Låse og sikkerhed
Fra : Finn

Dato : 06-05-03 14:01

Alle mennesker er jo ikke Engle..og ikke alle Engle..Nå hvordan sikrer man
bedst sit legetøj.
Er det nok med en lås sat på skivebremsen eller skal man bakse rundt med en
større anordning med bøjle m.m. ?

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 06-05-03 14:06

> [...]
> bedst sit legetøj.
> Er det nok med en lås sat på skivebremsen eller skal man bakse rundt med

Tja - der er vist mange som hælder til stor kædelås forankret til lygtepæl
eller lignende + elektronisk startspærre/alarm.

Ingen garanti for at det virker.

Bedste råd - tænk over hvor du parkerer.

Fra : Jake

Dato : 06-05-03 14:25

> [...]
> bedst sit legetøj.
> Er det nok med en lås sat på skivebremsen eller skal man bakse rundt med

Alle motorcykler kan stjæles! Det er kun et spørgsmål om hvorlænge tyven
skal bruge på at befri køretøjet! Der findes næppe mange låse, der kan
modstå bearbejdning med en vinkelsliber i længere tid af gangen.

Kunsten er at gøre det så svært for tyven som overhovedet muligt.
Bremseskivelåse er ikke anbefalelsesværdige med mindre den er suppleret med
noget mere (eller man kun lige er inde hos bageren). suplement kunne f:eks:
være en solid kædelås.

Et andet forslag der på et tidspunkt kom op herinde var at lave en
låseanordning, der blokerer center benet så det ikke kan slås ind. Kun
fantasien sætter grænser

/Jake

Fra : Benz...

Dato : 06-05-03 15:08

> Et andet forslag der på et tidspunkt kom op herinde var at lave en
> låseanordning, der blokerer center benet så det ikke kan slås ind. Kun
> fantasien sætter grænser

Vældig smart!
mangler bare noget! ;)

Jess R6, Som har bøjlelås, skivelås, alarm! (men hvorfor dog stoppe der!:)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-05-03 18:54

> Vældig smart!
> mangler bare noget! ;)
> Jess R6, Som har bøjlelås, skivelås, alarm! (men hvorfor dog stoppe
> der!:)

Ja, jeg har skivelås, styrlås & bøjlelås, men vil meget snart anskaffe mig
en god kædelås, så jeg også kan låse modellen fast til noget. Derudover
pønser jeg på at lave en startspærre til den.

Sidst, men ikke mindst, så slår jeg dødemandsknappen til når jeg forlader
cyklen.

Og alt dette på en cykel jeg kun gav 17.500,- for. Den er så heller ikke
kaskoforsikret.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren

Dato : 08-05-03 14:24

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Vældig smart!
> mangler bare noget! ;)
>
> Jess R6, Som har bøjlelås, skivelås, alarm! (men hvorfor dog stoppe der!:)

Jeg har simpelthen boret et hul gennem center benet, som passer til en
kraftig hængelås.
Når låsen er sat i, kan det ikke slås op igen - og dermed kan cyklen ikke
køre.

/Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-05-03 18:31

> Jeg har simpelthen boret et hul gennem center benet, som passer til en
> kraftig hængelås.
> Når låsen er sat i, kan det ikke slås op igen - og dermed kan cyklen
> ikke køre.

Hvor nemt er det at afmontere med et alm. topnøglesæt ?

Fra : Thomas Makro

Dato : 06-05-03 15:37

On Tue, 6 May 2003 15:25:28 +0200, "Jake"
<jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

>Alle motorcykler kan stjæles! Det er kun et spørgsmål om hvorlænge tyven
>skal bruge på at befri køretøjet!
En alarm med ryste-sensor der aktiveres når MCen får et lille ryk, er
et godt supplement. Det "vækker" ejeren og/eller evt. forbipasserende.
Desuden har evt. bilister der kommer til at vælte MCen, sværere ved
bare lige at overse påkørslen, og "liste" væk.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-05-03 15:23

En skivelås er nem at omgå. Så brug den kun til hurtige byture mv.

Jeg foretrækker en stor kæde som fx. Abus. Den er let at pakke under sadlen,
da den er meget fleksibel. Men alt kan stjæles, det er kun et spørgsmål om
tid.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Anders Nielsen (RF 9~

Dato : 07-05-03 07:07

> [...]
> bedst sit legetøj.
> Er det nok med en lås sat på skivebremsen eller skal man bakse rundt med en

Vær iøvrigt opmærksom på kvaliteten af låsene.

Jeg læste for nogle år siden en test af skivebremse-låse i det Svenske
bike blad, og mange fik dumpe-karakter. De kunne vrides op med en stor
skruetrækker.

Har selv en Abus skivebremselåse som er umulig at vride op. Men en
vinkelsliber kan den formodentlig ikke modstå.

Og så selvfølgelig alarm + startspærre!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-05-03 09:37

> Er det nok med en lås sat på skivebremsen eller skal man bakse rundt med
en
> større anordning med bøjle m.m. ?

Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser at
mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
ville kigge på Abus låse hos www.louis.de Jeg vil fraråde Abus billigmærke
Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
brug!

Jeg vil anbefale to ting:

Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til. Abus laver en
sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro samt
holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro. Så vil den være let at
komme til og chancen for at du bruger den hver gang stiger betragteligt.
En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil beskrive her, da
alle mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være med at skrive det
her! Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en skivebremselås
som eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør du husker du har
skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de sidder så tæt på
kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt før du opdager du
har skivebremselås på. Finten med at parkere op mod noget så du er nød
til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du har glemt
skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 17.00rpm foran 1.G pigerne er
også godt.

Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv: Det
er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet en tåbelige knallerttyve
kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide cyklen ind i.
Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan modstå en god
vinkelsliber!

Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
10001827 til 115Euro).Grunden til jeg synes den er fed er at normale kæder
er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget. Bliver kæden
lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig. Man lægger
kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store ring. Man
har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden som nu
ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås som
trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den til
en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt, men
det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
med.

En god alarm er også en fin ting. De koster ca. 1000kr hos Louis.

--
Mojn
Jens Bager Jensen