bøde+? for kørsel uden kørekort
Fra : Desilva

Dato : 28-03-01 19:37

Det er måske ikke lige emnet her i gruppen, men jeg vil meget gerne vide
hvad straffen er for at blive taget på motorcykkel uden kørekort.
Hvad er bøden, men hvad der er vigtigere.. er der en periode, hvor man så
ikke må tage kørekort, efterfølgende? Eller bliver man udelukkende straffet
med bøden?

Håber nogen her kan svare på mit spørgsmål da jeg ikke rigtig kan finde
svaret nogen steder... bortset fra ved at ringe til politiet, og det venter
jeg helst lidt med

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-03-01 19:52
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 28-03-01 20:08

ok er jeg den eneste der har svært ved at læse det???

er det forresten det samme der gælder hvis man kun har kort til en lille MC
men kører på stor MC ??

Kim

SmaRTrxxv <smartrxxv@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99tbp7$cqv$1@news.cybercity.dk...

http://www.politi.dk/PUBL/Rigsadvokaten/RM_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-03-01 20:32

"Kim Jørgensen" <dooh@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> ok er jeg den eneste der har svært ved at læse det???

Hvorfor ?! Fordi det er småt - så forstør det ?

Eller fordi du ikke kan finde - du skal ned på side 49

vedr stor-lille, ja det er samme pris.....

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 28-03-01 20:58

ahh tak for hjælpen..
det hjalp lidt.. det var bare lidt uoverskueligt!

det er da meget kedeligt at prisen ikke er mindre når man nu har det lille
kørekort..
de skulle lave en studenter rabat..
hehe

Kim j

SmaRTrxxv <smartrxxv@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99te46$i45$1@news.cybercity.dk...

Fra : Desilva

Dato : 28-03-01 21:07

> de skulle lave en studenter rabat..

Det har de da også.. eller er den forsvundet?
Da jeg fik min 800 kr bøde i sin tid skulle jeg kun betale 400 da jeg var
studerende.
Men nu hedder det måske en "afgift" så der ikke er rabat??

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 28-03-01 21:07

hmmm
hvis der er nogen der har lidt info om dette ville det da være ganske rart..

Kim J

Desilva <dont@write.me> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99tg5l$rpu$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-03-01 21:41

Kim Jørgensen skrev i meddelelsen <99tg9a$klj$1@tnews.inet.tele.dk>...
>hmmm
>hvis der er nogen der har lidt info om dette ville det da være ganske
rart..

Idag er reglerne blevet lavet om, så nu gælder det at:
du er under 18 = halv bødetakt
du er over 18 = du betaler fuld bøde - også selvom du er under uddannelse..

Sådan er reglerne for stort set alle trafikfejl
--
Mvh Anders Houmark
The world sucks!!

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-03-01 22:59

"Anders Houmark" <alfaman@mobilixnetNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du er under 18 = halv bødetakt
> du er over 18 = du betaler fuld bøde - også selvom du er under

NEJ, det er ikke rigtigt, Det er kun den halve sandhed, der gives stadig
rabat til studerende, dette er ennda blevet udvidet. Læs om det på side8 ,
pkt 2.2.3. i den link jeg gav i det oprindelige svar.

Men der gives dog ikke rabat ved promille- og spirituskørsel

Thore Jensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-03-01 14:09

SmaRTrxxv skrev i meddelelsen <99tmn6$1ebs$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
>rabat til studerende, dette er ennda blevet udvidet. Læs om det på side8 ,
>pkt 2.2.3. i den link jeg gav i det oprindelige svar.

HMm pis, jeg synes bare lige at vi havde diskuretet det så meget inde i
knallertgruppen for et par måneder siden ca.. hm loven er vel blevet ændret
igen? hehe..
henter lige den fil ( pisse irriterende de skal ligge det i sådan et
underligt program som jeg også skal til at finde og hente on installere osv
osv... piuh )

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 29-03-01 19:25

YESSS!!!!!!
tak for hjælpen. det er jo perfekt!!

for jeg kører jo som sagt på en "for sTor" mc så det vil kun være
halvdelen..
og for stærkt.. naah tjaa tjooo en smule måske..
og promille kørsel eller spiritus kørsel.. måtte folk dog blive skudt hivs
de gjorde det! så er man sgu for dum!

Kim J
en glad (STUDERENDE MED LAV INDKOMST) mand!

SmaRTrxxv <smartrxxv@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99tmn6$1ebs$1@news.cybercity.dk...

Fra : Nikolaj B. Kjeldsen

Dato : 29-03-01 09:46

Koster det ikke kun 3k hvis man har lille kort..

(At føre køretøj til anden kategori end man har)

MVH
Nikolaj

Fra : Desilva

Dato : 28-03-01 20:31

God dokumentation, men der står ikke rigtig noget om hvorvidt man fradømmes
retten til at FÅ kørekort hvis man tages uden.
Ved du om det er tilfældet?
Sådan som dokumentet er skruet sammen, skal man sgu nærlæse det grundigt for
at finde den slags info.
Ser nu ikke ud til at der sker andet end en lille bøde... det er jo ligefrem
en formildende omstændighed at man har "modtaget et ikke uvæsentligt antal
køretimer".

Fra : Morten Juel

Dato : 28-03-01 19:52

hehe det ved jeg

5000,- første gang, derfor er jeg igang med at tage et pap, det koster 8½K
såå. 1år uden pap var rigeligt for mig, men er sq så nervøs hele tiden
))))

Mvh
Morten
XS400 Seca **som først kommer ud efter påske**

Fra : Desilva

Dato : 28-03-01 20:25

>...1år uden pap var rigeligt for mig, men er sq så nervøs hele tiden
> ))))

Hehe.. ja kender fornemmelsen.. har selv kørt rundt uden kort i en to års
tid, men det var i gamle dage da det kostede 800 første gang. Rådent som det
gibber i en hver gang man ser politiet

Fra : Lone

Dato : 28-03-01 21:10

Hej med dig

Konsekvenserne af at køre uden kørekort afhænger af mange ting, så et
konkret tal får du ikke af mig, men jeg kan fortælle dig om nogle af de
faktorer der bliver taget i betragtning.

Bliver du taget fordi politiet har bestemt at nu tager de f.eks hver 5.
mc - - så får du en bøde på en 5-8k, hvis de ikke har haft i nakken af dig
før.

Har du ydermere kørt for hurtigt/åndsvagt bliver det lagt oveni.

Kører du uden kørekort og laver noget vi andre ville miste kørekortet for,
mister du rimeligvis retten til at erhverve kørekort for en periode.

Men- men- men - -altså - - det er ikke bøden/udsættelsen der er det værste.
Hvis du bliver involveret i en ulykke, dækker ansvarsforsikringen modpartens
skader, og du har forsikringsselskabet rendende i hælene indtil du har
tilbagebetalt hver en krone - med renter og renters rente. Ved ikke lige
hvad en familiefar står i nu om dage.

Og når det så skal frem, og det mener jeg det bør - - HVER ENESTE gang jeg
har lavet kørekort til en gut, som i årevis har ræset rundt på mc - uden
kørekort, har han ærgret sig over ikke at have lært tingene fra starten for
han har meget at lære på kurset.
Jeg kan love dig at der er krummer i den uddannelse.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Morten Juel

Dato : 28-03-01 21:26

> [...]
for
> han har meget at lære på kurset.
> Jeg kan love dig at der er krummer i den uddannelse.

Ok det er sq ikke tidt jeg brokker mig i denne dejlige NG...
Men efter min mening er det overstående noget CRAP **og nej her er ingen
smiley**
Jeg har "helt hypotetisk selvf." kørt MC i et år uden pap, og har nu
besluttet mig får at tage pappet til denne sesson, da jeg fandt ud at at jeg
kunne li at køre MC.
Men det vi lære er sq ikke noget man ikke selv har fundet ud af, eller læst
sig til.. det er en latterlig regl det med de mange timer og bla bla bla,
man skulle hellere uddanne nye MC'ister ordenligt, og kræve at man skulle
tage bronze kurser istedet, dem roser alle der har været på dem **har dog
ikke prøvet det, ENDNU**
Altså min point er lad dem komme på noget RIGTIGE kurser og lidt offroad og
lidt RR, så de ordenligt kunne lære hvorn sådan en maskine opføre sig, det
lære man sq værken på køreteknisk eller på landevejen med 80km/t..
Men man skulle selv også ha timer på vejen, så man også kunne lære det, ikke
kun de andre ting..
Såen kunne jeg godt tænke mig den "uddannelse" var.. hvad siger i andre ?

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-03-01 21:44

*Start-snip*
> Ok det er sq ikke tidt jeg brokker mig i denne dejlige NG...
> Men efter min mening er det overstående noget CRAP **og nej her er ingen
> smiley**
*mellem-snip*
> [...]
> lidt RR, så de ordenligt kunne lære hvorn sådan en maskine opføre sig, det
> lære man sq værken på køreteknisk eller på landevejen med 80km/t..
*slut-snip*

Hmm jo lidt enig kan man vel altid finde frem her.
Selv hører jeg tilden generation, som i sin tid (1997, red.) ikke skulle
have et bestemt antal køretimer, men derimod noget med s(k)idevogn.

Alt i alt havde jeg ca. 1½-2 timer kørsel på offentligt vej, bl.a motorvej
om natten, for at kunne kombinere det, efter datidens regler.

Ideen med at vi skal ud og prøve noget specielt med mc'en stiller større
krav til de mc'er, som køreskolerne har; de skal jo kunne noget mere - end
"sofa-cykel" er jo ikke nem at komme ned med knæet i asfalten på i et skarpt
sving.
Derudover skal vi så på en større lukket bane, for at kunne prøve noget RR -
og det kan vel kun lade sig gøre på Jyllandsringen (Jo, vi har vist også
noget herovre på nordsjælland?), mens offroad måske er nemmere, da der er
mange baneanlæg rundt omkring.
Men igen kræver det en masse udstyr fra køreskolens side, medmindre eleven
selv må stille det til rådighed - og så er vi vel egentlig i en lukket ring?
For har man selv udstyret/maskinen, så kører man måske gerne frem og tilbage
til det sted det skal bruges - og det er jo ikek hensigten...

Næ, så er jeg måske lidt mere tilbøjelig til at tro, at det var bedre igen
at gå tilbage til den gamle form med at kørelæereren bedømte eleven for hvor
mange timer det var nødvendigt.
For sådan en fyr som mig, der har kørt på knallert fra jeg var 14 (ups *S*),
offroad i et ½ år da jeg var 17, og traktor og mejetærkser og bil og jeg ved
ikek hvad... Vi kan sgu efterhånden en hel del i forvejen, og derfor
"behøver" (hvis ellers man kan "administrere" reglerne) man ikke så meget
med at køre i mørke, og hvordan man skal placere sig i en vognbane. Klart
nok skal vi have lært, hvordan mc'er skal/bør opføre sig på vejene.

Jeg har heller ikek selv været på noget kørekursus, men hold kæft hvor vil
jeg gerne. Forrige år da jeg fik 3 omgange på jyllandsringen var kanonfedt,
og gav også en del ekstra teknik og lærdom, jeg kunne bruge.

Måske man efterfølgende efter kortet var i hus, skulle komme til sådan en
prøve efter et stykke tid?

Lad høre jer andres meninger også.
--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Jacob

Dato : 28-03-01 22:16

> Lad høre jer andres meninger også.
> --
> Have a good ride
> Morten, Københavnstrup
> Nybagt GSX600F-ejer ('91)
> ICQ 112100518
------------------------
Min kritik går på teoriprøven, som politiet afholder. Den bærer alt for
meget præg af, at der kun skal skrabes penge sammen (ja, gammel traver, men
alligevel aktuel her), i stedet for at uddanne nye MC'ister til farerne i
trafikken.
Situationen kommer sig af, at da jeg var oppe for et par år siden, kommer
jeg ind til politimanden der afholder prøven. Han lægger et plastikark med
udskårne huller hen over mit besvarede ark, og siger: "Ja, 4 fejl - du har
bestået"
OK, fint nok, jeg er ikke stolt over 4 fejl og spørger til i hvilke
situationer jeg begik fejl. Det kunnne/ville han, eller havde han ikke tid
til at sige noget om.
Jeg gik derfra med en underlig følelse og vidste at jeg kunne komme ud for 4
situationer i trafikken, hvor jeg ville handle forkert. Det er ikke særlig
betryggende.
Rent faktisk er det tilladt at have op til 5 fejl og stadig bestå ud af 25?
spørgsmål. Det er der da ikke meget uddannelse i. Folk er jo ikke bekendt
med hvor de har gjort fejl, og kan derfor ikke rette det. De kan altså gå
derfra i den tro, at de handler fuldstændigt korrekt i bestemte situationer,
hvor de bare ikke gør det. Desuden véd de, at de har begået fejl og kan
derfor komme i tvivl i situationer, hvor de i første omgang handlede
rigtigt.
Jeg synes slet ikke det hænger sammen.
Nu véd jeg godt, at teori er én ting, og at det er praksis der for mange er
vigtigst, men man har dog ved sidste revision af kørekortsreglerne kraftigt
opprioriteret teoriundervisningen. Derfor kan jeg ikke forstå, at selve
prøverne bliver afholdt på denne måde, at de efterlader så megen usikkerhed.
Det var lige mine umiddelbare indput

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Brian

Dato : 29-03-01 06:41

I teorien kan du jo køre 5 mennesker ihjel, og
bestå.!!!!!!!!?????????!!!!!!!!!?????????

Brian W.

( der tog kørekort sidste år)

--
**** W.A.F ****
Jacob <jnk.607@rsk.dk> skrev i en

Fra : Jacob

Dato : 29-03-01 07:10

Brian" <brian.W@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> I teorien kan du jo køre 5 mennesker ihjel, og
> bestå.!!!!!!!!?????????!!!!!!!!!?????????
>
> Brian W.
>
> ( der tog kørekort sidste år)

Ja, skræmmende, men politimanden/kørekortssystemet er jo ligeglad.
Jeg satser nu på, at jeg efterhånden er ved at opbygge et erfaringsregister
jeg kan trække på ude i trafikken, så jeg forhåbentlig ikke kommer ud for
nogle uheldige situationer.
Min pointe: Men hvad med den nye MC'ist, der for en uge siden bestod med 5
fejl, og skal ud på sin første tur?
Igen, han ved ikke hvor hans fejlopfattelse af visse trafiksituationer
ligger.
Det er altså ikke godt nok.

Mvh.
Jacob
GS500

Fra : Søren L Hansen

Dato : 29-03-01 14:29

Jacob <jnk.607@rsk.dk> wrote in article <99tkc5$16j$1@sunsite.dk>...
> [...]
men
> alligevel aktuel her), i stedet for at uddanne nye MC'ister til farerne i

Noget andet er: En gang så jeg på de der spørgsmål, og prøvede at svre på
dem, det var vist f.eks. noget med:
Hvilke ting vil du være opmærksom på billedet:
a: børn på fortovet
b: bil på vej ud fra sidevej
c: blade på kørebanen
d: Skygger fra hus
e: Mulig sidevind efter hus.

Og jeg vil sku da , som opmærksom trafikant med en rimelig
simultankapacitet, være opmærksom på alle 5. Men nej, det er forkert.
Hrmpph...

Og ang. dine 4 fejl: Hvad med dem du bare *gættede* rigtigt, der er jo også
fare på færde

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Michael K. S.

Dato : 29-03-01 14:37

On Thu, 29 Mar 2001 13:29:08 GMT, "Søren L Hansen"
<lindholt@person.dk> wrote:

>Og jeg vil sku da , som opmærksom trafikant med en rimelig
>simultankapacitet, være opmærksom på alle 5. Men nej, det er forkert.
>Hrmpph...

Formuleringen er som oftest "hvad vil du være _særlig_ opmærksom på
her" og det er det de fleste fejltolker ( idet noget jo er mere
væsentligt end andet ),selvom man selvfølgelig også kan hævde at man
er _særlig_ opmærksom på alt )

Vh
-Michael
Nr.xx - Pax Deorum....

Fra : Desilva

Dato : 29-03-01 15:03

prøv evt den her side
http://www.teoriproeven.dk/velkommen.asp

Der kan man tage en række prøver, og finde ud af at man næppe kan bestå.
Hvis man ikke er heelt vandt til de underlige formuleringer der bruges, så
svarer man forkert.

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-03-01 21:54

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Men efter min mening er det overstående noget CRAP **og nej her er ingen
> smiley**

Jeg synes det Lone siger lyder ret fornuftigt, jeg ved heller ikke hvad en
familiefar står i, men jeg ved at småbørn står i flere millioner! Og det vil
erklære de fleste for personlig konkurs uden mulighed for en bare nogenlunde
rimelig motorcykel i mange, mange år.

Du angriber vel Lone for at køreuddannelsen er for ringe, gør du ikke? Det
synes JEG til gengæld er noget crap. Tænk dig nu om, i den situation Lone
omtaler er alternativet: INGEN køreuddannelse. Så kan der da ikke være den
store tvivl om at det er en god ide at få noget køreuddannelse?

SÅ til dit andet forslag - ændret køreuddannelse. Du har tildels lidt ret,
køreuddannelsen KAN godt forbedres, men mine mange år på mc med en stor
omgangskreds af mc'ister har læet mig en ting: Det, der betyder mest for om
folk undgår grimme uheld, er ikke om de han fantastisk kontrol over deres
motorcykel, det er derimod at de kan forudse farlige situationer, og køre
defensivt.

Jeg ved godt det strider mod enhver 25-årig hormonbombes grundholdning, men
jeg har set mange af mine venner få slemme skader, enkelte invaliderende og
2 døde, og mine erfaringer er ret lette at forholde sig til (for mig). Jeg
er lige ved at tro, at nogle timers RR og nogle timers off-road vil have
NADA effekt på ulykkestallene, fordi mange unge mennesker (ja, jeg er lidt
gammel) vil føle en falsk sikkerhed i deres overdådige færdigheder på samme
måde som de hjernedøde bilister der ikke tror de behøver sikkerhedsselen
fordi de sidder i 1,5 ton stål - for nu at citere fra en fantastisk dansk
film: "Jamen Vuk, det er jo en Volvo!" (I kina spiser de hunde).

Derfor tror jeg køreuddannelsen som den er skruet sammen i øjeblikket er alt
andet end ringe.
Selvfølgelig kan man selv supplere med et trackday efterfølgende, det koster
kun forsvindende lidt i forhold til underholdningsværdi og øgede
færdigheder, og lidt off-road kan man jo altid prøve.

Jeg vil ikke være hellig, jeg kørte knallert fra jeg var 13, og motorcykel
(hvis man kan kalde det lig en motorcykel) fra jeg var 17, og jeg havde vist
endnu mere rabiate holdninger dengang - men jeg er blevet en del erfaringer
rigere, og har stadig alle mine lemmer. Det minder mig om - Jeg mødte lige
en pige igår jeg ikke har set længe. Hun blev sur da en modkørende trak ud
til overhaling, så hun måtte trække helt ud til rabatten for ikke at blive
kølerfigur. Hun blev faktisk så sur at hun gav ham fingeren. Desværre var
han så tæt på at hans forrude ramte den famøse finger... Den blev banket ned
i hånden, ikke just noget kønt syn. 2 led totalt knust, og den bliver aldrig
god igen.

Rittig
(som har brugt nogle timer på at køre ræs i grusgraven idag, så mine arme er
blevet 10cm længere og 20kg tungere)

Fra : Jacob

Dato : 28-03-01 22:23

> [...]
> motorcykel, det er derimod at de kan forudse farlige situationer, og køre

Meget enig, se min kritik af teoriundervisningen ovenfor.
Det at kunne læse trafikken er mange gange afgørende for, om man overhovedet
for brug for:
i første omgang sine køreevner (aktiv sikkerhed)
i anden omgang sit sikkerhedsudstyr (passiv sikkerhed)

Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-01 22:56

Claus Rittig wrote:
[klip]
> [...]
> finger... Den blev banket ned i hånden, ikke just noget kønt syn. 2 led
> totalt knust, og den bliver aldrig god igen.

Av! Så er der ikke meget ved at have ret
Der sker de mest sindssyge ting i trafikken, og køreuddannelse hjælper nok
ikke da den næppe har nogen større virkning på de værste syndere
Økonomisk straf er imo ikke nok i mange tilfælde.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 28-03-01 22:55

Mums en godt diskution med gode meninger

> [...]
vil
> erklære de fleste for personlig konkurs uden mulighed for en bare
Det punkt er jeg 110% enig i, det er nok hoved grunden til at jeg valget at
tage pappet

> [...]
> omtaler er alternativet: INGEN køreuddannelse. Så kan der da ikke være den
> store tvivl om at det er en god ide at få noget køreuddannelse?
Jow jow, der gik vi skævt, jeg siger jo ikke at vi ikke skal ha en, jeg
siger jo netop at den er for vag, når vi nu alligevel skal bruge såp mange
timer, så kan vi jo lige så godt lære noget rigtig godt, istedet for en
MASSE alm kørsel, er det kke true ?

> [...]
> motorcykel, det er derimod at de kan forudse farlige situationer, og køre
Det sidste kan du jo ikke lære på de "få" timer anyway, så det er jo naivt
at håbe på. men ja det ville være RIGTIGT godt..

> [...]
> fordi de sidder i 1,5 ton stål - for nu at citere fra en fantastisk dansk
> film: "Jamen Vuk, det er jo en Volvo!" (I kina spiser de hunde).

Men de ville jo lære hvordan sådan en cykel opføre sig i de situationer, og
det tror jeg ville afhjælpe nogle ulykker.
Jeg er ikke en 25årig homonbombe **hvis det er negativt** jeg køre MEGET
mere forsigtigt på MC end i bil, da jeg tænker MEGET på hvad der sker hvis
jeg ryger ned + min pige som tidt sidder bag på.

> [...]
> kun forsvindende lidt i forhold til underholdningsværdi og øgede
> færdigheder, og lidt off-road kan man jo altid prøve.
Ja, der er vi jo så bare uenige, folk gør jo nok ikke det med en dags RR, så
var det bedre at det var tvunget ind i programmet

> [...]
vist
> endnu mere rabiate holdninger dengang - men jeg er blevet en del
hehe har også kørt knallert fra jeg var 13, men det var kun på marker og
markvej

> [...]
ned
> i hånden, ikke just noget kønt syn. 2 led totalt knust, og den bliver
TRIST ! ;o(

> Rittig
> (som har brugt nogle timer på at køre ræs i grusgraven idag, så mine arme
er
> blevet 10cm længere og 20kg tungere)
Jeg er ikke så misundelig eller noget, nej nej, det må du ikke tro

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-03-01 18:10

> [...]
> timer, så kan vi jo lige så godt lære noget rigtig godt, istedet for en

Jo, men hvordan gør man så køreuddannelsen mere effektiv uden at den bliver
urimeligt dyr?

> Men de ville jo lære hvordan sådan en cykel opføre sig i de situationer,
og
> det tror jeg ville afhjælpe nogle ulykker.

Her er det min erfaring siger mig at det er mange gange mere værd at kunne
forudse de potentielt farlige situationer, så man IKKE får brug for at vide
hvordan cyklen opfører sig når den er presset.

> Jeg er ikke en 25årig homonbombe **hvis det er negativt** jeg køre MEGET
> mere forsigtigt på MC end i bil, da jeg tænker MEGET på hvad der sker hvis
> jeg ryger ned + min pige som tidt sidder bag på.

Jeg tænkte nok du var en klog gut

> Ja, der er vi jo så bare uenige, folk gør jo nok ikke det med en dags RR,

> var det bedre at det var tvunget ind i programmet

Tvang? Er du for TVANG? Een dags RR på probrammet vil have en mærkbar effekt
på prisniveau'et, er du også helt vil med det? Indrøm det bare, du vil være
at finde til en track-day eller et kørekursus indenfor de næste 2 år...

He, he.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 30-03-01 17:52

alligevel skal bruge såp mange

> Jo, men hvordan gør man så køreuddannelsen mere effektiv uden at den
bliver
> urimeligt dyr?
Tjaaa, der har du nok ret ;o(

> [...]
vide
> hvordan cyklen opfører sig når den er presset.
Den kan jo blive presset i en fare situation !

> Jeg tænkte nok du var en klog gut
hehe i am i am

> [...]
være
> at finde til en track-day eller et kørekursus indenfor de næste 2 år...
Jow helt sikkert

> arme
>
> He, he.
)))

Mvh
Morten

Fra : PHK

Dato : 29-03-01 16:49

> [...]
ned
> i hånden, ikke just noget kønt syn. 2 led totalt knust, og den bliver

For det første vil jeg give dig fuldstændig ret i de holdninger du lagde for
dagen i din mail.

For det andet vil jeg lige høre - ved hun hvem han er?

--
_
|_|

Fra : Claus Rittig

Dato : 29-03-01 18:12

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:99vlhd$2ba$1@sunsite.dk...

> For det andet vil jeg lige høre - ved hun hvem han er?

Nej, hun havde mere end rigeligt bøvl med at bringe sin XJ600 til standsning
med en svært kvæstet hånd, så hun aner ikke noget om synderen, og han
stoppede naturligvis ikke.
Hun kører ikke motorcykel mere.

Rittig

Fra : Desilva

Dato : 28-03-01 22:06

<snip>
> [...]
for
> han har meget at lære på kurset.
> Jeg kan love dig at der er krummer i den uddannelse.

Tja grunden til at jeg er så nervøs for fradømmelse af retten til at
erhverve kørekort er at jeg ER i gang med at tage et nu.
Med hensyn til hvad man lærer.. tja.. du har ret i at man lærer ting som er
relevante, men det er nu ting man selv opdager når man ellers kører.
Så kan man selvfølgelig sige at det er uheldigt at man kører og øver sig på
gaden fra starten, men jeg er da sten sikker på at jeg er en bedre trafikant
end mange af dem der HAR kørekort; det være sig både til bil og mc.

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 31-03-01 16:15

"Desilva" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
men jeg er da sten sikker på at jeg er en bedre trafikant
> end mange af dem der HAR kørekort; det være sig både til bil og mc.

Sjovt nok siger 75% af alle trafikanter, at de selv mener, de kører
bedre end gennemsnittet. De sidste 25% mener, de kører gennemsnitligt.
Så kan man jo bare gætte på, hvor meget folk overvurderer deres egne
evner.

--
Susanne

Fra : Desilva

Dato : 01-04-01 09:32

" men jeg er da sten sikker på at jeg er en bedre trafikant end mange af dem
der HAR kørekort"

Vi kan bare starte med brian-typen og gamlingerne med tunnelsyn, så er vi
oppe på det nævnte "mange".
Har nok ikke erfaring nok til at være meget bedre end "de fleste", men
mange.
Kører ikke som en sindsyg gennem byen og kan se udmærket og har fine
reflekser, så...
Pointen var bare at det at have et kørekort ikke altid er garanti for en
mere sikker trafikant, så der vil være situationer hvor en uden kort er
bedre at have løs i trafikken end en der har kort.

> [...]
> bedre end gennemsnittet. De sidste 25% mener, de kører gennemsnitligt.
> Så kan man jo bare gætte på, hvor meget folk overvurderer deres egne

Hm.. så må de "sidste 75%" kører dårligere end de andre 100%.. )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-03-01 22:26

Lone wrote:

[klip]
> Bliver du taget fordi politiet har bestemt at nu tager de f.eks hver 5.
> mc - - så får du en bøde på en 5-8k, hvis de ikke har haft i nakken af dig
> før.

Hvilket er _totalt_ latterligt hvis man allerede har det lille kort! Jeg
tog selv det lille pap på en LS650'er. Efter at have prøvet nogle 'store'
mc'er siden (CB500 etc.) synes jeg nu ikke at der er nogen som helst grund
til så hård en straf. Det er fair nok at man ikke må køre rundt på en
Hokasuya Volds-mc med en ½ milliard hk, efter man har taget kørekortet på
en GN250'er, men at køre fx en CB500 er der altså ikke noget farligt i. Man
får jo ikke just kortet forærende uden at vise at man kan styre en mc.
Gad nok vide hvor de har fået de 34 hk fra :-/
Derudover er reglen med at kørekortet automatisk opgraderes, når man har
haft det i to år, også helt til grin. Tag nu fx min storebror; han tog
mc-pap da han blev 18, og vil nu til at have mc da han har fået lidt flere
penge mellem hænderne siden da. Han var overbevist om at han ville have en
gsxr750'er indtil jeg fik snakket ham fra det, og det ville loven jo ikke
forhindre. Denne regel er jo ingenting værd

> Har du ydermere kørt for hurtigt/åndsvagt bliver det lagt oveni.
>
> Kører du uden kørekort og laver noget vi andre ville miste kørekortet for,
> mister du rimeligvis retten til at erhverve kørekort for en periode.

Fair and square

> [...]
> du har tilbagebetalt hver en krone - med renter og renters rente. Ved ikke
> lige hvad en familiefar står i nu om dage.

Hvilket også rammer en med for stor mc?!? Sådanne tåbelige regler fremmer
ikke just befolkningens lovlydighed :-/

> [...]
> for han har meget at lære på kurset.
> Jeg kan love dig at der er krummer i den uddannelse.

Jaja, men lærer da nogle gode ting, men når det kommer til manøvrering tror
jeg nu at et bronzekursus etc. er bedre (et godt supplement :)!

Dette skal selvfølgelig ikke læses som et angreb mod dig Lone, men derimod
de håbløse regler og de inkompetente fjolser der står bag dem!

Jeg mener forresten at have hørt at det med at køre for stor mc _ikke_
svarer til at køre uden pap, men derimod pap til en forkert kategori. Bøden
er vist på 2000,-

Fra : PHK

Dato : 29-03-01 14:50

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skader, og du har forsikringsselskabet rendende i hælene indtil du har
> tilbagebetalt hver en krone - med renter og renters rente. Ved ikke lige

Det er ikke korrekt, med mindre forsikringsselskabet kan bevise at ulykken
skyldes manglende evner til at føre køretøjet. Hvis man er en erfaren MC´ist
kan forsikringsselskabet altså ikke komme efter dig.

--
_
|_|

Fra : Lone

Dato : 29-03-01 14:53

Det vil jeg love dig for at de kan og gør
m.v.h. Lone

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-03-01 16:05

Lone wrote:

> Det vil jeg love dig for at de kan og gør
> m.v.h. Lone

Det kan da ikke være værre at køre med 5 hk for meget, end hvis man fx har
kørt 85 hvor man må køre 80!

Fra : PHK

Dato : 08-04-01 12:11

> Det vil jeg love dig for at de kan og gør

Nå nåhh - fortæl!

(og husk at skrive dine svar _under_ det du svarer på. Se
www.usenet.dk/etikette

--
_
|_|