start/batteri problemer med sv650s
Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-04-03 11:11

Fik mit nye batteri fra louis.de (200 kr). Batteriet er Weitungsfrei
(vedligenholdsfrit), men man skulle dog selv fylde syren på. Men den kom i 6
små dunke, der bare skulle vendes mod batteri, så batteriet prikkede hul og
syren løb ned.
I går da jeg hente min sv650s var der masser af strøm til at starte
motorcykel med. Var ude og køre en lille tur på 15 km.

Men da jeg i dag skulle starte mc, begyndte den at tage en halv omgang med
startmotor, klikke en masse gange med relæer, tage en halv omgang mere etc.
Fik den i gang, hvor den kørte fint, men tvivler på jeg kan starte den igen.

Hvad er der galt?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 12:15

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> etc.
> Fik den i gang, hvor den kørte fint, men tvivler på jeg kan starte den

Er den til at løbe igang ubesværet?
Det kunne jo godt være starteren der kikser (nye kul)!?
Men med stor sandsynlighed kan det være dit shitty Suzuki ladesystem der er
busted!

Step one i undersøgelsen deraf bliver derfor:
Løb modellen igang, eller lad batteriet op v.h.a. en autolader så motoren
atter kan starte, og mål derefter over batteriets poler med et voltmeter:
Lader den tilstrækkelig (= spændingen stiger til over 14V når du gasser op),
så er det starteren du skal kigge på

Kan den ikke tvinges op på 14V er det ladesystemet der er færdigt
Fejlen kan ligge i såvel laderelæ som generator

Step two bliver derfor at gennemmåle generatoren:
Find de tre ledninger der går fra motoren ved generatoren og mål imellem dem
ved slukket motor: Omend der findes et faktisk mål for modstanden i
generatorens viklinger, skal der først og fremmest være samme modstand(Ohm!)
imellem hver af de tre ledninger derved at det er usandsynligt at alle tre
faser er brændt lige meget sammen.
Derudover må der ikke være gennemgang (kortslutning) imellem ledningerne og
stel - Modstanden skal være "uendelig"!

Klarer generatoren frisag ved disse målinger er der "kun" laderelæet der er
gået og dét er svært at måle sig til en fejl på; men hvis du fortsætter med
at køre er det næsten sikkert at du også(!) brænder generatoren af (=> $$$$
= ).
Bedste reperation af laderelæet er at lade Schnabel montere et af hans
hjemmelavede (faktisk burde man som Suzuki-ejer gøre dette fra ny af og
spare sin generator for risikoen!) - At knalde et originalt ophugs-laderelæ
på vil jeg ikke
engang kalde for næstbedst :-|

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 30-04-03 12:23

> [...]
og
> spare sin generator for risikoen!) - At knalde et originalt

Hej.

Nu har jeg , utallige gange, set Schnabel, blive skamrost til skyerne,
hvor opholder dette prægtige stykke mandfolk sig så ? ( adresse )

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : -V-

Dato : 30-04-03 12:29

Dennis Hellan Pedersen wrote:
> Nu har jeg , utallige gange, set Schnabel, blive skamrost til skyerne,
> hvor opholder dette prægtige stykke mandfolk sig så ? ( adresse )

ES Elektro
Kronborggade 5, st th
2200 København N

35 85 40 80

-V-

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-05-03 00:03

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
adresse )

> ES Elektro
> Kronborggade 5, st th
> 2200 København N
>
> 35 85 40 80

Takker.

Fra : Denise

Dato : 30-04-03 13:01

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nu har jeg , utallige gange, set Schnabel, blive skamrost til skyerne,
> hvor opholder dette prægtige stykke mandfolk sig så ? ( adresse )

Og I har altså at hilse ham fra mig. Jeg havde ellers fået ham overtalt, til
at hjælpe med at finde en MC til mig sidste år, men det gjorde jeg så selv,
da jeg fandt ud af at jeg ville have en ny MC. Så jeg ved ikke engang om han
ved jeg har fået en, men hils endelig og sig, at han skal være min faste
reparatør, når garantien udløber .

--
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, www.dkfritidmotorcykel.dk/Denise_Reindel

Fra : Eddy Folder

Dato : 30-04-03 13:51

> Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
> igen.

> Er den til at løbe igang ubesværet?

Bliver lige nød til at spørge her... Løbe igang??? Er der en speciel måde
man skal løbe den maskine igang på??? Sidst jeg prøvede, så trak baghjulet
streger selvom jeg sad på MC´en..

-Eddy

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 14:15

Eddy Folder <chill@ofir.dk> skrev i en

> [...]
> man skal løbe den maskine igang på??? Sidst jeg prøvede, så trak baghjulet

Højere gear!
2. skulle kunne gøre det, og så skal man koble til idet man lander på
sadlen!

Det er faktisk en god ting at kunne, for tilfældets skyld

--
Armand

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 30-04-03 17:26

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev

> Højere gear!
> 2. skulle kunne gøre det, og så skal man koble til idet man lander på
> sadlen!
>
> Det er faktisk en god ting at kunne, for tilfældets skyld

Nemlig, sådan kan min Duc også startes i nødtilfælde.
Var nødvendigt sidst år da den havde stået længe før jeg fik plade på.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-04-03 23:43

On Wed, 30 Apr 2003 15:15:28 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Højere gear!
>2. skulle kunne gøre det, og så skal man koble til idet man lander på
>sadlen!
>
>Det er faktisk en god ting at kunne, for tilfældets skyld

I de "gamle" dage med Velocette løb jeg den altid i gang.
Den var for hård ved fødderne når den skulle sparkes i gang.
Det var faktisk let - 2 gear, trukket kobling, løbe ved siden af og så
hoppe på sædet i "dame" stilling.
Samtidig med at R.... landede i sædet - slippe koblingen og når
motoren gik, så lige trække koblingen igen - svinge sig over sædet,
ned i 1. gear, og afsted.
Det virkede fint og så forresten ret godt ud
Sædet dengang var ret fladt, så risikoen for at glide af eksisterede
ikke.
Jeg har flere gange tænkt på at prøve på mine nuværende cykler, men
med den facon moderne sæder har, frygter jeg at glide af så modet har
indtil nu svigtet

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 01-05-03 00:35

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

> [...]
> Samtidig med at R.... landede i sædet - slippe koblingen og når
> motoren gik, så lige trække koblingen igen - svinge sig over sædet,

Og kan man løbe en motor af dén type (der bruger møllesten som svinghjul),
kan alle moderne motorcykler (med uhyre lette svingmasser i forhold til)
også! :-|

> [...]
> Jeg har flere gange tænkt på at prøve på mine nuværende cykler, men
> med den facon moderne sæder har, frygter jeg at glide af så modet har

Tjaeh, Det er heller ikke kun sædernes facon der har ændret sig siden (jeg
læste tilfældigvis lige din XS500/newbie-beretning i eftermiddags, og dér
nævnes
ligefrem at fruen påpegede en tydelig skrædderfejl lige under brystet på
læderdragten!)!
Og apropos facon á: form, så er konditallet sikkert også langt under det
halve
idag

--
Armand.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-04-03 17:11

> [...]
> Det kunne jo godt være starteren der kikser (nye kul)!?
> Men med stor sandsynlighed kan det være dit shitty Suzuki ladesystem der

Har lige været ude og give starthjælp fra bilen. Men når jeg trykker på
startknappen sker der samme. Startmotoren kører en halv omgang, går i stå,
relæer klikker alt lys forsvinder fra lygter og instrumentpanel, går et
halvt sekund, startmotor tager en halv omgang igen, går i
stå..................
Kan mærke på kablerne, at der løber strøm i dem, da de begynder at blive
varme.

Har ikke prøvet at løbe den i gang, da jeg er alene (og ikke gider snuble
med den).

Fra : Mads Stetter

Dato : 30-04-03 20:17

Michael Kristensen wrote:

> [...]
> igen, går i stå..................
> Kan mærke på kablerne, at der løber strøm i dem, da de begynder at

Hvis dit batt. er HELT fladt, så kan man ikke bare tage startkabler... Så du
må have det på laderen en tur!

Held og lykke med det!

MVH Mads Stetter

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-04-03 23:18

On Wed, 30 Apr 2003 21:17:22 +0200, "Mads Stetter"
<m_stetter@hotmail.com> wrote:

Hej.

>Hvis dit batt. er HELT fladt, så kan man ikke bare tage startkabler... Så du
>må have det på laderen en tur!

Det er jeg ikke helt enig i.
Hvis der anvendes starthjælp fra et bilbatteri skulle MC'en springe
igang - uden videre.
Den fejl der her beskrives tyder på enten en kontaktfejl i
stelledningen eller en direkte kortslutning i starteren.
Jeg ville undersøge stelledningen og de øvrige ledninger omkring
batteri, startrelais og starter først.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-05-03 17:26

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> wrote in message
> [...]
> stelledningen eller en direkte kortslutning i starteren.
> Jeg ville undersøge stelledningen og de øvrige ledninger omkring

Nix, det kan ikke lade sig gøre at starte en MC ved hjælp af bilbatteri,
hvis MC'ens eget batteri er helt dødt!!
Jeg ved det fra bitter erfaring. Kender ikke lige til den fysiske
forklaring, ved blot at det ikke kan lade sig gøre.

--
MVH/Best Regards
Anders Thorup

Fra : Armand

Dato : 01-05-03 19:17

Anders Thorup <Nospam@it.dk> skrev i en

> [...]
> Jeg ved det fra bitter erfaring. Kender ikke lige til den fysiske
> forklaring, ved blot at det ikke kan lade sig gøre.

Spooky :-/

Hvis man skruer ledningerna af mc'ens batteri og efterfølgende sætter
startkablernes klemmer på enderne har man i praksis monteret auto-batteriet
på mc'en!
Hvis man under startproceduren skulle koble mc-batteriet ind parallelt over
startkablene, "suger" dette ikke medmindre at spændingen stiger den
efterhånden velkendte lade-merspænding (=over 12V!), så hvorfor skulle det
genere at det er monteret fra starten af??

Jeg tror at din erfaring bunder i en anden fysisk faktor, såsom dårlig
kontakt ved én af klemmerne, ell. andet, hvilket har meført denne din
vildledelse :-/

--
Armand,

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-05-03 08:34

> Jeg tror at din erfaring bunder i en anden fysisk faktor, såsom dårlig
> kontakt ved én af klemmerne, ell. andet, hvilket har meført denne din
> vildledelse :-/

Jeg har prøvet et at batteri kortsluttede. Så kan man ikke starte maskinen
hvis det er monteret.Anders kan godt have ret.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-04-03 17:16

Kom lige på, at jeg engang havde problemer med, at startknappen ikke
virkede. Den fik et sprøjt wd40, og så virkede den igen.

Men der kan vel ikke være "en løs forbindelse" med startknappen.
Er det ikke en enten virker den / eller så virker den ikke ?

Fra : Morten dahl

Dato : 30-04-03 19:31

Armand wrote:
> [...]

> Det kunne jo godt være starteren der kikser (nye kul)!?
> Men med stor sandsynlighed kan det være dit shitty Suzuki ladesystem

nu er de nyere systemer fra Suzki altså ikke så slemme.. har aldrig selv
haft bøvl med dem, ej heller Lau. Men kamstrup´s 750ESD derimod, damn den
kæmper vi tit med..

--
Morten Dahl
Gixxer XXX - The Funky Style

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 20:29

Morten dahl <morten@FJERNdahl.mail.dk> skrev i en

> nu er de nyere systemer fra Suzki altså ikke så slemme.. har aldrig selv
> haft bøvl med dem, ej heller Lau. Men kamstrup´s 750ESD derimod, damn den
> kæmper vi tit med..

Det er stadig det samme cheapy(!) ladeprincip, komponenterne kán være
forstærkede med tiden :-/

--
Armand.

Fra : Dk.Dude

Dato : 30-04-03 15:10

> [...]
etc.
> Fik den i gang, hvor den kørte fint, men tvivler på jeg kan starte den

Sådan skabte min cykel sig også sidste år efter at den havde stået stille 1
måneds tid og det blev løst af at batteriet kom en tur i laderen, jeg havde
heller ikke problemer med at løbe den i gang, så prøv at lade batteriet helt
op engang og så se om ikke det hele spiller igen derefter.

Kim

Fra : Morten dahl

Dato : 30-04-03 19:32

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> omgang med startmotor, klikke en masse gange med relæer, tage en halv
> omgang mere etc. Fik den i gang, hvor den kørte fint, men tvivler på

øhh, har du husket at lade det op først??

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-04-03 22:30

> øhh, har du husket at lade det op først??

Påfyldt syre mandag aften
Ved montering tirsdag var der masser af strøm til at starte den op. Den var
lidt vinter sløv, så det tog et par forsøg.
Kørte 15 km for at få den hjem (med omveje)

Så der burde være strøm nok, når den overni får strømhjælp fra et
bilbatteri.