Billig fuge til træbåd?
Fra : Nicolai

Dato : 12-05-03 19:37

Jeg skal fuge en gammel kravelbygget træbåd op inden maling.
Jeg er på udkik efter et godt og billigt alternetiv til den rasene dyre
"Sikaflex".
Erfaringer/Links?
Har hørt rygter om tagasfalt!?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-05-03 03:30

"Nicolai" <nic.pernille@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skal fuge en gammel kravelbygget træbåd op inden maling.
> Jeg er på udkik efter et godt og billigt alternetiv til den rasene dyre
> "Sikaflex".

Der findes ikke noget alternativ....

Jo, du kan naturligvis bruge linoliekit som man har gjort i 100 år - eller
endnu bedre, oksetalg Det er knagme billigt!

Bemærk, at hvis du eksperimenterer med tjære og asfaltholdige produkter, de kan
IKKE overmales. Det trænger lige igennem malingen, det samme gælder produkter
som Farm 80 eller Prof 10...

Claus

Fra : Per Svendsen

Dato : 14-05-03 20:54

> Jeg skal fuge en gammel kravelbygget træbåd op inden maling.
> Jeg er på udkik efter et godt og billigt alternetiv til den rasene dyre
> [...]
Skal du fuge dæk eller sider?
Dæk = sikaflex eller tilsvarende.
Sider / Bord = linoliekit er godt, husk at give linolie i revnerne inden
kitning, og store revner
udfyldes med værk. ( ikke særligt svært ).
Tagasfalt og lign er noget lo... , det bliver hårdt, og revner og
som Claus også siger, det kan ikke overmales ( med et godt resultat ).

mvh Per Svendsen.
Holbæk 100

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 17-05-03 19:51

Jeg har lidt andre erfaringer fra mit kravelbyggede skib. Under vandet er
Icopal tagkit godt og billigt (ca 1/4 af prisen for sikaflex). Det er et
tjærebaseret produkt. Indtil for nylig var det fuldstændigt umuligt at se
forskel på dette produkt og Hempels Proof 10 (bortset fra at Proof 10 koster
4 gange mere end Icopals produkt). Med tagkit er det ret let at få bunden
meget tæt. Du kan male ovenpå uden problemer. Jeg foretrækker Hempels Platin
Primer, som giver en god fugtisolering til en overkommelig pris.

Over vandlinjen har jeg prøvet både sikaflex, linoliekit og Icopal tagkit.

Sikaflexen er elastisk, hvilket er en fordel, hvis træet arbejder. Til
gengæld har den en tendens til at løsne sig fra træet efter et stykke tid.
Så vidt jeg kan vurdere skyldes det, at fugt i træet ikke kan trænge ud
gennem fugen indefra, så det hober sig op bag og omkring fugen. Vær
opmærksom på, at Sikaflex har begrænset holdbarhed, så check datoen, når du
køber den. Jeg har flere gange oplevet at komme hjem med en patron, hvor
holdbarhedsdatoen var overskredet.

Linoliekit (vindueskit) er billigt, let at arbejde med og kan males over.
Jeg har brugt det på mit fribord. Ulempen er fugen er uelastisk, så den med
tiden skubbes ud. Efter et par år hærder fugen helt igennem og få konsistens
som tavlekridt.

Sidste sommer prøvede jeg som et forsøg at kradse en del af fugerne på mit
fribord rene for linoliekit, mætte træet med Owatrol træolie og fuge med
tagkit. Herefter maling. Indtil videre fungerer det fint. Tagkit kan sagtens
males over. Vent et par dage efter fugningen med at male. Det første lag
maling bliver misfarvet af tjære, der diffunderer ind i malingen, men de
næste lag ser fine ud. Indtil videre har jeg kun gode erfaringer med denne
metode. Jeg tror, at malingen beskytter tagkitten mod sol og udtørring, så
den holder længere.

God kamp
Niels

Fra : Niels & Astrid

Dato : 25-05-03 10:04

Hej Nicolai Niels Kongshøj har fuldstændig ret. I gamle dage brugte vi
Proof 10 og blackvarnish til træbådene. profitjageriet fra farvehandlerne
gør at vi må gå andre veje. Derfor Icopal tagkit ( ikke tagasfalt da det
indeholder glasfibertråde ) til tætning, det er en bitumengummi der danner
hinde som du kan overmale efter et par dage. Mur-og betonasfalt til
fundamenttætning tyndes op med min. terpentin i forholdet 1:2 og du har så
den dejligste blackvarnish der tørrer på en uge og direkte kan stryges med
bundmaling, ja rigtigt ingen primer først. Hvis du istedet for terpentin vil
bruge Gori 22 til imprægnering vil blandingsforholdet være 1 del af hver.
Altså 1 mur...: 1 terpentin : 1 Gori 22 . Det funker i ormegården i
Roskilde. Niels f.