/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
att: xtz660 ejer
Fra : kristian budde


Dato : 11-05-03 11:43

Hej jeg har brug for at høre fra en anden som er ejer af en xtz660.

Jeg syntes at jeg har evige startproblemer med min maskine når det har stået
i et par uger. Jeg har kigget lidt omkring og det ser ud til at der er samme
problemer med med szr 660'erne som jo har "samme" motor. Her skulle
problemet være at benzinpumpen er elendig og hvis den skiftes så skulle
problemet være væk.

Jeg ville derfor lige høre om der var andre med en xtz660 som har problemer
med at starte når den har stået et par uger og om der måske var en som
havede prøvet at skifte benzinpumpe og herved enten løst problemet eller ej.

Ellers så tror jeg at jeg prøver at fjerne benzin pumpen det brude løse
problemet når der er nok benzin i tanken.

Mvh
Kristian Budde
XTZ660



 
 
Armand (11-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-05-03 14:01


kristian budde <kbudde@(remove)control.auc.dk> skrev i en
news:3ebe2921$0$76060$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg syntes at jeg har evige startproblemer med min maskine når det har
stået
> i et par uger. Jeg har kigget lidt omkring og det ser ud til at der er
samme
> problemer med med szr 660'erne som jo har "samme" motor. Her skulle
> problemet være at benzinpumpen er elendig og hvis den skiftes så skulle
> problemet være væk.
>
> Jeg ville derfor lige høre om der var andre med en xtz660 som har
problemer
> med at starte når den har stået et par uger og om der måske var en som
> havede prøvet at skifte benzinpumpe og herved enten løst problemet eller
ej.
>
> Ellers så tror jeg at jeg prøver at fjerne benzin pumpen det brude løse
> problemet når der er nok benzin i tanken.

Ér der da pumpe på XTZ'eren?
Umiddelbart virker det som at tanken er så højt placeret at det ikke skulle
være nødvendig med en pumpe :-/
SZR'erens problem er at bensinpumpen er vacuum-drevet og derfor først virker
når motoren kører, og løsningen er montering af en elektrisk. Skulle din
givne pumpe allerede være elektrisk er der intet at hente dér :-/

Er der manuel bensinhane på modellen?
I fald, så væn dig til at lukke for bensinen et par kryds før du er hjemme!
Det er bensinen i karbunaderne der hurtigt mister boostet p.g.a. en
tilsyneladende grundig atmosfære-adgang (= nødvendig for svømmerens
funktion!), og hvis man inden henstilling af motorcyklen kører karbunaderne
blot lidt tomme, vil der løbe en mængde frisk bensin til fra tanken når der
åbnes for bensinhanen, og derved skulle der være tilstrækkeligt boost til
ignition :-/

--
Armand.






Kristian Budde (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Budde


Dato : 12-05-03 07:04

> Ér der da pumpe på XTZ'eren?
> Umiddelbart virker det som at tanken er så højt placeret at det ikke
skulle
> være nødvendig med en pumpe :-/
> SZR'erens problem er at bensinpumpen er vacuum-drevet og derfor først
virker
> når motoren kører, og løsningen er montering af en elektrisk. Skulle din
> givne pumpe allerede være elektrisk er der intet at hente dér :-/

> Er der manuel bensinhane på modellen?
> I fald, så væn dig til at lukke for bensinen et par kryds før du er
hjemme!
> Det er bensinen i karbunaderne der hurtigt mister boostet p.g.a. en
> tilsyneladende grundig atmosfære-adgang (= nødvendig for svømmerens
> funktion!), og hvis man inden henstilling af motorcyklen kører
karbunaderne
> blot lidt tomme, vil der løbe en mængde frisk bensin til fra tanken når
der
> åbnes for bensinhanen, og derved skulle der være tilstrækkeligt boost til
> ignition :-/
>
> --
> Armand.
Hej Armand
Der sidder hvad jeg skulle mene er en vaccum drevet benzinpumpe lige efter
benzin hanen. Den er ca 10*5*3cm og jeg går ikke udfra at det skulle være en
vaccum hane når der nu allerede sidder en manuel hane og siden at den er så
relativt stor?
Tanken sidder godt nok højdt men bunden af tanken går ned under
karburatorene så jeg tror egentlig kun at der er brug for benzinpumpen når
man når ned til den sidste sjat i tanken resten af tiden sidder den bare i
vejen vil jeg tro

Den ide med at slukke for benzinen inden jeg kommer hjem er faktisk fed. Det
vil jeg da lige prøve af ved lejlighed inden jeg vælger at skifte pumpen
eller måske bare koble den ud.

Tak fra Budde





Anders Majland \(Rep~ (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 12-05-03 10:40

> Den ide med at slukke for benzinen inden jeg kommer hjem er faktisk
fed. Det
> vil jeg da lige prøve af ved lejlighed inden jeg vælger at skifte
pumpen
> eller måske bare koble den ud.

Jeg har monteret en lille tandhjulspumpe på en Aprilia Leonardo - det
løste det samme problem der*. Jeg købte pumpen hos Conrad og kan finde
nummeret hvis du er interesseret.

* samt problemer med at den satte benzinmangel efter "kort tid" med
bundgas.

Min egen har samme problem efter ~20km i modvind med fuld gas - men jeg
har endnu ikke fået taget mig sammen til at sætte en ordenligt pumpe på
den ...

/A



Kristian Budde (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Budde


Dato : 12-05-03 10:57

> Jeg har monteret en lille tandhjulspumpe på en Aprilia Leonardo - det
> løste det samme problem der*. Jeg købte pumpen hos Conrad og kan finde
> nummeret hvis du er interesseret.
>
> * samt problemer med at den satte benzinmangel efter "kort tid" med
> bundgas.
>
> Min egen har samme problem efter ~20km i modvind med fuld gas - men jeg
> har endnu ikke fået taget mig sammen til at sætte en ordenligt pumpe på
> den ...
>
> /A

Det lyder til at være en lille fiks størrelse den ville jeg gene kigge lidt
nærmere på hvis du har et nummer til at ligge.

Budde




Anders Majland \(Rep~ (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 12-05-03 15:01

> Det lyder til at være en lille fiks størrelse den ville jeg gene
> kigge lidt nærmere på hvis du har et nummer til at ligge.

# 221413

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/200000-224999/224413-da-01-de-Zahnradpumpe_190.pdf

http://www.majland.org/temp/138-3805_IMG.JPG (~800k)

Øverst til højre i billedet ser man den "flaske" der sidder over
karburatorerne og som den extra pumpe skal forhindre løber tør. Pumpen
er
monteret med 2skruer indvendigt på trinprættet lige bag et
inspektionsdæksel, og strømmen tog vi bare direkte fra batteriet med en
sikring. En del af forklaringen på hvorfor denne scooter havde store
problemer med pumpen var en lettere defekt kontraventil - men nu kom
pumpen
i da vi alligevel havde plastikken af.

Pumpen blev "droslet" med en effektmodstand i serie - da den maks
behøver levere ~6,5l/timen

Vacumpumper er noger lort. De laver mest når der er noget pulseren ved
karb,
men det er der ikke meget af ved fuld gas - og det er jo det man skal
bruge
hele tiden på en lille scooter.






Hekto (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-05-03 15:58

In article <b9o9p5$o2b$1@sunsite.dk>, "Anders Majland \(Replace DOT
with . in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk>
says...
> Vacumpumper er noger lort. De laver mest når der er noget pulseren ved
> karb,
> men det er der ikke meget af ved fuld gas - og det er jo det man skal
> bruge
> hele tiden på en lille scooter.
>
Generelt kan det være katastrofalt på en 2T'er hvis benzintilførslen
er 'sparsom' i længere tid!
F.eks. hvis vacuumslangen til bensinhanen lækker, så den får for lidt.

En pumpe er faktisk ikke nogen dårlig idé.
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah ell. Yamaha SR/SRX
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Anders Majland \(Rep~ (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 16-05-03 19:33

>> Vacumpumper er noger lort. De laver mest når der er noget pulseren
>> ved karb,
>> men det er der ikke meget af ved fuld gas - og det er jo det man skal
>> bruge
>> hele tiden på en lille scooter.
>>
> Generelt kan det være katastrofalt på en 2T'er hvis benzintilførslen
> er 'sparsom' i længere tid!
> F.eks. hvis vacuumslangen til bensinhanen lækker, så den får for lidt.
>
> En pumpe er faktisk ikke nogen dårlig idé.

Det er nu en 4takter fra østriske rotax (vandkølet, enkelt knast og 4
ventiler) og den har en vacumdrevet pumpe i tanken. På den kan jeg mærke
det med det samme på trækkraften når det kniber med bensintilførslen så
jeg kan lette tilstrækkeligt på gashåndtaget til at der er benzin
nok.... Men hvis jeg ikke snart får den skiftet ud, monterer jeg nok et
big bore kit, højere gearing og en benzinpumpe. Kittet holder sig under
de +20% hvis jeg undlader en ny knast, så der ikke bliver problemer med
"systemet", men jeg forventer at den bliver mere brugbar i modvind....

/A



Armand (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-05-03 22:11


Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:ba3hrs$aap$2@sunsite.dk...
> >>
> ... Men hvis jeg ikke snart får den skiftet ud, monterer jeg nok et
> big bore kit, højere gearing og en benzinpumpe. Kittet holder sig under
> de +20% hvis jeg undlader en ny knast, så der ikke bliver problemer med
> "systemet",

Anders!
Du burde have læst med herinde så længe at du skulle vide at man må
bore/tune alt hvad man vil på den originale motor!

Det er kun omkring alternative motor-indbygninger at 20%-reglen gælder!

--
Armand.



Kåre Nejmann (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 12-05-03 21:58

"kristian budde" <kbudde@(remove)control.auc.dk> wrote:

>Ellers så tror jeg at jeg prøver at fjerne benzin pumpen det brude løse
>problemet når der er nok benzin i tanken.

På en Tenere-side et sted har jeg set en anbefaling af, at man skifter
vakuumpumpen ud med en elektrisk benzinpumpe. Så vidt jeg husker, blev
den type, som bruges i ATV'er (de der firehjulede 'motorcykler')
anbefalet.

--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTénéré - med vakuumpumpe.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste