Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:bbb6l4$aa2$2@news.cybercity.dk...
>
> Brian Sørup <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en
> news:bbb1lg$7lauc$1@ID-149180.news.dfncis.de...
>
> Idag var jeg på Køreteknisk Anlæg i Nr.Sundby og smide lidt
> rundt med militærets BMW 65 med og uden sidevogn - jeg har
> aldrig kørt med kardantræk før og det overraskede mig hvor store
> momentreaktioner den afstedkommer.
> Er det generelt for alle kardancykler eller er det et specifikt
> BMW "problem" ?
Generelt, ja!
Nogle konstruktioner har det blot i mindre omfang end andre:
Svingerens længde er bl.a. afgørende (BMW havde vist en 750'er med en
katastrofal kort svinger!), ligesom at man skal være opmærksom på at det er
motorens drejningsmoment der medfører løftet, hvorfor mere momentsvage
motorer ikke vil udvise problemet i større grad, ligesom motorer med
drejningsmomentet ved høje omdrejninger ikke vil udvise problemet i større
grad under daglig brug.
Men det èr et problem hvorfor både BMW og MotoGuzzi, der begge sværger til
kardan-træk, har frembragt modeller med teknisk komplicerede bagsvingere til
afhjælpning af problemet!
> Derudover mærkes det tydeligt at motorens rotation forsøger at
> lægge maskinen på højre side.''
Jup!
Det skyldes at krumtappen ligger på langs!
Nimbus, som tydeligvis også har motoren på langs har også fæomænet!
Motorer med krumtappen på tværs har også dynamikken indbygget; men på dem
mærker man ikke bevægelsen på samme måde. Cross-kørere kan dog udnytte
motorens og baghjulets rotation til at hæve/sænke snuden under lange spring
En lille OT:
Den samme (vridende) effekt har propellens arbejde på etmotorede fly!
På specielt stjernemotorer gør motorens inerti sit oveni, ligesom de
tidligste stjerne-motorer tillige havde roterende cylindre (= propellen var
i princippet fixeret på motoren, der drejede rundt om en stillestående
krumtap!), hvorved dynamikken forekom i endnu større form!
Der hár været nogle ting at skulle tage hensyn til for Richthofen m.fl. i
flyvningens barndom
Held og lykke med undervisning/kort!
--
Armand.