Parkering i KBH
Fra : Claus Ø

Dato : 07-05-03 22:39

Hej NG

Jeg skrev til Søren Pind og spurgte ham hvad der gik galt med de nye tiltag
på parkeringsområdet i KBH.

mvh

Claus

Og han svarede følgende:

Dato: 30. april 2003 J.nr.: 21202.0005/03

Motorcykelparkering

Kære Claus

Mange tak for Deres henvendelse vedrørende den varslede praksisændring i
forbindelse med parkering af motorcykler i Københavns Kommune, som
annonceret af Parkering · København den 21. marts 2003.

Lad mig starte med at beklage den sene besvarelse. Jeg har følt det mest
korrekt at afvente sagens endelige afklaring.

For at besvare Deres spørgsmål, så kortfattet som muligt, så: Nej, det er
ikke mig, der har fundet på den annoncerede praksisændring. Faktisk vil jeg
ikke lægge skjul på, at også jeg stillede mig uforstående overfor ordlyden i
den udsendte pressemeddelelse fra Parkering · København. På min foranledning
har der efterfølgende været afholdt møder om sagen i min forvaltning, og
senest er sagen blevet politisk drøftet på Bygge- og Teknikudvalgets møde
den 30. april 2003.

Baggrunden for den annoncerede praksisændring har været de stigende
problemer med tilgængeligheden på de københavnske fortove i takt med, at
flere og flere benytter motorcykler og andre mindre to- eller trehjulede
køretøjer, som henstilles på fortove i byen. Ifølge færdselslovens § 28 er
standsning og parkering på fortove forbudt, dog med undtagelse af cykler og
tohjulede knallerter; og ifølge færdselslovens § 121 kan der pålægges afgift
ved overtrædelse af dette forbud.

Parkering · Københavns hidtidige praksis på området har taget udgangspunkt i
en aftale med Københavns Politi fra 1992, hvoraf det fremgår, at
kontrollen "indtil videre" sker i overensstemmelse med Politiets vejledning
fra 1977. Af denne fremgår, at parkering af motorcykler på fortove - som
ovenfor anført - er ulovligt, men at det i København kan være
hensigtsmæssigt at anvende de brede fortove til motorcykelparkering, hvorfor
der skal "handles efter konduite ved afgiftspålæggelse". Endvidere anfører
vejledningen, at såfremt en fortovsparkering er til ulempe for fodgængerne,
skal motorcyklen straks bortfjernes - noget som Parkering · København
imidlertid ikke har hjemmel til.

Ikke mindst på grund af denne uoverensstemmelse mellem Politiets vejledning
og Parkering · Københavns hjemmel, har Parkering · København ønsket at
løsrive sig fra aftalen fra 1992 og få en selvstændig, klar praksis, som kan
følges. Parkering · København oplyser mig, at det aldrig har været hensigten
at løsrive sig fra "ånden" i den hidtidige praksis, herunder at vise
konduite ved afgiftspålæggelse, således at der kun pålægges afgifter ved
parkeringer, såfremt disse er til gene for færdslen. Parkering · København
medgiver dog, at dette ikke klart er fremgået af pressemeddelelsen.

Som sagt har sagen nu været drøftet på Bygge- og Teknikudvalgets møde den
30. april 2003. Her blev udvist forståelse for Parkering · Københavns ønske
om at løsrive sig fra aftalen fra 1992, herunder kravet om bortfjernelse af
motorcykler parkeret på fortove til gene for fodgængere. Der var således
opbakning bag, at praksis fortsat skal være, at Parkering · København kan
pålægge afgifter for parkering af motorcykler på fortove, med mindre
parkeringen ikke hindrer tilgængeligheden for fodgængernes passage og den
øvrige færdsel. Det skal endvidere bemærkes, at den "nye" praksis også vil
omfatte trehjulede EU-knallerter. Tohjulede knallerter er, som tidligere
anført, undtaget fra forbudet i færdselslovens § 28.

Med venlig hilsen

Søren Pind

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-05-03 07:55

> [...]
> motorcykler på fortove, med mindre parkeringen ikke hindrer
> tilgængeligheden for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Det var dig en enorm knudret sætning.... Så kan vi med ro i sindet
parkere som vi altid har gjort ....

/A

Fra : Claus Ø

Dato : 08-05-03 10:03

ja, sådan forstår jeg det også.

Så længe den ikke holder midt på fortovet men pænt mellem fortov og bygning,
så sker der ikke noget.

Eller gør der....

mvh

Claus
XJ750 83'

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 08-05-03 11:50

Claus Ø wrote:
> ja, sådan forstår jeg det også.
>
> Så længe den ikke holder midt på fortovet men pænt mellem fortov og
> bygning, så sker der ikke noget.
>
> Eller gør der....

Ja det er jo lidt det. Nu får vi så endnu en gummiparagraf hvor
Parkering-København i princippet godt kan give os en bøde uanset hvor vi
holder - fordi bevisbyrden ligger på vores egne skuldre. Lovteknisk set er
der jo ingen tvivl om hvorvidt bøden er legitim nok eller ej.

--
Tony
Stadig få T-Shirts tilbage: