kronrørsleje
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 25-04-03 19:09

Jeg er efterhånden overbevist om at det er kronrørsleje(rne) der siger
"klonk", så jeg vil lige spænde det lidt... Men hvos meget må man spænde det
uden det tager skade ??? I Haynes siger de først 48 Nm, løsne helt, og
endelig 16 Nm... Men det kræver en speciel dims til momentnøglen at spænde
leje med, så jeg vil bare lige give det et lille dask *g*.. Men hvor meget
er for meget, 1/4 omgang, ½ omgang, eller ???.

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : MKS - 74

Dato : 25-04-03 19:26

On Fri, 25 Apr 2003 20:09:03 +0200, "Peter Jakobsen"
<pjakob-sletdette-@teliamail.dk> wrote:

> [...]
>leje med, så jeg vil bare lige give det et lille dask *g*.. Men hvor meget
>er for meget, 1/4 omgang, ½ omgang, eller ???.

Det korrekte moment ligger tit indenfor mindre end 1/4 omgang forstået
på den måde at ligger det udenfor denne 1/4 omgang så er det enten for
løst eller for stramt (for stramt kan være direkte livsfarligt) - Det
er noget man har "i hånden" når man har prøvet det et par gange,Haynes
nævner næsten altid et moment spændt med specialværktøjet med
tappene,men ikke engang værkstederne bruger altid dette....en måde at
gøre det på,hvis ikke man har dette specialværktøj og er helt på bar
bund er f.eks at notere stillingen nu (hvor det er løst) løsne helt og
så dreje til samme stilling + 1/8 omgang (1/4 hvis det virker meget
løst),samle helt og så foretage en dynamisk køretest hvor lejet
belastes (det er _ikke_ nok bare at dreje styret ved stilstand),vær
meget opmærksom på om det går den mindste smule stramt,det må det
_overhovedet_ ikke.Er det så stadig for løst må du prøve med
yderligere en 1/8 omgang og så fremdeles...

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Brian W.

Dato : 25-04-03 19:59

Peter Jakobsen wrote:
> [...]
> momentnøglen at spænde leje med, så jeg vil bare lige give det et
> lille dask *g*.. Men hvor meget er for meget, 1/4 omgang, ½ omgang,

Ud til Finn. Han må sku ku stramme den sjover.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 26-04-03 02:41

Peter Jakobsen <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en
> [...]
> leje med, så jeg vil bare lige give det et lille dask *g*.. Men hvor meget
> er for meget, 1/4 omgang, ½ omgang, eller ???.

Der er jo mange detaljer/ting vedr. kronrørslejer. Men for det første hvis
du spænder det for meget vil du opdage at motorcyklen er svær at styre, for
den er jo tungere at dreje og derfor kommer man til at dreje lidt for meget
og så bliver den overstyret; så man risikerer at vælte. Dette gælder også
for ligeudkørsel på motorveje for man drejer jo hele tiden en lille smule på
styret. Så hvis du altså spænder lejerne for meget er den altså ubehagelig
at køre, hvilket altså i sig selv sætter grænsen.

Jeg går ud for at der er koniske rullelejer i din Yamaha, for med kuglelejer
er det jo mere risikabelt at spænde for meget. På min gamle Honda CB 750 var
der originalt kuglelejer, til hvilke man kunne købe løse kugler, men på et
tidspunkt kom der fejl i dem så den blev solgt blandet i to størrelser med
ca.1/10 mm forskel på kuglers diametre, så hvis man ikke var klar over dette
fik man let kronrrørslejer som hurtigt resulterede i et par kugler der havde
indbanket deres placering under ligeud kørsel. Jeg fik lavet konisk
rullelejer til min, og så med forskelligt antal rulle i de 2 lejer for at
fjerne muligheden for ens fremtidige "gentagelseshak".

Det andet, vedr. spænding med moment når man ikke kan bruge momentnøglerne,
så plejer jeg altid at sætte en lignende genstand op i skruestikken og på
den føle hvor hårdt jeg trækker, eller hvor meget møtrikken drejer, når det
får den rigtige moment, for så bagefter at udføre den samme handling det
aktuelle sted uden brug af momentnøgle. På min BMW har jeg problemet på de 4
bolte som holder leddet til baghjulskardanakslen på gearkassen.
På min Honda CB750 tog jeg og spændte med en "kørner" og mærkede den
efterfølgende placering op med speedmarker for hvis kronrørslejet var for
løst eller stramt at flytte positionen i forhold til speedmarkerstregen, for
man kan jo bagefter mærke om det er for løst eller stramt. Og jeg prøvede
(prøver) jo først efter tilspændingen, at aktivere forbremsen når jeg
skubbede motorcyklen frem medens jeg havde en finger ved topkronrørslejet og
derved kunne mærke om der varslup.

Mvh.
Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 26-04-03 12:57

> [...]
> leje med, så jeg vil bare lige give det et lille dask *g*.. Men hvor meget
> er for meget, 1/4 omgang, ½ omgang, eller ???.

Kronrørslejerne skal stort set kun spændes til "med hånden + lidt mere".
Hvis det drejer sig om kuglelejer skal der ikke særligt meget til førend at
kuglerne bliver trykket ned i banerne, hvorved at man får et "hak" i styrets
bevægelse når kuglerne komer forbi dette aftryk. For koniske rullelejers
vedkommende skal der nok lidt mere til; men risikoen er der så afgjort!

Jeg kender godt til disse *klonks*; men har nu aldrig kommet til
irritationspunktet hvor overvejelserne over arnestedet har trådt ind,
hvorfor jeg også har lurepasset lidt i tråden til d.d.
Jeg tror dog ikke at det er i kronrøret at larmen skal findes; men til
gengæld er det ulige lettere at kontrollere dette under kørslen end selve
teleskopets mekanik:
Du ved sikkert helt præcist i hvilke situationer hvor larmen forekommer, og
kan derfor uden videre køre ud og fremprovokere nogle *klonk´s*. Hvis du gør
det, så burde du samtidig kunne komme til at klemme med et par fingre
omkring øvre bro ved kronrøret og således at stel/kronrør samtidig berøres -
Kan du dét, vil du tydeligt kunne mærke(!) om der er bevægelse eller ej lige
dér når *klonk'et* forekommer!

Personligt tror jeg snarere at sagen ligger begravet i teleskopets
støddæmper-mekanik der "sætter sig" når støddæmperens ventil lukker af for
oliegennemgangen :-/
Eller måske er det den øverste glidering der er en mm for kort og derved kan
lade sig flytte en smule førend at den lader inderrøret glide :-/

--
Armand.
(der håber at strengen vil udvikle sig sålesdes at han kan blive klogere)

Fra : casper jensen

Dato : 26-04-03 15:27

snip

> [...]
> bevægelse når kuglerne komer forbi dette aftryk. For koniske rullelejers
> vedkommende skal der nok lidt mere til; men risikoen er der så afgjort!

Kan kun tilslutte mig de kun skal spændes tilmed hånden. Hari forbindelse
med vinterservicen Gpz500s efterset og smurt kronrørslejerne.
blot tilspænding med hånden fjernede alt slør i kronrørslejerne. momemt
opgivelsen sikkert tilspændingen af kontramøtrikken.

casper
gpz500s

Fra : Armand

Dato : 26-04-03 16:30

casper jensen <casperjensen(FJERN)@e-mail.dk> skrev i en

> [...]
momemt
> opgivelsen sikkert tilspændingen af kontramøtrikken.

Jeg havde lige Lillefrøens manual på bordet i.f.m. indlægget om diesel som
kæderens, så det var let at efterkontrollere dér:
Det ér kontramøtrikken (=den der sidder ovenpå øverste bro) der er opgivet
et tilspændings-moment på (ca. 4 kgm er fandeme også meget ) !!

Kapitlet angiver forøvrigt også at man skal bruge sin fingerspitzengefühl
under tilspænding af lejerne: Med forhjulet fri af jorden skal man spænde
lidt af gangen uden at styrets bevægelse begynder at kunne spores trægt!!

--
Armand.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 27-04-03 16:29

> [...]
> Armand.
> (der håber at strengen vil udvikle sig sålesdes at han kan blive klogere)

jamen, det irriterer mig egentlig heller ikke, jeg ville jo bare gerne vide
hvad det var der sagde sådan
Jeg er dog kommet lidt længere, det er IKKE bremse-relateret, da lydene godt
kan komme når man bruger forbremsen...
Det er (99% sikker) ikke kæden, da det kan forekomme under kraftig
acceleration.
Og "klonk" er måske et dumt ord, det er en nærmere som noget metal der
rasler lidt imod hinanden (ja, det lyder som om der er noget der sidder
løs)..
Men jeg mener jeg har chekket alt, og det bliver hverken værre eller bedre..
Der er INTET at mærke mht. styringen, hverken ved kraftige opbremsninger,
acceleration eller sving...

Hvis det er krontørslejet, der er en lille smule løs, hvordan skulle man så
mærke det når man kører ???

Måske skulle man bare gå over til Franz Kroon, inden jeg splitter det hele
ad, det er garanteret bare en bagatel..

Fra : Armand

Dato : 27-04-03 17:09

> [...]
bedre..
> Der er INTET at mærke mht. styringen, hverken ved kraftige opbremsninger,

Er det din første kåbebeklædte model, og hvor længe har du kørt den?
Kåbe-modeller har tit en eller anden vibration der følger en bestemt
frekvens og er ganske uskadelig, omend særdeles irritierende!

--
Armand.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 27-04-03 19:13

> [...]
> Kåbe-modeller har tit en eller anden vibration der følger en bestemt
> frekvens og er ganske uskadelig, omend særdeles irritierende!

Det er (desværre) ikke vibrationer, det kan komme ved alle omdrejninger...
Tror jeg vil over og snakke med Franz Kroon i morgen...
Jeg vil lige være helt sikker på hvad det er, og det kan han sikkert hurtigt
sige mig...

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 28-04-03 02:27

> [...]
> Tror jeg vil over og snakke med Franz Kroon i morgen...
> Jeg vil lige være helt sikker på hvad det er, og det kan han sikkert

Jeg havde for et par år siden en klonk lyd, og lidt hukken ved standsninger
som mindede om kronrørsproblemer. Det viste sig at det at det var
forhjulslejerne i et da købt helstøbt originalt forhjul til min BMW boxer
fra 1976, det tidligere var ødelagt vedet uheld. Jeg havde monteret
forhjulet med det opgivne moment på hjulakslen, men det viste sig så, da jeg
fandt forklaringen, at der manglede afstandstykket mellem de 2 koniske
rullelejer i forhjulet, hvorved jeg så ved at spænde det som standard fik
banket rullerene ind i lejeskålene. Klonken kom lidt efter lidt og blev
værre og værre.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 28-04-03 15:49

GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> [...]
> fandt forklaringen, at der manglede afstandstykket mellem de 2 koniske
> rullelejer i forhjulet, hvorved jeg så ved at spænde det som standard fik

Øh?
Koniske lejer indeholder da den fordel at de ikke(!) skal monteres med
afstandsrør imellem inder-ringene, ligesom man f.eks bruger imellem de
radial-lejer man bruger i hjulene på motorcykler!
Faktisk risikerer man at de to modsat vendte koniske lejer ikke vil kunne
spændes sammen hvis et givent rør imellem dem er blot 1/10mm for langt :-|

--
Armand.