Hej Kay
Jan Rasmussen skriver som et fornuftigt udgangspunkt:
"Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
omdrejningstal... noget motor producenten egentligt burde have gjort...men
sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...
Lav et par målinger ved forskellige omdrejnings tal...så kan du lave en
kurve så du stort set kan aflæse forbruget ved et hvilken som helst
omdrejningstal."
Og derefter:
Der er lavet flere forskellige formler,
til at finde brændstof forbruget,
ved forskellige hastigheder på fartøjet.
Jeg har lavet et lille program der udregner svarene på spørgsmål som:
Eksempel 1 Med 14 knob i timen bruger fartøjet 40 ton brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 12 knob i timen?
25.1895 tons brændstof i døgnet.
1.2 Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
28.4444 liter brændstof i døgnet.
Eksempel 2 Med 13 knob i timen bruger fartøjet 2.65 ton brændstof i timen.
Hvad bliver forbruget i timen -med 15 knob i timen?
4.0709 ton brændstof i timen.
2.1 Med 6 knob i timen bruger fartøjet 6 liter brændstof i timen.
Hvad bliver forbruget i timen -med 8 knob i timen?
14.2222 liter brændstof i timen.
Eksempel 3 Med 13 knob i timen bruger fartøjet 323 ton brændstof,
for at flytte sig 2085 sømil. Hvor meget brændstof skal der bruges.
til at flytte fartøjet, den samme distance -med 15 knob i timen?
430.0296 ton brændstof.
3.1 Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof,
for at flytte sig 100 sømil. Hvor meget brændstof skal der bruges,
til at flytte fartøjet, den samme distance -med 8 knob i timen?
170.6667 liter brændstof.
Eksempel 4 Vi ved at vi bruger 323 ton brændstof, for at flytte fartøjet
2085 sømil,
med 13 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
den samme distance -med 260 ton brændstof ombord?
11.6635 knob i timen.
4.1 Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof, for at flytte fartøjet 100
sømil,
med 6 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
den samme distance -med 50 liter brændstof ombord?
4.3301 knob i timen.
Eksempel 5 Vi ved at vi bruger 323 ton brændstof, for at flytte fartøjet
2085 sømil,
med 13 knob i timen. Hvor meget brændstof skal vi bruge
til at flytte fartøjet 1850 sømil -med 16 knob i timen?
434.1317 ton for rejsen.
5.1 Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvor meget brændstof skal vi bruge
til at flytte fartøjet 275 sømil -med 7 knob i timen?
359.3333 liter for rejsen.
Eksempel 6 Vi ved at vi bruger 323 ton brændstof, for at flytte fartøjet
2085 sømil,
med 13 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges
for at flytte fartøjet, 3450 sømil -med 400 ton brændstof ombord?
11.2465 knob i timen.
6.1 Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
550 sømil -med 150 liter brændstof ombord?
3.1980 knob i timen
---------------------------------------------
Dette skulle dække det meste...
---
Programmet kan bruges til ton eller liter!
---
Programmet Fuel ér integreret i Så til søs.exe
men fåes også som et enkeltstående program.
Indeholder alle brændstof-formlerne til din Lommeregner.
Kast et blik på Fuel:
http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm
Sitemap>FLERE PROGRAMMER>*Brændstof>
---
Med venlig hilsen
Bo
-----------------------------------------------------
----- Original Message -----
From: "Kay Larsen" <news@kaylarsen.com>
Newsgroups: dk.fritid.sejlads
Sent: Sunday, May 18, 2003 7:38 PM
Subject: Re: F35 motorøkonomi?
> Tak for svaret, som er præsist og tydeligt viser at
> det ikke er så nemt at beregne. Det havde jeg nok
> en mistanke om.
> Men, sådan pr. gefyl, nogen må have en 82HK motor og
> en båd på ca. 7 tons. Uden at jeg sagsøger nogen.
> Hva' pokker er almindeligt, såfremt vind, strøm, temperatur
> er 0 og med 1 (mig) ombord.
> Et slag på tasken? Det er ikke til en videnskabelig afhandling.
>
>
> "Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
> news:ba81re$1hes$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Hmm... det er vel ikke så entydigt at svare på.
> > Hvor langt kan du sejle, med 5 knob medstrøm, og rygvind... og hvor
langt
> > når du så, om du sejlede den modsatte vej!!!!! dette mål er
ubrugeligt...
> >
> > Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
> > motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
> > f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
> > helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
> > omdrejningstal... noget motor producenten egentlig burde have gjort...
> men
> > sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...
> >
> > Lav et par målinger ved forskellige omdrejnings tal... så kan du lave en
> > kurve så du stort set kan aflæse forbruget ved et hvilken som helst
> > omdrejningstal.