/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie spild
Fra : Christian Pedersen


Dato : 25-05-03 19:03

Jeg har i den foregående vinters løb renoveret min gode gamle motor ( GS
750 ) fra 78

problemet er så at den er begyndt at bruge lidt olie, nåå ja ok gammel
maskine ik !

men nu er det så blevet så galt at når oliestanden er på max og den bliver
startet i ca 1-2 min sprøjter olien ud af udstødningen .
mit spørgsmål er så hvorfra ??

1) olie ringene?? kompressionen er ok
2) toppakning ??
3) paraplyerne ( ventil pakning dims )

su. inden solen kommer igen



 
 
Ivan Larsen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Larsen


Dato : 25-05-03 20:02

Det lyder lidt som om ringene er vendt forkert.
- og du er jo alligevel nød til at skifte toppakningen for at checke det...

Mvh,
Ivan


"Christian Pedersen" <christian@pedersholm.dk> skrev i en meddelelse
news:bar0c8$19lu$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg har i den foregående vinters løb renoveret min gode gamle motor ( GS
> 750 ) fra 78
>
> problemet er så at den er begyndt at bruge lidt olie, nåå ja ok gammel
> maskine ik !
>
> men nu er det så blevet så galt at når oliestanden er på max og den bliver
> startet i ca 1-2 min sprøjter olien ud af udstødningen .
> mit spørgsmål er så hvorfra ??
>
> 1) olie ringene?? kompressionen er ok
> 2) toppakning ??
> 3) paraplyerne ( ventil pakning dims )
>
> su. inden solen kommer igen
>
>



Christian Pedersen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Christian Pedersen


Dato : 25-05-03 20:32

ville jeg ikke mene for ringene har ikke været af da de ikke var slidte og
sidste år brugte den ikke en dråbe olie og heller ik de første 500 km i år.


"Ivan Larsen" <ila@ivan.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed11336$0$5163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det lyder lidt som om ringene er vendt forkert.
> - og du er jo alligevel nød til at skifte toppakningen for at checke
det...
>
> Mvh,
> Ivan
>
>
> "Christian Pedersen" <christian@pedersholm.dk> skrev i en meddelelse
> news:bar0c8$19lu$1@news.net.uni-c.dk...
> > Jeg har i den foregående vinters løb renoveret min gode gamle motor ( GS
> > 750 ) fra 78
> >
> > problemet er så at den er begyndt at bruge lidt olie, nåå ja ok gammel
> > maskine ik !
> >
> > men nu er det så blevet så galt at når oliestanden er på max og den
bliver
> > startet i ca 1-2 min sprøjter olien ud af udstødningen .
> > mit spørgsmål er så hvorfra ??
> >
> > 1) olie ringene?? kompressionen er ok
> > 2) toppakning ??
> > 3) paraplyerne ( ventil pakning dims )
> >
> > su. inden solen kommer igen
> >
> >
>
>



wheeler (25-05-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 25-05-03 20:36


"Christian Pedersen" <christian@pedersholm.dk> skrev i

> ville jeg ikke mene for ringene har ikke været af da de ikke var slidte og
> sidste år brugte den ikke en dråbe olie og heller ik de første 500 km i
år.


[KLIP]
Når problemet er opstået pludseligt (?) - hælder jeg mest til at andet
(tyndere) olie er skyld i problemet - har du skiftet mærke/viskositet ifm.
din "renovering"
Er dit krumtaphus "utæt" ? Har du skiftet pakdåser v/krumtappen ?

--
Wheeler
Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 eller CBR 600 (F3->) har interesse

www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler




Christian Pedersen (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Christian Pedersen


Dato : 25-05-03 20:46

Olien jeg bruger er en 10/40 semisyntetisk. Olien kommer heller ikke ud af
pakdåser men bliver "spist" af stempel nr. 3 og ud gennem udstødning.

Motoren er ellers tæt for olie. Har lige skiftet olie og udstødning. Kørte
5-6 dage uden problemer. Så pludselig stort olieforbrug.


"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:kW8Aa.985$sz1.970@news.get2net.dk...
>
> "Christian Pedersen" <christian@pedersholm.dk> skrev i
>
> > ville jeg ikke mene for ringene har ikke været af da de ikke var slidte
og
> > sidste år brugte den ikke en dråbe olie og heller ik de første 500 km i
> år.
>
>
> [KLIP]
> Når problemet er opstået pludseligt (?) - hælder jeg mest til at andet
> (tyndere) olie er skyld i problemet - har du skiftet mærke/viskositet ifm.
> din "renovering"
> Er dit krumtaphus "utæt" ? Har du skiftet pakdåser v/krumtappen ?
>
> --
> Wheeler
> Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 eller CBR 600 (F3->) har
interesse
>
> www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler
>
>
>



Hekto (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-05-03 22:07

In article <bar6c3$134m$1@news.net.uni-c.dk>, Christian Pedersen
says...
> Olien jeg bruger er en 10/40 semisyntetisk. Olien kommer heller ikke ud af
> pakdåser men bliver "spist" af stempel nr. 3 og ud gennem udstødning.
>
> Motoren er ellers tæt for olie. Har lige skiftet olie og udstødning. Kørte
> 5-6 dage uden problemer. Så pludselig stort olieforbrug.
>
>
> "wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:kW8Aa.985$sz1.970@news.get2net.dk...
> >
> > "Christian Pedersen" <christian@pedersholm.dk> skrev i
> >
> > > ville jeg ikke mene for ringene har ikke været af da de ikke var slidte
> og
> > > sidste år brugte den ikke en dråbe olie og heller ik de første 500 km i
> > år.
> >
> >
> > [KLIP]
> > Når problemet er opstået pludseligt (?) - hælder jeg mest til at andet
> > (tyndere) olie er skyld i problemet - har du skiftet mærke/viskositet ifm.
> > din "renovering"
> > Er dit krumtaphus "utæt" ? Har du skiftet pakdåser v/krumtappen ?
> >
> > --
> > Wheeler
> > Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 eller CBR 600 (F3->) har
> interesse
> >
> > www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler
> >
> >
> >
>
>
>
Et gæt:
'Olietyvene' ved ventilerne. De runde pakninger der sidder omkring
ventilerne. De er - forholdsvis - lette at skifte, og jeg mener at de
følger med pakningssættet.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Morten Juel (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 25-05-03 22:29

> Et gæt:
> 'Olietyvene' ved ventilerne. De runde pakninger der sidder omkring
> ventilerne. De er - forholdsvis - lette at skifte, og jeg mener at de
> følger med pakningssættet.

hehe forholdsvis man skal ha topstykket af

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Jens Jacob Bager Jen~ (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 26-05-03 09:57

> hehe forholdsvis man skal ha topstykket af

Ikke nødvendigvis. Hvis man sætter tryk på cylinderen gennem
tændrørsgevindet. Kan man skifte olietyven uden at pille topstykket af, da
trykket holde ventilen på plads. Jeps. Os i PMC kender trickene. Når man har
være på SU lange nok laver man gerne krumspring ofr at spare 500 kr. til en
toppakning. Jeg har også hørt om at man kan bage en toppakning i en oven ved
400 grader, og så kan den genbruges Det vil jeg dog ikke anbefale.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Joergensen (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 26-05-03 13:48

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Ikke nødvendigvis. Hvis man sætter tryk på cylinderen gennem
> tændrørsgevindet. Kan man skifte olietyven uden at pille topstykket af, da
> trykket holde ventilen på plads. Jeps. Os i PMC kender trickene. Når man har
> være på SU lange nok laver man gerne krumspring ofr at spare 500 kr. til en
> toppakning. Jeg har også hørt om at man kan bage en toppakning i en oven ved
> 400 grader, og så kan den genbruges Det vil jeg dog ikke anbefale.

Det er altså ikke et mere ukendt trick, end at man lærer det på
teknisk skole under mekanikeruddannelsen ... :)

Iøvrigt kan det faktisk ofte lade sig gøre at lave tricket uden at
sætte tryk på cylinderen, da ventilen normalt helst vil blive på sin
plads. (specielt hvis der ligger halv-afbrændt olie nede langs
stammen;)

Men det er nu nok bedst at sætte tryk på.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Morten Juel (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 26-05-03 15:01

> Ikke nødvendigvis. Hvis man sætter tryk på cylinderen gennem
> tændrørsgevindet. Kan man skifte olietyven uden at pille topstykket af, da
> trykket holde ventilen på plads.

HuH ? det vidste jeg sq ikke, ja man lære hver dag, hvad snakker vi om af
tryk ? altså hvor mange bar ? Jeg mener skal det ikke være ret højt for at
man kan få låse dimserne af ?

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Yamaha XJ600
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




Hans Joergensen (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 26-05-03 18:49

Morten Juel wrote:
> HuH ? det vidste jeg sq ikke, ja man lære hver dag, hvad snakker vi om af
> tryk ? altså hvor mange bar ? Jeg mener skal det ikke være ret højt for at
> man kan få låse dimserne af ?

Det er såmend bare normalt kompressortryk .. en 8-12 bar kører sådan
en vel med.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 22:03


wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en
news:kW8Aa.985$sz1.970@news.get2net.dk...
>
> Når problemet er opstået pludseligt (?) - hælder jeg mest til at andet
> (tyndere) olie er skyld i problemet - har du skiftet mærke/viskositet ifm.
> din "renovering"
> Er dit krumtaphus "utæt" ? Har du skiftet pakdåser v/krumtappen ?

Bernie!
Kan det passe at selvom det plejer at være dem bagved dig der oplever dine
olietåger, så er det vist dig der har fået fedtet hjernecellerne ind i
to-takts olie her?

I mine ører lyder det som at du regner firetaggeren for at have et lukket
krumtaphus li'som RD'eren :-/

--
Armand.



Hekto (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-05-03 22:48

In article <bard3m$2dhc$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Bernie!
> Kan det passe at selvom det plejer at være dem bagved dig der oplever dine
> olietåger, så er det vist dig der har fået fedtet hjernecellerne ind i
> to-takts olie her?
>
> I mine ører lyder det som at du regner firetaggeren for at have et lukket
> krumtaphus li'som RD'eren :-/
>
*ROFLMAO*
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

wheeler (26-05-2003)
Kommentar
Fra : wheeler


Dato : 26-05-03 20:42

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

så er det vist dig der har fået fedtet hjernecellerne ind i to-takts olie
her?

[KLIP]
Troede ellers det var vigtigt med et tykt beskyttende fedtlag omkring
de øvre celler - jeg har det fra den ene af brøderne "Hjerne-Madsen"
--

Wheeler
Køb af "nyere" hysterisk velholdt FZR 600 eller CBR 600 (F3->) har interesse

www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler



Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 22:35


Christian Pedersen <christian@pedersholm.dk> skrev i en
news:bar0c8$19lu$1@news.net.uni-c.dk...
>
> problemet er så at den er begyndt at bruge lidt olie, nåå ja ok gammel
> maskine ik !
> men nu er det så blevet så galt at når oliestanden er på max og den bliver
> startet i ca 1-2 min sprøjter olien ud af udstødningen .
> mit spørgsmål er så hvorfra ??

Det lyder som motoren ellers går som den skal!?
For ellers kunne det lyde som et hul i et stempel - men det ville medføre
100% kompressionstab på pågældende cylinder!

Du skulle vel ikke tilfældigvis være kommet til at blænde den
udluftnings-slange, der går fra toppen af knastkæde-tunnelen og over til
luftfilter-kassen, af??

Ifald vil alt det overtryk der opstår i krumtaphuset/blokken p.g.a.
udstødningstryk der fiser forbi stempelringene (sker på alle motorer, blot i
forskellig grad!), bygge sig op og hurtigt blæse den svageste pakdåse på
motoren - I dit tilfælde kunne det tyde på at indsugningsventilernes
pakdåser (hvor der tillige er et godt undertryk når motoren suger og
karbunaderne er lukket) lukker olien lige lukt igennem til forbrænding.
Er det ikke kun os, men decideret oliesnask i udstødningen, kunne det tyde
på udstødningsventilernes pakdåser istedet!

Skru oliepåfyldnings-proppen af således at motorblokken bliver trykløs, og
test atter begivenhederne i tomgang:
- Blæser det ulige meget ud igennem oliepåfyldningen?
- Forsvinder symptomerne med olie ud i udstødningen?

--
Armand.







Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste