On Sun, 01 Jun 2003 21:13:06 +0200, MKS - 74 <Priller@tiscali.dk>
wrote:
Hej.
>
>Hvis jeg vidste det kunne jeg næsten få Nobelprisen - jeg tror ikke at
>der er nogen der er i stand til at give et fyldestgørende svar,man kan
>bare konstatere at det sker,dem der aldrig har oplevet det tvivler på
>at fænomenet overhovedet eksisterer,vi der har - jah deeeet...
>
Jeg kan heller ikke
Men dog, løfte lidt af sløret forsøger jeg gerne.
Tændspolen har ikke 25 Kvolt den lige lukker ud med et brag, men
bygger den "langsomt" op pga selvinduktionen.
Det betyder, at selv en ringe afledning, eller krybestrøm, forhindrer
spolen i at opbygge en tilstrækkelig spænding til at der kan springe
en gnist.
Altså vil et tændrør der har blot den mindste defekt kvæle tændspolen.
Et nyt tændrør har en helt glat overflade på elektrodens isolator, og
har dermed ikke noget problem.
Gennem tændrørets levetid afsættes der koks (slagger) på isolatoren,
og sådanne slagger er i virkeligheden en kulbelægning der virker som
en modstand med afledning til følge.
Lidt fed blanding, eller anden startbesvær der bevirker at der
afsættes fugt på elektroden forværrer problemet.
Yderligere bliver isolatoren langsomt ru, hvilket igen bevirker at den
lettere tager imod en belægning.
Så længe røret kan brænde sig selv rent er der ingen problemer, men er
skaden først sket er der (næsten) ingen vej tilbage.
Jeg lærte en gang et trick af en veteranmotor freak:
Spænd tændrøret op i en skruestik og giv det en ordenlig omgang med en
flammepå spidsen af elektroden og isolatoren.
Når spidsen af gevindet er ved at tage lidt rød farve så får det en
tur med stålbørsten.
Det har reddet mange tændrør til veteranmotorer.
Set i lyset af hvad nye tændrør koster vil jeg dog ikke anbefale
metoden generelt, men kun som nødhjælp - Jeg har prøvet, det virker
også på MC tændrør
Det værste der kan ske er, at isolatoren revner.
Det behøver blot at være en mikroskopisk revne, så er festen forbi.
Årsagen er, at der i revnen opbygges et ledende lag i revnen der
kortslutter gnistgabet.
Noget andet som jeg kun har oplevet på NGK rør er, at elektroden
synker op i isolatoren.
Første gang jeg så det troede jeg at spidsen var "tabt" ned i
cylinderen, men en "obduktion" af røret godtgjorde at elektroden blot
var vandret op i isolatoren.
Min Duc havde fået nogle startnykker, så jeg havde dømt
tændrøreskiftetid ved lejlighed.
Da jeg skiftede tændrør i fredags var midterelektroden på begge rør
sunket ned i højde med isolatoren, med et gnistgab på 1,5 mm til
følge.
Rørene havde gået 10.000 Km, og var som skrevet helt færdige.
Nu kunne man få den tanke at NGK generelt er noget bras, hvilket
tidligere har været diskuteret i DFM.
Det har jeg imidlertid ikke noget belæg for at påstå.
Jeg har prøvet Bosch "Silver-jeg-skal-komme-efter-dig XR4CS" i min
Duc.
Det kan den slet ikke køre med.
Af en eller anden grund kan de ikke brænde sig selv rene, så det tager
den ca. 10 min. at møge dem så meget til at de dør.
Det kunne lugte af at de er for kolde, men Bosch tabellen siger at de
er ekvivalente til NGK D8EA..
Så summa sumarum: Der sidder NGK D8EA i Duc'en igen
Og de har tilbagelagt de første 500 Km i denne week-end uden at brokke
sig.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk