Udskiftning af kædekit
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-04-03 17:16

Hej folkens,

Jeg har indkøbt et nyt kædekit til min Diversion. Den nuværende kæde
(fabriksmonteret) er begyndt at "banke" så jeg har besluttet at udskifte den
samt de to tandhjul. Kæden har gået 17.000 km. på 2 år hvilket vel er ok -
uden at være fantastisk.

Min eneste bekymring er, at den nye kæde er af "clip" typen i modsætning til
den nuværende som er en "endeløs" kæde. Nu har jeg kigget lidt på
groups.google.com og fundet flere, der siger at clip'en skal monteres med
den buede ende mod kæderetningen, mens der på pakken med kæden står at den
skal monteres med kæderetningen. Jeg vil jo nødigt montere den forkert - så
derfor vil jeg lige have jeres besyv med.

Bør jeg i øvrigt have et specielt stykke værktøj for at trykke clip-leddet
sammen når det skal samles?

--
Hilsner,
Tony

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-04-03 17:39

Tony Lorentzen wrote:
> [...]
kæderetningen. Jeg
> vil jo nødigt montere den forkert - så derfor vil jeg lige have

....jeg har lært, at det ikke må "blæse" ind i åbningen

> Bør jeg i øvrigt have et specielt stykke værktøj for at trykke
> clip-leddet sammen når det skal samles?

....jeg plejer bare at bruge en polygrip-tang...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : wheeler

Dato : 26-04-03 17:51

"Hans Paulin" <his@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

[KLIP]

Den buede ende i Kæderetningen -> Kørselsretningen

Kan evt. sikres med ståltråd og silikone

Wheeler
--
www.dkfritidmotorcykel.dk/Bernhard_Wheeler

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-04-03 17:55

wheeler wrote:

[snip]

> Den buede ende i Kæderetningen -> Kørselsretningen

Kørselsretningen? Kommer det ikke an på om man samler kæden over eller eller
under tandhjulene?

> Kan evt. sikres med ståltråd og silikone

Ja det kunne jeg læse mig til at bla. Steen Gruby havde "fusket" lidt med.
Det må prøves en dag.

Tak for respons.

Hilsner,

Tony

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-04-03 18:01

Tony Lorentzen wrote:

> Kørselsretningen? Kommer det ikke an på om man samler kæden
over
> eller eller under tandhjulene?

....*kædens* kørselsretning...
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-04-03 18:11

Hans Paulin wrote:

> ...*kædens* kørselsretning...

Jeg ved det - jeg prøvede bare at være sjov på wheelers bekostning

Hilsner,

Tony

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-04-03 20:23

Tony Lorentzen wrote:

> Jeg ved det - jeg prøvede bare at være sjov på wheelers
bekostning

....nå okay
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82

Fra : Armand

Dato : 27-04-03 16:07

Tony Lorentzen <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
> wheeler wrot

> Ja det kunne jeg læse mig til at bla. Steen Gruby havde "fusket" lidt med.
> Det må prøves en dag.

"En dag"???

Det er sgu' for sent at "prøve" hvis/når at kæden taber samleleddet! =
Når du nu selv monterer og samler kæden, er det da enkelt at affedte
yderlaskens flade og samleclips'en inden montage og efterfølgende smadre det
færdigtmonterede led til med flydende pakning. Så hvorfor udsætte sagen??

--
Armand

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-04-03 18:15

Armand wrote:

> "En dag"???

Ja - en dag. F.eks. i morgen - det er også en dag.

> Det er sgu' for sent at "prøve" hvis/når at kæden taber samleleddet!

Det gør den vel heller ikke så længe jeg monterer det korrekt og i øvrigt
sørger for at køre med korrekt smøring og opspænding?

> [...]
> affedte yderlaskens flade og samleclips'en inden montage og
> efterfølgende smadre det færdigtmonterede led til med flydende

Jeg skal lige have fat i tingene til at foretage "indgrebet" - det er ikke
noget jeg har liggende på "lager", men lur mig om ikke det er blevet gjort
inden vi kommer over og drikker jeres øl på lørdag

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-04-03 20:23

Tony Lorentzen wrote:

> Ja - en dag. F.eks. i morgen - det er også en dag.

> Det gør den vel heller ikke så længe jeg monterer det korrekt og i øvrigt
> sørger for at køre med korrekt smøring og opspænding?

Og så alligevel: Jeg hr selv kørt med clips-samleled, og er udmærket klar
over hvordan den skal monteres:
* 'Pladerne' skal klemmes godt sammen inden clipsen sættes på
* Clipsens lukkede ende skal vende fremad ifht. kædens omløbsretning
* Clipsen kun lige skal have et hurtigt dask, så den hopper i indgreb,
altså ikke noget med at vride den åben, for så at liste den på.

Alt blev udført med yderste omhyggelighed, og alligevel opdagede jeg en dag
at clipsen manglede! =
Så nu kører jeg med nitteled, men alternativt kunne jo benyttes en godt
sikret clips, det er ihvertfald mit krav fremover.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Armand

Dato : 27-04-03 20:29

> Det gør den vel heller ikke så længe jeg monterer det korrekt og i øvrigt
> sørger for at køre med korrekt smøring og opspænding?

Desværre alt for tit, jo! =

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 27-04-03 21:18

Armand wrote:

> Desværre alt for tit, jo! =

Urgh. Nå men jeg må få fat i noget flydende pakning og ståltråd.

Mon der er nogen, der har en illustration eller et billed af hvorledes det
gøres?

--
Tony

Fra : Post

Dato : 26-04-03 17:50

> [...]
> skal monteres med kæderetningen. Jeg vil jo nødigt montere den forkert -

> derfor vil jeg lige have jeres besyv med.

Tror roligt du kan stole på producenten,

> Bør jeg i øvrigt have et specielt stykke værktøj for at trykke clip-leddet
> sammen når det skal samles?

Nej en alm tang er nok,

Carsten