/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Wobling - Howto/Howto NOT?
Fra : Ninja Rider


Dato : 18-05-03 15:58

Hejsa

Hvordan er det lige at wobling fenomenet starter? og hvordan stopper man
det/undgår det?

Kan det undgåes med en styr dæmper?

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


 
 
Thomas Buus Andersen (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 18-05-03 16:11

Ninja Rider wrote:
> Hejsa
>
> Hvordan er det lige at wobling fenomenet starter? og hvordan stopper
> man det/undgår det?
>
> Kan det undgåes med en styr dæmper?

Man kunne starte med at lade være med at drøne over 240km/t :)

> Mvh Emil
Thomas



Psycho Cowboy (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 18-05-03 16:47

Thomas Buus Andersen wrote:

> Man kunne starte med at lade være med at drøne over 240km/t :)
>
> Thomas
_____________________________

Ikke helt løgn, men det kan sagtens ske ved langt mindre hastigheder... Jeg
kunne presse min babygixxer til det sidste sæson, med et elendigt fordæk ved
ca. 80 km/t!
Det er virkelig en mærkelig og klam følelse, når cyklen pludselig går i
"kramper"... Gruer for fænomenet ved 150 km/t! :o/

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Armand (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-05-03 17:42


Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en
news:3ec7aaed$0$7659$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Thomas Buus Andersen wrote:
>
> > Man kunne starte med at lade være med at drøne over 240km/t :)
> >
> > Thomas
> _____________________________
>
> Ikke helt løgn, men det kan sagtens ske ved langt mindre hastigheder...
Jeg
> kunne presse min babygixxer til det sidste sæson, med et elendigt fordæk
ved
> ca. 80 km/t!
> Det er virkelig en mærkelig og klam følelse, når cyklen pludselig går i
> "kramper"...

Ved 80´??
Var det ikke nærmere "tankslappers" der forekom ved påløb, end decideret
"wobblen", som er hele motorcyklens længde der går i slinger ved højfart (á
ofte hastigheder delelige med 60 km/t) !?

Men det er måske også dét problem at Emil omtaler :-/

--
Armand.






Psycho Cowboy (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 18-05-03 17:55

Armand wrote:

> Ved 80´??
> Var det ikke nærmere "tankslappers" der forekom ved påløb, end
> decideret "wobblen", som er hele motorcyklens længde der går i
> slinger ved højfart (á ofte hastigheder delelige med 60 km/t) !?
>
> Men det er måske også dét problem at Emil omtaler :-/
_____________________________________

Okay, det skal jeg så ikke kunne sige, men du har sq nok ret...
Nogen logisk forklaring på at hastigheden skal være delelig med 60?

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Ninja Rider (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 18-05-03 21:18

Hejsa

> Var det ikke nærmere "tankslappers" der forekom ved påløb, end decideret
> "wobblen", som er hele motorcyklens længde der går i slinger ved højfart (á
> ofte hastigheder delelige med 60 km/t) !?
>
> Men det er måske også dét problem at Emil omtaler :-/

Nej, det jeg snakker om er rigtig wobblen. Det skete ved omkring
230-240km/t på frøen! Godtnok sad jeg ikke helt rigtigt på den, Læs:
Helt ope ved tanken, og ikke helt tilbage i sædet. Det giver jeg skylden
umildbart, da jeg har kørt 230 flere gange siden, uden der har været noget.

Min kamy kom bag efter på han's ZX-12, og synes at det så noget drabligt
ud!.....
Styret begyndte selv at styre fra side til side, langsomt i starten, men
tiltog drastisk!, og var lidt svær at få kontrol over. Først troede jeg
det var fordi at jeg kørte over de hvide striber, men jeg kørte midt på
vejbanen! Jeg kan ikke huske om jeg fik kontrol over det ved at acclere
eller sænke hastigheden, men jeg prøvede begge dele inden hvor det
holdte en lille pause ind i mellem mine små desperate forsøg!
Men begyndte igen. Så fik jeg kontrol over den og holdte den omkring 230
hvor der ik var noget.


Mvh Emil

--
Jeg har self. kørt alle gangene på den tyske motorvej!
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


Armand (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-05-03 00:19


Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.dk> skrev i en
news:3EC7EA81.4000007@tdcadsl.dk...
> Hejsa
>
> > Var det ikke nærmere "tankslappers" der forekom ved påløb, end decideret
> > "wobblen", som er hele motorcyklens længde der går i slinger ved højfart

> > ofte hastigheder delelige med 60 km/t) !?
> >
> > Men det er måske også dét problem at Emil omtaler :-/
>
> Nej, det jeg snakker om er rigtig wobblen. Det skete ved omkring
> 230-240km/t på frøen!

=
Højfartswoblen burde være en saga blot på nyere sportsmodeller :-|
At Frøen overhovedet kan "sættes igang" (af midterstriber, sidevind eller
lign.) dermed, tyder på en alvorlig fejl et sted blandt stellets lejringer
:-|

Styrdæmper lyder som en nærliggende løsning; men styrdæmpere er også blevet
beskyldt for at sende påvirkninger over i stellet, og derved selv være den
forårsagende faktor

Men jeg er nu sikker på at en af årsagerne til at den overhovedet kunne
begynde, er dit nydeligt firkantede sportsgummi-bagdæk (har du ikke været
igennem så meget som én kurve endnu på din super sportsmaskine?)

--
Armand.






Ninja Rider (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 19-05-03 21:35

Hejsa


> Højfartswoblen burde være en saga blot på nyere sportsmodeller :-|

Det er det hvist også.... Læs længere nede

> Men jeg er nu sikker på at en af årsagerne til at den overhovedet kunne
> begynde, er dit nydeligt firkantede sportsgummi-bagdæk (har du ikke været
> igennem så meget som én kurve endnu på din super sportsmaskine?)

Jeg tror at du har fat i noget der. Den gang jeg prøvede det, var
maskinen KUN lige blevet kørt til, og der havde jeg ikke haft den nede i
sving for alvor.

I dag tog jeg lige en tur på en 50km eller mere, hvor den kom ned. Så
prøvede jeg igen, og minsanten. Den Trak rent op til +260km/t hvor jeg
slap gassen!
Der var overhovedet ikke noget med at den selv ville styre... så det har
nok været en "Begynder fejl!"

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26
Nu med ny bagskærm, og Kitcover. Nu begynder den for alvor at se fed ud!


Benz... (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 21-05-03 09:23


"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3EC9400D.1020207@tdcadsl.dk...
> Hejsa
>
>
> > Højfartswoblen burde være en saga blot på nyere sportsmodeller :-|
>
> Det er det hvist også.... Læs længere nede
>
> > Men jeg er nu sikker på at en af årsagerne til at den overhovedet kunne
> > begynde, er dit nydeligt firkantede sportsgummi-bagdæk (har du ikke
været
> > igennem så meget som én kurve endnu på din super sportsmaskine?)
>
> Jeg tror at du har fat i noget der. Den gang jeg prøvede det, var
> maskinen KUN lige blevet kørt til, og der havde jeg ikke haft den nede i
> sving for alvor.
>
> I dag tog jeg lige en tur på en 50km eller mere, hvor den kom ned. Så
> prøvede jeg igen, og minsanten. Den Trak rent op til +260km/t hvor jeg
> slap gassen!
> Der var overhovedet ikke noget med at den selv ville styre... så det har
> nok været en "Begynder fejl!"
>
> Mvh Emil
> --
> Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
> http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26
> Nu med ny bagskærm, og Kitcover. Nu begynder den for alvor at se fed ud!
>

Den får godt nok tæv der zx6rér hva!?

Har ikke selv haft nogen problemer med min R6ér. Men nu er det jo heller
ikke hverdag at jeg ligger og kruser med 230-250kmt.

mvh
benz R6
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268






Ninja Rider (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 21-05-03 15:37

Hejsa

Benz... wrote:
> Den får godt nok tæv der zx6rér hva!?

Tja... Den får da fuld skrue. Den går nu best over 10k Rpm!...
> Har ikke selv haft nogen problemer med min R6ér. Men nu er det jo heller
> ikke hverdag at jeg ligger og kruser med 230-250kmt.

Det gør jeg da normalt heller ikke, men nu har jeg jo lige skulle teste
den, og så se hvad den kunne! I går var jeg lige ope og runde 265km/t.
Der begynder "gear skift" indikatoren at blinke... (i 6.gear) :P

Mvh Emil
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


GRISEN (21-05-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 21-05-03 23:52

On Mon, 19 May 2003 22:35:25 +0200, Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote:

> Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
> http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26
>Nu med ny bagskærm, og Kitcover. Nu begynder den for alvor at se fed ud!


Kitcover... altså skallen over sædet - følger det ikke med som standard?

*
Jan


Ninja Rider (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 23-05-03 19:18

Hejsa

>>Nu med ny bagskærm, og Kitcover. Nu begynder den for alvor at se fed ud!
> Kitcover... altså skallen over sædet - følger det ikke med som standard?

Ja, det er skallen!
Nej, den koster 1175,-
Det er kun på Feks. ZX-12 den er std. Det svære


Mvh Emil

--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26


GRISEN (23-05-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 23-05-03 23:19

On Fri, 23 May 2003 20:17:48 +0200, Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote:

>> Kitcover... altså skallen over sædet - følger det ikke med som standard?
>
>Ja, det er skallen!
>Nej, den koster 1175,-
>Det er kun på Feks. ZX-12 den er std. Det svære


Nå, det er derfor den aldrig ses med skallen på udstillingen....
Det gi'r da ca. 70% ekstra på lækkert-design barometeret.


*
Jan


Flemming Rubini (23-05-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-05-03 03:08

Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvordan er det lige at wobling fenomenet starter? og hvordan stopper man
> det/undgår det?

Fandt lige dette eksempel:

<http://www.moto73.nl/downloads/Tankslapper_160x120.mpg>

vh Flemming Rubini

Poul Tyrrell (25-05-2003)
Kommentar
Fra : Poul Tyrrell


Dato : 25-05-03 20:21

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse
news:1fve8s8.1urdgbq1v4uy0N%flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk...
> Ninja Rider <Gundersen@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Hvordan er det lige at wobling fenomenet starter? og hvordan stopper man
> > det/undgår det?
>
> Fandt lige dette eksempel:
>
> <http://www.moto73.nl/downloads/Tankslapper_160x120.mpg>
>
> vh Flemming Rubini

Uha -uha, det kan der absolut ikke være meget sjov ved at opleve

--
M.v.h.
Poul Tyrrell
Moto Guzzi California III



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste