"Piwo" <Piwo@duze.pl> wrote in message
news:3ebad703$0$24643$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hejsa Buck
>
> Det er en klassisk fejl på gearkasser i de gamle CB 500 og CB 550.
> Du skal skifte to tandhjul og en skiftegaffel.
> Koster en del kroner, men skaf stumperne fra England, Silverspares har dem
> nok.
>
> Hvis du vil købe stumperne i DK, så regn med 2.000 til 3.000, sådan skudt
> fra hoften. Det er mange år siden jeg har lavet denne reparation sidst.
>
> Du skal flå motoren ud af stellet, vende bunden i vejret og skille blokken
> ad.
> Koblingen skal såvidt jeg husker af for at få tandhjulene skiftet.
> Og når du bestiller tandhjul, så husk at det er første gears gearhjulet og
> det tandhjul ved siden af der skal skiftes. Det er ikke det modstående
> tandhjul der skal skiftes.
> Det er fordi, fejlen er at de tænder der sidder på siden af tandhjulet,
der
> er slidt, ligesom det er de tilhørende indfræsninger i det tandhjul ved
> siden af der er beskadiget.
>
> I de gode gamle dage gjorde man det at man ved montagen sleb tænderne på
> siden, således at de låste bedre i det hul i det sideliggende tandhjul,
men
> ind i mellem så skete der det at denne underskæring svækkede tænderne så
de
> blev revet af og blev kastet ind mellem de andre tænder, og så gik det
> virkeligt galt. Men ved ræs var det nødvendigt.
>
> Lang smøre, men jeg håber at det er til at forstå.
>
Det er fuldstændig korrekt. CB 750 havde også problemet. Jeg svejsede de tre
tappe op med en special elektrode og passede indgrebet til så den var
tio-top. Jeg shimsede hele gearkassen op for at sikre at tappene fik så
meget indgreb som muligt og den ene af de to jeg reparerede kører stadig
upåklageligt på 6 år. Den anden ved jeg ikke hvor er henne i verdenen men
den fungerer da forhåbentligt endnu.
--
Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk