Skal man stole på en servicebog ?
Fra : schlæger

Dato : 06-05-03 06:23

Jeg købte sidste år min XJ600 med en km.stand på knap 25.000. Servicebogen
er stemplet med et 24.000 km. eftersyn af den forhandler, jeg købte MC'en
hos.

Nu har en aut. Yamaha forhandler kigget på MC'en, og han er seriøst i
tvivl, om det påståede 24.000 km. eftersyn ER udført. Snavs på
bespændingen i toppen af kronrøret samt den totale mangel på spor af fedt
ved bagsvingerens møtrikker, tyder på at disse to vitale dele i hvert fald
IKKE har været adskilt og smurt.

Selvfølgelig sørger jeg nu for at få disse dele adskilt og fedtet grundigt
ind, men har nogle af Jer et forslag til hvordan jeg forholder mig over
for den forhandler, som har stemplet ved 24.000 km. ??

Jeg ved godt, at sælgere måske ikke altid er så villige til at poste penge
i et stort eftersyn lige før MC'en sælges, og at der derfor "handles" om
dette. Det skal dog bare være sådan, at man kan stole på et
forhandlerstempel.

Skal jeg bare lade 7 og 5 være lige, og tage til efterretning, at jeg nok
ikke kan stole på den pgl. forhandler ? Jeg har regnet lidt på den
statistiske chance for, at han bryder sammen og tilstår - og jeg ville nok
ikke sætte mine sparepenge på det væddemål..........

Mvh Schlæger

Fra : flemsus

Dato : 06-05-03 11:29

Som udgangspunkt kan du ikke stole på nogen!!! Så hårdt kan det siges. Og
selvfølgelig bliver der fusket med servicebøger, men hvor....
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Jan Vagle

Dato : 06-05-03 12:20

flemsus wrote:

> Som udgangspunkt kan du ikke stole på nogen!!! Så hårdt kan det siges. Og
> selvfølgelig bliver der fusket med servicebøger, men hvor....

Titredes ! Det er heller ikke uvanlig at verksted "glemmer" eller utelater
sjekk og servicepunkter eller udfører ting som ikke er beskrevet eller
nødvendig (f.eks. skift af tendrør før tiden)

Har oplevet dette selv mangen ganger også ved merkeverksted.

Du må finde en mekaniker du ved kan tingene sine og som er til å stole på.

Eller gjøre det selv.. ;)

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Jake

Dato : 06-05-03 12:25

> Eller gjøre det selv.. ;)

Det er selvfølgeligt en god løsning. Men når man nu betaler i dyre domme for
at have en udfyldt servicebog så må man kunne forvente at de gør præcis hvad
der skal gøres (hverken mere eller mindre)

/Jake

Fra : flemsus

Dato : 06-05-03 12:54

"Jake" <jakeXXX@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> [...]
hvad
> der skal gøres (hverken mere eller mindre)

Ja sådan ville en perfekt verden nok se ud. Men vi må jo nok nøjes med
den vi har, selvfølgelig er der ærlige mennesker til men se bare på alle de
"tests" af autoværksteder UHA!
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Mikkel Y. K.

Dato : 06-05-03 18:39

det du skal gøre er at anmelde vedkommende inde på www.DMCN.dk og sende en
kopi af andmeldelsen til forhandleren. så han kan give svar på tiltale.
ved at gøre opmærksom på at andmeldelsen ligger www.DMCN.dk ved han at han
er i rampelyset og hans svar er kritisk.
har selv haft gode erfaringer med dette. (jeg fik lavet 20.000 km. eftersyn
hvor der var påført notaen olieskift på 2,5 litter olie, men det var det
samme sorte snask der var på maskinen da jeg fik den tilbage. jeg skrev til
DMCN og ham og han svarede på tiltale og sage at det var en "Fejl" og at
jeg kunne komme ned med maskinen og det ville blive ordtnet og andmeldelsen
blev slettet igen)

mvh
Mikkel hornet 600 (tidligere ejer af en GSX 250 f "omtalte mc")