Fejl ved GSX-R 250? (er der nogen? :-))
Fra : Daniel Alstrup

Dato : 14-05-03 21:36

Halløjsa...

Da jeg jo fandt ud af at forsikringen sagtens var til at overkomme, må jeg
jo så lige finde mig en cykel. Jeg har forelsket mig i Suzuki GSX-R 250, da
den er ret billig og samtidig ser ud til at kunne køre lidt race

Men da jeg overhovedet intet forstand har på teknikken, så vil jeg gerne
høre om der er noget specielt jeg skal være opmærksom på? Nogle gode råd til
hvad jeg skal kigge på/efter når jeg finder en? Da den jo er lidt gammel
kommer der selvfølgelig nok nogle småting hen ad vejen, men jeg vil jo gerne
undgå kæmpe udgifter lige med det samme...

Jeg har læst noget om toppakningen ofte ryger ved 20-25.000 km? Hvordan ser
jeg om den har det "godt"? Hvad koster det i så fald at skifte den (på
værksted)?

Alle gode råd modtages med stor tak!

Hygge...
Daniel

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-05-03 21:39

Daniel Alstrup wrote:
> Halløjsa...

> Jeg har læst noget om toppakningen ofte ryger ved 20-25.000 km?
> Hvordan ser jeg om den har det "godt"? Hvad koster det i så fald at
> skifte den (på værksted)?

Jeg har hørt ligeså mange sige det stik modsatte. Men nogle har døjet med
det.
Min går ind i 21000km snart, og den er ik skiftet.. (spændingen stiger).

Ellers skal du tjekke efter om skiverne er skæve (rysten under opbremsning).
Trækker motoren som den skal, ingen mislyde? Den skal trække mærkbart mere
når
den nærmer sig 14.000omdr !

Ellers skal den bare være pæn. Tjek om der er rust på stellet. Få evt lige
sælger til at tage sidekåberne af, det tager
kun 1 min at tage dem af. Og så lad være med at købe en der har gået over
50.000km.

> Alle gode råd modtages med stor tak!

> Hygge...
> Daniel
Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 14-05-03 22:30

Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en

> Jeg har hørt ligeså mange sige det stik modsatte. Men nogle har døjet med
> det.
> Min går ind i 21000km snart, og den er ik skiftet.. (spændingen stiger).

Toppakningen har det svært med at man fyrer lortet af i kold tilstand; men
også ved for tungt sejslæberi ved kold motor!!

Baby-Gix'erens multi-omdrejninger kan måske forlede nogle til at køre for så
lave omdrejninger ved kold tilstand, at der decideret sej-slæbes, og så er
dén forsigtighed spildt

Omkring de mange omdrejninger:
Selvom omdrejningstallet er højt, så er stempelhastigheden og ligeledes
periferi-hastigheden på hoved/plejlstangs -lejerne så meget mindre p.g.a de
mindre dimensioner (slaglængde og lejediameter), og det røde felt er i
praksis sat efter den samme max. stempelhastighed på alle motorcykler.
Derfor
lønner det sig at anskue 250'er GSXR's 17.500 rpm ud fra en
"100% -opfattelse".
På alle andre modeller er der intet fortænkt i at dreje motoren op i 35-40%
af området ved kold motor (forudsat at det ikke er med bundgas!), og dét gør
sig også gældende for 2½'eren

--
Armand.
(hvis Lillefrø ikke klarer turen til/fra arbejde uden at komme op på små

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 15-05-03 09:06

"Armand" skrev i en meddelelse news:b9ucag$ffd$1@news.cybercity.dk...
[klip lille forklaring om omdrejningstal]

Det var egentlig også en mere logisk måde at se på det, altså at jo flere
omdrejninger den kan ta', jo flere må den også tage den når er kold... Man
lærer så længe man lever

Hygge...
Daniel

Fra : John Jensen

Dato : 15-05-03 09:53

Jeg ved ikke om man kan kalde det en fejl ved GSX-R 250' men hvis man følger
med her i gruppen
så vil jeg nok mene at med det trods alt relativt lille antal af disse
cykler der kører her i landet så er
de meget overrepræsenteret når der skrives om diverse problemer her i
gruppen...

Dette kan selvfølgeligt skyldes både det at det er ved at være en
"halvgammel" model, og som der
blev skrevet i et tidligere svar det er ofte ejerens første mc. og han/hun
har ikke en dyt teknisk
forstand, og spørger derfor her i gruppen hver gang der er noget galt.

/ John

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 14-05-03 23:59

"Thomas Buus Andersen" skrev i en meddelelse
> [...]
[klip en masse gode råd]

Tak for det Thomas. Så i og for sig skal jeg bare lade fornuften råde....
- Pæn, ingen rust, mislyde eller andet underligt. Det lyder jo simpelt

Mth. til toppakningen, hvordan ser man så om den er blevet skiftet? Koster
det en formue at få det gjort, hvis det bliver nødvendigt?

Hygge...
Daniel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-05-03 20:19

Daniel Alstrup wrote:
> Mth. til toppakningen, hvordan ser man så om den er blevet skiftet? Koster
> det en formue at få det gjort, hvis det bliver nødvendigt?

Hvis det er gjort ordentligt, kan man ikke se det ... :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-05-03 07:22

> Men da jeg overhovedet intet forstand har på teknikken

Hej Daniel

En GSX-R 250 er en typisk begynder mc, den er samtidigt ved at blive noget
gammel. Den blev produceret i 86-87 i Japan og solgt i DK 4-6 senere. Da det
er typisk begyndere der har ejet modellen betyder de som regel der dårligt
vedligeholdt, det er den største grund til de ikke kører så langt. Motoren
er stærkere end rygtet vil. Med korrekt service og fornuftig kørsel burde
den kunne holde længe. Jeg har kørt en der havde gået 60.000km. Den lød sund
og brugte ingen olie. Med fornuftig kørsel mener jeg rolig kørsel (max 1/3
gas) når den er kold, ingen fuld hane i den første 1/5 af omdrejningerne
(sejtræk) og ingen kørsel i det røde område.

Der findes en brugermanual på nettet på engelsk som du bør skaffe dig og læs
igennem. Værkstedsmanualer findes ikke til modellen, men der findes to til
tilsvarende modeller man kan bruge i stedet.

Når jeg skal købe MC kigger jeg på en 5-10 forskellige modeller, i alle de
medier jeg kan finde. Det kunne være www.dba.dk, www.mczonen.dk
www.motorscout.dk www.dmcn.dk dk.marked.privat.motorcykel, magasiner,
touring-nyt o.s.v.

Husk den pris du ser dem til bladene sjældent er den pris de bliver solgt
til. Jeg købte min CBR 7500kr billigere end den stod til i dba! Det er bare
ud at kigge, lære at vurdere cyklerne. Øv dig evt. på et par kammeraters
cykler. Lær at finde fejlene og kom med gode argumenter på hvorfor den model
du kigger på skal være billigere end i DBA.

Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:

Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder fejl.
Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
hjul, fire? cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skrivere der har lavet det samme trick.

Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og
lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt svært
at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _DU_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og
får den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud er
(selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler ). Hvis
ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når man
har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
der er alt for dyre.

Hints

Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
Er der huller i kromen på forgaffelbenene
Er bremseklodserne slidt op?
Er bremserne bløde?
Er der rust?
Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
Hvordan er kæden?
Hvordan er staden på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
Lækker pakdåserne i forgaflen?
Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har cyklen
kørt ræs.
Er fælgene pæne og uden store mærker? o.s.v.

Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
4000rpm i 3. gear, 1500rpm hvis der er en 600cc. Ikke hårdt, men uden at
hoppe eller lyde mærkeligt i motoren. Den skal være "glad" for at komme op
på de mange omdrejninger. Kræfterne skal tiltage hele tiden. Den må ikke
tøve eller på nogen måde ikke tage gassen godt. En Gixxer 250 skal storme
lige ind i det røde område. Hvis du kan fyre den af på en motorvej skal den
kunne køre minimum 170!

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max
15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki Det koster
minimum en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.

Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr skive.

Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale. Motoren trækker pænt, og får som
regel god holdbarhed ud af et sæt dæk. Er du sikker på fordækket ikke er
slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides ikke på samme måde som bagdæk.
Fordæk bliver som regel misformede og gamle før de er slidt ned til 1mm. De
skal næsten altid skiftes længe inden de er slidt til slidmærket. Fordæk
bliver kantede i profilen både på sværs og på langs. Kører du hånden ned af
dækket skal det være glat og ikke "kuperet". Hvis du kigger ned på profilen
fra oven skal det være helt rundt og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.
Læs mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

Mojn

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 15-05-03 09:00

"Jens Jacob Bager Jensen" skrev i en meddelelse
[klippe, klippe]

Hej Jens Jacob.
Tusind tak. Det var sgu noget af en redegørelse Godt nok meget man skal
undersøge... Jeg må prøve at kigge på nogle forskellige og se hvad jeg kan
finde frem til. Og så lige inden have memoriseret din forklaring, så jeg
virker prof!

> Mojn
Hygge...
Daniel

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 15-05-03 12:46

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> fornuftig kørsel mener jeg rolig kørsel (max 1/3 gas) når den er
> kold, ingen fuld hane i den første 1/5 af omdrejningerne (sejtræk) og

Så må jeg jo spørge hvorfor en begynder cykel er dårligt vedligeholdt?
Dem jeg kender der har GSXR 250 sender den da til service inden for de
skrevne intervaller, smørre kæde,
og hvad ved jeg.
Men det er korrekt, at hvis servicen ikke overholdes, så er der ikke meget
spræl i den efter 50000km.

Der kører vel små 300 rundt af modellen i DK. Mener der blev importeret godt
250, og der er altså taget en del
til DK sidenhen. De største problemer med dem, er skæve skiver, og kaburator
problemer i form af defekte membraner.

> Der findes en brugermanual på nettet på engelsk som du bør skaffe dig
> og læs igennem. Værkstedsmanualer findes ikke til modellen, men der
> findes to til tilsvarende modeller man kan bruge i stedet.

Jeg bruger til GSX 250F.. Jeg har ikke fundet andre brugbare?
Jeg har ikke fundet andre med samme motor? GSXR 250RR er en smule
anderledes.

> Mojn
/Thomas

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-05-03 19:24

> Så må jeg jo spørge hvorfor en begynder cykel er dårligt vedligeholdt?

Er det nu jeg skal trække Jon frem? Er man begynder er man ikke dygtig til
at service selv. Det er de færreste der slavisk sender deres gixxer 250 til
service for hver 5000km, hvis modellen er købt brugt. Det er de færreste der
kender service historien på deres cykler. Nå vi så snakker om en MC som en
Gixxer 250 som ingen (meget få) har en brugermanual til og ingen har en
værkstedsmanual til, ja så skal man vide hvad der skal laves. At vide hvad
der skal laves kommer med erfaringen.

> Jeg bruger til GSX 250F.. Jeg har ikke fundet andre brugbare?

Jeg har en org værkstedsmanual til en GS 250 ESD. Den har dobbelt karbs
magen til en Gixxer 250, men modellen er kun toventilet. Opbygningen er dog
magen til en gixxer 250. Den værkstedsmanual du har er bedre.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 16-05-03 08:11

> [...]
der
> kender service historien på deres cykler.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hov hov... Nu må jeg vist lige bryde ind..

Jeg ville hjertens gerne sende modellen på værksted hver gang der var den
mindste smule med den, men det er der ikke råd til på en S.U. og det er ikke
fordi jeg render til fester i tide og utide og køber nyt popsmart tøj hver
anden dag

Derfor spørger jeg herinde, for at vide bare en lille smule om hvad jeg
foretager mig, så det ikke er helt hen i skoven.
Og som du selv skriver findes der stort set intet der beskriver hvordan
reperationer skal foretages på den lille model, og derfor er jeg nød til at
forsøge selv, og på den måde lære jeg vel også hvad jeg skal og hvad jeg
absolut IKKE skal gøre.
Det koster naturligvis en del, hvis det alligevel går galt, og man er
tvunget til at sende den til mekaniker.

Men brug mig bare som eksempel... for jeg indrømmer gerne at jeg ikke er det
største mekaniske geni, men jeg forsøger da at lære

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 16-05-03 13:16

> [...]
> karbs magen til en Gixxer 250, men modellen er kun toventilet.
> Opbygningen er dog magen til en gixxer 250. Den værkstedsmanual du

Så må jeg jo sige, at man ikke lærer noget uden at prøve sig frem. Sådan er
det lige fra man bliver født.
Ellers havde jeg jo kravlet rundt på alle fire endnu. Jeg kunne ikke læse
mig frem til hvordan man skulle begynde at gå..

GSXR 250 er en aldrende cykel. Det er da de færreste cykler fra 89 og frem,
der kan leveres med en komplet servicebog (fra værkstedet).
Det gælder iøvrigt også andre modeller eftersom mange jo selv vælger at
vedligeholde?
Jeg har set på en hel del, og kun et par af dem har haft defekter, som var i
den store klasse. De fleste går meget fint ifht. til alder og km.

Men i og med at, der ikke findes nogen værkstedsmanual til den, behøver det
ikke at betyde, at man ikke kan lave noget selv?
Værkstederne i de forretninger jeg har været i , er yderst hjælpsomme, og
giver da gerne ud af erfaringerne.

Jeg synes det er forkert at generalisere, og sige at fordi GSXR 250 ofte er
en begynder cykel, så er de forskruede og i dårlig stand.
Så ville jeg da nødig eje en R1.. De må da være skamkørt fra dag 1!

Eneste rigtige minus er reservedelene som koster en million milliard, og som
tager tid at få hjem ! "heldigvis" ligger der op til flere skadede modeller
rundt om hos de danske huggere.

Derfor synes jeg ikke man skal være betænkelig ved at købe sig en, hvis
motoren lyder fornuftig, den trækker som den skal, og ellers ser pæn ud.
Og det er ikke på alle at toppakningen går ved 25000km. Jeg har faktisk
været ude og se på en med 78000km på klokken, der ikke var lavet noget
særligt ved, og den gik bare godt !!!

Mvh Thomas