|
| Effektopgivelser på motor eller baghjul? Fra : Hozoi |
Dato : 04-05-03 19:46 |
|
Jeg har en twist kørende med en kammerat, som påstår, at de effektopgivelser
på hk osv., man kan læse i MC Revyerne, er på motoren og ikke på baghjulet.
Det vil altså sige, at hvis en cykel står opgivet til 130 hk har den måske
kun 100 hk målt på et rullefelt. Kan det virkelig passe? For så kan man jo
ikke regne med noget som helst af de opgivelser, man læser om...
På biler er effekten jo altid opgivet på de trækkende hjul, så det undrer
mig lidt, at det samme ikke skulle være gældende for motorcykler.
Håber I kan give mig en god forklaring. På forhånd tak.
/Thomas
| |
Tobias Møller Larsen (04-05-2003)
| Kommentar Fra : Tobias Møller Larsen |
Dato : 04-05-03 19:55 |
|
Hvis du læser i det første kapittel i MC revyen, vi du erfarer at det er
ydelsen på krumtappen.
Hvorfor der er sådan ved jeg ikke, nog noget med at der er rimelig stor
forskel på de tal man kan måle på hjulet, alt after hvilken testbænk man
bruger,hvor slidt kæden er, hvordan Merkur står i fohold til solen, osv.
Tobias
"Hozoi" <hozoi@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:Aedta.49318$y3.3417752@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en twist kørende med en kammerat, som påstår, at de
effektopgivelser
> på hk osv., man kan læse i MC Revyerne, er på motoren og ikke på
baghjulet.
> Det vil altså sige, at hvis en cykel står opgivet til 130 hk har den måske
> kun 100 hk målt på et rullefelt. Kan det virkelig passe? For så kan man jo
> ikke regne med noget som helst af de opgivelser, man læser om...
>
> På biler er effekten jo altid opgivet på de trækkende hjul, så det undrer
> mig lidt, at det samme ikke skulle være gældende for motorcykler.
>
> Håber I kan give mig en god forklaring. På forhånd tak.
>
> /Thomas
>
>
| |
Jes Vestervang (04-05-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-05-03 20:29 |
|
Hozoi wrote:
> Jeg har en twist kørende med en kammerat, som påstår, at de
> effektopgivelser på hk osv., man kan læse i MC Revyerne, er på motoren og
> ikke på baghjulet. Det vil altså sige, at hvis en cykel står opgivet til
> 130 hk har den måske kun 100 hk målt på et rullefelt.
Spildet plejer dog ikke at være mere end 10-15 hk for o-ringskæder afhængig
af kædens tilstand.
> Kan det virkelig passe? For så kan man jo ikke regne med noget som helst
> af de opgivelser, man læser om...
Som Tobias siger, så er det målt på krumtappen. Hvorfor? Ren marketing!
> På biler er effekten jo altid opgivet på de trækkende hjul,
Nej, det tror jeg ikke på! Hvad baserer du det på?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
< http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>
| |
Hozoi (04-05-2003)
| Kommentar Fra : Hozoi |
Dato : 04-05-03 20:43 |
|
> > På biler er effekten jo altid opgivet på de trækkende hjul,
>
> Nej, det tror jeg ikke på! Hvad baserer du det på?
Det baserer jeg bl.a. på egne erfaringer. Jeg har selv fået målt min
standardbil på to forskellige rullefelt. Begge gange var ydelsen højere end,
hvad fabrikken opgiver den til. Hvis fabrikkens oplysninger er baseret på
krumtappen, burde rullefeltstestens resultat jo ligge noget under...
/Thomas
| |
Poul Dam (04-05-2003)
| Kommentar Fra : Poul Dam |
Dato : 04-05-03 21:01 |
|
>
> Det baserer jeg bl.a. på egne erfaringer. Jeg har selv fået målt min
> standardbil på to forskellige rullefelt. Begge gange var ydelsen højere
end,
> hvad fabrikken opgiver den til. Hvis fabrikkens oplysninger er baseret på
> krumtappen, burde rullefeltstestens resultat jo ligge noget under...
>
> /Thomas
>
Hej ydelsen på biler er på motoren, når du får målt din bil får du normalt
opgivet ydelsen både på hjul og motor.
Man måler ydelsen på hjulet, sætter bilen i frigear og måler tabet i
transmitionen.
Poul Dam der står ved en Bosch ydelseprøvestand hver dag i
Odense.
CBR1100
| |
Hozoi (04-05-2003)
| Kommentar Fra : Hozoi |
Dato : 04-05-03 21:11 |
|
> Hej ydelsen på biler er på motoren, når du får målt din bil får du normalt
> opgivet ydelsen både på hjul og motor.
> Man måler ydelsen på hjulet, sætter bilen i frigear og måler tabet i
> transmitionen.
>
> Poul Dam der står ved en Bosch ydelseprøvestand hver dag i
> Odense.
> CBR1100
Hmm, hvor stor er så den typiske forskel mellem ydelsen på motor og ydelsen
på hjulene?
/Thomas
| |
Armand (04-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-05-03 22:15 |
|
Hozoi <hozoi@worldonline.dk> skrev i en
news:Aedta.49318$y3.3417752@news010.worldonline.dk...
>
> På biler er effekten jo altid opgivet på de trækkende hjul, så det undrer
> mig lidt, at det samme ikke skulle være gældende for motorcykler.
Hvorfra har du at biler er opgivet på hjulene?
Det drejer sig om motorens(!) effekt og ikke køretøjets, derfor opgives
effekten på motorens udgang, hvilket for biler vedkommende iøvrigt kan være
på koblingen (= før gearkassen) hvilket ikke er tilfældet for
motorcykelmotorer p.g.a. deres integrerede gearkasse!
At baghjuls-effekt så er væsentlig bedre at sammenligne v.h.a., derved at
det jo er dé kræfter at køretøjet hat til at sætte sig i bevægelse med, er
en helt anden sag!
--
Armand.
| |
|
|