GPZ 900
Fra : Lone og Hans Pederse~

Dato : 26-05-03 18:26

Hej
har du erfaring gode eller dårlige, med kawasaki gpz 900r
årgang 1984 til 1988

Fra : HKL

Dato : 27-05-03 07:54

"Lone og Hans Pedersen" <hans_hp@vestnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> har du erfaring gode eller dårlige, med kawasaki gpz 900r
> årgang 1984 til 1988

Hej

Jeg har haft en 1986 GPZ900, dejlig maskine mener jeg, (rimelig) hurtig (nu
har jeg en ZX10 god til lange ture. Pas på med knasterne.
MEN vent til Armand giver sit svar, han har kørt 110KKM på sådan en så han
har sikkert noget mere brugbart.

/Henrik

Fra : Armand

Dato : 27-05-03 16:47

HKL <henrik@lynneDOTdk> skrev i en

> [...]
> har jeg en ZX10 god til lange ture. Pas på med knasterne.
> MEN vent til Armand giver sit svar, han har kørt 110KKM på sådan en så han

Det bliver et længere indlæg og derfor syltede jeg svaret i første omgang
(også i MC-revy-strengen).

Først og fremmest er det tilsyneladende godt at jeg ikke kørte 115.000 km,
for den led jo en krank skæbne

- I disse sports-maskinede tider er 900'erens største force dens
kørestilling: man sidder godt og fornuftigt overfor styret der nærmest er i
chopper-højde i forhold til de sportsligste af de nutidige maskiner (læste
forøvrigt lige i en 900/1000 sammenligningstest at ZX9-C'eren blev benævnt
som touringmaskine p.g.a. styrets pos. i forhold til medkombattanternes
)!
- Kåbeglasset giver rimeligt med læ - ikke mindst sammenlignet med tidligere
nævnte moderne sportsmaskiner!
- Bagsædets anvendelighed er på samme måde væsentlig bedre i forhold til
dagens standard.
- Sædehøjden er blandt de lavest forekommende på "ordinære" modeller, og jeg
og min 30" skridtlængde (jvf. mine jeans) klarede langt rigeligt at nå
asfalten med flad fod på begge sider!
- Tanken er behageligt stor: 24 liter, hvilket rækker til tæt ved 350 km på
en tankfuld
- Motoren slæber godt nok; men kan godt lide at få nogle omdrejninger -
Faktisk er boring/slaglængden så overkvadratisk at først 98'er ZX9'eren og
00'er Firebladen har matchet målene
- Jeg havde til det sidste (110.000 km) intet olieforbrug ved alm. brug -
Først ved march-hastighed på over 170-180 brugte den olie. På en 3.600 km's
ferie skulle jeg først fylde efter med olie ved Hamborg - På vej
hjemefter!! -Og
det kun fordi at march-hastigheden steg p.g.a vi vejrede hjemlige egne efter
Bremen!
- Ventilerne stiles v.h.a. stilleskruer => hjemmeskrueri-venligt!
- Motoren bliver lynhurtigt driftsvarm; mens olietemperaturen dog halter
voldsomt efter (mangler termostat på oliekøleren, ligesom alle andre)!
- Bremserne er ordinære af konstruktion (kun ét stempel pr skive!), selv i
forhold til datidens maskiner; men den var blandt de bedst bremsende dengang
(vs: GSXR1100; FJ1100; VFR1000; RG/RD500 - You name it!), faktisk var den
bedst bremsende i en bred sammenligningstest, "touring-GPZ'en": GTR 1000
(p.g.a. samme bremser og tillige mer-luftmodstand!).
- Efter at have "pralet" ved at udsætte BMW K100 for den første 100.000 km's
test nogensinde, besluttede MOTORRAD at undlade at skille den
langtidstestede
GPZ900R ved de nominelle 50.000 km (modellen brugte ingen olie, havde ingen
mislyde og ydede stadig max på rullefeltet!), og trak også dén igennem til
100.000km: Det viste sig at BMW'en ikke havde klaret det bemærkelsesværdigt
bedre end 900'eren med 15 heste mere
- Og endelig kan jeg som teknik-freak godt lide at konstruktionen er teknisk
innovativ på mange områder
- Det eneste den virkelig falder igennem på er egenvægten, hvilket også
fulgte efterfølgeren: ZX900B!

Betænkeligheder:
- Indsugningsventilerne var dårlige på de tidligste; men ingen af dem kørte
mere end 20.000km førend at dét blev rettet på garantien!
- Karburator-spjældene på de tidlige blev ligeledes slidt så de ikke helt
faldt i hak v. tomgang; men dét er formodentlig modificeret på enhver af de
der kører endnu :-/
- Knasterne har en tendens til hurtig nedslidning(!) - min nåede at køre
85.000km inden, men jeg har hørt om nogle med færdige knaster allerede ved
25.000km
- De originale forrør har det med at ruste over lige før potten!
- (som alle andre:) Antidive'n suck's.

Det var vist det :-/

Det tyske MC-blad MO har for nyligt udgivet en "Classic"-særudgave hvori der
bl.a. er en artikel om GPZ'en.
Prøv at se om du ikke kan drive det blad op - Evt få en kiosk til at
hjemtage det (jeg selv har endnu ikke fået det købt!)

--
Armand.

Fra : HKL

Dato : 27-05-03 20:54

!
> [...]
> bedst bremsende i en bred sammenligningstest, "touring-GPZ'en": GTR 1000

Tror nok at du der tager fejl Armand, mener at modellen a6 eller a7 modellen
havde 2 stemplede bremsekalibre.......da de 2 stemplede kom droppede de også
antidive'n od det lille forhjul 16".

/Henrik

/Henrik

Fra : Armand

Dato : 27-05-03 22:56

> [...]
modellen
> havde 2 stemplede bremsekalibre.......da de 2 stemplede kom droppede de

Jup!
Jeg beklager at jeg fastfrøs i A2-snak

A7'eren har tillige kraftigere (Ø41mm?) teleskoper, og har mistet
voltmeter-funktionen i omdrejningstælleren!

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 28-05-03 09:07

Armand wrote:

> A7'eren har tillige kraftigere (Ø41mm?) teleskoper, og har mistet
> voltmeter-funktionen i omdrejningstælleren!

Hvordan kunne Kawasaki dog finde på det, den voltmeter-funktion
havde man da utroligt meget glæde af

/Jens (tidligere Gpz900+Rx1000 ejer)

Fra : Armand

Dato : 28-05-03 19:26

Pwh <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en

> Hvordan kunne Kawasaki dog finde på det, den voltmeter-funktion
> havde man da utroligt meget glæde af

Personligt brugte jeg omskifter-knappen til også(!) at skifte imellem
kølevands og olie -termoføler => næsten gratis olietermometer!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-06-03 18:19

> Jeg beklager at jeg fastfrøs i A2-snak

Forøvrigt er der en GPZ900R-artikel i MO-sonderausgabe : Klassik-Motorrad #1
2003!

--
Armand.
(der har udgivelsen i bestiling)