EA.... Tak for kommenteringen
FLY... Her er et andet link
www.dansea.dk Han er specialist på området, og
forhandler komponenter fra Tyskland
ved navn Philippe, du kan se mere her
www.philippe.de
Han er nok lidt dyr i forhold til det du kan købe i de gængse udstyrs
butikker, men der er også en væsentlig kvalitets
forskel... Personligt mener jeg det bådudstyrs butikkerne tilbyder af
afbrydere og andet el udstyr er noget krab...
ligesom der ofte ingen tekniske specifikationer og eller data findes på
dem... altså... ingen ved hvad de kan og ikke
kan... prøv blot at spørge i din lokale butik...
Svaret vil nok være "nu har vi solgt dem i 10år uden nogen har beklaget sig"
eller "det ved jeg faktisk ikke"
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen
Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
"EA" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:DQJza.47$yh5.38@news.get2net.dk...
> Hej Jan m. fl.
>
> Jan Rasmussen <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:banhdt$2333$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Hmm... så er vi ude i et spørgsmål med mange holdninger, og du bliver
nok
> > mere forvirret end klog når du har læst de forskellige holdninger.
> >
> > Køb derfor den lille bog "EL ombord"-
>
> kender den ikke, men den er helt sikkert skrevet i en god sags tjeneste.
>
> >-der vil du også erfare at man skal
> > crimpe en forbindelse... Dette skyldes varme udvikling, bliver ledningen
> > varm, tja... så smelter lodde tindet og pludselig har man en dårlig
> > forbindelse eller lset ingen.
>
> DET KUNNE VÆRE EN FORM FOR EKSTRA SIKRING!.
>
> HVIS DINE LODNINGER FØRST SMELTER, SÅ HAR DU ET MEGET STORT PROBLEM I DIT
> LEDNINGSNET OG DERMED OGSÅ EN FARE FOR ILDEBRAND OMBORD, DERFOR ER DET
GODT
> AT FORBINDELSEN KAN AFBRYDES.
> >
> > Kig blot på din bil, mon ikke der er en grund til at alle ledninger der
er
> > crimpet.
>
> DET ER ET SPØRGSMÅL OM PENGE, DET ER MEGET DYRT AT LODDE.
> HVORFOR TROR DU AT DER ER BILER DER ANTÆNDER SIG SELV??
>
> DÅRLIG LEDNINGSFØRING OG AFSIKRING.
>
> >
> > Skal man lave en korrekt samling, forsynes ledningsenden med en "tylle"
> > først.
> HVAD ER EN "TYLLE"
> >
> > Du kan evt. se noget information på
www.kjoeller.com eller ring til dem,
> og
> > forhør hvorledes du skal forholde dig, de plejer at være meget venlige
til
> > at besvare spørgsmål af den karakter
> >
> > Måske skal man også overveje vibrationer når man laver en forbindelse.
>
> MAN SKAL ALTID SØRGE FOR AT LEDNINGERNE ER SURRET GODT FAST.
> LEDNINGER DER VIBRERER, HAR DET OGSÅ MED AT FÅ METALTRÆTHED OG DET KNÆKKER
> DE AF.
>
> > --
> > Med venlig hilsen
> > Jan Rasmussen
> >
> > Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
>
> God forbindelse
> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Fjern "xx"
>
> >
> >
> > "Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:3ecf3803$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hejsa!
> > >
> > > Lige et spørgsmål af generel karakter. Når vi snakker stik ombord -
det
> > være
> > > sig antennestik, spadestik m.m. - er det så bedst at crimpe stikkene
> eller
> > > lodde ledningerne på.
> > >
> > > F.eks. et stik til VHF'en. De fåes jo i begge typer, og jeg er lidt i
> > tvivl.
> > >
> > > Jeg er af den overbevisning at et stik til at crimpe på er meget
lettere
> > at
> > > arbejde med, stikket bliver ikke varmt, ledningen smelter ikke o.s.v.
> Det
> > er
> > > godt f.eks. på de tykke antennekabler, hvor det er et must at
> > midterlederen
> > > sidder i midten af kablet og ikke nærmer sig skærmen fordi plasten
> > smelter.
> > > Omvendt er jeg i tvivl om hvorvidt der bliver ved med at være en god
> > > elektrisk forbindelse - det er der jo med loddetin. Måske fåes der
stik
> > med
> > > en slags fedt i ligesom i telefonmuffer, jer der kender dem.
> > >
> > > Og hvad med f.eks. spadestik i en lanterne? Er jeg den eneste der
> > > foretrækker at lodde af hensyn til en god forbindelse?
> > >
> > > Lodning har en kæmpe ulempe, nemlig at "servicering på vandet" er
meget
> > > sværere. Så ville det være lettere at klippe et stik af, slibe
"spaden"
> på
> > > forbrugsgenstanden med lidt sandpapir og så et nyt stik på. Man kunne
jo
> > > også vente til at man kom i havn, men jeg har dog ikke 230V loddekolbe
> > > ombord eller for den sags skyld en gasloddekolbe.
> > >
> > > Glæder mig til at få et par gode råd!
> > >
> > > --
> > > -Fly
> > > doktor_flyMONKEY@hotmail.com
> > > (Please remove the MONKEY)
> > >
> > >
> >
> >
>
>