ZRX 1200 R fra CAl. til DK
Fra : Nisse

Dato : 30-04-03 03:14

Er der nogle herinde der ved hvilke afgifter o.s.v. der skal betales
når jeg flytter min Kawa ZRX 1200R fra Californien til Danmark som
flyttegods ?

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Fra : Martin

Dato : 30-04-03 06:18

"Nisse" <gryden@hotmail.com> wrote in message
> Er der nogle herinde der ved hvilke afgifter o.s.v. der skal betales
> når jeg flytter min Kawa ZRX 1200R fra Californien til Danmark som
> [...]

ca 64 % af hvad en "Kawa ZRX 1200R" koster i DK

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-04-03 07:57

"Martin" <Maximus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Nisse" <gryden@hotmail.com> wrote in message
Danmark som

> ca 64 % af hvad en "Kawa ZRX 1200R" koster i DK

Forkert ! - det er *kun* hvis den skal på plader..
At tage den med hertil som flyttegods koster svjh. ikke noget.
--
Brian Sørup

Fra : Martin

Dato : 30-04-03 08:02

> [...]
>
> Forkert ! - det er *kun* hvis den skal på plader..
> At tage den med hertil som flyttegods koster svjh. ikke noget.

Ja ja meget sjovt, men hvad skal man med en MC uden plader
og hvis han skal have den til danmark uden plader, havde
han vel ikke spurgt om afgifter.

MEN. selv om han ikke skal have den på plader skal han
betale for følgende

Transport
TOLD både af MCens verdi OG transporten.
MOMS af tolden+MC+transporten.

EVT afgift af told+mc+transport+moms.

Det var IKKE noget jeg ville starte på.

Martin

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-04-03 09:33

> [...]
> betale for følgende
>
> Transport
> TOLD både af MCens verdi OG transporten.

Forkert igen...
Medtages den som flyttegods skal der ikke betales told + moms af
den.

Sakset fra Told og Skat´s hjemmeside :
----
"Brugte biler kan indføres told- og momsfrit som flyttegods på
betingelse af, at De har ejet og benyttet bilen de seneste 6
måneder. Som dokumentation skal fremlægges et udenlandsk
registreringsbevis. I de første 12 måneder efter indførslen må
bilen ikke sælges, pantsættes eller udlejes.

De skal desuden dokumentere, at De har boet uden for EU i en
sammenhængende periode på mindst 12 måneder.

Ved tilflytning fra et andet EU-land, kan biler De har ejet og
benyttet i et andet EU-land, som hovedregel medbringes uden
told- og momsmæssige konsekvenser."

----

Afgiften beregnes ud fra handelsværdien i DK og ikke af de
faktiske udgifter for anskaffelsen.
--
Brian Sørup

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-04-03 18:28

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert igen...
> Medtages den som flyttegods skal der ikke betales told + moms af
> den.

Næsten helt rigtigt...
Det blev anført at man skulle betale afgift af værdi+told+moms+transport.
Det skal man ikke. Man betaler ikke afgift af transportomkostninger. Og ret
beset så tror jeg nok at man betaler moms af værdi+afgift (ikke afgift af
værdi+moms), men jeg ved ikke helt om der er en spidsfindighed omkring
flyttegods...

Rittig

Fra : Soren Lindholt

Dato : 01-05-03 10:33

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3eb0065a$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...

> [...]
> beset så tror jeg nok at man betaler moms af værdi+afgift (ikke afgift af
> værdi+moms), men jeg ved ikke helt om der er en spidsfindighed omkring

Hmm, det gør jeg normalt ved ting fra tyskland, de lægger fragten på førs
momsen lægges til. Og de gange jeg har fået noget fra US har de også
beregnet afgift mv af fragtomkostninger. Grotesk, men sandt.
Så nu betjener jeg mig fortrinsvis af kurertransport. Får f.eks. jeg
leveret en fin ny Fender basguitar i næste uge. Og da den amerikanske
musikerforening har lavet godt lobby arbejde, kan kabinepersonlaet ikke
forbyde passagerer at medtage instrumenter i kabinen, så den kommer ikke en
gang i hænderne på alle rejsendes skræk: Baggage Check-in!!!

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-03 12:48

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ret

> Hmm, det gør jeg normalt ved ting fra tyskland, de lægger fragten på førs

Ja, men der er tale om en var du køber. Gutten her ejer jo allerede
motorcyklen, og det er derfor flyttegods, så tror jeg sagen stiller sig
anderledes.

Rittig

Fra : Nisse

Dato : 02-05-03 06:44

>Ja, men der er tale om en var du køber. Gutten her ejer jo allerede
>motorcyklen, og det er derfor flyttegods, så tror jeg sagen stiller sig
>anderledes.

Jeps, jeg har nu undersøgt det lidt nøjere, og jeg skal have ejet
MC'en i 6md. forinden shipping for at slippe for told og moms - og jeg
har kun haft den i snart 5 md.
Afgifterne bliver simpelthen for høje, og speedometer + triptæller er
i miles hvilket nok også forringer prisen hvis jeg ville sælge den i
DK, så den bliver solgt herovre (med gevaldigt tab)

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 09:46

> [...]
> betale for følgende
> Transport
> TOLD både af MCens verdi OG transporten.

Det er et spøgsmål om ikke netop status'en "flyttegods" fritager den for en
fortoldning :-/
På den anden side skal den jo først og fremmest klare den definition, og det
er noget med tid (som ehjendom i udlandet)

T&S' hjemmeside bør have svaret på det hele :-/
Link: www.toldskat.dk

> Det var IKKE noget jeg ville starte på.

Jeg har nu set det praktiseret et par gange, så helt dumt er det nok ikke!

--
Armand.

Fra : Nisse

Dato : 30-04-03 15:49

> ca 64 % af hvad en "Kawa ZRX 1200R" koster i DK

OK, hvordan finder jeg ud af hvad den koster i DK uden afgift ?

Jeg vil kun have den med hjem da en MC fra 2001 herovre åbenbart er en
"gammel" MC, og de vil sgu ikke gi' noget for den - jeg er blevet budt
ca. 30.000 DKR for den, og det er for lidt.

/Rene

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 18:24

Nisse <gryden@hotmail.com> skrev i en

> OK, hvordan finder jeg ud af hvad den koster i DK uden afgift ?

Det er skam ca 64% (2/3) af gadeprisen at T&S vil ha' =

> Jeg vil kun have den med hjem da en MC fra 2001 herovre åbenbart er en
> "gammel" MC, og de vil sgu ikke gi' noget for den - jeg er blevet budt
> ca. 30.000 DKR for den, og det er for lidt.

Tjaeh, Hvis de 30.000,- + fragtomkostningerne svarer til højest 1/3 af
gadeprisen herhjemme, så er der overskud i sagen!
Desværre har jeg ikke kunnet finde en brugtpris på modellen herhjemme at
sammenligne med

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-05-03 01:09

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> Desværre har jeg ikke kunnet finde en brugtpris på modellen herhjemme at
> sammenligne med

Men det slog mig lige at finde den sammenlignelige pris syd for grænsen, og
dér koster de fra 45.000,- kr og opefter.

Og så lige endnu en ting:
Det er ikke givet at en model fra US of A er ligetil at få igennem møllen
p.g.a. typegodkendelses-halløjet herhjemme => merudgift til den tungere
papirgang

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-04-03 18:29

"Nisse" <gryden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "gammel" MC, og de vil sgu ikke gi' noget for den - jeg er blevet budt
> ca. 30.000 DKR for den, og det er for lidt.

Slå den op på www.toldogskat.dk der kan du faktisk beregne afgiften - under
motorkøretøjer.

Rittig

Fra : Nisse

Dato : 30-04-03 19:09

>Slå den op på www.toldogskat.dk der kan du faktisk beregne afgiften - under
>motorkøretøjer.

Det prøvede jeg lige, men den eneste 1200cc Kawa er den helt store
onde raket med 180HK, denne er en lidt mere drosslet model, har vist
"kun" 125HK

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 20:08

Hej Nisse,

Jeg ved at www.aagesen.dk har en ny ZRX1100R(altså en 1999 eller 2000 model)
holdende til 130000,-, og jeg prøvede at bruge den som et bud på en
brugtpris på Din 1200, i fald at told & skat er enige i det, så vil afgiften
beløbe sig til godt 78000,- dkr., hvis tallene holder, vil jeg da mene at
det kan betale sig hvis transport omkostningerne ikke er en bondegård,
alternativt kan man vel egentlig stadigvæk, få en forhåndsvudering ved at
indsende følgende blanket:
http://www.erhverv.toldskat.dk/blanketter/21016.pdf

Med venlig hilsen

Dannie

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 20:28

> Det prøvede jeg lige, men den eneste 1200cc Kawa er den helt store
> onde raket med 180HK, denne er en lidt mere drosslet model, har vist
> "kun" 125HK

Som et varsel om brugtprislejet kan nævnes at '01-modellen er sat ned til en
nypris á: 150.000 i år!
Mon ikke at de som brugt vil kunne handles over 110.000,- :-/
I så fald må hjemtagningen (incl. de 30.000,- i egenværdi) helst ikke
overstige 37.000,- kr! - Så det bliver nok knapt :-/

--
Armand.

Fra : Nisse

Dato : 01-05-03 00:06

On Wed, 30 Apr 2003 21:27:52 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>I så fald må hjemtagningen (incl. de 30.000,- i egenværdi) helst ikke
>overstige 37.000,- kr! - Så det bliver nok knapt :-/

Arrggh.... sh*t...... Så tror jeg sgu at jeg skyder den af til den
latterligt lave pris. For (med chance for at få ørerne i maskinen)
mindes jeg ikke at MC og det danske vejr altid er foreneligt, men jeg
er nok blevet kræsen

/Rene Nielsen