|
| Forgaffel - hvordan adskille? Fra : Ped |
Dato : 01-06-03 10:42 |
|
Hej gruppe,
Jeg skal have skiftet pakdåsen i det ene gaffelben, og er nu nået dertil
hvor jeg skal have adskilt inderrøret fra yderrøret. Jeg har den rigtige
unbrachonøgle til bolten i enden af yderrøret, og jeg er klar over at
jeg skal have et langt forlængerstykke og et eller andet at holde imod
med i inderrøret. Men jeg kan simpelthen ikke se om det er en almindelig
bolt eller en unbracho der sidder derinde - faktisk kan jeg slet ikke se
nogen bolt. I servicemanualen står der "Hexagon Wrench, Hex 27", men der
kan da umuligt sidde noget dernede der er 27 mm? Er der nogen der ved
hvad der typisk plejer at sidde i bunden af inderrøret? (Cyklen er en
Kawasaki GPZ1100 årg. '97) Er der en anden måde end "den autoriserede"
at få skilt inderrør og yderrør ad på?
Er der evt. nogen der har prøvet at skifte pakdåsen på uden at skille
inderrør og yderrør ad? Jeg kan sige, at den gamle pakdåse ikke
umiddelbart ser ud til at ville lade sig rokke, men måske nogen sidder
inde med et trick?
M.v.h.
Jens L. Pedersen
| |
Armand (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-06-03 11:22 |
|
Ped <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en news:3ED9CA81.8090203@tdcadsl.dk...
> Hej gruppe,
>
> Jeg skal have skiftet pakdåsen i det ene gaffelben, og er nu nået dertil
> hvor jeg skal have adskilt inderrøret fra yderrøret. Jeg har den rigtige
> unbrachonøgle til bolten i enden af yderrøret, og jeg er klar over at
> jeg skal have et langt forlængerstykke og et eller andet at holde imod
> med i inderrøret. Men jeg kan simpelthen ikke se om det er en almindelig
> bolt eller en unbracho der sidder derinde - faktisk kan jeg slet ikke se
> nogen bolt. I servicemanualen står der "Hexagon Wrench, Hex 27", men der
> kan da umuligt sidde noget dernede der er 27 mm? Er der nogen der ved
> hvad der typisk plejer at sidde i bunden af inderrøret?
Der plejer at sidde en stor indv. sekskant (á unbrako), så det med 27'eren
lyder såmænd meget tilforladeligt!
> Er der en anden måde end "den autoriserede" at få skilt inderrør og
> yderrør ad på?
- En luftnøgle på bolten der sidder under-op i yderrøret!
- Den runde ende af et træ-kosteskaft banket grundigt fast i in-hex'en!
- ½ meter hydraulikrør med en isvejst bolt á hex-27 i enden - Kig ind forbi
det nærmeste hydraulik/traktor -værksted med en sixpack og forelæg dem
problemet!
Jeg har for snart længe siden konstrueret et sæt sådanne rør med et
sortiment af hex's i enderne, og påtænkt dem til kollektiv DFM-brug; men der
er endnu ingen der har reageret på muligheden for at få dem tilsendt (måske
fordi de fleste først for sent opdager problemet :-/ ). Faktisk tror jeg at
de med tiden er blevet ganske forlagt i kælderen :-/
> Er der evt. nogen der har prøvet at skifte pakdåsen på uden at skille
> inderrør og yderrør ad? Jeg kan sige, at den gamle pakdåse ikke
> umiddelbart ser ud til at ville lade sig rokke, men måske nogen sidder
> inde med et trick?
This is a BIG don't !!! :-|
--
Armand.
| |
Ped (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 01-06-03 15:17 |
|
Hej Armand,
Mange tak for dine tips!
Det viste sig at jeg havde kigget alt for langt ind i røret, helt ind i
bunden faktisk, og det var derfor jeg ikke havde set, at der noget
længere ude sad noget der lignede indersiden af en 27 mm top... - og
tricket med kosteskaftet samt et let slag på unbrachonøglen på bolten i
enden fik den nemt løs. Så nu er det hele fix og færdig.
Jeg forstår dit råd mod at prøve at fiske pakdåsen ud uden at adskille
gaflen. Den sad faktisk ret solidt fast, og jeg havde næppe kunnet få
den ud uden at beskadige et eller andet.
Endnu engang tak!
M.v.h.
Jens L. Pedersen
GPZ1100
| |
Armand (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-06-03 16:06 |
|
Ped <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en news:3EDA0AF9.5020600@tdcadsl.dk...
> >
> Jeg forstår dit råd mod at prøve at fiske pakdåsen ud uden at adskille
> gaflen. Den sad faktisk ret solidt fast, og jeg havde næppe kunnet få
> den ud uden at beskadige et eller andet.
Sagerne kan godt sidde umådeligt godt fast Især de originale!
For at få adskilt teleskopet med de originale pakninger på projekt
"Kun-Race's" YSR80'ere, måtte vi improvisere en tyk træplade med et hul
passende til inderrøret, hvormed vi (opspændt i en høvlebænk) kunne lægge så
meget smæk i hele teleskopet at pakdåsen lod sig tvinge langsomt ud
Huskede du friske skiver, hhv. udglødning af de gamle, af dem der pakker
under-op??
--
Armand.
| |
Ped (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 01-06-03 18:16 |
|
Armand wrote:
> Huskede du friske skiver, hhv. udglødning af de gamle, af dem der pakker
> under-op??
Nej. Dette her var faktisk en "nødreparation", der kun har til formål at
stoppe en olielæk, og jeg håber at pakdåsen alene kan gøre det - for en
tid. Jeg står og skal afsted på ferie om halvanden uge, og jeg har kun
haft idag til det her. Jeg regner med at hele forenden skal have den
helt store omgang til vinter, med bl.a. renovering af bremser,
stålarmerede bremseslanger, inspektion og evt. ompakning af kronrørsleje
osv., så det må blive ved den lejlighed, at det med gaflerne bliver
"gjort ordentligt".
M.v.h.
Jens L. Pedersen
GPZ1100
| |
Armand (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-06-03 20:10 |
|
Ped <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en news:3EDA34E7.5000606@tdcadsl.dk...
> Armand wrote:
>
> > Huskede du friske skiver, hhv. udglødning af de gamle, af dem der pakker
> > under-op??
>
> Nej. Dette her var faktisk en "nødreparation", der kun har til formål at
> stoppe en olielæk
Og nu risikerer du at få dig en anden istedet :-|'
Henrik Lynnerup, som jeg hjalp med at skille forgaffel, stod også uden og
måtte sande hvor langt ind der er at skifte dén:
- Som det mindste skal olien tappes af og forhjulet (=> -akslen) afmonteres!
- Og hvis det indre derefter drejer med ved forsøget på at skrue bolten ud,
skal toppen samt fjederen også afmonteres så man kan komme til at holde
kontra med et givent værktøj!
- Hvis det indre har været afmonteret, er der stor sandsynlighed for at det
indre gevind i dæmper-delen har forsat sig så man ikke umiddelbart kan fange
gevindet med bolten når man skal gen-iskrue dén - Står man alene med
problemerne kan man i iværste fald risikere at skulle have hele
teleskopbenet af for sig så man kan arbejde med sagerne i lodret position
=> et dumt sted at spare "tid" :-|
--
Armand.
| |
Ped (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 01-06-03 22:53 |
|
Armand wrote:
> - Som det mindste skal olien tappes af og forhjulet (=> -akslen) afmonteres!
> - Og hvis det indre derefter drejer med ved forsøget på at skrue bolten ud,
> skal toppen samt fjederen også afmonteres så man kan komme til at holde
> kontra med et givent værktøj!
> - Hvis det indre har været afmonteret, er der stor sandsynlighed for at det
> indre gevind i dæmper-delen har forsat sig så man ikke umiddelbart kan fange
> gevindet med bolten når man skal gen-iskrue dén - Står man alene med
> problemerne kan man i iværste fald risikere at skulle have hele
> teleskopbenet af for sig så man kan arbejde med sagerne i lodret position
Øh ja, men jeg havde skam også det hele skilt ad og sat i skruestikken,
havde ingen problemer med at "fange" gevindet igen, der er ny pakdåse i
og frisk olie, og efter en prøvetur er der ingen spor af olieudslip. Men
som sagt satser jeg på at det holder sæsonen ud, og så får hele
molevitten en hovedoverhaling til vinter.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
| |
Armand (02-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-06-03 16:47 |
|
Ped <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en news:3EDA75A4.4050001@tdcadsl.dk...
> Armand wrote:
>
> > - Som det mindste skal olien tappes af og forhjulet (=> -akslen)
afmonteres!
> > - Og hvis det indre derefter drejer med ved forsøget på at skrue bolten
ud,
> > skal toppen samt fjederen også afmonteres så man kan komme til at holde
> > kontra med et givent værktøj!
> > - Hvis det indre har været afmonteret, er der stor sandsynlighed for at
det
> > indre gevind i dæmper-delen har forsat sig så man ikke umiddelbart kan
fange
> > gevindet med bolten når man skal gen-iskrue dén - Står man alene med
> > problemerne kan man i iværste fald risikere at skulle have hele
> > teleskopbenet af for sig så man kan arbejde med sagerne i lodret
position
>
> Øh ja, men jeg havde skam også det hele skilt ad og sat i skruestikken,
> havde ingen problemer med at "fange" gevindet igen, der er ny pakdåse i
> og frisk olie, og efter en prøvetur er der ingen spor af olieudslip. Men
> som sagt satser jeg på at det holder sæsonen ud, og så får hele
> molevitten en hovedoverhaling til vinter.
Og jeg beskrev besværet med en lækkende paknings-skive ved
"under-op" -bolten!
--
Armand.
| |
Ped (02-06-2003)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 02-06-03 19:30 |
|
Armand wrote:
>
> Og jeg beskrev besværet med en lækkende paknings-skive ved
> "under-op" -bolten!
>
Nå sådan - det må du undskylde, den fes ikke ind i første omgang. Jeg
har lige været nede og checke, og efter et døgn og 2 køreture er der
ikke antydning af olieudslip hverken der eller ved pakdåsen. Men jeg vil
huske det til vinter, også tak for det tip!
M.v.h.
Jens L. Pedersen
| |
Armand (03-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-06-03 23:28 |
|
Ped <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en news:3EDB97C2.2@tdcadsl.dk...
> Armand wrote:
>
> >
> > Og jeg beskrev besværet med en lækkende paknings-skive ved
> > "under-op" -bolten!
> >
>
> Nå sådan - det må du undskylde, den fes ikke ind i første omgang. Jeg
> har lige været nede og checke, og efter et døgn og 2 køreture er der
> ikke antydning af olieudslip hverken der eller ved pakdåsen. Men jeg vil
> huske det til vinter, også tak for det tip!
Nu ér der jo ingen problemer, og derfor vil der sikkert heller ikke blive
problemer før såvel som efter vinter, så spar dig blot for sliddet!
Men husk at have et par friske i hånden ved næste adskillese - Med det
besvær der er i at skifte dem, ér det en joker at have med i spillet :-|
--
Armand
| |
Morten Juel (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 01-06-03 16:37 |
|
> Jeg skal have skiftet pakdåsen i det ene gaffelben, og er nu nået dertil
> hvor jeg skal have adskilt inderrøret fra yderrøret. Jeg har den rigtige
> unbrachonøgle til bolten i enden af yderrøret, og jeg er klar over at
> jeg skal have et langt forlængerstykke og et eller andet at holde imod
> med i inderrøret. Men jeg kan simpelthen ikke se om det er en almindelig
> bolt eller en unbracho der sidder derinde - faktisk kan jeg slet ikke se
> nogen bolt.
Hvad der er inden i plejer jeg ikke at bekymre mig om, jeg har fået det råd
her i NG at den yderste bare skal tages med lufttryk's nøglen, og så kan den
inderste ikke lade være med at blive slynget af ) og det har virket de
gange jeg har prøvet (3-4 gange tror jeg) så bare frem med lufttryk
værktøjet - det samme gøres når den skal spændes
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
| |
Ped (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 01-06-03 18:19 |
|
Morten Juel wrote:
> Hvad der er inden i plejer jeg ikke at bekymre mig om, jeg har fået det råd
> her i NG at den yderste bare skal tages med lufttryk's nøglen, og så kan den
> inderste ikke lade være med at blive slynget af ) og det har virket de
> gange jeg har prøvet (3-4 gange tror jeg) så bare frem med lufttryk
> værktøjet - det samme gøres når den skal spændes
Jeg har kompressoren, men lufttryknøglen er endnu ikke en del af
tilbehøret. Men her er jo så en særdeles begrundet ide til julegave, så
den vil jeg skrive på listen!
M.v.h.
Jens L. Pedersen
GPZ1100
| |
Morten Juel (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 01-06-03 18:47 |
|
> Jeg har kompressoren, men lufttryknøglen er endnu ikke en del af
> tilbehøret. Men her er jo så en særdeles begrundet ide til julegave, så
> den vil jeg skrive på listen!
ja, sådan en er guld vær til mange ting )
--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
| |
|
|