Specialfremstillet køler - part 2
Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-05-03 11:33

Som nogen måske har læst her i forumet skiftede jeg i vinter min oliekøler.
Da en original var hundedyr valgte jeg at få fremstillet en kopi hos Nissens
Kølerfarbrik i Horsens. Den nye var en smule tykkere end den gamle, og et
par ophæng måtte modificeres for at den kunne være der, men kvaliteten af
køleren var noget højere end den originale, og prisen lavere.

Turen var nu kommet til vandkøleren, da der efterhånden var problemer med
køleeffekten, hvilket harmonerer dårligt med den planlagte sommerferietur
til Sortehavet. Med de gode erfaringer fra oliekøleren i baghovedet (og
prisen på kr. 5200,- for en original vandkøler syngende i ørerne) kontaktede
jeg igen Nissens, som godt mente at de kunne klare opgaven.
Vandkøleren blev derefter afmonteret og sendt til Horsens. En uges tid efter
ringede jeg for at høre hvornår jeg kunne forvente den retur sammen med den
nye, men måtte høre det nedslående svar at der ikke rigtig var sket noget i
sagen, da der var problemer med at finde et aluminiumselement i den rigtige
størrelse (Special kølere fremstilles ud fra færdige elementer der tilpasses
og får "vandkasser", dvs. endestykker påsvejset). Til gengæld kunne de finde
et element i kobber/messing. Det gjorde desværre projektet en anelse dyrere,
men dog ikke mere end at jeg stadig sparede godt 50 % af prisen på en ny. Og
køleren blev naturligvis lidt tungere, men da det jo ikke er en sportscykel
jeg kører på, betyder et enkelt kilo fra eller til ikke det store.

I går fik jeg så endelig tid til at montere den. Jeg måtte foretage to små
ændringer på køleren, et ophængsbeslag var en smule for langt og et
tilgangsrør ligeså. Men det var klaret på 5 min. med en nedstryger. Så nu
sidder der to fine nye kølere på den gamle Kawasaki, og mon ikke de holder
dens tid ud?
Lad os nu håbe at det bliver en rigtig varm sæson.

Asger
ZX-10

--
In 2002, 89% of all statistics are made up on the spot. This is up by 45%
from 2001.

Fra : --=Stone=--

Dato : 18-05-03 11:51

> [...]
> par ophæng måtte modificeres for at den kunne være der, men kvaliteten af
> køleren var noget højere end den originale, og prisen lavere.

Hvem talte du med hos Nissens ? hvormeget gav du for en special fremstillet
køler ?
Har tænkt på at få lavet en ny størere oliekøler til Honda'en iforbindelse
med at jeg skal have monteret 1200 kittet !

Steen
CB1100F/R 85' Street Fighter Style ( snart 1200ccm - ja ca. 1 mdr. ) )

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-05-03 11:59

"--=Stone=--" <caraction@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har tænkt på at få lavet en ny størere oliekøler til Honda'en iforbindelse
> med at jeg skal have monteret 1200 kittet !

Du skal tale med reparationsafdelingen.
Men start da med at montere et olietermometer og se om olien bliver varmere
end godt er.

Var den 1100 forresten ikke til salg for nogen tid siden?

Asger
ZX-10

Fra : --=Stone=--

Dato : 18-05-03 12:10

">
> [...]
varmere
> end godt er.
>
> Var den 1100 forresten ikke til salg for nogen tid siden?

Jo, men der var ikke rigtig nogle seriøse bud på maskinen, så jeg napper en
sæson mere, så må vi se til efteråret, om vi så skal skilles, el. jeg skal
smide en XX motor i )

Fra : lange

Dato : 19-05-03 08:53

> Har tænkt på at få lavet en ny størere oliekøler til Honda'en iforbindelse
> med at jeg skal have monteret 1200 kittet !

Hvis du ikke har termostat på køleren og/eller olietermometer ville jeg være
forsigtig med at sætte en større køler på.

I de 12 år jeg kørte på en CB1100F var problemet ikke at holde olietemp nede
men at få olien varm nok hurtigt nok.

Lange