget mere roligt, især

Nej, desværre ikke. Kunne ikke nå det. Konen kørte i grøn og jeg i blå, og
der var ikke tid nok imellem passene, når køen til Öhlins skulle tages med i
betragtning.

> Måske kunne jeres problem skyldes slidte dæk!?
> På min 888'er er det meget tydeligt at mærke når bagdækket bliver blot
> en lille smule fladt på midten og fordækket får en smule hæl-tå slid.

Dækkene er godtnok slidt, men ikke flade. Den har næsten kun været på bane
og tendensen er nærmere at der er mere gummi midt på end på siderne

> Jeg ville tro at Sachs dæmperen er tilstrækkelig, med mindre I begge
> ligger i front i den sorte gruppe og virkelig "går til stålet".

I wish...

> Man skal dog ikke underkende "blæreværdien" i en Ôhlins dæmper. Den kan
> ikke betales for dyrt...

Præcis ), men Wilbers ser nu heller ikke ueffen ud.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-06-03 15:44

"Erling Egelund" <efe@maerskdata.dk.au> skrev i en meddelelse

> Er der nogle på gruppen her, der har erfaring med nogle af dem og kan
komme
> med anbefalinger?

Jeg kører motocross og enduro, og har kun gadecykel (og et par off-roadere)
for sjov.
Jeg har ikke prøvet en Wilbers, men jeg har kørt med topprodukter fra Showa,
Paioli, Öhlins og WhitePower.

Min enduro har WP for og bag, og det har min motocross også, men...
Motocross'en er lidt nyere, og har bagpå justering på hurtig og langsom
kompression, og her er min erfaring, at det er hverken lettere eller sværere
at justere end hvis der kun var de sædvanlige kompression, retur og fjeder
justeringer. Man starter jo alligevel i manualens standardindstillinger, så
hvis man synes man på et tidspunkt har fået lavet en lorteopsætning, så går
man bare tilbage til standard, og prøver igen.

Jeg tror jeg måske ville vælge Wilbers (selvom jeg har drøngode erfaringer
med både WP og Öhlins), man skal prøve noget nyt en gang imellem.

Rittig

Fra : T.T.Toft

Dato : 02-06-03 21:49

Uanset valget, får du en top-dæmper.

Selv har jeg haft stor glæde af denne artikel frar Performance Bikes omkring
996'erens dæmperopsætning m.m. http://www.gastric.com/toys/suspension.htm

Har igennem tiden selv prøvet White Power, Showa, Ehrlich (EMC), Öhlins og
Fournales på diverse cykler, og alle har til fulde opfyldt de krav man kan
stille til en bagstøddæmper. (Dog havde jeg problem med den sidste White
Power på min Bakker, idet denne var med hydraulisk fjederforspænding -
udemærket til race, men ikke til gadebrug - bliver indenfor 1-2 år utæt i
hydraulikenheden, hvorved der ikke kan justeres i fjederforspændingen uden
at kaste et par tusinde på bordet for en renovering).

Har læst mange rosende ord om Wilbers produkter - men kører selv med Öhlins.

M.v.h.
Thomas Toft

Fra : T.T.Toft

Dato : 02-06-03 22:22

[...]

(som du også kan bestille ud fra det antal kg som føreren kommer til at
belaste den med)

M.v.h.
Thomas Toft