Soveposen... hvor placeres den lige på en ~
Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 01-05-03 16:54

Hejsa

Tjaa nu er det jo snart lørdag og turen går mod det store Jylland, men uden
at have prøvet om soveposen nu kan være i tanktasken eller tilsvarende
tænkte jeg på.

Hvad er mest optimalt mht til placering af en sådan fætter ?, der er jo
ganske vist mulighed for at man kan sætte den fast bagpå, men med
motorvejshastighed/blæsevejr og krydsning af broen er jeg ikke helt sikker
på at der er rigtig godt..

Nogle forslag / ideer ?.

Planen er at smide den i tanktasken (hvis den kan være der), men det hjælper
jo desværre ikke så meget til sommerferien, når der også skal være
tilstrækkelig med xtra tøj med til et par dage..

Er vi henne i sidetasker ? (som jeg helst vil undgå) eller ?

-steffen

Fra : NikolajH

Dato : 01-05-03 17:10

> [...]
> ganske vist mulighed for at man kan sætte den fast bagpå, men med
> motorvejshastighed/blæsevejr og krydsning af broen er jeg ikke helt sikker

Jeg var i Jylland i Påsken ved ikke om du kan huske blæsten?? Jeg havde
sovepose og liggeunderlag sat fast bag på med 2 edderkopper, ingen
problemer selvom store dele af turen foregik i 30gr pgra vinden!*S*

OT: Første mc blev købt da jeg boede i USA. I Colorado galt to regler. 1.
ingen kørsel på mc uden briller. 2 al oppakning bortset fra tasker
beregnet til transport skulle fastspændes med edderkopper... Alt andet,
selv kørekort og hjelm var op til føren!

Nikolaj
En glad Pegaso ejer! :)

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 01-05-03 17:31

Hejsa

"NikolajH" <nghansonFJERNES@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg var i Jylland i Påsken ved ikke om du kan huske blæsten?? Jeg havde
> sovepose og liggeunderlag sat fast bag på med 2 edderkopper, ingen
> problemer selvom store dele af turen foregik i 30gr pgra vinden!*S*

Blæsten.. ohh jo.. det med at køre i en konstant 40 graders vinkel på en ny
mc man kun lige har fået (og derfor ganske uerfaren på) har jeg ikke glemt

(men det var nu fedt alligevel = )

> [...]
> beregnet til transport skulle fastspændes med edderkopper... Alt andet,
> selv kørekort og hjelm var op til føren!

Hrmm, egentligt ganske ok reglement.. måske lige det der med kørekort og
hjelm sådan lidt suspekt, men så er det i det mindste en selv det går ud
over (ihvertfald hvad angår evt styrt uden hjelm)... kørekort er så en anden
historie..

-steffen

Fra : Oros

Dato : 01-05-03 17:23

Min erfaring er at baggagen sidder ret godt fast bagpå... jeg havde selv
mine tvivl omkring min taske da jeg skulle til Norge første gang. Det er en
50-liters "pølse" som jeg lagde på tværs henover den bagerste del af mit
sæde og satte fast med 2 af de hersens elastikker med kroge i enderne som et
kryds henover tasken. Tasken var helt fuld og stak derfor længere ud til
siderne end jeg selv gjorde. Min CBR er "kåbeløs" så jeg får altså alt
vinden ind på mig og hvad der ellers måtte være på kværnen... Tasken blev
chokerende godt siddende, selv da jeg kørte over meget store ujævnheder og
jeg tænkte "så nu ryger den" men nej, hvis noget så gled den faktisk ind i
ryggen på mig i stedet for noget andet (pga. hældningen) Efterfølgende
maks-testede jeg så og kørte 230-240 uden den rykkede sig fra sin plads
selvom jeg selv var ved at blæse af der! ;) Måske er jeg lidt bredere end
gennemsnittet, men jeg tror det er generelt at der skal nok så meget til før
den egentlig blæser af, i forhold til hvad man stor og tror når man kigger
på oppakningen. Dog... better safe than sorry, men en sovepose tager måske
ikke den store skade af at ryge af, det er bare noget lort hvis det er på
motorvejen og man skal ringe efter de rette "myndigheder" ved næste afkørsel
og bede dem samle den op. (de fleste vender nok bare rundt og snupper den på
en ny forbikørsel, eller stopper og går tilbage - selvom de egentlig ikke må
;)

Jeg kørte faktisk engang også med en ret stor tom papkasse bagpå, uden den
var spændt fast. Dog ikke over 50km/t på stillevejene det korte stykke jeg
skulle, men den var kun ved at tippe bagover under acc. - vinden var den
nærmest ligeglad med!?

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 01-05-03 17:36

Hejsa

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in message

> [...]

> en ny forbikørsel, eller stopper og går tilbage - selvom de egentlig ikke

Ja min største bekymring er nu også det med at den skulle ryge af og
"gøre skade", enten på en bil, eller i dette tilfælde hvis man ligger i
midten af en gruppe mc'ere vil jeg slet ikke tænke på hvilke konsekvenser
det kan få hvis den ryger lige ind i en bagvedkørende MC som ikke når at
undvige.. (i yderste konsekvens oplæg til en rigtig grim ulykke)..

Så længe det bare er soveposen er jeg lidt ligeglad.. muligheden foreligger
for at købe en ny, og skulle man sove uden går det nok alligevel.. (om ikke
andet er det ens egen skyld kan man jo sige når man ligger et par dage
senere og er syg..

-steffen

Fra : Oros

Dato : 01-05-03 18:48

"Steffen Rasmussen" <sniffer@xx@FJERNDETTEtrashcan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kan få hvis den ryger lige ind i en bagvedkørende MC som ikke når at
> undvige.. (i yderste konsekvens oplæg til en rigtig grim ulykke)..

DU holder naturligvis den krævede sikkerhedsafstand til din bagvedkørende
(frit erindret fra indlæg her i gruppen tidligere på året ;)

Fra : Brian W.

Dato : 01-05-03 19:21

Oros wrote:
> [...]
>
> DU holder naturligvis den krævede sikkerhedsafstand til din
> bagvedkørende (frit erindret fra indlæg her i gruppen tidligere på

ROFL

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 01-05-03 23:35

> DU holder naturligvis den krævede sikkerhedsafstand til din bagvedkørende
> (frit erindret fra indlæg her i gruppen tidligere på året ;)

hehehehehehehhe, kan kun tilslutte mig mængden af personer der i forvejen
morer sig gevaldigt

-steffen

Fra : Brian Lænø

Dato : 01-05-03 19:00

"Oros" skrev
> Min erfaring er at baggagen sidder ret godt fast bagpå...
<snip>
> [...]
> skulle, men den var kun ved at tippe bagover under acc. - vinden var den

Det er sjældent at bagage blæser af, hvis det ryger af, så vælter det som
regel af.
Bag ved køren er der så meget vakum, at bagagen nærmest vil blive suget
frem.
Jeg har prøvet, at jeg ikke fik lukket min topbox rigtigt, da hastighed blev
høj nok (nok vakum), så klappede låget op i ryggen af mig.
Hvis man skal have nogle billige smideover tasker, så køb en cykeltaske (dem
til bagagebæreren).
De er udmærket til at spænde fast over bagsædet.
På låget af min topbox har jeg monteret en lille bagagebæger, det kan varmt
anbefales.
Med sådan en, har man altid plads til lidt ekstra bagage. Jeg har tit en
fuld indkøbspose spændt fast på den bagagebæger med et bagage net. Det går
fint også med høje hastigheder.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Brian W.

Dato : 01-05-03 19:28

Brian Lænø wrote:
> [...]
> Med sådan en, har man altid plads til lidt ekstra bagage. Jeg har tit
> en fuld indkøbspose spændt fast på den bagagebæger med et bagage net.

Nu ved jeg ikke hvordan såen en topboks er monteret på såen en Cagiva, men
på de fleste sport og touringcykler, inkl min egen yzf, sidder monoracket
egentlig ret langt bagud, og monteret med en topboks med efterfølgende
bagagebære ovenpå bliver det jo ret højt. Det synes jeg er en dum idé.
Tyngdepunktet kommer væsentlig bag ud og cyklen vil få tendens til
slingrende og nedsat hastighed, pga. turbulens bag fører. Jo højere
hastighed, desto værre. Skal man så oven i det have en passagere med skal
der jo ikke meget til før man oplever powerwheelies... Det kan med fordel
altid anbefales at placerer sin bagage så langet fremme, og så lavt som
muligt på sin cykel.

Fra : Brian Lænø

Dato : 01-05-03 20:44

"Brian W." skrev

> [...]
> der jo ikke meget til før man oplever powerwheelies... Det kan med fordel
> altid anbefales at placerer sin bagage så langet fremme, og så lavt som

Det er nok ikke så meget placeringen, men stel geometri der afgør om en mc
er velegnet til bagage.
Min Cagiva er meget velegnet til bagage, og den er meget stabil selvom der
er meget bagage.
Her er en liste over hvad jeg havde med til traf på toppe sidste år.
5 mands telt, sammenklaplig lænestol med fodstøtte, sammenklaplig sovebriks,
sammenklaplig bord, tæppe med plastig bagside, sovepose, lygte, tøj, sko,
toiletgrej, kædespray, værktøj og kædelås.
Alt bagagen var fordelt på bagsæde, i og oven på topbox.
Med alt bagagen kunne jeg stadig slippe styret under kørsel (150 km/t) uden
der kom uro eller slinger i motorcyklen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : JSM

Dato : 01-05-03 21:00

> [...]
uden
> der kom uro eller slinger i motorcyklen.

Med så meget skrammel på slæb er det imponerende at du overhovedet fik den
op på 150
mvh
Jesper

Fra : GRISEN

Dato : 01-05-03 21:06

On Thu, 1 May 2003 21:43:39 +0200, "Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> wrote:

>Her er en liste over hvad jeg havde med til traf på toppe sidste år.

Hold da op... det er alligevel rimelig imponerende.

> sammenklaplig lænestol med fodstøtte, sammenklaplig sovebriks, sammenklaplig bord,

Hvis det er den type jeg tænker på, så må du have været mindst 1 meter bred.
Er det ikke underligt/ubehageligt, når man er vant til, at fylde ingenting?

*
Jan

Fra : Brian Lænø

Dato : 01-05-03 21:17

"GRISEN" skrev

> [...]
bred.
> Er det ikke underligt/ubehageligt, når man er vant til, at fylde

Nej det ikke så slemt, jeg kører normalt ikke så tæt på bilerne at det gør
nogen forskel.
Der er faktisk meget behageligt med lidt rygstøtte til motorvejskørsel, når
man har en oprejst sidestilling og ingen kåbe.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 01-05-03 23:23

Hejsa

"Brian W." <Brian.wX@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> der jo ikke meget til før man oplever powerwheelies... Det kan med fordel
> altid anbefales at placerer sin bagage så langet fremme, og så lavt som

Lige præcis derfor jeg helst vild undgå de der kære sidetasker.. og
pointerede lidt at det er en SV650'er

Synes den er liiige lovlig "glad" i forvejen.. P.t har jeg en tanktaske som
er helt perfekt, og vil egentligt helst nøjes med det, men mængden af bagage
er jo desværre ret begrænset :(

-steffen

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 02-05-03 07:12

"Steffen Rasmussen" <sniffer@xx@FJERNDETTEtrashcan.dk> wrote in message
> Lige præcis derfor jeg helst vild undgå de der kære sidetasker.. og
> pointerede lidt at det er en SV650'er

hmm jeg har et sæt smidover tasker og dem kan man næsten placerer som man
vil.
på passagerssædet eller flytte dem frem så de sidder tættere på piloten uden
at det går ud over pilotens betjening af pedaler

> [...]
som
> er helt perfekt, og vil egentligt helst nøjes med det, men mængden af

ja der er jo ikke engang til en weekend!!!
det er også et spørgsmål om at pakke rigtigt, med alle de tunge ting i tank
tasken.
de mindre tunge ting forrest i sidetaskerne, og de lettere ting i midten og
bagerst i sidetaskerne, og derefter de yderst lette ting i pølsen/
toptasken. men det kan være svært at efterleve det når man så har været på
turen i en uges tid :-/

--
Allan(fzr600us)som har transporteret mange sjove ting!!!
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209

Fra : Brian W.

Dato : 01-05-03 19:21

Steffen Rasmussen wrote:
> [...]
> være tilstrækkelig med xtra tøj med til et par dage..
>
> Er vi henne i sidetasker ? (som jeg helst vil undgå) eller ?

Hej Steffen.

Du bekymrer dig omnoget som slet ikke er nødvendigt. SPænder man sin bagage
fast med edderkopper, elastikker, eller andet der kan strækkes, og lign.
Falder det ikke af. Til Skærtorsdagstræf i Esbjerg havde jeg telt og
sovepose og tanktaske. Teltet fylder altså 60-70 cm i længden, og det var
spændt på tværs, og soveposen foran det. Begge dele blev spændt fast med 2
elastikker.Det sidder overraskende godt fast. Bedre end man tror. Således
blev jeg på motorvejen opfordret til leg, og samtidig kunne man så lige
teste om man nu oxo lige havde spændt bagagen fast. ved 250 sad telt og
sovepose der stadig og havde ikke rykket sig ud af deres plads. Jeg havde
ellers en bange anelse om at nu var hele lortet nok rykket i stykker. Men
nej, det sad der hel endnu

Så spænd du bare bagagen op på anderøven og smut over broen med god
samviitghed.

Fra : Oros

Dato : 01-05-03 21:06

Men lige en reminder til alle... Husk at lyne jeres tanktasker inden i
triller hvis den åbner forfra!!
Min model er "firkantet med runde hjørner" og åbner rundt i kanten på nær
den bagerste side (imod min brystkasse) Ovenpå er der så kortholder lige så
stor som hele tasken, her placerer jeg altid min bøjlelås når jeg kører, den
glider lige ind på plads og ligger fint der under kørsel. Men en dag havde
jeg glemt at lyne tasken efter en tur forbi tanken og jeg trillede lystigt
ned på motorvejen og op over 100 i timen, *SCHMOK* sagde det da "flappen MED
bøjlelås" omsider blev fanget af fartvinden (havde heller ingen kåbe på det
tidspunkt) og klaskede lige op i hagen på mig, sjovt nok forblev indholdet i
tasken på sin plads trods der var helt åbent udaftil på nær selve kanten.
Kun en enkelt plastic-kop forsvandt ud sammen med "vippet" kamera, pung og
diverse blev i tasken, jeg fik sænket hastigheden til 80 og klappet låget i
og kørte til næste afkørsel og fik forseglet dyret! Dobbeltchecker ALTID når
jeg har den satan på nu! :D

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-05-03 21:25

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse

>*SCHMOK* sagde det da "flappen MED
> bøjlelås" omsider blev fanget af fartvinden (havde heller ingen kåbe
på det
> tidspunkt) og klaskede lige op i hagen på mig,

Hej.

Av for satan !!Jeg går ud fra, at du havde fuldface hjelm på ! *pyhhh*

Eller kan du kun lave sugemærker nu ?

Jeg har engang prøvet, at kikke lige ind i bunden af en næsten tom
tanktaske,under en overhaling på motorvejen,
når hastigheden nåede ca: 180/190 km/t på min daværende, Suzuki
GSX600F så var der så meget sug/vakum,
bag kåbe glasset, at magneterne ikke evnede at holde tanktasken på
tanken !!, til alt held var der en strop på tasken som
man kunne sætte rundt om styret eller kronrøret.
Så det var bare at nedsætte hastigheden, til noget mere normalt, så
faldt det hele på plads af sig selv

Men man bliver sq noget bleg om næbet, når der lige pludseligt bliver
sort foran øjnene på en !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 01-05-03 23:39

Hejsa

> Så spænd du bare bagagen op på anderøven og smut over broen med god
> samviitghed.

jamen det vil jeg så gøre.. anyways, tak for svar osv.. har ikke prøvet
at have "så meget bagage" med før , men har det lidt bedre med tanken om at
kaste det op bagpå maskinen nu..

Vi ses

-steffen

Fra : Per Emborg

Dato : 02-05-03 00:34

Der er lige en metode mere put den i en plastik pose helst 2 og på med
støvsugeren og så ellers et par elastikker om snøvsen så kan du have den i
inderlommen :))(Næsten) men så er det lige når du skal hjem igen er der en
støvsuger du lige kan låne ??

Som jeg kan huske en KVINDE sige hvad skal man med et telt og en sovepose
når man skal på træf :)

2 X X-Eleven hvor den ene skal køre Drag ræææs i Sindal den 11 maj
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Babba-Papa

Dato : 02-05-03 10:59

På et tidspunkt skrev "Steffen Rasmussen"
<sniffer@xx@FJERNDETTEtrashcan.dk> noget i retning af:

> [...]
>at have prøvet om soveposen nu kan være i tanktasken eller tilsvarende

Soveposen ? Kan hun ikke sidde bagpå ?

LOL

Sorry, men kom til at tænke på "Bottom", hvor "sleeping bag"
under tiden blev associeret med kæresten.