Honda Silverwing CX/GL 650
Fra : OK

Dato : 18-05-03 19:05

Tænker på at købe subj.
Er der specielle svagheder / ting jeg skal tænke på?

M.v.. Ole (CB900F)

Fra : Per L

Dato : 18-05-03 23:05

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tænker på at købe subj.
> Er der specielle svagheder / ting jeg skal tænke på?
>
> M.v.. Ole (CB900F)

Tjek hjemmesiden ud: http://www.cxclub.dk

Per

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 19-05-03 07:28

Jeg købte sådan en dette forår, og er blevet rigtig glad for den.
Efter at have købt en fandt jeg ud af, at kåben på sådan en er MEGET høj -
Du kigger igennem den. Det betyder, at hvis det er regnvejr/nat eller begge
dele skal kåbeglasset være HELT rent for at du kan se noget som helst, og
især helt ridsefrit. Det bliver det ikke ved med at være!
Fornemmelsen bag kåben er noget bilagtig - Men hvis det er det du vil have,
så er den helt fin.

Edvard

Fra : OK

Dato : 19-05-03 18:19

Tak for svarene..........
Jeg mener at have fundet ud af at der er to forskellige motortyper: den
første model skal man selv stramme knastkæde på, senere kom den med
automatisk strammer. Hvordan ser man forskel?

Den findes også som "turbo" - er det fuldstændig samme motor, eller er der
ændret i kompression, elektronik m.v.?

M.v.h. Ole

Fra : Armand

Dato : 19-05-03 23:07

OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en news:bab04j$p06$1@sunsite.dk...
> [...]
> automatisk strammer. Hvordan ser man forskel?
>
> Den findes også som "turbo" - er det fuldstændig samme motor, eller er der

Forudsat at vi kun taler om Silverwing'en:
Motoren så dagens lys på CX500 i '78 og inden at den endte på Silverwing'en
som en 650'er havde den modifikation omkring knastkædeopspændingen nok været
udført. Derved skulle der ikke være forskelle på motoren på Silverwing :-/

Dét med turbo, var på en speciel model som hverken ligner CX500, CX500E/650E
(for: "Euro"!), CX 650 C (for: "Costum"!), eller Silverwing!

--
Armand.

Fra : Knorsfis

Dato : 19-05-03 17:43

> [...]
> især helt ridsefrit. Det bliver det ikke ved med at være!
> Fornemmelsen bag kåben er noget bilagtig - Men hvis det er det du vil have,

Dit kåbeglas er for højt!!! Du skal kunne se vejbanen 10m længere
fremme når du ser hen over glasset. Med den højde dit kåbeglas har
skal der være monteret en visker...

Jeg har selv en GL500i (til salg), og har kørt CX'er i et par år.
Motor og gear er identiske på 500'eren og 650'eren, bare med en større
borring/effektforøgelse til forskel. Men der er ikke lavet nogle
forstærkninger men 650'eren i forhold til en 500.
Dvs. at bla. den starter/drev som egentlig er beregnet til en 500, nu
skal starte en motor med et større slagvolumen, og der kan den ikke
holde ligesågodt som på en 500.
Den slidder knastkæder og stempelringe hurtigere plus div- andre
småting.
Den eneste fordel der er ved en 650 frem for en 500 er de ekstra
kræfter. Men en 500 mangler på ingen måde trækkræft.
Har kørt på ferie med fuld oppakning og en på bagsædet, uden at mangle
kræfter.
Så jeg vil foreslå dig at ta' 500'eren med i dine overvejelser, da jeg
mener at en mere stabil MC er vigtigere end 14Hk
Hvis du vil prøve en 500 står min til råddighed.

Mvh
Jesper

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 20-05-03 14:04

Og så er det oven i købet sådan, at hovedparten af de GL 650 der er
herhjemme er tyskere droslet til 50 HK - Min inklusive. Der er næsten intet
fælles fra en 500 til en 650. Det højere slagvolumen er opnået ved både
forlængelse af boring og slaglængde med rigtig mange afledede ændringer.
650 bruger om muligt endnu mere bensin end 500 udgaven, der sammen med den
forholdsvist lille tank gør, at man kommer på reserve allerede efter 200
km - Måske det bedste argument for 500 overhovedet. Bagtøjet bliver også
brugt i GL 1100 - Det holder såmænd nok!

Der var lidt diskussion til syn om kåbeglashøjden. Netop den med visker! Og
jeg er tilbøjelig til at tro, at jeg vil få glæde af 10 cm. mindre plastik -
Men den læ/ro der er bagved den nuværende ladeport er nu ganske behagelig -
Til gengæld får man fornøjelsen af samtlige motorlyde og for den sags skyld
også en del dækstøj.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : OK

Dato : 20-05-03 18:37

> [...]
> Dvs. at bla. den starter/drev som egentlig er beregnet til en 500, nu
> skal starte en motor med et større slagvolumen, og der kan den ikke

Mig bekendt er kompressionen lavere på 650´ere - og dermed ikke sværere at
starte, og de øvrige dele belastes vel heller ikke så hårdt ????

Hvordan ser jeg om en 650 er droslet til 50 HK?

M.v.h. Ole

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 20-05-03 18:20

Kig på forrøret til udstødningen - der er mærket 37 PS

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 20-05-03 20:25

Hvis du slår op på Google vil du finde en lang række henvisninger til Honda
CX 650, og nogle få til GL 500/650. De bedste var på tysk - Det er måske et
problem - men de har været ganske oplysende. Bl.a. et par testkørsler fra
dengang de var nye - God fornøjelse!

--
Best regards

Edvard Korsbæk