Sænkning af öhlins dæmper ?
Fra : Morten Juel

Dato : 16-05-03 12:59

Hejsa NG

Er der nogle der ved om man kan stille højden på en öhlins bagdæmper, eller
er det udelukkende fjederen der bestemmer højden ?

Jeg har snakket med en om at bytte cykel, men han er ikke høj nok til DR'en
så hvis der skal byttes, så skal den sænkes. Er der nogle der ved hvordan
det gøres ?

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : MKS - 74

Dato : 16-05-03 14:41

On Fri, 16 May 2003 13:58:47 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

>Hejsa NG
>
>Er der nogle der ved om man kan stille højden på en öhlins bagdæmper, eller
>er det udelukkende fjederen der bestemmer højden ?

Det kommer an på hvilken en du har,på nogle kan man,på andre ikke !!
Har du en std. type for en DR350 en 46 HRC,så kan den ikke stilles i
længden

>Jeg har snakket med en om at bytte cykel, men han er ikke høj nok til DR'en
>så hvis der skal byttes, så skal den sænkes. Er der nogle der ved hvordan
>det gøres ?

Et andet kødben f.eks ...

--
-Michael

Fra : Morten Juel

Dato : 16-05-03 15:12

> Det kommer an på hvilken en du har,på nogle kan man,på andre ikke !!
> Har du en std. type for en DR350 en 46 HRC,så kan den ikke stilles i
> længden

Hvis jeg nu sætter fjederingen helt ud, bliver den så ikke lavere ?
ihvertfald når en person sætter sig op på den ?!

Fra : MKS - 74

Dato : 16-05-03 15:24

On Fri, 16 May 2003 16:12:22 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

>Hvis jeg nu sætter fjederingen helt ud, bliver den så ikke lavere ?
>ihvertfald når en person sætter sig op på den ?!

Jow,men metoden med at ændre på preload (som er det du gør) er uheldig
idet det jo vil ændre køreegenskaberne (og geometri),i princippet er
der 3 metoder til at sænke en cykel hvis ikke bagdæmperen er
længdejusterbar,via sædet (fjerne noget materiale evt. et
racesæde),via andre kødben i link'et eller via preload,det sidste er
klart det nemmeste men også den metode der er mest uheldig rent
køredynamisk - preload bruges til at indstille sag - ikke højden.

--
-Michael

Fra : Morten Juel

Dato : 16-05-03 15:37

> via andre kødben i link'et

Hmm det er jo også nemt de skal så være mindre ikke ?? altså kortere !,
sådan nogle kan jeg få lavet på work
Jeg havde slet ikke tænkt på Linkene, mange tak for svarene )

Fra : Rune Larsen

Dato : 16-05-03 15:54

Morten Juel wrote:

> Hmm det er jo også nemt de skal så være mindre ikke ?? altså kortere
> !, sådan nogle kan jeg få lavet på work
> Jeg havde slet ikke tænkt på Linkene, mange tak for svarene )

Normalt skal de være længere for at sænke cyklen, men det afhænger af
hvordan dit link er lavet.
Pas nu på ikke at ændre for man mm. ad gangen nede i linket, det bliver til
temmeligt meget med den udveksling der er på.
Yderligere kan du ødelægge link-systemets opsætning totalt - kraften fra
fjederen risikerer at bliver yderst ulineær, med spøjse køreegenskaber til
følge.

/Rune

Fra : Morten Juel

Dato : 16-05-03 16:01

> [...]
> fjederen risikerer at bliver yderst ulineær, med spøjse køreegenskaber til

Hmm oki, det vil jeg gruble lidt over, men det er slet ikke sikkert det
sker.. lad os nu se.

Fra : MKS - 74

Dato : 16-05-03 16:06

On Fri, 16 May 2003 17:00:41 +0200, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

>Hmm oki, det vil jeg gruble lidt over, men det er slet ikke sikkert det
>sker.. lad os nu se.

He-he - Der var nok en der fik lidt at tænke over hva' ?!?

Det er ikke noget du lige skal fumle med hvis du ikke ved hvad du
gør,der findes købekits til mange cykler hvor andre har tænkt lidt
først .Prøv sædeløsningen først hvis overhovedet muligt.....

--
-Michael

Fra : Morten Juel

Dato : 16-05-03 16:24

> He-he - Der var nok en der fik lidt at tænke over hva' ?!?

hehe, det er en der vil bytte cykel med mig, men kun hvis den kan sænkes..
det er nu mere det, den anden cykel er bare ikke i god stand.. så det skal
også falde på plads først før der sker noget i den sag