/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
vil ikke starte
Fra : BL


Dato : 25-04-03 12:43

Har de sidste dage rodet med en suzuki gsxr1100 der ikke vil starte.
Gnisten på tændrørene virker svag (gullig) og gnisten springer ikke i
gnistgabet men derimod fra centerelektroden og ud på kanten af tændrøret.
Har prøvet med et par nye tændrør og det ændrede ingenting...
Kan den svage gnist som ikke springer i gnistgabet være årsag til
startproblemerne??

Hvad er årsagen til den svage gnist og ikke mindst hvorfor springer ikke i
gnistgabet

Mvh BL



 
 
GERT BO THORGERSEN (25-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 25-04-03 14:46


BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
news:3ea91f00$0$52151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Har de sidste dage rodet med en suzuki gsxr1100 der ikke vil starte.
> Gnisten på tændrørene virker svag (gullig) og gnisten springer ikke i
> gnistgabet men derimod fra centerelektroden og ud på kanten af tændrøret.
> Har prøvet med et par nye tændrør og det ændrede ingenting...
> Kan den svage gnist som ikke springer i gnistgabet være årsag til
> startproblemerne??
>
> Hvad er årsagen til den svage gnist og ikke mindst hvorfor springer ikke i
> gnistgabet
>
> Mvh BL
>
Under alle omstændigheder skal du prøve om gnisten kan springe mindst 7 - 8
mm hvis du lader den springe fra tændkablet og ned til motorblokken
(topstykket) - altså tændrørshætten taget af kablet - for under
kompressionen får gnisten det ca. så meget svære at springe som det
kompressionen er. Altså ca. 10 gange sværere og derfor kun en resulterende
gnistlængde på 7 mm /10 = 0,7 mm under kompressionen kontra de 7 mm under
kun atmosfærisk lufttryk på 1.
Prøv dette først. Du kan lettest holde tændkablet med en isoleret tang.

Mvh. Gert Thorgersen







BL (26-04-2003)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 26-04-03 09:32


"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:b8becr$77p$1@news.loxinfo.co.th...
>
> BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> news:3ea91f00$0$52151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Har de sidste dage rodet med en suzuki gsxr1100 der ikke vil starte.
> > Gnisten på tændrørene virker svag (gullig) og gnisten springer ikke i
> > gnistgabet men derimod fra centerelektroden og ud på kanten af
tændrøret.
> > Har prøvet med et par nye tændrør og det ændrede ingenting...
> > Kan den svage gnist som ikke springer i gnistgabet være årsag til
> > startproblemerne??
> >
> > Hvad er årsagen til den svage gnist og ikke mindst hvorfor springer ikke
i
> > gnistgabet
> >
> > Mvh BL
> >
> Under alle omstændigheder skal du prøve om gnisten kan springe mindst 7 -
8
> mm hvis du lader den springe fra tændkablet og ned til motorblokken
> (topstykket) - altså tændrørshætten taget af kablet - for under
> kompressionen får gnisten det ca. så meget svære at springe som det
> kompressionen er. Altså ca. 10 gange sværere og derfor kun en resulterende
> gnistlængde på 7 mm /10 = 0,7 mm under kompressionen kontra de 7 mm under
> kun atmosfærisk lufttryk på 1.
> Prøv dette først. Du kan lettest holde tændkablet med en isoleret tang.
>
> Mvh. Gert Thorgersen
>

Ingen problemer her, gnisten springer let 10 mm. fra tændrørskablet til
stel...!

Mvh Bl



Armand (26-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-04-03 13:02


BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
news:3eaa43da$0$52132$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> news:b8becr$77p$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> > news:3ea91f00$0$52151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Har de sidste dage rodet med en suzuki gsxr1100 der ikke vil starte.
> > > Gnisten på tændrørene virker svag (gullig) og gnisten springer ikke i
> > > gnistgabet men derimod fra centerelektroden og ud på kanten af
> > > tændrøret. Har prøvet med et par nye tændrør og det ændrede
> > > ingenting............
> > > Hvad er årsagen til den svage gnist og ikke mindst hvorfor springer
> > > ikke i gnistgabet
> > >
> > Under alle omstændigheder skal du prøve om gnisten kan springe mindst
> > 7 - 8 mm hvis du lader den springe fra tændkablet og ned til
motorblokken
>
> Ingen problemer her, gnisten springer let 10 mm. fra tændrørskablet til
> stel...!

Det ER dine tændrør der er færdige p.g.a. drukning!
Af en eller anden grund er specielt GSXR'erne er hårde ved NGK-rør, og
derved kan det sagtens hænde at også de ny-isatte rør ligeledes er druknet
inden
at modellen nåede at slå den første prut :-/
Af samme grund er udskiftning af NGK-rør efterhånden bleve et af mine
mantra'er her på gruppen: Find en forhandler (mc- , bildillen eller
autogrossist), der kan levere et sæt kompatible rør af alternativ fabrikat
(Bosch, Champion, Denso, ?? ) istedet for a blive ved at pumpe $$ i lommen
på en fabrikant der ikke kan konstruere sig udenom dét problem :-|

Du skriver ikke tydeligt i hvilken startsituation at du står :-/
Hvis det er forårs-opstart efter vinteren, endsige anden længerevarende
(måneder, såvel som uger!) stilstand, kan den bensin der befinder sig i
karbunaderne have mistet alt sit boost og derfor drukne NGK'erne
øjeblikkeligt, som var det diesel man brugte
Er det tilfældet, så tøm svømmerhusene for deres indhold af gammel bensin
v.h.a. dertil forekommende bundskrue og efterfyld* v.h.a. PRI (v: vacuum
bensinhane) inden at du atter forsøger med et sæt friske tændrør!

(*)
Specielt hvis det er lige ovenpå vinteropstaldningen, kan der tillige typisk
forekomme kondens i bunden af tanken, og dén lukkes direkte ned i
svømmerhusene når der bruges PRI (såvel som Res)!
Bruger du PRI til at efterfylde efter en tømning kan det derfor være en god
ide lige at tømme svømmerhusene endnu engang, således at vand i karburatoren
ikke bliver et tillægs-problem der kommer skjult ind fra højre og forstyrrer
diagnosticeringen - Alt vand i tanken må formodes at være skyllet med ved
første fyldning af karbunaderne, så efterfølgende burde man kunne bruge PRI
uden nogen tvivl til kvaliteten af fluidum'et!!!

--
Armand.






BL (26-04-2003)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 26-04-03 16:35


> Det ER dine tændrør der er færdige p.g.a. drukning!
> Af en eller anden grund er specielt GSXR'erne er hårde ved NGK-rør, og
> derved kan det sagtens hænde at også de ny-isatte rør ligeledes er druknet
> inden
> at modellen nåede at slå den første prut :-/
> Af samme grund er udskiftning af NGK-rør efterhånden bleve et af mine
> mantra'er her på gruppen: Find en forhandler (mc- , bildillen eller
> autogrossist), der kan levere et sæt kompatible rør af alternativ fabrikat
> (Bosch, Champion, Denso, ?? ) istedet for a blive ved at pumpe $$ i lommen
> på en fabrikant der ikke kan konstruere sig udenom dét problem :-|
>
> Du skriver ikke tydeligt i hvilken startsituation at du står :-/
> Hvis det er forårs-opstart efter vinteren, endsige anden længerevarende
> (måneder, såvel som uger!) stilstand, kan den bensin der befinder sig i
> karbunaderne have mistet alt sit boost og derfor drukne NGK'erne
> øjeblikkeligt, som var det diesel man brugte
> Er det tilfældet, så tøm svømmerhusene for deres indhold af gammel bensin
> v.h.a. dertil forekommende bundskrue og efterfyld* v.h.a. PRI (v: vacuum
> bensinhane) inden at du atter forsøger med et sæt friske tændrør!
>
> (*)
> Specielt hvis det er lige ovenpå vinteropstaldningen, kan der tillige
typisk
> forekomme kondens i bunden af tanken, og dén lukkes direkte ned i
> svømmerhusene når der bruges PRI (såvel som Res)!
> Bruger du PRI til at efterfylde efter en tømning kan det derfor være en
god
> ide lige at tømme svømmerhusene endnu engang, således at vand i
karburatoren
> ikke bliver et tillægs-problem der kommer skjult ind fra højre og
forstyrrer
> diagnosticeringen - Alt vand i tanken må formodes at være skyllet med ved
> første fyldning af karbunaderne, så efterfølgende burde man kunne bruge
PRI
> uden nogen tvivl til kvaliteten af fluidum'et!!!
>
> --
> Armand.

Hej armand
Efter vinterens opbevaring skiftede jeg til nye NGK tændrør. De første 4-5
gange startede cyklen med det samme og kørt perfekt. Men den sidste gang
ville den slet ikke ("højst prutte lidt").
Med hensyn til vand i benzinen så tror jeg ikke det er problemet da jeg gav
den en snaps (dvs lidt benzin ned i tændrørshullet) og selv det kunne den
ikke antænde.

Køber nogle nye tændrør på mandag fra en anden producent.

Mvh BL



Armand (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-03 11:51


BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
news:3eaaa702$0$52135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Det ER dine tændrør der er færdige p.g.a. drukning!
> > Du skriver ikke tydeligt i hvilken startsituation at du står :-/
> > Hvis det er forårs-opstart efter vinteren, endsige anden længerevarende
> > (måneder, såvel som uger!) stilstand, kan den bensin der befinder sig i
> > karbunaderne have mistet alt sit boost og derfor drukne NGK'erne
>
> Efter vinterens opbevaring skiftede jeg til nye NGK tændrør. De første 4-5
> gange startede cyklen med det samme og kørt perfekt. Men den sidste gang
> ville den slet ikke ("højst prutte lidt").

Så er det jo ikke "diesel-bensin" der er skyld i miseren!
Anyhow, så er der et eller andet med samspillet imellem GSXR og NGK, så blot
en enkelt prut ved koldstart kan kvæle gnistlysten, så alternative rør ér et
godt alternativ når det lige er dét problem at man står med!

> Med hensyn til vand i benzinen så tror jeg ikke det er problemet

Det omkring vandet nævnte jeg også kun i forlængelse af
svømmerhus-tømning/genfyldning; men det kan være en god ide at give sin tank
en spritkur her tidligt på sæsonen, således at man ikke pludselig står med
problemet den dag man endelig får brug for reservetanken!

> ............. gav den en snaps (dvs lidt benzin ned i tændrørshullet) og
selv det kunne
> den ikke antænde.

Det tror sgu' da jeg!
Hvis ikke at dét er at drukne tændrørene, så ved jeg altså ikke :-/
Kør evt. cylindrene tørre ved at lade starteren trække et godt stykke tid
uden rørene i, førend at du monterer de nye rør!

> Køber nogle nye tændrør på mandag fra en anden producent.

NGK sidder tungt på markedet, så vær beredt på at skulle køre (ringe?) noget
rundt førend at du finder et sted der har alternativer, endsige kan skaffe
den hjem!
--
Armand.



kenn@diversion.dk (27-04-2003)
Kommentar
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 27-04-03 17:03

"Armand" skrev i meddelelsen news:b8gdal$1g78$1@news.cybercity.dk...

> NGK sidder tungt på markedet, så vær beredt på at skulle køre (ringe?)
noget
> rundt førend at du finder et sted der har alternativer, endsige kan skaffe
> den hjem!

Man kunne evt. selv finde nr. på de tændrør man skal bruge. Jeg fandt på et
tidspunkt en lille tabel hvor man kunne finde denso nr. ud fra NGK nr. Den
er lagt op på min hjemmeside www.diversion.dk

Sansynligheden for at finde rørene er måske lidt større, hvis man selv gider
have besværet med at finde det rette nr på det.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



BL (27-04-2003)
Kommentar
Fra : BL


Dato : 27-04-03 19:11



>
> Man kunne evt. selv finde nr. på de tændrør man skal bruge. Jeg fandt på
et
> tidspunkt en lille tabel hvor man kunne finde denso nr. ud fra NGK nr. Den
> er lagt op på min hjemmeside www.diversion.dk
>
> Sansynligheden for at finde rørene er måske lidt større, hvis man selv
gider
> have besværet med at finde det rette nr på det.

Er det mig der trænger til briller eller findes NGK- JR10B ikke på din
liste???
Mvh BL



kenn@diversion.dk (27-04-2003)
Kommentar
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 27-04-03 20:24

"BL" skrev i meddelelsen
news:3eac1cec$0$52154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Er det mig der trænger til briller eller findes NGK- JR10B ikke på din
> liste???
> Mvh BL

Jeg kan heller ikke finde dem på listen. Hvis du fremskaffer nr. på et
tidspunkt kan jeg da føje det til. Evt. kunne man skrive udfor hvilken mc
det passer på.


--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



kenn@diversion.dk (27-04-2003)
Kommentar
Fra : kenn@diversion.dk


Dato : 27-04-03 20:38

"BL" skrev i meddelelsen
news:3eac1cec$0$52154$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...


> Er det mig der trænger til briller eller findes NGK- JR10B ikke på din
> liste???
> Mvh BL

Efter en smule søgning på google fandt jeg det. Denso røret hedder X31ETE

--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271



GERT BO THORGERSEN (28-04-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 28-04-03 02:17


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:b8gdal$1g78$1@news.cybercity.dk...
>
> BL <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> news:3eaaa702$0$52135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > > Det ER dine tændrør der er færdige p.g.a. drukning!
> > > Du skriver ikke tydeligt i hvilken startsituation at du står :-/
> > > Hvis det er forårs-opstart efter vinteren, endsige anden
længerevarende
> > > (måneder, såvel som uger!) stilstand, kan den bensin der befinder sig
i
> > > karbunaderne have mistet alt sit boost og derfor drukne NGK'erne
> >
> > Efter vinterens opbevaring skiftede jeg til nye NGK tændrør. De første
4-5
> > gange startede cyklen med det samme og kørt perfekt. Men den sidste gang
> > ville den slet ikke ("højst prutte lidt").
>
> Så er det jo ikke "diesel-bensin" der er skyld i miseren!
> Anyhow, så er der et eller andet med samspillet imellem GSXR og NGK, så
blot
> en enkelt prut ved koldstart kan kvæle gnistlysten, så alternative rør ér
et
> godt alternativ når det lige er dét problem at man står med!
>
> > Med hensyn til vand i benzinen så tror jeg ikke det er problemet
>
> Det omkring vandet nævnte jeg også kun i forlængelse af
> svømmerhus-tømning/genfyldning; men det kan være en god ide at give sin
tank
> en spritkur her tidligt på sæsonen, således at man ikke pludselig står med
> problemet den dag man endelig får brug for reservetanken!
>
> > ............. gav den en snaps (dvs lidt benzin ned i tændrørshullet) og
> selv det kunne
> > den ikke antænde.
>
> Det tror sgu' da jeg!
> Hvis ikke at dét er at drukne tændrørene, så ved jeg altså ikke :-/
> Kør evt. cylindrene tørre ved at lade starteren trække et godt stykke tid
> uden rørene i, førend at du monterer de nye rør!
>
> Armand.
>
Hvis du hælder benzin bliver tændrørene våde og samtidig får du for fed en
blanding som ikke vil antænde, som Armand skriver. Blandingen kan antænde
mellem ca. 7:1 til ca. 22:1, regnet i vægten af luft:benzin. Den
ideelle/normale blanding er ca. 13:1 (12,7 : 1).
Man kan dog på nyere typer motorer høre nævnt f.eks. 30:1 som er samlet for
hele cylinderen, men hvor forbrændingen foregår i en "bobbel", med rigtig
blanding, omgivet af luft uden benzin.

Gert Thorgersen



Jon Larsen (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 25-04-03 17:22


> Har de sidste dage rodet med en suzuki gsxr1100 der ikke vil starte.
> Gnisten på tændrørene virker svag (gullig) og gnisten springer ikke i
> gnistgabet men derimod fra centerelektroden og ud på kanten af tændrøret.

> Hvad er årsagen til den svage gnist og ikke mindst hvorfor springer ikke i
> gnistgabet
>
> Mvh BL
>
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det skulle vel aldrig være NGK- tændrør du køre med ???

Har du tjekket om elektrodeafstanden passer ?

At gnisten springer det forkerte sted, er muligvis samme syndrom som med
mine NGK-rør.

Der lægger sig en belægning efter druknng af tændrørene der gør at gnisten
springer forkert. Hvad det er for en belægning ved jeg ikke, men det kan
ikke fjernes ved bagning i ovn eller rensning med stålbørste. Der skal en
glasblæsning til eller en nat i cellulosefortynder.


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste