/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Må man godt blande ? (dæk)
Fra : Dennis


Dato : 12-05-03 16:14

Hejsa gruppe.

Nu står jeg og skal til at have et nyt fordæk, da jeg har hørt at slicks
og regnvejr ikke passer så godt sammen
Problemet er så at jeg har et forholdsvist nyt Bridgestone BT45 bagdæk
på, men der hvor jeg fik det monteret (i Aalborg) forhandler de normalt
ikke Bridgestone, så de har ikke fordækket dertil. Han forslog så at jeg
kunne få et Macadam eller et Continental på istedet, men jeg syntes at
jeg har hørt noget om at man helst ikke skal blande dæk. Er det rigtigt
?
Eller skal jeg bare gå efter at få det Macadam på (han nævnte ikke lige
nr. på Macadam, men sagde at det skulle matche BT45) ?

Mvh.
Dennis

 
 
John (12-05-2003)
Kommentar
Fra : John


Dato : 12-05-03 17:00


"Dennis" <digger1@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Eller skal jeg bare gå efter at få det Macadam på (han nævnte ikke lige
nr. på Macadam, men sagde at det skulle matche BT45) ?


Jeg kan ihvertfald fortælle dig at MacAdam er et super godt dæk, sådan nogle
er der std. monteret på min GSXF600 ....sandt er det også at fordæk + bagdæk
skal matche hinanden ...VIGTIGT !!!

John - GSXF 0,6L



Jens Rafaelsen (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Jens Rafaelsen


Dato : 12-05-03 17:45

John wrote:
> "Dennis" <digger1@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Eller skal jeg bare gå efter at få det Macadam på (han nævnte ikke
> lige nr. på Macadam, men sagde at det skulle matche BT45) ?
>
>
> Jeg kan ihvertfald fortælle dig at MacAdam er et super godt dæk,
> sådan nogle er der std. monteret på min GSXF600 ....sandt er det også
> at fordæk + bagdæk skal matche hinanden ...VIGTIGT !!!
>
> John - GSXF 0,6L

Jeg synes nu, at BT45 er meget bedre end MacAdam specielt i glat/vådt føre.
Men Dennis kunne jo bestille sig det manglende BT45 hos
www.reifenversand.com og så oven i købet spare penge i forhold til de danske
priser.

--
Jens Rafaelsen
DT175
GSX600F



Dennis (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 12-05-03 18:46


> Jeg synes nu, at BT45 er meget bedre end MacAdam specielt i glat/vådt
> føre. Men Dennis kunne jo bestille sig det manglende BT45 hos
> www.reifenversand.com og så oven i købet spare penge i forhold til de
> danske priser.

Jamen det er sgu' da smart
Men hvordan ser forhandlerne på det, hvis jeg kommer med et nyt dæk og
skal have det monteret, koster det så en krig ?
Nu har jeg jo læst tråden med gutten der fik nye dæk på ved Enghave..
Skulle der tilfældigvis være nogle der kender til et værksted i Aalborg
hvor de med sikkerhed ikke tager overbetaling ?

Og det sidste spørgsmål, hvad koster fragten for sådan et dæk til
Danmark ?

Mvh

Dennis

Dennis (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 12-05-03 19:06


> Sidst jeg bestilte kostede det 12,76 euro for 3 dæk leveret til døren
> (omkring 2 måneder siden).
> Jeg plejer at få dem skiftet hos Special MC i Aalborg. Når du dukker
> op med de gamle dæk på fælgene og de nye dæk ved siden af, mener jeg
> det koster omkring 350 kroner for montering og afbalancering. Så jeg
> kunne umiddelbart forestille mig, at det koster 175 kr for et dæk.

Jamen jeg siger da tak for hjælpen, det bliver da det jeg gør.
Forresten har du en trehjulet mc, siden du skulle bruge 3 dæk

Mvh.

Dennis

Dennis (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Dennis


Dato : 12-05-03 21:57


> Der var svjh også en der, i en anden tråd, fornylig omtalte
> bikes-and-parts(tror jeg de hedder) som nogen der kan og vil hjælpe
> med den lille operation. De "bor" også i Aalborg.

Det vil jeg da undersøge.

Jeg takker igen

Dennis

GERT BO THORGERSEN (14-05-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 14-05-03 01:18


Dennis <digger1@mail.tele.dk> skrev i en
news:20030512171350.7374c3ee.digger1@mail.tele.dk...
Hejsa gruppe.

Nu står jeg og skal til at have et nyt fordæk, da jeg har hørt at slicks
og regnvejr ikke passer så godt sammen
Problemet er så at jeg har et forholdsvist nyt Bridgestone BT45 bagdæk
på, men der hvor jeg fik det monteret (i Aalborg) forhandler de normalt
ikke Bridgestone, så de har ikke fordækket dertil. Han forslog så at jeg
kunne få et Macadam eller et Continental på istedet, men jeg syntes at
jeg har hørt noget om at man helst ikke skal blande dæk. Er det rigtigt
?
Eller skal jeg bare gå efter at få det Macadam på (han nævnte ikke lige
nr. på Macadam, men sagde at det skulle matche BT45) ?

Mvh.
Dennis

Jeg mener - absolut - at man godt kan blande dæk, altså forskellige firmaer
produkter.
For mange år siden var der en meget stor test i et amerikansk motorcykelblad
hvor de testede mange dæk, og opgav resultater for opbremsninger, hældninger
i sving /friktionsværdier. De fik kun lavet dette for med for- og bagdæk fra
samme producent, men skrev at hvis de havde haft tid ville de have blandet
firmaernes dæk hvorved de sikkert ville have opnået bedre kørselsmuligheder
end dem de var kommet til.

Dog skal man ved blanding af dæk huske på at holde sig til samme type dæk,
altså dækprofilens facon, og samtidig samhørende bredder for for og bagdæk,
for hvis man f.eks. sætter et bredere bagdæk på vil man jo få en motorcykel
der bliver (mere) overstyret i sving.

På trædecykel var jeg for nogle år siden ude for et flækket øjenbryn efter
at have fået et fordæk af en ven, for da jeg ved Carlsberg svingede til
højre ind på Vigerslev Alllé med samme fart som jeg plejede skred fordækket
ud og så lå jeg dér med et flækket øjenbryn. Altså mindre friktionsværdi på
det nye forhjul.

Gert Thorgersen




Armand (14-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-05-03 15:49


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:b9s4ld$3l7$1@news.loxinfo.co.th...
>
>
> Jeg mener - absolut - at man godt kan blande dæk, altså forskellige
firmaer
> produkter............................
> Dog skal man ved blanding af dæk huske på at holde sig til samme type
> dæk, altså dækprofilens facon, og samtidig samhørende bredder for for og
> bagdæk,

Mit argument, som forøvrigt er blevet ytret i en tråd om emnet for nyligt,
ér at forskellen næpper er større end den forskel men selv har skabt ved at
slide (især) bagdækket ned!
Og hvad det angår så husker jeg tydeligt mit allerførste (bag-) dækskifte:
Motorcyklen styrede vildt underligt med det nye dæk monteret og jeg var
noget utilfreds med de for mig fremmede "Metzeler" dæk der var blevet
monteret - Sandheden var at motorcyklem med ét styrede som den skulle, hvor
jeg langsomt havde vænnet mig til det fladslidte bagdæk og de deraf kommende
træge styreegenskaber

--
Armand.



Richard (14-05-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-05-03 18:53

GERT BO THORGERSEN wrote:
> Jeg mener - absolut - at man godt kan blande dæk, altså forskellige firmaer
> produkter.

Ja det kan man måske også godt i teorien - og især under de
forudsætninger om samme type du nævner - men kan det betale sig for en
privatperson at prøve sig frem med de priser, vi betaler for dæk?
Det er da tankevækkende, at fabrikkerne, som har råd til at
ekperimentere, yderst sjældent blander dæktyper på samme cykel.

Jeg vil ikke afvise, at man kan parre to umage dæk for og bag på en
given cykel - eller bil - og få nogle egenskaber, man sætter større pris
på; men jeg tror ikke, det er umagen værd at forsøge - med mindre man
har adgang til fabriksnye dæk ad libitum

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade


GERT BO THORGERSEN (15-05-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 15-05-03 15:18


Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3EC2828C.8080502@mail.dk...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
> > Jeg mener - absolut - at man godt kan blande dæk, altså forskellige
firmaer
> > produkter.
>
> Ja det kan man måske også godt i teorien - og især under de
> forudsætninger om samme type du nævner - men kan det betale sig for en
> privatperson at prøve sig frem med de priser, vi betaler for dæk?
> Det er da tankevækkende, at fabrikkerne, som har råd til at
> eksperimentere, yderst sjældent blander dæktyper på samme cykel.
>
> Jeg vil ikke afvise, at man kan parre to umage dæk for og bag på en
> given cykel - eller bil - og få nogle egenskaber, man sætter større pris
> på; men jeg tror ikke, det er umagen værd at forsøge - med mindre man
> har adgang til fabriksnye dæk ad libitum
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
>
Med det jeg skrev mener jeg heller ikke at man skal begyndt at teste
kombinationer selv, for det er både dyrt og tidskrævende (når man skal gå
til det yderste med temperaturer). Men det kunne jo tænkes at en person fik
anbefalet at skifte til nogle andre dæk, og så det ene af dækkene var slidt
meget før det andet, så ville der jo ikke være noget galt ved det hvis i
første omgang kun det slidte dæk blev skiftet til det andet mærke hvis det
var samme type. Eller anbefalet at skifte til en kombination fra forskellige
producenter af en person der selv havde gode erfaringer desangående.

Eller som jeg mindes fra den store amerikanske test for mange år siden - som
jeg desværre ikke længere har/ved ikke hvor den er endt - var der 100 kg.
total bæreevne forskel fra det ene yderpunkt/fabrikat til det andet
yderpunkt/fabrikat. Dette oplyste jeg til nogle bekendte som kom i Stenløse,
da det par tilsammen, allerede uden bagage, overskred grænsen for deres dæks
tilladte belastning. Så i den sammen hæng kunne det jo være aktuelt at
skifte til et andet mærke af samme type dæk; og igen efterhånden som dækkene
blev udslidte.

Gert Thorgersen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste