> Specs siger at forgaflerne skal ha 269ccm SAE 10W olie, men hvad siger i
som
> har kørt cyklen ? Jeg vil jo gerne ha en fast dæmpning !
> Mht. motorolie siger specs. 2,3 L. SAE 20W40, men jeg vil gerne ha en
"50"
> olie, men men skal man vælge duckhams 20/50 olie som er mineralsk, eller
en
> 5/50 olie som er fuldsyntetisk ? Hvad siger i ?
Hej Morten
Hvad tænker du på! Hvorfor vil du hælde en 5W50 olie på en MC lavet til
20W40. Den er meget tyndere end hvad Yamaha opgiver. Du risikerer at mangle
olietryk ved alt andet end gennemvarm motor, samt at få et olieforbrug så
stort, at du kører den tør for olie. Husk det er en gammel XJ 600 vi snakker
om. Hæld du bare en mineralsk 20W50 olie i dyret. Jeg har selv været glad
for Duckhams grønne Hypergrade. Skal den have det godt, så skift olien ofte.
Den bliver hårdt slidt på sådan en luftkølet sag. Læs olie guiden på
www.dmc-org.dk Jeg skulle på min XJ 600 køre meget langt før olien nåede
bare de 80 grader der er tempraturen hvorfra olien er fuldt belastbar. Kører
man om foråret og efteråret blev den aldrig varm nok.
Angående forgaffelolie, så start med den originale mængde. Dykker den så
stadig meget ved opbremsning, så hæld en cm olie i hvert ben af gangen og se
hvordan det går. Jeg har kørt med både 10W 15W og 20W i benene. Jo tykkere
olie, jo hårdere dæmpet er den, men jo mindre føling fær du med dækkene og
vejen. Mit problem har altid være at jeg ikke påfyldte nok olie i benene, så
den altid dykkede for meget.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)