> Nu er jeg godt nok snart ved at gå til over at høre alle de mc'ere
> trille rundt på vejene...... MÅ bare have mig en, og der kan nærmest
> ikke gå hurtigt nok
...
Jeg har lige været ude at trille små 30km. Det var også lækkert i det vejr.
> Forsikring, hvad koster det? Jeg går ikke ud fra at jeg som ny-mc'ist
> kan forsikre noget til andet end himmelhøje priser.. Dækker trin fra
> bilforsikring over på mc forsikring? Tror nok at jeg er på trin 7
> (med 10-1 hvor 1 er lavest pris) hos Tryg.. Men man kan ikke beregne
> priser på nettet, kun til biler.. Og hvis man ringer til dem vil de
> jo have et mc navn.. og det har jeg ikke lige fundet endnu :)
Prøv at spørge efter priser til de forskellige modeller du tænker på, det
kan ske at det kan få dig til at udelukke nogle modeller.
Du skal også beslutte dig for om du skal have kasko eller kan nøjes med
ansvar. Kan du nøjes med ansvar er GF nok blandt de billigste alt afhængig
af hvor du bor. Du kan udregne priser på deres hjemmeside
www.gf-forsikring.dk.
> Jeg går sådan lidt ud fra at min start cykel vil ligge på ca.
> 250-500ccm, overvejede Suzuki GSX250 indtil jeg fandt ud af den var
> 2takter .. og det knallert agtige forbrændingssystem er jeg ikke
> meget vild med... men stinker jo af afbrændt olie efter kort tid :(..
Jeg ved ikke hvilken GSX250 du har kigget på, for alle dem jeg kender til
har absolut været 4-taktere. Ikke nogle særligt spændende motorcykler, men
nu ved jeg ikke om det var GSXR250 du tænkte på? Den er også 4-takter, men
en del mere fiks at se på.
> Overvejede så lidt en GS500, men de er alligevel rimelig dyre.. ved
> ikke lige om det er det bedste at starte med en mc til 50000 brugt..
> det kan vel godt blive dyrt i forsikring?
Kommer igen an på om du tænker kasko eller ansvar. GS500 har ikke kåbe (som
std.), mens GSXR-250 har fuldkåbe. Det kan godt spille en betydelig rolle i
prisen på en kaskoforsikring.
> Kan i komme på andre motorcykler som er billige at forsikre som
> ny-mc'ist? Det må meget gerne være med udseende som GSX250'eren..
Det må være GSXR-250 du tænker på, for GSX250 er der forhåbentligt ingen der
synes ser vildt godt ud.
Du finder nok ikke andre ligeså sporty MC'er i samme prisklasse som
GSXR-250'eren.
> Hvad koster det ellers at have MC?
Tænk ikke over det. Min motorcykel kostede kun 17500,-, men jeg har brugt
over 50.000,- på eventyret indtil videre. Det er inkl. kørekort, tøj, benzin
osv.
> Kædespray.. hvor meget koster det / hvor meget får man brugt?
Jeg købte 3 store dåser ved Louis på tilbud til 70-80,- Der er til meget
længe. Alt afhængig af hvor meget du kører og om du kører med O-rings kæde
eller ej, så vil jeg skyde på 1-3 måneder/dåse.
> Jeg har læst folk skriver kæden holder længere med en ScottOiler..
> Dette er vel fordi man ikke selv får givet den olie præcis når den
> har brug for det.
Scott-oiler giver konstant kæden olie, men når man selv gør det vil den til
tider have for meget fedt og andre tider for lidt fedt. Det kan man udligne
ved at give kæden fedt lidt oftere, men så til gengæld give den lidt mindre.
> Hvordan ved man at maskinen skal have "stillet
> kæde" (går ud fra det er en opstramning af kæden der menes) ?
Det kontrollerer man engang imellem.
> Dæk får man vel også brugt et par af på en sæson? Læste i en anden
> tråd at Pilot dækkan fås for omkring 500 pr. stk. det lyder ikke så
> galt igen..
Næh, men det afhænger også meget af hvilken cykel du får købt dig. Sådan en
gammel sag som min XS400 fra 1983, der er dækudvalget ikke så voldsomt.
Pilot-modellen kan heller ikke fås i 'min' størrelse.
> Hvor tit bør man få kværnen efterset? Det er nok smart at få en
> professionel til at gøre de de første par gange.. når jeg nu ikke
> aner en fis om det :)
Hvis du kender en der ved noget om motorcykler så få hellere ham til at
hjælpe dig i starten. Du kan lige så godt lære noget selv. Tro mig, det er
meget billigere i længden.
Problemet ved at smide den til en mekaniker er at når den skal til service
for 2. gang, så aner du lige så lidt om hvad der skal ordnes, og er nødt til
at sende den til mekanikeren igen. Du kan lige så godt bruge den onde cirkel
og lære noget selv fra starten. De elementære ting som kontrol af bremser,
justering af kæde, smøring af kabler osv. er også nemme at ordne selv.
Indstilling af ventiler er nok ikke det første du skal give dig i kast med,
hvis du får dig en GSXR-250.
signing off.. Martin Sørensen