nybegynder, kawa er5??
Fra : eli

Dato : 26-05-03 17:13

Hej gruppe!

nu har jeg fulgt med i et år her i gruppen, og har omsider fået kort til
mc..
men det er jo ret dyrt for en gut som mig på 24 at forsikre noget som
helst..Min oprindelige idé var en gpz500 eller evt.honda cb500.
Mit er spørgsmål er nu ang. en Kawasaki ER-5..Jeg kørte på en sådan hos
køreskolen. Prisen for en ny er 60.000,- sat 10K ned..Er det en ok maskine,
hvad angår holdbarhed og o.s.v. Eller skal jeg gå efter noget andet. Jeg
sidder udemærket på den i forhold til en xj600, som jeg synes er for lang
til mig..men er der mulighed for at gøre den lidt mere spændende om for eks.
et par år når jeg har fået lidt rutine..og kan man evt. få en pænere kåbe
til den, end en af de originale??

--
M.v.h
Dan

Fra : Anders Thorup

Dato : 26-05-03 17:22

eli wrote:
> Hej gruppe!

Hejhej

> nu har jeg fulgt med i et år her i gruppen, og har omsider fået kort
> til mc..

Tillykke med det, det kommer du ikke til at fortryde

> men det er jo ret dyrt for en gut som mig på 24 at forsikre noget som
> helst.

yup

> Min oprindelige idé var en gpz500 eller evt.honda cb500.

Begge er gode cykler , jeg har selv haft en gpz500 og jeg var meget
tilfreds med min.

> Mit er spørgsmål er nu ang. en Kawasaki ER-5..Jeg kørte på en sådan
> hos køreskolen. Prisen for en ny er 60.000,- sat 10K ned..Er det en
> ok maskine, hvad angår holdbarhed og o.s.v.

Jeg har ikke hørt noget skidt om maskinen, og motoren er i grove træk den
samme som sidder på gpz500, og det er en god motor, der også har kræfter til
længere stræk på motorvejen

> Eller skal jeg gå efter
> noget andet.

tjae, dine første overevejelser om CB500 og GPZ500 skal du ikke gå fra. Alle
de 3 maskiner du nu har nævnt, vil alle være gode begyndermaskiner.

> Jeg sidder udemærket på den i forhold til en xj600, som
> jeg synes er for lang til mig.

Hvis den er for lang til dig, er det ikke den du skal vælge. Du skal føle du
sidder godt på maskinen, det er meget vigtigt. Men en XJ600 er absolut også
en god maskine.

>.men er der mulighed for at gøre den
> lidt mere spændende om for eks. et par år når jeg har fået lidt
> rutine..og kan man evt. få en pænere kåbe til den, end en af de
> originale??

Kender ikke specifikt til kåber, men man kan i dag, næsten få uoriginale
kåber til stort set alle cykler.
Men når tiden kommer, ender du nok med at skifte til noget større aligevel,
så det med kåber nok slet ikke bliver så interresant som du synes det er nu

Håber det hjalp dig lidt på vej

--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup

Fra : eli

Dato : 28-05-03 17:09

Takker!!!!!

--
M.v.h
Dan

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 26-05-03 17:40

"eli" <eli@popme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!

[snip]
> [...]
> Mit er spørgsmål er nu ang. en Kawasaki ER-5..Jeg kørte på en sådan hos
> køreskolen. Prisen for en ny er 60.000,- sat 10K ned..Er det en ok

Jeg kører selv på en gpz500, som jo er forgængeren for er-5'eren. den har
bare lige 10hp mere. Jeg har også kørt en er-5 før jeg købte gpz'eren, og
det er en ganske udmærket cykel. Er-5'eren har nok en lidt bedre holdbarhed,
end gpz'eren, da den er droslet lidt ned. - og jeg tror ikke på at det er
noget der er et problem. Alternativt kan du kigge på en cb500, som ligner
er-5'eren meget.

> [...]
eks.
> et par år når jeg har fået lidt rutine..og kan man evt. få en pænere kåbe

Mht. at gøre motorcykler mere spændende, så er metoden altså at skifte dem
ud og købe noget andet. - Det der med at gøre alle mulige krumspring for at
få ens cykel til at køre bedre, det koster alt for meget, så det skal kun
være hvis man selv synes det er sjovt at lave.

Kåber til ER5 ved jeg ikke rigtig noget om. - men det er der sikkert andre
der gør.

Mvh
Kristoffer
(Der stadigt leder efter momentet mellem 5500-7000omdr.)

Fra : Dennis

Dato : 26-05-03 18:41

> [...]
> mere spændende om for eks. et par år når jeg har fået lidt rutine...og
> kan man evt. få en pænere kåbe til den, end en af de originale??

Hvis du sidder godt på den så er det jo bare fedt, den har jo ikke en
særlig høj sidde højde set i betragtning af xj600 f.eks
Hvad angår kåbe mener jeg at den koster 7.000,- kr. og det er jo så uden
montering.
For resten så det med at den var sat 10 Kkr ned er det ikke fordi det er
den droslede model ?

Dennis (En glad ER-5 ejer)

Fra : eli

Dato : 28-05-03 17:12

Dennis <digger1@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:20030526194124.3edcd357.digger1@mail.tele.dk...
> [...]

montering.
For resten så det med at den var sat 10 Kkr ned er det ikke fordi det er

Det tror jeg..men er det ikke et spørgsmål om at fjerne en begrænsning..og
så ellers tale for sin døde moster om, at forhandleren betaler udgiften for
det;)

--
M.v.h
Dan

Dennis (En glad ER-5 ejer)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 26-05-03 19:21

Hej tillykke med det

Alle MC'er er gode begynder MC'er. Jeg tror en prøvetur skal være en af de
afgørende faktorer

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : eli

Dato : 28-05-03 17:18

og økonomi;)

--
M.v.h
Dan

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 29-05-03 09:52

"Økonomi"

Tja, forsikring og pris kan man jo finde ud af på forhånd. De løbende
omkostninger er nok lidt svære at spå om. Benzinøkonomien tror jeg ligger
meget ens, og det afhænger jo igen af køremåde... Så ja, det er svært

Held og lykke

Fra : Thomas Laursen

Dato : 26-05-03 22:23

Hej Dan

Jeg kan varmt anbefale ER5 som begynder MC. Jeg købte min sidste år lige
efter jeg havde
bestået køreprøven...og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Den er utroligt
nem at køre
og den har bestemt også kraftoverskud nok til at man føler sparket bagi.
Kvalitet og finish er helt i top - der mangler måske lige skivebremser
bagtil - men den
bremser skam fint nok med tromlebremsen.
De har netop nedsat prisen 10 k på en ny .... men hvorfor ved jeg ikke -
måske er det
de sidste af en "gammel" model?????
Jeg købte min brugt - en 97´ er - der har ikke været nogen problemer med den
overhovedet.
Jeg synes at motorcyklen ser lækker ud uden kåbe - jeg faldt netop for det
enkelte "naked bike"
udtryk. Det skal dog siges at det godt kan være anstrengende at køre 110 på
motorvej da man
jo så naturligvis tager fartvinden med kroppen.

Ellers kan jeg bare sige : køb den, eller køb en af de andre MC´er i samme
klasse ( GS500E, CB500
eller XJ600 ) - når alt kommer til alt er det vel blot et spørgsmål om
MC-.religion og hvilket
mærke man sværger til.

MVH
Thomas

---

Fra : Anet

Dato : 28-05-03 08:09

> [...]
eks.
> et par år når jeg har fået lidt rutine..og kan man evt. få en pænere kåbe

Jeg tog kørekort på en Er-5. Jeg var i modsætning til de andre svar ikke
særlig begejstret over den. Jeg syntes at den er stiv at køre på og jeg sad
ikke så godt på den. Jeg har skal så lige siges rimelig lange ben. Derimod
så har jeg også prøvet Gs500E , Honda Cb 500 og Xj600 N og xj600S. Hondaen
og xj´erne ville jeg foretrække.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : eli

Dato : 28-05-03 17:17

Hej!

jeg synes også godt om honda´en, men jeg er lidt i et dilemma med mig selv.
På den ene side vil jeg gerne have en ny, men honda koster 10K ekstra..på
den anden side kunne jeg spare penge ved en brugt, og samtidig ikke tabe
særlig meget ved gensalg..Og så er der forsikringen. Kawa er 1500-2000,-
billigere i kasko end honda..tænke, tænke, tænke!!!!

--
M.v.h
Dan

Fra : Anet

Dato : 28-05-03 22:53

> [...]
> særlig meget ved gensalg..Og så er der forsikringen. Kawa er 1500-2000,-
> billigere i kasko end honda..tænke, tænke, tænke!!!!

(klip)

Nu kører jeg ikke selv på en Honda nu og derfor kan jeg godt tillade mig at
være uden fordomme.
Jeg ville helt sikkert vælge Hondaen for det er klart den sjoveste. bedst
kørte, smidige, med en del HK og så er den pæn og yderligere behagelig at
sidde på. Hondaen er helt klart det bedste bud også i årene fremad....

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Anders Thorup

Dato : 29-05-03 15:09

Anet wrote:
> [...]
> bedst kørte, smidige, med en del HK og så er den pæn og yderligere
> behagelig at sidde på. Hondaen er helt klart det bedste bud også i

Rent faktisk har GPZ'en(hvis den er med i overvejelserne, og som fås nyere
brugt i det nævnte prisleje) flere heste end CB'eren, og jeg tvivler på at
CB'en har bedre køre-egenskaber end GPZ'en, som gennem hele sit liv har
været rost for sine køre-egenskaber,, senest i Touring-Nyt fra sidste år
engang (kan ikke lige huske nummeret).
Og så har GPZ'en envidere kåbe, hvis man er til den slags

--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup(ex GPZ500S ejer)

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 29-05-03 17:10

[snip]

> [...]
> engang (kan ikke lige huske nummeret).
> Og så har GPZ'en envidere kåbe, hvis man er til den slags

Mht. køreegenskaber, så er det min personlige erfaring at CB500 og GPZ500s
ligger tæt.. honda'en (2001 og frem tror jeg det er) svinger nemlig skide
godt.

Men jeg valgte, og kører stadigt, selv på gpz'eren..

/Kristoffer