/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Sørgeligt nyt fra værkstedet
Fra : Jon Larsen


Dato : 23-05-03 17:13

Hej i NG'en

Gixxeren blev erklæret officielt død idag kl. 16:20

Alle 16 ventiler var utætte og der var rust i cylinderen

Mekanikeren havde ringet til en ophugger som havde en motor der måske kunne
bruges.
Den skulle koste 7000,- + moms og så var der hverken generator eller
startermotor på så den blev hurtigt droppet.
Alternativet var at opbore cylindrene samt 4 nye stempler og topstykket fra
den gamle motor som var helt iorden
1000 ,- for opboringen og 4000,- for 4 stempler.

Oven i alt dette skulle der jo også have været lagt løn til, samt diverse
dele der meget snart skulle have været skiftet ( dæk, kæde og tandhjul,
bremse skiver til begge hjul osv. )

Det var med tungt sind jeg besluttede at stoppe genoplivningsforsøget, pga,
økonomien.

Nu må vi så se, hvad fremtiden bringer..

Tak for en kort men nogenlunde herlig sæson...


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "





 
 
Psycho Cowboy (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 23-05-03 17:24

Jon Larsen wrote:

> Det var med tungt sind jeg besluttede at stoppe
> genoplivningsforsøget, pga, økonomien.
>
> Nu må vi så se, hvad fremtiden bringer..
>
> Tak for en kort men nogenlunde herlig sæson...
_________________________________________

Det gør sq ondt i hjertet på en babygixxer-ejer som mig at høre dette! :o/
Op med humøret... Der dukker sq sikkert en løsning op... Hvad med Buus - har
han ikke flere cylinder-dele tilbage?

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Olesen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-05-03 17:58


"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece497e$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej i NG'en
>
> Gixxeren blev erklæret officielt død idag kl. 16:20
>
> Alle 16 ventiler var utætte og der var rust i cylinderen
>


Rust..hvordan skete dêt..jeg har ikke været med hele posten...stilstand i
lang tid ?



diablo de la velocid~ (23-05-2003)
Kommentar
Fra : diablo de la velocid~


Dato : 23-05-03 18:02


"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece497e$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej i NG'en

Min dybeste kondolence... og jeg mener det sgu!

Mvh.

Henrik, Aalborg



Ann-Rikka Olsen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Ann-Rikka Olsen


Dato : 23-05-03 18:17


"diablo de la velocidad" <find.mig@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:3ece5411$0$29520$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> "Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ece497e$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Hej i NG'en
>
> Min dybeste kondolence... og jeg mener det sgu!
>
> Mvh.
>
> Henrik, Aalborg
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tak for ordende, det varmer da om hjertet at høre andre føle med mig..

Jeg har dog lige snakket med min far, og vi fandt frem til følgende:

For først at svare på hvordan rusten er kommet ind i cylinderne, så aner jeg
det ikke.
Mekanikeren sagde at han kunne se 8 steder i cylinderne med rust, som
angiveligt skulle være der motoren er stoppet under vinteropbevaring.
hvilket sagde han svare til en ca. 8 år gammel motor.
Jeg spurgte ham om ventilerne var brændte, men det kunne han ikke svare på,
han sagde bare at de var utætte.

Nå, for at fortsætte hvor jeg fik snakket med min far, så mener han, og jeg
kan da godt se det er lidt underligt, at en motor ikke bare kan blive slidt
så grundigt på 30 min, som er den tid jeg brugte på at tjekke om min nåle i
karburatoren sad i samme højde.. lige op til dette kørte den faktisk
nogenlunde, og havde masser af træk ( så meget som den lille nu kan have. )

Derfor blev jeg enig med min far om, at hone cylinderne og købe nye
stempelringe til stemplerne. Så tager vi det gamle topstykke hvor jeg ved
ventilerne står korrekt, og mekanikeren sagde at det var ganske pænt og i
orden. Så kan der måske være en lille chance for at der kan komme liv i den
lille model igen.

Er der andre der kan komme med et bud på hvordan en motor kan blive slidt så
hurtigt ???

Nu kan jeg godt afsløre hvem mekanikeren er, da han alligevel viste sig at
være rimelig flink mht prisen.

F.A.Værkstedet på Middelfartvej i Odense.. Jeg slap med 1000,- for det
hele...

MVH.
Jon Larsen
GSX-R 250 ( kunstigt i live )










Steen Gruby (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-05-03 22:40

On Fri, 23 May 2003 19:16:31 +0200, "Ann-Rikka Olsen"
<A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> wrote:

Hej Jon.
>
>Derfor blev jeg enig med min far om, at hone cylinderne og købe nye
>stempelringe til stemplerne. Så tager vi det gamle topstykke hvor jeg ved
>ventilerne står korrekt, og mekanikeren sagde at det var ganske pænt og i
>orden. Så kan der måske være en lille chance for at der kan komme liv i den
>lille model igen.
>
Din far er ikke så tosset
Og jeg er faktisk enig.
Det er en forholdsvis billig reparation, og til at lave på
"køkkenbordet".
Hon den meget forsigtigt, ikke mere end nødvendigt, og mål tolerancen
mellem stempler og cylinder før i sætter de nye ringe på.
Smalle søgerblede er et godt våben
Vend dit topstykke om, og hæld rummene fulde af benzin og lad det stå
lid, så kan du se om ventilerne er tætte.

>Er der andre der kan komme med et bud på hvordan en motor kan blive slidt så
>hurtigt ???
>
Nej, og den motor du har købt og lagt i kender du ikke standen på.
Den kan fint have været et indvendigt lig før din tid.
Hvis du "følger faders vilje" ved du hvad du har.
Det er ikke en ny motor, men du kender dens tilstand.
Køber du en ny (brugt) MC i Tyskland er du lige vidt.
Den kan være i nøjagtig lige så dårlig stand.
>
>F.A.Værkstedet på Middelfartvej i Odense.. Jeg slap med 1000,- for det
>hele...
>
Det lyder ikke ublu.
De har alligevel anvendt et "par" timer på at skille den ad.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

kristian budde (23-05-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 23-05-03 22:50

<snip>
"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message
news:qk4tcv0ivj99tduli7cninrvojektevall@4ax.com...
> On Fri, 23 May 2003 19:16:31 +0200, "Ann-Rikka Olsen"
> <A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det er en forholdsvis billig reparation, og til at lave på
> "køkkenbordet".
> Hon den meget forsigtigt, ikke mere end nødvendigt, og mål tolerancen
> mellem stempler og cylinder før i sætter de nye ringe på.
> Smalle søgerblede er et godt våben
<snip>

Hon på et køkkenbord?
Kan man hone med helt simple midler og hvordan gør man lige det?
Jeg var sikker på at det var noget med et stor maskinværksted og en mand som
havede prøvet det før.
Det her lyder som en af det ting man er nødtil at prøve før eller siden

Mvh
Kristian Budde





Steen Gruby (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-05-03 23:15

On Fri, 23 May 2003 23:49:47 +0200, "kristian budde"
<kbudde@(remove)control.auc.dk> wrote:

Hej Kristian
>
>Hon på et køkkenbord?
>Kan man hone med helt simple midler og hvordan gør man lige det?
>Jeg var sikker på at det var noget med et stor maskinværksted og en mand som
>havede prøvet det før.
>Det her lyder som en af det ting man er nødtil at prøve før eller siden
>
Nu skrev jeg "køkkenbordet"
Det indebærer lidt værktøj, men ikke mere end et normalr fuskeri har.
En honedorn er faktisk ikke andet end tre lange slibesten der er
monteret i en trekant og fjederbelastet således at de kan presses ud
mod cylindervægene.
De drives med en alm. langsomtgående håndboremaskine, og pga. den måde
honeværktøjet er lavet centrerer det sig selv.
Man skal nok have prøvet det før eller fået instruktion af en der har,
men så svært er det heller ikke.
En honedorn fås så vidt jeg husker hos biltema for under 150 Kr.

Honedornen kan naturligvis ikke "bore" en cylinder med 150KKm's slid
op til en ny, men hvis det kun er småridser og sættemærker kan den
sagtens klare jobbet uden at påføre cylinderen slid til noget der
svarer til mere end 10KKm kørsel

Nu skal man lige passe på hvilke cylindre man påtænker at give denne
behandling.
De cylindre der kan bores op og monteres med overstørrelse stempler
kan man uden videre gå til, men hvis de er belagt med krom
(hårdforkromede) eller anden form for overfladebehandling skal man
ikke bare starte med honedornen uden at have talt med et
cylinderværksted, eller overlade jobbet til dem.
Normalt kan sådanne cylindre ikke reddes.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Bjørn S (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-05-03 23:34


"Steen Gruby" skrev
> Nu skrev jeg "køkkenbordet"
> Det indebærer lidt værktøj, men ikke mere end et normalr fuskeri har.

- hold da op, du er hurtig på tasterne, - har du nu fået trimmet et eller
andet igen...måske din Alfz.... )

--
/Bjørn - med tiltagende A...øh..husker ikke hvad det hed....



Steen Gruby (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 24-05-03 00:14

On Sat, 24 May 2003 00:34:22 +0200, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:

>
Hej Blørn.
>
>- hold da op, du er hurtig på tasterne, - har du nu fået trimmet et eller
>andet igen...måske din Alfz.... )

Jeg har bestemt ikke fået trimmet håret )
Jeg kan se at du var i samme "rille" som jeg, men uddybede det lidt
mere
Så jeg vil anbefale dit svar som det fyldestgørende ,-)
Dengang jeg lærte noget om motorer, for sån't ca. en halv
menneskealder siden, var det naturligt at kunne sådan noget.
Vi havde ambisionerne, men ikke penge til saltet til et æg.
Så hvis vi ville køre så var det bare om at lære håndværket, og helst
lidt hurtigt

Jeg har brugt aftenen til at forske lidt i IP packet headder størrelse
i forbindelse med PPPoE protokol, så jeg har nok øvet mig lidt på
tasterne )
Det virker befordrende på begyndende Alzheimers.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 01:24


Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en
news:4e6tcvg9ng9mnl398afuegsejs1e369ote@4ax.com...
>
> En honedorn er faktisk ikke andet end tre lange slibesten der er
> monteret i en trekant og fjederbelastet således at de kan presses ud
> mod cylindervægene.
> De drives med en alm. langsomtgående håndboremaskine, og pga. den måde
> honeværktøjet er lavet centrerer det sig selv.

Faktisk er en "honer" et værktøj der er formet som en (tyk) dorn(!) med
ilagte fjeder-belastede slibesten der tillige er begrænset i deres
"udfjedring" -
Deraf også ordet "hone-dorn" som er brugt i flere indlæg her i strengen!
Konstruktionsbestemt er en honer en temmeligt bastant maskine hvorpå
honedornen stikke enten siden-ud (til manuel føring af emnet ind over
dornen) eller oven-ned (til maskinel honing á en søjleboremaskine)

Det værktøj der i strengen beskrives som en honer, kaldes godtnok en honer i
folkemunde, men det korrekte navn er "superfinish'er".

Hvor honeren er afrettet til at være parallelt slibende på alle sten, samt
konstrueret med stop for udfjedringen kan den bruges til den sidste
fin-opboring af cylinderen samtidig med at den efterlader den ønskede
overflade, hvorimod superfinish'eren kun er til for en hurtig
overfladeslibning af en given cylinderbane!

Men det ér jo så også kun det at Jon har behov for.

--
Armand.






Bjørn S (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-05-03 23:31


"kristian budde" skrev
> Hon på et køkkenbord?
> Kan man hone med helt simple midler og hvordan gør man lige det?
> Jeg var sikker på at det var noget med et stor maskinværksted og en mand
som
> havede prøvet det før.
> Det her lyder som en af det ting man er nødtil at prøve før eller siden

Nej, man kan sagtens selv hone med en hon på en boremaskine, på lav
hastighed, hele tiden i bevægelse, op og ned.
En hon er en flexibel stang med 3 fjæderbelastede "stænger" påsat 3
honestener.Der findes også udgaver med en masse små kugler i flexible
stænger (snoet vajre)som passer nogenlunde til cylinderdiameteren. Motorolie
eller WD40 på cylindervæggen, og "off you go" .
Fidusen er at slibe væk rust, samt den glat-slæbne overflade i et slags
krydsmønster, så nye stempelringe kan slides til og få en god tætning,
nærmest gøre overfladen ru.
Har du en slidekant skal du ikke forvænte at kunne slibe denne væk, men du
kan dog forsøge at lige slibe bort den hårde kant i overgangen til den, en
sådan kant er forårsaget af slitage fra den øverste kompressions-ring, og
der er sket at den kan knække en ny ring, hvis der ikke bliver honet.

Husk også at måle cylinderslitagen ved hjælp af en ny ring og en bladsøger
når du er ferdig, der må ikke være for stort "glip" i den nyhonede cylinder.
Skal man være helt efter bogen skal man også måle ovalitet i cylinderen, det
kan jo svare sig at gøre inden man påbegynder overstående operation.
En honing er ingen mirakelkur for en i forvejen "ferdig" cylinder, men er
alfa og omega ved skift af stempel-ringe.
Skal du renovere en bremse eller koblings-cylinder er det også en god ting.

Til sidst vil jeg sige at jeg ikke kænder prisen på en hon, da jeg altid har
været velsignet med mekanisk ophav og selv også er blevet i branchen, men
antager at den til en cylinder måske koster mere end hvad et
cylinder-værksted vil tage for jobbet.

Hvis i er nogle stykker sammen om lidt fælles værktøj tror jeg dog at det
kan svare sig, i hvertfald en hon til bremsecylindre, og ellers er det måske
en mulighet at låne sig til værktøjet ?

Husk ved alt arbejde med sådan noget som cylindre og ventiler kan det tit
betale sig at opsøge et desideret motor/cylinderværksted, da et MC-værksted
tit anvænder samme, men med en god avance for "formidlingen", og det gælder
også nye stempler og stempelringe.

--
/Bjørn



kristian budde (23-05-2003)
Kommentar
Fra : kristian budde


Dato : 23-05-03 23:48


"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message
news:gixza.12154$YZ6.378831@news010.worldonline.dk...
>
> "kristian budde" skrev
> > Hon på et køkkenbord?
> > Kan man hone med helt simple midler og hvordan gør man lige det?
> > Jeg var sikker på at det var noget med et stor maskinværksted og en mand
> som
> > havede prøvet det før.
> > Det her lyder som en af det ting man er nødtil at prøve før eller
siden
>
> Nej, man kan sagtens selv hone med en hon på en boremaskine, på lav
> hastighed, hele tiden i bevægelse, op og ned.
> En hon er en flexibel stang med 3 fjæderbelastede "stænger" påsat 3
> honestener.Der findes også udgaver med en masse små kugler i flexible
> stænger (snoet vajre)som passer nogenlunde til cylinderdiameteren.
Motorolie
> eller WD40 på cylindervæggen, og "off you go" .
> Fidusen er at slibe væk rust, samt den glat-slæbne overflade i et slags
> krydsmønster, så nye stempelringe kan slides til og få en god tætning,
> nærmest gøre overfladen ru.
> Har du en slidekant skal du ikke forvænte at kunne slibe denne væk, men du
> kan dog forsøge at lige slibe bort den hårde kant i overgangen til den, en
> sådan kant er forårsaget af slitage fra den øverste kompressions-ring, og
> der er sket at den kan knække en ny ring, hvis der ikke bliver honet.
>
> Husk også at måle cylinderslitagen ved hjælp af en ny ring og en bladsøger
> når du er ferdig, der må ikke være for stort "glip" i den nyhonede
cylinder.
> Skal man være helt efter bogen skal man også måle ovalitet i cylinderen,
det
> kan jo svare sig at gøre inden man påbegynder overstående operation.
> En honing er ingen mirakelkur for en i forvejen "ferdig" cylinder, men er
> alfa og omega ved skift af stempel-ringe.
> Skal du renovere en bremse eller koblings-cylinder er det også en god
ting.
>
> Til sidst vil jeg sige at jeg ikke kænder prisen på en hon, da jeg altid
har
> været velsignet med mekanisk ophav og selv også er blevet i branchen, men
> antager at den til en cylinder måske koster mere end hvad et
> cylinder-værksted vil tage for jobbet.
>
> Hvis i er nogle stykker sammen om lidt fælles værktøj tror jeg dog at det
> kan svare sig, i hvertfald en hon til bremsecylindre, og ellers er det
måske
> en mulighet at låne sig til værktøjet ?
>
> Husk ved alt arbejde med sådan noget som cylindre og ventiler kan det tit
> betale sig at opsøge et desideret motor/cylinderværksted, da et
MC-værksted
> tit anvænder samme, men med en god avance for "formidlingen", og det
gælder
> også nye stempler og stempelringe.
>
> --
> /Bjørn
>
>

Tak til jer begge to for svarene det åbner en ny mulighed
Det et noget jeg vile huske på når det kommer på tale at skifte
stempel/ringe.
Mvh
Kristian Budde



GERT BO THORGERSEN (24-05-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 24-05-03 06:58


kristian budde <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en
news:3ece977a$0$76125$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> <snip>
> "Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message
> news:qk4tcv0ivj99tduli7cninrvojektevall@4ax.com...
> > On Fri, 23 May 2003 19:16:31 +0200, "Ann-Rikka Olsen"
> > <A-R.M.O@olsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Det er en forholdsvis billig reparation, og til at lave på
> > "køkkenbordet".
> > Hon den meget forsigtigt, ikke mere end nødvendigt, og mål tolerancen
> > mellem stempler og cylinder før i sætter de nye ringe på.
> > Smalle søgerblede er et godt våben
> <snip>
>
> Hon på et køkkenbord?
> Kan man hone med helt simple midler og hvordan gør man lige det?
> Jeg var sikker på at det var noget med et stor maskinværksted og en mand
som
> havede prøvet det før.
> Det her lyder som en af det ting man er nødtil at prøve før eller siden
>
> Mvh
> Kristian Budde
>
Naturligvis kan man hone på et køkkenbord. Der kræves blot en boremaskine
til honeværktøjet som vist fås fra ca. små 200 kr. Honeværktøjet består af 3
stk. f.eks. 5 cm lange slibesten der er sammenkoblede så de med svag kraft
trykkes ud mod den cylinder de drejes rundt i via en arm/kabel sat i en
boremaskine. de 3 slibesten er også "hængslede" så de trykkes mod
cylindervæggen selv om den denne skulle have skrå vægge - lidt større
cylinderdiameter i den ene ende end den anden. Der sælges forskellige
grovheder/finheder af slibesten så man kan starte med en grov og slutte med
en fin. Værktøjet er så elastisk/eftergivende af det dækker over store mål,
som f.eks. diameter 70 mm til 100 mm (eller mere kan ikke huske
standarderne). Normalt honer man kun over få hundrede dele mm da det jo
tager lang tid sammenlignet med en uddrejning, og man får stor indbyrdes
unøjagtighed mellem cylindrene hvis man tager meget gods af på denne måde.
Værktøjet bruges efter samme procedure som under andet afsluttende
cylinderarbejde, med frem og tilbagegående føring af værktøjet medens det
sliber/roter rundt, for ikke at stempelringene skal hoppe fra rille til
rille.

Gert Thorgersen



Poul B-H (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 24-05-03 18:22


"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> wrote in message
news:ban1tl$vi8$1@news.loxinfo.co.th...
>
Normalt honer man kun over få hundrede dele mm da det jo
> tager lang tid sammenlignet med en uddrejning, og man får stor indbyrdes
> unøjagtighed mellem cylindrene hvis man tager meget gods af på denne måde.
> Værktøjet bruges efter samme procedure som under andet afsluttende
> cylinderarbejde, med frem og tilbagegående føring af værktøjet medens det
> sliber/roter rundt, for ikke at stempelringene skal hoppe fra rille til
> rille.


Og hvis man trækker det lidt for langt ud mens boremaskinen er i gang, må
man bare købe sig et nyt værktøj !!

Poul B-H



Jon Larsen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 24-05-03 02:27


> Din far er ikke så tosset
xxxxxxxxxxxxxxx
Nej vel...
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
> Og jeg er faktisk enig.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Me too... men nu må tiden vise hvad det bliver til.. det bliver jo ikke som
en spritny motor, men håber da de nkommer til at kunne du..¨



--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "



Jon Larsen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 24-05-03 02:27

Ups.. glemte lige at det er et fan... held at den ikke er hårdt forkromet




--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "



Hans Joergensen (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 24-05-03 10:19

Jon Larsen wrote:
> Ups.. glemte lige at det er et fan... held at den ikke er hårdt forkromet
>

Det bruges vist også mest på 2-taktere ...

Er der overhoved nogle 4-takts gademaskiner der er hårdforkromet i
cylindrene ?

// Hans, der lige tog et sidespring ;)
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Claus Rittig (24-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 24-05-03 11:42

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbcue7p.dqr.haj@enterprise-server.dk...
> Jon Larsen wrote:
> > Ups.. glemte lige at det er et fan... held at den ikke er hårdt
forkromet
> >
>
> Det bruges vist også mest på 2-taktere ...
>
> Er der overhoved nogle 4-takts gademaskiner der er hårdforkromet i
> cylindrene ?

Min XR600 er NiCaSil behandlet, men om den kan kaldes en gadecykel...

Rittig



Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 01:35


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3ecf4b0f$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnbcue7p.dqr.haj@enterprise-server.dk...
> > Jon Larsen wrote:
> > > Ups.. glemte lige at det er et fan... held at den ikke er hårdt
> > > forkromet
> >
> > Det bruges vist også mest på 2-taktere ...
> > Er der overhoved nogle 4-takts gademaskiner der er hårdforkromet i
> > cylindrene ?
>
> Min XR600 er NiCaSil behandlet, men om den kan kaldes en gadecykel...

Smøremæsigt tror jeg at netop den porøse overflade i en støbejerns
cylinder/foring er god til at holde på olien i en fornøden grad.
P.g.a. totaggeres vendeskylning smører den olieblandede bensin
cylindervæggen såvel over som under stemplet, hvorfor en glat krom-overflade
ikke generer
smøringen dér!

Jeg tror at NiCaSil-overfladen netop kombinerer hårdhed med en vis porøsitet
og derfor bruges som coating i firetakts-cylindre :-/
Forøvrigt er den væsentligste detalje at coating'en foretages direkte på
aluminiums-cylindre, hvorved at den betragtelige vægt til en
støbejernsforing kan spares!
Således er cylindrene på R6 og R1 udboret direkte i øverste motorblok samt
coat'ede!

--
Armand





Ukendt (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-03 18:08

> Det var med tungt sind jeg besluttede at stoppe genoplivningsforsøget,
pga,
> økonomien.

Nu er der nok ikke så meget at hente. Men i sådan et tilfælde - måske med en
lidt dyrere cykel, kunne man da ikke "bare" sælge den til en ven fra
sverige. På den måde ville man kunne få afgiften ud af cykel - samt sælge
stumperne efterfølgende??

Eller hvad?

Mvh
Allan Rasmussen



MKS - 74 (23-05-2003)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 23-05-03 18:19

On Fri, 23 May 2003 19:07:50 +0200, "Allan" <NotAvailble> wrote:


>Nu er der nok ikke så meget at hente. Men i sådan et tilfælde - måske med en
>lidt dyrere cykel, kunne man da ikke "bare" sælge den til en ven fra
>sverige. På den måde ville man kunne få afgiften ud af cykel - samt sælge
>stumperne efterfølgende??

Det duer desværre ikke - cyklen skal ved export igennem samme
procedure med fremstilling og værdifastsættelse som når man importerer
en cykel,og den værdi vil jo så være lav....

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/
(opdateret 22-05-2003)

Carsten Jensen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 23-05-03 18:11

Har du ingen venner med sorte fingere der kan lave lidt mekanik ? Så har du
en ny motor for 5000 kr + lidt øl ( du må så nok regne med at bruge lidt tid
på at hjælpe ham en dag med noget af det du kan ). Du kan sikkert nok selv
montere motoren i stellet og hvis du er der under operationen og rækker
værktøj til og fra er det ingen 7 års plan.

Mvh
Charlie

"Fattige mennesker er de mest kreative. "


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ece497e$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej i NG'en
>
> Gixxeren blev erklæret officielt død idag kl. 16:20
>
> Alle 16 ventiler var utætte og der var rust i cylinderen
>
> Mekanikeren havde ringet til en ophugger som havde en motor der måske
kunne
> bruges.
> Den skulle koste 7000,- + moms og så var der hverken generator eller
> startermotor på så den blev hurtigt droppet.
> Alternativet var at opbore cylindrene samt 4 nye stempler og topstykket
fra
> den gamle motor som var helt iorden
> 1000 ,- for opboringen og 4000,- for 4 stempler.
>
> Oven i alt dette skulle der jo også have været lagt løn til, samt diverse
> dele der meget snart skulle have været skiftet ( dæk, kæde og tandhjul,
> bremse skiver til begge hjul osv. )
>
> Det var med tungt sind jeg besluttede at stoppe genoplivningsforsøget,
pga,
> økonomien.
>
> Nu må vi så se, hvad fremtiden bringer..
>
> Tak for en kort men nogenlunde herlig sæson...
>
>
> --
> MVH.
> Jon Larsen
> Stud.Procesteknolog.
> GSX 250 R Supersport
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
> "Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
>
>
>
>



Ann-Rikka Olsen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Ann-Rikka Olsen


Dato : 23-05-03 18:20


"> Har du ingen venner med sorte fingere der kan lave lidt mekanik ? Så har
du
> en ny motor for 5000 kr + lidt øl ( du må så nok regne med at bruge lidt
tid
> på at hjælpe ham en dag med noget af det du kan ). Du kan sikkert nok selv
> montere motoren i stellet og hvis du er der under operationen og rækker
> værktøj til og fra er det ingen 7 års plan.
>
> Mvh
> Charlie
>
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg købte netop denne motor sidste år og lagde den selv i i vinters..

MVH.
Jon Larsen




Allan Bojesen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 23-05-03 18:50

Jon Larsen wrote:
> snip en utrolig trist historie <

Hej Jon

Ked af at høre om problemerne med cyklen.

Nu har du længere oppe skrevet om løsningen med honing m.v., men en anden
løsning kunne være at hente en gsx250f i Tyskland - det er så vidt jeg kan
se den samme motor. En hurtig søgning på www.mobile.de viser at de kan fås
fra kr. 3-4000,-.

Allan Bojesen



Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 01:13


Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3ece5df2$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> ......en anden løsning kunne være at hente en gsx250f i Tyskland - det er
så vidt jeg
> kan se den samme motor. En hurtig søgning på www.mobile.de viser at de kan
fås
> fra kr. 3-4000,-.

Hvordan er det nu? Impulse'n er ukendt syd for grænsen!?
Man kunne ellers via Mobile eller E-bay forhøre sig på stagboltenes mål på
så'en en ophugget sag, og derudfra sammenligne om de to modeller matcher i
cylindermontagen
Jeg mener: når der nu skal ofres penge alligevel, hvorfor så ikke købe sig
til noget punch i røven med det samme :-/

Det er ikke umuligt; men måske mere besværligt at få danske ophuggere til at
levere målet, men prøv dog!!

--
Armand.




Hekto (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-05-03 06:37

In article <bap309$1uso$5@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Hvordan er det nu? Impulse'n er ukendt syd for grænsen!?
>
Impulze'n er en 400.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-03 13:02


Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
news:MPG.193a74e5623ee6699896e2@news.tele.dk...
> In article <bap309$1uso$5@news.cybercity.dk>, Armand says...
> > Hvordan er det nu? Impulse'n er ukendt syd for grænsen!?
> >
> Impulze'n er en 400.

Jup!
Men skulle eftersigende være beslægtet á: fælles blok, og hvis nu
stagboltene sad fordelt på samme vis, unne man med et trylleslag få 400
ccm's boring(!) på 2½'eren!

Jeg kan sgisme ikke finde boringen på 2½'eren lige her og nu - Hvem har
den??

--
Armand.



Hekto (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-05-03 13:24

In article <baqb4e$i2n$6@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Jup!
> Men skulle eftersigende være beslægtet á: fælles blok, og hvis nu
> stagboltene sad fordelt på samme vis, unne man med et trylleslag få 400
> ccm's boring(!) på 2½'eren!
>
O'Kæ'
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Jon Larsen (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 26-05-03 08:18


> Jeg kan sgisme ikke finde boringen på 2½'eren lige her og nu - Hvem har
> den??
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kig det her link

http://www.mobilixnet.dk/~mob21913/teknik.html


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "



Armand (26-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-03 23:00


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ed1bfea$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Jeg kan sgisme ikke finde boringen på 2½'eren lige her og nu - Hvem har
> > den??
> >
> > --
> > Armand.
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Kig det her link
>
> http://www.mobilixnet.dk/~mob21913/teknik.html

= +30% => en GSXR325'er

--
Armand.



Jon Larsen (28-05-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 28-05-03 16:53


">
> = +30% => en GSXR325'er
>
> --
> Armand.
>
>
xxxxxxxxxxxxxxxx

Shhhhh Armand.. det behøves instanserne jo ikke at vide ;-D


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "





Armand (28-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-05-03 17:52


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ed4dce2$0$76075$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ">
> > = +30% => en GSXR325'er
> >
>
> Shhhhh Armand.. det behøves instanserne jo ikke at vide ;-D

De +30% er volumen - jeg tvivler på at man vil få +30% mer-effekt ud af den
sag!
Anyhow: Så længe der er den originale motor må man sætte turbo og lattergas
med vandindsprøjtning (=> 100% mer-effekt) på om man vil :-|

--
Armand.





Jon Larsen (29-05-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 29-05-03 10:51


> De +30% er volumen - jeg tvivler på at man vil få +30% mer-effekt ud af
den
> sag!
> Anyhow: Så længe der er den originale motor må man sætte turbo og
lattergas
> med vandindsprøjtning (=> 100% mer-effekt) på om man vil :-|
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxx

Nej nej. det er rigtigt nok, men så er det jo ikke den samme motorcykel der
er registreret.. der står 250 på papiret ;-D ( det er altså en joke he he )

--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "



Olesen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 23-05-03 17:58


"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ece497e$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej i NG'en
>
> Gixxeren blev erklæret officielt død idag kl. 16:20
>
> Alle 16 ventiler var utætte og der var rust i cylinderen
>


Rust..hvordan skete dêt..jeg har ikke været med hele posten...stilstand i
lang tid ?



Thomas Jensen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 23-05-03 18:56

> Gixxeren blev erklæret officielt død idag kl. 16:20
>

Lort da!

Cykel fra tyskland kan vel hjælpe en del på rererationen ?

--
mvh

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



Tommy Fer (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 23-05-03 23:14


"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:balnap$8b0$1@sunsite.dk...
> > Gixxeren blev erklæret officielt død idag kl. 16:20
> >
>
> Lort da!
>
> Cykel fra tyskland kan vel hjælpe en del på rererationen ?
>

modellen findes i Danmark, New Zealand og japan

mvh Tommy Fer



Rune D. Jørgensen (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 23-05-03 20:22

Det var smuk og solrig dag da Jon Larsen skrev
news:3ece497e$0$97188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Mekanikeren havde ringet til en ophugger som havde en motor der måske
> kunne bruges.
> Den skulle koste 7000,- + moms og så var der hverken generator eller
> startermotor på så den blev hurtigt droppet.

Jeg købte en hel cykel, uden afgift, der havde gået 19.000 km til 7.000 kr,
så det er da noget af en overpris.

--
Rune D. Jørgensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste