Bagtandhjul!?
Fra : Mads Stetter

Dato : 18-05-03 10:53

Hejsa

Jeg har som sagt tidligere haft min MC på værksted nede ved Rydberg her for
en uges tid siden. Og jeg må indrømme, at de kan sgu deres kram dernede!
(Kundeservice, kundeservice, kundeservice og få motorcykler til at køre som
en drøm!)

MEN... Jeg fik nyt kædekit sat på dernede, og der kom de til at sætte et
bagtandhjul på til en Bandit 400 (De troede det var standard, da GSF400 og
RF400 har samme motor), så jeg fik altså et 45 T på i stedet for det
originale 49T. Jeg ringede så til rydberg dagen efter for at gøre opmærksom
på dette, og Henrik bestilte straks et 49T hjem til mig! Et par dage efter
kom jeg så i tvivl om det 45T ikke var fint nok... Den trækker fint und
alles! Mig ringe til Rydberg igen, og får så at vide jeg bare kan prøve at
køre et par uger med det 45T og så kan jeg bare komme ned hvis jeg gerne vil
have det 49T på i stedet! Uden beregning..

Problemet er bare at jeg ikke rigtig kan forestille mig hvor meget 4 tænder
betyder på bagtandhjulet.. Er det et helt gear eller hva? (Kan ikk rigtig
eríndre noget fra før da jeg havde 49T på!)

Håber i kan hjælpe mig lidt..

MVH Mads Stetter

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-05-03 11:00

Mads Stetter wrote:

> [...]
> tænder betyder på bagtandhjulet.. Er det et helt gear eller hva? (Kan
> ikk rigtig eríndre noget fra før da jeg havde 49T på!)

___________________________________

Hvordan det føles, er jeg ikke klar over, men de 4 tænder svarer til ca. 8 %
af den samlede tand-mængde. Det vil vel så sige, at cyklen har et 8 % bedre
optræk, 8 % lavere topfart osv. - bare sådan rundt regnet.

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-05-03 11:08

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bedre
> optræk, 8 % lavere topfart osv. - bare sådan rundt regnet.

Tja, hvis det var fortandhjulet der var blevet mindre. Færre tænder bagpå
giver _højere_ gearing.

Asger
ZX-10

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 18-05-03 11:18

Asger Steffensen wrote:

> Tja, hvis det var fortandhjulet der var blevet mindre. Færre tænder
> bagpå giver _højere_ gearing.
>

> Asger
> ZX-10

Ja, sorry... Det er mig der sidder og sover!
Det er selvfølgelig den anden vej det går, når tænderne bliver redusseret på
bagtandhjulet!

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 18-05-03 11:11

> [...]
bedre
> optræk, 8 % lavere topfart osv. - bare sådan rundt regnet.

Jo mindre tandhjul bagpå, jo højere gearing. Om optrækket bliver bedre, kan
man nok ikke konkludere, men den kan sikkert trække gearne længere ud, men
måske også tabe pusten lidt ved de høje hastigheder og ved tung last.
Jeg kan forestille mig at du måske skal bruge koblingen lidt mere ved
bykørsel da den løber hurtigere i første gear også.
Men hvis du ikke mærker den store forskel, så kan du jo bare køre videre med
45T.

Mvh. Morten NX650
(med riiigeligt høj gearing)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-05-03 11:04

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder på bagtandhjulet.. Er det et helt gear eller hva? (Kan ikk rigtig
> eríndre noget fra før da jeg havde 49T på!)

Man må sige at det er fin service!

Prøv at kigge i din Haynes, der står gearforholdende. Og regn forholdet ud:
antal tænder på fortandhjul i forhold til 45 og 49.

Hvis du er tilfreds med accelerationen er det jo blot et spørgsmål om den
stadig kan trække 6 gear helt ud...!

Asger
ZX-10

Fra : Mads Stetter

Dato : 18-05-03 11:16

Asger Steffensen wrote:
> [...]
>
> Hvis du er tilfreds med accelerationen er det jo blot et spørgsmål om
> den stadig kan trække 6 gear helt ud...!

Findes desværre ingen Haynes på den da det er en Japansk Hjemmemarkeds
model!

Men jeg har da lidt info på den!

Gear:
1. 3,363
2. 2,307
3. 1,750
4. 1,437
5. 1,250
6. 1,136

Problemet er bare jeg ikke aner hva jeg kan bruge de tal til!

Der sidder 14T foran og 49T bagpå, Originalt! (Der sidder 45T bagpå i
øjeblikket)
Har ikke været prøvet at se om den kan trække 6. gear helt ud endnu..

MVH Mads Stetter
RF400R (Som nok hælder mest til at sætte det originale 49T på igen)

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 18-05-03 11:43

"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> MVH Mads Stetter
> RF400R (Som nok hælder mest til at sætte det originale 49T på igen)

Jeg gætter på at dette er gaerkassens udvekslingstal. Kender du
primærgearingen mellem krumtap og kobling kan du gange tallene sammen og få
totalgearingen. Totalgearingen angiver forholdet mellem krumtap og
forkædehjulets omdrejninger. Hvis du så ganger din kædegearing på (49/15 ?)
får du krumtap/baghjulsgearing. Endeligt ganger du omkredsen på baghjulet på
og du får antal meter pr. krumtapomdrejning. Dette har jeg prøvet engang, og
det passede fint på min kanllert dengang.

Men alt dette er vel lidt ligemeget. Du har forøget gearingen med
(49-45)/49. Det virker som alt for meget, men hvor meget vejer du ? Er du en
spinkel gut på 62 kg som mig er det jo knap så problematisk som hvis du
vejer 95 kg. Og med en bagpå bliver det da en langsom slæde.

mvh Erland

Fra : Mads Stetter

Dato : 18-05-03 13:35

Erland R. Nielsen wrote:

> [...]
> Er du en spinkel gut på 62 kg som mig er det jo knap så problematisk
> som hvis du vejer 95 kg. Og med en bagpå bliver det da en langsom

He he... Du har ret... Jeg vejer jo ikke mere end de 66Kg, så det er nok
derfor!

Jeg må hellere få smidt det originale tandhjul på igen.. Det er alligevel
ikke sjav at køre over 180 på motorvejen!

MVH Mads Stetter
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=10

Fra : Armand

Dato : 18-05-03 15:07

Erland R. Nielsen <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]

og
> det passede fint på min kanllert dengang.

Det er helt unødvendigt at blande hastigheds-beregning ind i sagen!

De nævnte gearinger for de enkelte gear skal ses som gearforhold à: X : 1
imellem kobling og udgangsaksel!
Således er 5. gear 1,250: 1 og 6. 1,136 : 1!

Hvis man ganger de to tal op i hinanden vil man kunne se at forskellen på de
to tal er ca. 10%
Springet imellem 5. og 6. gear er altså 10% (à: skifter man gear ved 10.000
rpm falder omdrejningerne til 9.000 - Eller omvendt!)!

Regn derefter på kædegearingen:
14/49 = 0,286 : 1 og 14/45 = 0,311!
Ganges dé to tal op i hinanden på samme måde, fremgår det at forskellen er
næsten 9%!
Motoromdrejngerne falder med andre ord med 9% p.g.a. den nye gearing!

Med den nye højere kædegearing vil du, ved en given hastighed, således køre
med samme omdrejninger i 5. gear som hidtil i 6. (=> +10%rpm (= fra 6. til
5.) - 9% rpm (= fra tidligere bagtandhjul til nu)!)

--
Armand.