Daniel Alstrup <daniel.alstrupNOSPAM@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ece0e0f$0$32471$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Claus Rittig" griflede i en meddelelse
> news:3ece0c50$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > På asfalt bruger jeg heller ikke bagbremsen, ihvertfald ikke til
> > nedbremsninger, men jeg har så heller ikke overlevet 30 sæsoner - kun
22.
>
> Er der nogen fordel eller anden "gevinst" ved kun at bremse med
forbremsen?
> Eller er det bare ren dovenskab ikke at gide bevæge højrefoden?
> Jeg kan da også huske at have set en tabel med standselængden ved kun at
> bruge den ene eller anden eller begge, og ved begge var den da en del
> kortere end kun ved brug af én (ved godt at forbremsen er mest effektiv
> grundet de sjove fysiske regler).
Nu er der lige det forhold at mange moderne motorcykler ubesværet kan lave
en såkaldt stoppie (=forhjuls-opbremsning der er så kraftig at baghjulet
løftes i vejret), og under en sådan, samt hårde opbremsninger på grænsen
dertil, er baghjulets bremseevne indlysende behersket
På modsatte vis er mange moderne sportsmotorcykler udstyret med en kobling
der glider under motorbremsning. Dette simpelthen fordi at motorbremsen er
så kraftig at baghjulet uden "slipper-koblingen" ville blokere under
kraftige nedgearinger, hvilket viser hvor meget "bagbremse" at man på
sådanne modeller har alene qua motorbremsen!
Men derved at modellen "strækkes ud" når det er bagenden der hænger imod,
har baghjuls-opbremsning en stabiliserende virkning!
Ved førnævnte stoppie er styrets kronrørsleje jo nærmest overgået til at
være et hængsel, hvor forgaflen er stolpen og motorcyklen en låge der frit
kan svinge til enhver side. Denne dynamik vil ligeledes være at finde under
alle forhjulsopbremsninger alt efter hvor meget vægt der efterlades på
baghjulet; men brug af bagbremsen vil virke som der løb en kæmpe bag
motorcyklen og trak i bagaggebæreren (forestil lige hvor lidt at bagenden
kan skride ud ved dét scenarie!)!
Tillige sker der det at bagsvingeren sætter sig (á sammentrykket afjedring)
når bagbremsen bruges, og dét gavner stabiliteten qua et lavere tyngdepunkt
under opbremsningen!
Bagbremsen ér derfor faktisk den mest komfort-fremmende bremse under daglig
trafik!
Under kraftige opbremsninger (katastrofe-?) gavner det tillige
forhjuls-opbremsningen at der v.h.a. bagbremsen er forskudt lidt mer-vægt
over på forhjulet inden der for alvor gåes til makronerne, ligesom at
førnævnte stabilitet absolut ikke er at kimse af når man fanges i en truende
situation.
Faktisk kan det hænde at den forekommende sænkning af bagenden/tyngdepunktet
akkurat er det der skal til for at modellen ikke kan "vælte forover" i en
stoppie - Og dét gør jo det ulige sikrere at bremse hårdt med forhjulet
--
Armand.
(der må indrømme at han i vid udstrækning bruger Lillefrøens gearkasse til
fartreduktioner; men til gengæld også var kendt som en af de eneste der
brugte bagbremsen da han kørte RR)