|
| XT350 sætter ud i høje omdrejninger? Fra : Peter M |
Dato : 23-05-03 17:26 |
|
Hvad skal man gøre med en XT350 der ikke vil tage så mange
omdrejninger, men hakker ud i toppen (ved 100-110km/t i 6. gear)?
Er det karburatorene eller er det tændingen den er gal med?
Kan det være at det bare skyldes skidt i karburatorene?
| |
GERT BO THORGERSEN (01-06-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 01-06-03 23:47 |
|
Peter M <a0aberg@hotmail.com> skrev i en
news:10537072360.245546046077177@dtext.news.tele.dk...
> Hvad skal man gøre med en XT350 der ikke vil tage så mange
> omdrejninger, men hakker ud i toppen (ved 100-110km/t i 6. gear)?
> Er det karburatorene eller er det tændingen den er gal med?
>
> Kan det være at det bare skyldes skidt i karburatorene?
>
Det kan være mange ting. På den første motorcykel jeg havde, en BMW R26 -
den på 25 cc - havde
jeg, da jeg købte den, det problem at da jeg første gang kom ud på
motorvejen ville den ikke køre
mere end vist 100 km/t. Det viste sig at det var nøglen til tændingslåsen
der var slidt - en af de gamle
runde med en inddrejning på midten - så med ny nøgle blev topfarten
pludselig 125 km/tim. Så det
skyldtes altså vibrationerne.
Jeg har senere oplevet et lignende lignende elproblem men jeg kan ikke huske
hvor det var, men jeg
tror at det var i lygten på min BMW R60/100S. Aktuelt har jeg et problem jeg
glemmer at ordne.
når jeg er ude at køre opdager jeg at jeg pludselig har problemer med
blinklyset, som f.eks. pludselig
holder op med at virke eller blinker for hurtigt. et eller andet. Jeg ved
fra tidligere at det da skyldtes
at relæet inde i lygtehuset, uden tvivl igen, sidder for tæt på parabolet og
derfor ved vibrationer
laver en uønsket strømfornbindelse.
Dit problem kan naturligvis også skyldes vand i svømmerhuset (eller skidt),
men det kan jo også
skyldes at der ikke i tændrøret kommer gnist. For når man tager en
gnistprøve med ledningen holdt
mod stel skal den jo mindst lave 8 mm gnist, men des højere lufttryk der er
des hvor gnisten skal
springe des kortere bliver den, derfor siger man jo at gnisten i motoren
bliver 1/10 af hvad den
bliver ude i det fri. Og ved topydelsen har den jo størst lufttryk i
forbrændingsrummet, så du kan
f.eks. prøve at ændre tændrørsgapet fra 0,7 til 0,6. Og når som nævnt da
knisten for sværere ved
at springe når lufttrykket stiger kan det også være at strømmen søger et
andet sted hen, f.eks. på
grund af dårligt tændkabel, eller dårlig kontakt mellem tændrørshætte, eller
tændspole og kablet.
Dette var blot nogle af flere mugligheder.
Gert Thorgersen.
| |
stefan hansen (02-06-2003)
| Kommentar Fra : stefan hansen |
Dato : 02-06-03 07:04 |
|
"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:bbe5rk$eat$1@news.loxinfo.co.th...
>
> Peter M <a0aberg@hotmail.com> skrev i en
> news:10537072360.245546046077177@dtext.news.tele.dk...
> > Hvad skal man gøre med en XT350 der ikke vil tage så mange
> > omdrejninger, men hakker ud i toppen (ved 100-110km/t i 6. gear)?
> > Er det karburatorene eller er det tændingen den er gal med?
> >
> > Kan det være at det bare skyldes skidt i karburatorene?
> >
> Det kan være mange ting. På den første motorcykel jeg havde, en BMW R26 -
> den på 25 cc - havde
> jeg, da jeg købte den, det problem at da jeg første gang kom ud på
> motorvejen ville den ikke køre
> mere end vist 100 km/t. Det viste sig at det var nøglen til tændingslåsen
> der var slidt - en af de gamle
> runde med en inddrejning på midten - så med ny nøgle blev topfarten
> pludselig 125 km/tim. Så det
> skyldtes altså vibrationerne.
> Jeg har senere oplevet et lignende lignende elproblem men jeg kan ikke
huske
> hvor det var, men jeg
> tror at det var i lygten på min BMW R60/100S. Aktuelt har jeg et problem
jeg
> glemmer at ordne.
> når jeg er ude at køre opdager jeg at jeg pludselig har problemer med
> blinklyset, som f.eks. pludselig
> holder op med at virke eller blinker for hurtigt. et eller andet. Jeg ved
> fra tidligere at det da skyldtes
> at relæet inde i lygtehuset, uden tvivl igen, sidder for tæt på parabolet
og
> derfor ved vibrationer
> laver en uønsket strømfornbindelse.
>
> Dit problem kan naturligvis også skyldes vand i svømmerhuset (eller
skidt),
> men det kan jo også
> skyldes at der ikke i tændrøret kommer gnist. For når man tager en
> gnistprøve med ledningen holdt
> mod stel skal den jo mindst lave 8 mm gnist, men des højere lufttryk der
er
> des hvor gnisten skal
> springe des kortere bliver den, derfor siger man jo at gnisten i motoren
> bliver 1/10 af hvad den
> bliver ude i det fri. Og ved topydelsen har den jo størst lufttryk i
> forbrændingsrummet, så du kan
> f.eks. prøve at ændre tændrørsgapet fra 0,7 til 0,6. Og når som nævnt da
> knisten for sværere ved
> at springe når lufttrykket stiger kan det også være at strømmen søger et
> andet sted hen, f.eks. på
> grund af dårligt tændkabel, eller dårlig kontakt mellem tændrørshætte,
eller
> tændspole og kablet.
>
> Dette var blot nogle af flere mugligheder.
>
> Gert Thorgersen.
>
Jeg har selv lige haft samme problem på min XT350, (øv) det skyldtes snavs i
karburatorene. prøv at rens den + benzin hanen, og se om det virker. ellers
så sidder der en kontakt til støttebennet, hvis det er slidt kan det også
være den. Du kunne evt, bare "luse" kontakten over for at se om det
virker... Ellers kan det jo skyldes en løs forbindelse.....
hilsen stefan
| |
|
|