/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Michelin Pilot Road, mønster omvendt?
Fra : Benz...


Dato : 29-04-03 09:22

Så er dækne jo så kommet men jeg undre mig bare over en ting.
Hvis man kigger på rotations-pilen, så viser den at mønstret på for bagdæk
skal vende modsat.
dvs. mønstret på for og bagdæk er de ens de skal bare vende modsat af
hinanden.
link, billede viser godt nok at de vender modsat hinanden, som
rotationspilene indikere:
http://www.michelin.co.uk/moto/sportstouring.html

Jeg har bare antid troet at dækkene skulle dræne vandet væk fra midten, det
ser bare ikke ud som om at det er det den gør hvis den vender den "rigtige"
vej.
Og jeg er nok lidt for meget tøsdreng til at finde udaf om det er rigtigt
eller forkert, og jeg kan se frem til at glidetur i regnvejr! ;)



mvh Jess R6 (som ikke kan lide at aquaplane :)



 
 
hj3 (29-04-2003)
Kommentar
Fra : hj3


Dato : 29-04-03 11:04

"Benz..." skrev d. 29-04-03 09:22 dette indlæg :
> Så er dækne jo så kommet men jeg undre mig bare over en ting.
> Hvis man kigger på rotations-pilen, så viser den at mønstret på for
bagdæk
> skal vende modsat.
> dvs. mønstret på for og bagdæk er de ens de skal bare vende modsat af
> hinanden.>

Jeg tror at det skyldes at dækkene har bedre vejgreb sådan. Bagdækket
har godt greb når du giver gas, Fordækket har godt greb når du bremser.
Mvh hj3
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=180

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


RacerNiels (29-04-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 29-04-03 11:38

"hj3" <hj3.news@kandu.dk> wrote in message
news:3eae4e7a$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg tror at det skyldes at dækkene har bedre vejgreb sådan. Bagdækket
> har godt greb når du giver gas, Fordækket har godt greb når du bremser.

Både ja og nej.
Ja fordi karkassen er bygget til (størst) belastning én vej og den er
omvendt på hhv for- og baghjul når der hhv. bremses og acc.
Nej fordi netop Pilot Road er bygget specifikt til for- ELLER baghjul.
Derved har Michelin rig mulighed for at vende karkassen inden de propper
gummi på

Et dæk der kan køre begge veje - f.eks. Metzeler ME22 - har angivet hvilken
vej det skal rotere når det sidder for eller bag - netop pga opbygningen.
Mønsteret bliver så også vendt, så det foran er "forkert og samler vandet på
midten". Jeg har dog aldrig oplevet noget ubehagelig på den bekostning da
jeg huserede på Madam Blå mk. I (Yamaha XS400 Seca)





Benz... (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 29-04-03 12:10

> Jeg tror at det skyldes at dækkene har bedre vejgreb sådan. Bagdækket
> har godt greb når du giver gas, Fordækket har godt greb når du bremser.
> Mvh hj3
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=180
>
> --

Lyder stadig mystisk! Fordækket triller jo stadig fremad når man bremser og
derfor ser det jo stadig ud som om at den trækker vandet ind mod midten..

Mår man jeg håber at det virker ordenligt, ellers finder jeg jo ud af det!!
;)
Med andre ord håber virkelig at det er rigtigt! ;)

Tak.

mvh Jess R6



hj3 (29-04-2003)
Kommentar
Fra : hj3


Dato : 29-04-03 12:55

"hj3" skrev d. 29-04-03 11:04 dette indlæg :
> Jeg tror at det skyldes at dækkene har bedre vejgreb sådan.
Bagdækket
> har godt greb når du giver gas, Fordækket har godt greb når du
bremser.

Skriver lige igen.
Grunden til at jeg mener at forhjulet bremser bedre sådan, er at jeg
(undskyld samenligningen). Har prøvet at vende dækkene forkert på en
Traktor og da jeg så skulle slæbe noget efter den, fedetede hjulende
bare rundt uden bid.
> Mvh hj3
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=180

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


RacerNiels (29-04-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 29-04-03 11:30

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> wrote in message
news:5Dqra.33964$ws6.682270@news2.nokia.com...
> Så er dækne jo så kommet men jeg undre mig bare over en ting.
> Hvis man kigger på rotations-pilen, så viser den at mønstret på for bagdæk
> skal vende modsat.
> dvs. mønstret på for og bagdæk er de ens de skal bare vende modsat af
> hinanden.

Ja, jeg har heller aldrig rigtig fattet mønsteret i diverse fordæk.
Macadammerne har det samme og Metzeler ME33Laser fra Ruder Konges tid ser
også sådan ud. Der er vist en gammel historie med netop det dæk. Noget med
at de ved en fejl vendte det forkert og fandt ud af at det virkede bedre på
den måde selvom det virkede ulogisk. Anyone??


Niels
S FAU



Benz... (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 29-04-03 12:05

> Ja, jeg har heller aldrig rigtig fattet mønsteret i diverse fordæk.
> Macadammerne har det samme og Metzeler ME33Laser fra Ruder Konges tid ser
> også sådan ud. Der er vist en gammel historie med netop det dæk. Noget med
> at de ved en fejl vendte det forkert og fandt ud af at det virkede bedre

> den måde selvom det virkede ulogisk. Anyone??
>
>
> Niels
> S FAU


Ja jeg vil bare håbe at det spiller!

tak.! mvh Jess R6



Ib Jakobsen (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 29-04-03 12:10

RacerNiels wrote:

> Ja, jeg har heller aldrig rigtig fattet mønsteret i diverse fordæk.
> Macadammerne har det samme og Metzeler ME33Laser fra Ruder Konges tid ser
> også sådan ud. Der er vist en gammel historie med netop det dæk. Noget med
> at de ved en fejl vendte det forkert og fandt ud af at det virkede bedre på
> den måde selvom det virkede ulogisk. Anyone??

Det samme har jeg undret mig over. Stod forleden med to "ens" macadam. Det ene
hed 50E det andet bare 50. Med pilen samme vej var mønstret baglæns på det ene?.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Post (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Post


Dato : 29-04-03 11:53


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:5Dqra.33964$ws6.682270@news2.nokia.com...
> Så er dækne jo så kommet men jeg undre mig bare over en ting.
> Hvis man kigger på rotations-pilen, så viser den at mønstret på for bagdæk
> skal vende modsat.
> dvs. mønstret på for og bagdæk er de ens de skal bare vende modsat af
> hinanden.
> link, billede viser godt nok at de vender modsat hinanden, som
> rotationspilene indikere:
> http://www.michelin.co.uk/moto/sportstouring.html
>
> Jeg har bare antid troet at dækkene skulle dræne vandet væk fra midten,
det
> ser bare ikke ud som om at det er det den gør hvis den vender den
"rigtige"
> vej.


Nu er det jo stort set kun forhjulet der fjerner vand,
medminder dit stel eller andet er skævt og du laver 2 spor.

> Og jeg er nok lidt for meget tøsdreng til at finde udaf om det er rigtigt
> eller forkert, og jeg kan se frem til at glidetur i regnvejr! ;)

Hvis du ikke retter dig efter det de anviser kommer du da først på røvtur.
da jeg formoder at dæk ingenørene ved mere om det end vi gør.

H
Carsten



Benz... (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 29-04-03 12:16


> Nu er det jo stort set kun forhjulet der fjerner vand,
> medminder dit stel eller andet er skævt og du laver 2 spor.
>
> > Og jeg er nok lidt for meget tøsdreng til at finde udaf om det er
rigtigt
> > eller forkert, og jeg kan se frem til at glidetur i regnvejr! ;)
>
> Hvis du ikke retter dig efter det de anviser kommer du da først på røvtur.
> da jeg formoder at dæk ingenørene ved mere om det end vi gør.

Det regner jeg da også med!
Jeg ville bare være sikker, da jeg har hørt om store fejl på dæk. Dog ikke
konstruktions fejl. Men det var heller ikke der jeg tænkte på i dette
tilfælde.

Jeg ville bare høre hvad folket havde og sige, om i kendte noget til de dæk.

mvh Jess R6 (better to be safe, then sorry! :)






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste