Bagdæmper preload spørgsmål
Fra : Jens Arnfast

Dato : 02-05-03 17:44

Hejsa,

jeg besluttede mig forleden til at checke hvad min bagdæmper var sat til
af preload da jeg lå lidt lavt med bagsædepassager :)

Dyret er en XJ600 fra før krigen (model 51J) iflg Haynes og Clymer har
min bagdæmper 5 indstillinger, hvor 5 er den hårdeste .. men men..
drejedimsen har altså 6 indstillinger ( 1. har det højeste hul i
"kraven", 6. har det laveste hul i "kraven" ). Jeg går udfra at det hul
hvor man kan se den lille knap bagved er det som den er indstillet til
(sp?).

Rent intuitivt fortæller kraven mig at jo højere hullet er jo mere
bliver fjederen trykket sammen initielt - er jeg helt galt afmarcheret?

--
-jens
XJ600 51J

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 02-05-03 18:05

"Jens Arnfast" <jens@fabel.dk> wrote in message
> [...]
>
> Rent intuitivt fortæller kraven mig at jo højere hullet er jo mere
> bliver fjederen trykket sammen initielt - er jeg helt galt afmarcheret?

Du har ret, "1" vil i dit tilfælde være der hvor cyklens bagende bliver
trykket MINDST sammen... Du kan kalde det den hårdeste indstilling, men det
har jo egentlig kun noget med cyklens "højde" at gøre...
Check evt nedenstående side for alt om de forskellige indstillingsmuligheder
en moderne(?) cykel har. Det er sgu en hel jungle *g*

http://www.roadracers.co.uk/suspension.htm

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Armand

Dato : 02-05-03 23:52

Jens Arnfast <jens@fabel.dk> skrev i en news:3EB2A037.1010908@fabel.dk...
> [...]
> Rent intuitivt fortæller kraven mig at jo højere hullet er jo mere
> bliver fjederen trykket sammen initielt - er jeg helt galt afmarcheret?

Højeste hhv. laveste hul er diffuse betegnelser og selvom vi nok er enige i
opfattelsen vil jeg lige indskærpe at du strammer fjederen op v.h.a hårdt(!)
arbejde med "kraven", imens slækning af fjederen går alt andet lettere!

At slække fjederen medfører tillige at kravens huller ender i en blind ende
hvor man ikke kan slække mere, hvorimod at man ved opspænding kan risikere
at passere det strammeste punkt og med ét ende i det modsatte!!

--
Armand.