Tændrørsproblem på MZ
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 26-05-03 13:33

Hej,

Min MZ'er har et problem med tændrøret - Det holder op med at virke efter et
par måneder - ca. 20 timers kørsel :(.

Hvis jeg piller det ud gnister det fint, men når det er monteret vil motoren
ikke køre. Sætter man så et helt nyt tændrør i starter motoren 1. gang.

Dette er sket 3 gange nu - hvad mon der kan være galt ?

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Moller

Dato : 26-05-03 13:51

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Min MZ'er har et problem med tændrøret - Det holder op med at virke efter
et
> par måneder - ca. 20 timers kørsel :(.

Du køre med alt for fed blanding, og derved drukner du røret hele tiden,
som så blir stille og roligt dræbt af det.

> [...]
> ikke køre. Sætter man så et helt nyt tændrør i starter motoren 1. gang.
>
> Dette er sket 3 gange nu - hvad mon der kan være galt ?

Flere ting...

1. Dit luft filter er beskidt, og derved for den ik luft nok... og
derved for fed blanding.

2. Du køre med forkert tændrør... det er B7HS på MZ ETZ 251, alle andre
bruger B8HS (NGK nr.) og IKKE B9HS, som nogen sætter i.

3. Dit tændingspunkt er helt ud af stilling, og du derved for afsat
gnisten forkert (føles ved manglende top, og ekstrem svær at starte)

4. Har du pillet ved kaburatoren ???

5. Nå ja det elektriske, men jeg har nu ikke som sådan oplevet at
tændspolen blev dræbt/beskadiget på en MZ, men jeg har da en liggende, hvis
du bor i KBH's området du må låne/købe hvis du vil ha testet det.

VH
Lars Molnit

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-05-03 14:32

Moller <news@molnit.com> wrote:

> 2. Du køre med forkert tændrør... det er B7HS på MZ ETZ 251, alle andre
> bruger B8HS (NGK nr.) og IKKE B9HS, som nogen sætter i.

Kender du et optimalt tændrør til ETZ 301'eren?

vh Flemming Rubini

Fra : Moller

Dato : 26-05-03 15:16

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse

> Kender du et optimalt tændrør til ETZ 301'eren?

B8HS fra NGK er det som står i hayens... jeg selv vil nok bruge et Denso
rør af modellen W24FS(-U) jeg selv køre med W22FS(-U) da jeg køre på en ETZ
251.

Men inden du begynder med dette må du finde fejlen først...

aller vigtigst hvordan ser dit tændrør ud efter du har kørt lidt med det
?????

VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 26-05-03 15:21

> [...]
>
> Men inden du begynder med dette må du finde fejlen først...
>
> aller vigtigst hvordan ser dit tændrør ud efter du har kørt lidt med

Ups Flemming :) så ik det var dig, men trode det var hans-henrik der
skrev :)

Så siden du ikke har problemer med det (håber jeg da du lige har købt
den) så smid et NGK B8HS rør i, det er billigt :) og virker fornuftigt...
husk at sætte gap'et på det til de opgivene 0,6mm

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-05-03 17:06

> [...]

> den) så smid et NGK B8HS rør i, det er billigt :) og virker fornuftigt...
> husk at sætte gap'et på det til de opgivene 0,6mm

Tak.

vh Flemming Rubini

--
Mz etz 301

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-05-03 23:14

Moller <news@molnit.com> wrote:

> den) så smid et NGK B8HS rør i, det er billigt :) og virker fornuftigt...
> husk at sætte gap'et på det til de opgivene 0,6mm

fandt lige også denne her så jeg kan se hvad koderne betyder:

<http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/NGK/ngk_velkomst_side.htm#NGK%20tÊndr¯r>

vh Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-05-03 18:22

> [...]

> den) så smid et NGK B8HS rør i, det er billigt :) og virker fornuftigt...
> husk at sætte gap'et på det til de opgivene 0,6mm

Var til syn i Frederikssund. Flink og behagelig betjening. Blev vinket
hen straks jeg ankom. Dejligt.

"Næh, den er da pæn."
"Fin og billigt transportmiddel".
"Brug en lås til skivebremsen så den ikke bliver stjålet."

Ingen anmærkninger. Godkendt. Tjekkede styrtøj, kronhjulslejer, visuelt
bremser, lys, dæk, etc. Var ikke ude at køre på den. Startede den heller
ikke.

vh Flemming Rubini

Fra : Moller

Dato : 27-05-03 19:41

> Ingen anmærkninger. Godkendt. Tjekkede styrtøj, kronhjulslejer, visuelt
> bremser, lys, dæk, etc. Var ikke ude at køre på den. Startede den heller
> ikke.

Stort tillykke :) ja, det er nok i hva jeg slipper med hvis min MZ
skulle til syn *GGG* , men min blir aldrig solgt :) så hvis bare jeg
undgår de dersens hvide kummefryser transportere med blå blink på
kalechen, så går det vel nok :)

VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 27-05-03 19:45

> Stort tillykke :) ja, det er nok i hva jeg slipper med hvis min MZ

hmmm, altså IKKE slipper med :) hæhæ, gik lidt for stærkt.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 28-05-03 08:31

news@molnit.com (Moller) writes:

> [...]
> skulle til syn *GGG* , men min blir aldrig solgt :) så hvis bare jeg
> undgår de dersens hvide kummefryser transportere med blå blink på

Sådan er os MZ folk - livin' on the edge

Men det er da rart at høre om en synshal med en lidt mere pragmatisk
tilgang til tingene. Det er der da nogen heroppe der kan lære noget af...

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 27-05-03 06:33

Hej Lars

> 1. Dit luft filter er beskidt, og derved for den ik luft nok... og
> derved for fed blanding.

Tændrøret er helt gråt, og 100% rent og tørt. - Er det en fejl ?

> 2. Du køre med forkert tændrør... det er B7HS på MZ ETZ 251, alle
andre
> bruger B8HS (NGK nr.) og IKKE B9HS, som nogen sætter i.

Jeg køre med B8HS

> 3. Dit tændingspunkt er helt ud af stilling, og du derved for afsat
> gnisten forkert (føles ved manglende top, og ekstrem svær at starte)

Starter normalt u. problemer

> 4. Har du pillet ved kaburatoren ???

Nej

> [...]
hvis
> du bor i KBH's området du må låne/købe hvis du vil ha testet det.

Tak for tilbudet, men cyklen står på Fyn, og turen til København er laaang
på en MZ-125

/HHA

Fra : Moller

Dato : 27-05-03 07:50

> Hej Lars

> Tændrøret er helt gråt, og 100% rent og tørt. - Er det en fejl ?

Det skal være lysebrunt, men som sagt, du skal lave tændrørstesten for
fuld gas, mellemgas og tomgang, for bedre at ha et indtryk af det.

nu er det svært med at sige grå farve, har du mulighed for at at tage et
billede og sætte det på nettet ??? med et digicam, eller webcam. ???

> Jeg køre med B8HS

Så er det okay :)

> Starter normalt u. problemer

Er der platiner, eller elektronisk tænding på den ???? hva er det for en
model ???

> Nej

okay, så vil vi holde os væk fra den til at starte med :) ... omkring
luft filteret hvornår har du sidst skiftet det ???

VH
Lars Molnit

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 27-05-03 08:13

> nu er det svært med at sige grå farve, har du mulighed for at at tage
et
> billede og sætte det på nettet ??? med et digicam, eller webcam. ???

Det vil jeg prøve når jeg kommer hjem

> Er der platiner, eller elektronisk tænding på den ???? hva er det for
en
> model ???

Jeg vil gå ud fra det er platiner, det er en MZ-125 cc.

> luft filteret hvornår har du sidst skiftet det ???

Hvis det bliver skiftet når man får årligt eftersyn er det ét år siden.

Nu lydder det måske som om jeg ikke interessere mig for cyklen, men det er
'kun' en jeg har fået stillet til rådighed, derfor ved jeg ikke så meget om
den.

/Hans-Henrik Andresen

Fra : Moller

Dato : 27-05-03 12:17

> en
>
> Jeg vil gå ud fra det er platiner, det er en MZ-125 cc.

okay, og 1 år siden sidste service... betyder at de platiner skal
tjekkes (hver 5000km, eller 6mdr. står der i service bogen) , så din
tændings står rigtigt.

> [...]
> 'kun' en jeg har fået stillet til rådighed, derfor ved jeg ikke så meget

Det er der ikke noget galt i... mange andre som dig køre på MC for at
køre og ikke skrue i dem, og derved bare placere dem til service, det er
bare syndt for en 2 takter, ik så slemt nu det er en MZ, men generalt for 2
taktere er de enormt følsomme for vejr, kørsel, tilstand af de forskellige
dele.

VH
Lars Molnit

Fra : Streetteam

Dato : 26-05-03 13:54

Nu kører du med rigtig varmegrad osv. for tændrøret ?

Ellers kan det være overgang i hætten (især i fugtigt vejr) det tester du
ved at tage hætten af , kramme den godt i hånden og trykke på selvstarteren.
Får du stød er der overgang.

Hjælper det at tørre tændrøret af før du sætter det i ?

Den gnist du ser hopper den fra elektroden eller fra siden ?

Mvh Strrettaerafanmklnreigvgmero (der røg tastaturet)

Fra : Streetteam

Dato : 26-05-03 14:01

Så lige moller svar

Ps. jeg har andre gode test trick.

Du tjekker om stemplet kører op og ned ved at proppe fingeren helt ind i
tændrørshullet og trykke på selvstarteren.

Du tjekker om kæden er slap ved at stike armen... Jeg tør sku ikke skrive
mere, det kan være nogle finder på at gøre det

Hvordan tjekker jeg bilen i bakspejlet ikke er tættere på end det ser ud til
?
Bremser hårdt ? Andre forslag ?

NMvhAI stojspåtjpfgpswå (den er helt gal)

Fra : Moller

Dato : 26-05-03 14:14

"Streetteam" <Per@streetteam.dk> skrev i en meddelelse
> Så lige moller svar

Hold lige mig udenfor dine useriøse råd tak :)

VH
Lars Molnit, ja nogen kan stave sit eget navn Per.

Fra : Streetteam

Dato : 26-05-03 14:43

Uha - Jeg forsøger jo bare at hjælpe

Mvh Prer UPS Per

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-05-03 20:05

"Streetteam" <Per@streetteam.dk> wrote in message
> [...]
> ?
> Bremser hårdt ? Andre forslag ?
>
> NMvhAI stojspåtjpfgpswå (den er helt gal)

Du glemmer vist helt den gamle benzinmåler; en tændstik i tanken (tændt,
altså) (ja - tændstikken - ikke tanken - endnu !)

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 27-05-03 06:28

> ved at tage hætten af , kramme den godt i hånden og trykke på
selvstarteren.

Hvad er en selvstarter ?,

Er det en maskine der sparker på kick-pedalen ????

> Får du stød er der overgang.

Jeg tror jeg vil ty til måleinstrumenter inden jeg sejlv kommer i støddet.

> Den gnist du ser hopper den fra elektroden eller fra siden ?

Fra elektroden.

/HHA