Hvem sagde at scootere ikke kunne være fed~
Fra : peterl

Dato : 22-05-03 16:21

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-05-03 16:45

"peterl" <overground@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ecceade$0$32450$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Enter Yamaha TZR 50
>
> http://www.motorbox.com/jumpnews.asp?idChannel=0&idUser=0&idNews=4371
>
> -PeterL

Det er heller ikke en Scooter

Det er en knallert 45..

mvh Tommy Fer

Tild. Aprillia RS50 ....Heller ikke en scooter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 16:54

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tild. Aprillia RS50 ....Heller ikke en scooter

Næææhhh .... så hellere en Piaggio X9 .... 500ccm og 40 hk.....se *det* er
en scooter...

http://www.de.piaggio.com/brand/model.asp

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-05-03 18:06

> Næææhhh .... så hellere en Piaggio X9 .... 500ccm og 40 hk.....se
*det* er
> en scooter...

Eller en af den andre "store" scootere fra yamaha, aprilia eller suzuki.
Suzuki Silverwing er den eneste af slænget der har gjort op med det helt
simple vario princip som kendes fra øverterne. På den er varioen styret
af en lille elmotor således at den kan holde motoren på maks effekt
under en acc.

- Jeg har svært ved at se det fede i 50ccm og 5 gear indregistreret til
45km/t. Nok ca. ligeså slemt som min gamle suzuki k50 - 4 gear til
30km/t ....

/A

Fra : wheeler

Dato : 22-05-03 18:17

> 45km/t. Nok ca. ligeså slemt som min gamle suzuki k50 - 4 gear til
> 30km/t ....
>
> /A

[KLIP]

Øv...jeg synes den er for sej...har I glemt de kedelige 70/80'er dage på
yamaha 4 gear/Kreidler 5 gear

Wheeler
--
Wheeler
Køb af nyere hysterisk velholdt CBR 600 (F3->) har interesse

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 18:33

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> ...har I glemt de kedelige 70/80'er dage på
> yamaha 4 gear/Kreidler 5 gear

Nope .... jeg kørte nu godt nok med tuningssæt på min ..... Everton ..... i
...... 1970...

Jeg finder faktisk at scooteren har udviklet sig kolossalt.

Kiggede lige på Suzuki Burgman 650 ccm..... tænk sig en scooter med en mølle
på 650 ccm ... det er ikke så ringe endda...

Havde jeg ikke været en "gammel" mand i dag, ville jeg nok også nappe en
Go-Ped ned til købmanden....

link: http://www.motoped.nl/msuperxped/content1.htm

Tænk at tune løbehjulet op til 5 Hk og drøne af sted med 60 til 70
km/t.....))

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 18:20

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> simple vario princip som kendes fra øverterne. På den er varioen styret
> af en lille elmotor således at den kan holde motoren på maks effekt

Det lyder spændende. Den vil jeg nappe et kig på.

Skal jeg nogen sinde have en scooter i stedet for en MC, skal scooteren have
noget power, så man kan smile lidt af de "små" MC´ere...det kunne endda være
de ville vinke tilbage, når man passerede dem .... i optræk...

> - Jeg har svært ved at se det fede i 50ccm og 5 gear indregistreret til
> 45km/t. Nok ca. ligeså slemt som min gamle suzuki k50 - 4 gear til
> 30km/t ....

Det er forrykt at forlange kørekort (rigtigt) til en knallert 45 .... det
sker kun i DK

Der er lige så forrykt at en knallert-30 ikke må køre hurtigere. Den er
trods alt skabt til meget større hastigheder.

Måske der kommer en EU-harmonisering på området...?...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-05-03 18:26

> Det lyder spændende. Den vil jeg nappe et kig på.

Jeg vrøvler - Læs suzuki burgman 650

> Der er lige så forrykt at en knallert-30 ikke må køre hurtigere. Den
er
> trods alt skabt til meget større hastigheder.

30km/t er hurtigt nok på cykelstien hvis børn og gamle skal have en
chance ...

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-05-03 18:32

De andre "store"

Aprilia Atlantic 500
http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=612&VID=2093&NR=0&R=dn&Q=0

Aprilia Scarabeo 500

http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=706&VID=2093&NR=0&R=dn&Q=0

Begge med samme motor som piaggio (såen ca.)

Yamaha VP 300 Versity
http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=749&VID=2259&NR=0&R=dn&Q=0

Yamaha XP 500 Tmax
http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=814&VID=2259&NR=Yamaha+XC+125+R+Cygnus&R=dn&Q=0

Versity en en kopakt byscotoer mens tmax vel kan kaldes en
"sportsscooter" Den har kædetræk i oliebad til baghjulet og en kompakt
vario bygget sammen med motoren

Suzuki AN 400 Burgman
http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=360&VID=2254&NR=0&R=dn&Q=0

Suzuki AN 650 Burgman
http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=160&VID=2254&NR=0&R=dn&Q=0

Suzuki's "lille" burgman er ved at være en klassiker og er rimelig i
pris til 65kkr fra ny. Den store er dyr her i landet men har interessant
teknik og med 55hk vist den hurtigste på papiret

Honda Silver Wing/ABS
http://www.motorradonline.de/MRD/kat/dat1_Detail.asp?ID=767&VID=2246&NR=0&R=dn&Q=0

Stor og med 50hk hurtig nok til rejsehastighed på morvej ( topfart
160km/t)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-05-03 18:36

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:baj179$q2$1@sunsite.dk...

> Jeg vrøvler - Læs suzuki burgman 650

> er
>
> 30km/t er hurtigt nok på cykelstien hvis børn og gamle skal have en
> chance ...
>
> /A

Yep - og 45 km/t er for lidt på kørebanen, hvis føreren skal have en
chance......

Og EU-harmonisering ender vel med en særlov mere for os - lidt i stil med
vores registrerings-afgifter
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 18:37

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vrøvler - Læs suzuki burgman 650

O.k ... det andet er vist en Honda.

> 30km/t er hurtigt nok på cykelstien hvis børn og gamle skal have en
> chance ...

En knallert 30 hører *slet ikke* hjemme på cykelstien...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-05-03 19:22

> En knallert 30 hører *slet ikke* hjemme på cykelstien...

Udover at forbyde den hvor skulle den så være ?

/A

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 19:52

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Udover at forbyde den hvor skulle den så være ?

Efter min mening hører motoriserede køretøjer ( med en større hastighed end
15 km/t) hjemme på kørebanen.

Ingen knallert-30 kan maksimalt køre 30 km/t. De kan mindst køre 35 til 40
km/t.

Men *den* hastighed kommer de drønende med på cykelstien .... det er totalt
ude i hampem.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-05-03 20:07

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3ecd1c35$0$48906$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> 15 km/t) hjemme på kørebanen.
>
> Ingen knallert-30 kan maksimalt køre 30 km/t. De kan mindst køre 35 til 40

Tjae.. .min søsters Piaggo zip viser 32kmt indikeret....

> Men *den* hastighed kommer de drønende med på cykelstien .... det er
totalt
> ude i hampem.

Nej, men med den hastighed mange unge føre den (lad os sige 60.. de mener
nok knap 100 meeeen)

Se det er ude i hampen som du siger

mvh Tommy Fer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 20:13

"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tjae.. .min søsters Piaggo zip viser 32kmt indikeret....

Ingen regel uden undtagelser...

Op ad bakke går det sikkert lidt langsommere ..... på lige flad vej o.k.
....... ned ad bakke nok noget hurtigere.

Mange cykelstier er ganske smalle og levner dårlig plads til overhalinger.
Det hindrer stadig ikke mange i at gøre/forsøge det alligevel.

Man burde afskaffe knallert-30 og lade unge under 18 år/uden MC/Bil-kørekort
køre på "knallert-45". De skal alligevel til at vende sig til den rigtige
trafik indenfor 2 år.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Armand

Dato : 24-05-03 10:51

> [...]
> km/t. Men *den* hastighed kommer de drønende med på cykelstien .... det

Det er vel ikke så meget anderledes end forholdet mellem tung trafiks 90km/t
og den kommende motorvejshastighed på 140 :-/
Der er jo ikke nogen der siger at knallerter SKAL køres med hanen i bund
hele tiden - Det er der jo heller ikke nogen anden del af trafikken der gør
:-|

--
Armand.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-05-03 12:30

KLIP

> Det er vel ikke så meget anderledes end forholdet mellem tung trafiks
90km/t
> og den kommende motorvejshastighed på 140 :-/

Naturligvis .... MC´ere skal naturligvis også henvises til cykelstien...

> Der er jo ikke nogen der siger at knallerter SKAL køres med hanen i bund
> hele tiden - Det er der jo heller ikke nogen anden del af trafikken der
gør

Jeg ser ikke andet .... såfremt knallerten ikke er defekt .... end den kører
med fuld knald...

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 22-05-03 21:29

Bjørn Jørvad wrote:

> En knallert 30 hører *slet ikke* hjemme på cykelstien...

Helt enig!

Generelt er jeg også af den opfattelse at motoriserede køretøjer overhovedet
ikke har noget at gøre på en cykelsti (læg mærke til ordet cykel). De burde
i stedet sætte en plade på alle køretøjer og tvinge dem ud på vejen, hvor de
så tilgengæld burde have lov til at køre lidt hurtigere (60 km/t). Så har
man muligheden for at flå pladen af dem, hvis de kører uforsvarligt - eller
inddrage deres førerpap.

På denne måde er det også lettere at slå ned på dem, der ligger og fræser
rundt på voldtunede knallerter på cykel- og gang-stier i tætbebyggede
områder.

--
Tony
(der oprindeligt kommer fra Greve hvor folk kører som sindssyge på

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 21:35

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Generelt er jeg også af den opfattelse at motoriserede køretøjer
overhovedet
> ikke har noget at gøre på en cykelsti (læg mærke til ordet cykel).

Visse motoriserede køretøjer bør efter min mening gives plads på
cykelstierne.

Her tænker jeg på køretøjer specielt frembragt til handicappede ...
3-hjulede knallerter og elektriske ditto.

> De burde
> i stedet sætte en plade på alle køretøjer og tvinge dem ud på vejen,

100 % enig.

> hvor de
> så tilgengæld burde have lov til at køre lidt hurtigere (60 km/t).

Jeg ville nok mene spærringen burde ligge på 50 km/t (de kan alligevel køre
mellem 10 og 20 % hurtigere i givne situationer).

De 50 km/t passer til hastighedsbegrænsningen i bymæssig bebyggelse.

>A Så har
> man muligheden for at flå pladen af dem, hvis de kører uforsvarligt -
eller
> inddrage deres førerpap.

Jep og jep og også sammenparre "pappet" med nummerpladen.

> På denne måde er det også lettere at slå ned på dem, der ligger og fræser
> rundt på voldtunede knallerter på cykel- og gang-stier i tætbebyggede
> områder.

Jep.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 22-05-03 21:57

Bjørn Jørvad wrote:

> Visse motoriserede køretøjer bør efter min mening gives plads på
> cykelstierne.
>
> Her tænker jeg på køretøjer specielt frembragt til handicappede ...
> 3-hjulede knallerter og elektriske ditto.

Ja ok det kan jeg godt gå med til. Ingen grund til at gøre de handicappede
endnu mere handicappede ved at tvinge dem ud på vejene.

> Jeg ville nok mene spærringen burde ligge på 50 km/t (de kan
> alligevel køre mellem 10 og 20 % hurtigere i givne situationer).

Tjah det er spørgsmålet om hvordan man ræsonerer. Du har sikkert ret i at en
knallert der er begrænset til 50 km/t alligevel kører 60 - men det vigtigste
er at de kan følge med i trafikken - også på de større indfaldsveje til
byerne - samt at de ikke falder helt til jorden på landevejene.

> Jep og jep og også sammenparre "pappet" med nummerpladen.

Netop! Jeg fatter ikke at man ikke har taget dette skridt noget før.

I øvrigt burde folk med bilkørekort tage tillægskurser for at få lov til at
køre 2-hjulere. Så kunne de for min skyld godt få lov til at køre rundt på
125-kubikkere, hvis de bare har lært at placere sig ordentligt i trafikken,
bremse osv.

--
Tony
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/tony_lorentzen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-05-03 22:14

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> køre 2-hjulere. Så kunne de for min skyld godt få lov til at køre rundt på
> 125-kubikkere, hvis de bare har lært at placere sig ordentligt i

Det er vi ikke uenige i.

Dog giver et bil-kørekort dog ikke adgang til en ægte MC/Scooter.

Man kan også diskutere om et MC/Bil-kørekort bliver forældet .... her menes
at det ikke er blevet brugt i x-antal år.

Min egen aldersgruppe finder det meget attraktivt med en MC (og bestem ikke
af de ydmyge af slagsen), men har ikke ført MC de sidste 20 til 40 år.

Mit eget MC-kørekort stammer fra 1972....

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-05-03 18:45

peterl wrote:

> Enter Yamaha TZR 50
>
> http://www.motorbox.com/jumpnews.asp?idChannel=0&idUser=0&idNews=4371
>
> -PeterL

Det er da det grimmeste!
Hvis de vil ha den skal ligne en R1'er burde den så ikke hedde R0.05?

/Rune

Fra : Thomas

Dato : 22-05-03 18:51

Jeg synes nu den ligner en R6 så den burde vel hedde R50

Mvh

Thomas xs 400 seca

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 21:42

> Jeg synes nu den ligner en R6 så den burde vel hedde R50

Alle cykler der vejer under 250 kg. er for børn...

Allan Rasmussen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 22-05-03 21:16

peterl wrote:

> Enter Yamaha TZR 50
>
> http://www.motorbox.com/jumpnews.asp?idChannel=0&idUser=0&idNews=4371

Et lidt bedre link er http://www.yamaha-motor.dk/page.cfm?pageID=98210 - der
er billederne ikke "broken".

Jeg synes i øvrigt den ser meget fed ud - men lyden og køreglæden er nok
noget lidt andet. Billeder er taknemmelige ...

Der må være temmeligt tomt inde under kåben på den

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-05-03 23:27

Tony Lorentzen wrote:

> Jeg synes i øvrigt den ser meget fed ud - men lyden og køreglæden er
> nok noget lidt andet. Billeder er taknemmelige ...
>
> Der må være temmeligt tomt inde under kåben på den

Nu har jeg faktisk selv haft en TZR50 (dog den gamle model, min var en
96'er) og for det første víl jeg sige, at jeg dog havde 80ccm cylinder-kit
på, men det var absolut en maskine, med enddog meget gode køre-egenskaber.
Den havde Yamaha's Deltabox Alustel. Stellet på min, var det samme som sad
på storebror TZR125, og bremserne var også overdimensioneret. Selvfølgelig
er der begrænset motorkraft, men min skød da 110km/t , og på små snoede
veje var den sjov.

--
MVH/ Best Regards
Anders Thorup

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-05-03 16:40

> [...]
> er der begrænset motorkraft, men min skød da 110km/t , og på små snoede

Er du sikekr på det.. .ved ikke hvormange gange jeg har hært det samme om
RS50 kontra RS125, og det er ABSOLUT ikke det samme.

Havde selv en RS 50. Den kørte fint og var flot.. jeg var meget glad ved
den, men for faen da hvor er en 10 årig GSXR250 meget federe

mvh Tommy Fer

Fra : Anders Thorup

Dato : 24-05-03 15:41

Tommy Fer wrote:

> Er du sikekr på det.. .ved ikke hvormange gange jeg har hært det
> samme om RS50 kontra RS125, og det er ABSOLUT ikke det samme.

Det skulle være sandt nok, men sikker, tjae, det er hvad jeg har fået at
vide, skal ærlig indrømme jeg aldrig har undersøgt sagen. Men TZR50 vejer
110kg, så lidt gods må der da være i stellet, da motoren jo ikke vejer ret
meget!

> Havde selv en RS 50. Den kørte fint og var flot.. jeg var meget glad
> ved den, men for faen da hvor er en 10 årig GSXR250 meget federe

Helt sikkert, selv tog jeg springet fra TZR50 til GPZ500S årgang 93 Den
var også laaaaaaaaangt federe