kobling?
Fra : OKD

Dato : 23-04-03 18:05

Jeg oplevet engang imellem, når der bliver givet gas ved omkring 7-8 omdr.
at gassen ligesom "springer" 1-2 omdrejninger.
Kan det være koblingen der er ved at være slidt eller?

OKD/CBR1000

Fra : Armand

Dato : 23-04-03 18:22

OKD <okd@email.dk> skrev i en
> Jeg oplevet engang imellem, når der bliver givet gas ved omkring 7-8 omdr.
> at gassen ligesom "springer" 1-2 omdrejninger.
> Kan det være koblingen der er ved at være slidt eller?

Hvis ikke at der er andre faktorer der påvirker koblingen, så er det
givetvis nedslidningen der er igang
Hvis du gransker omkring det, så er det sikkert lige omkring max
drejningsmoment at det sker!
Det ér drejningsmomentet der trækker igennem (à hjulspinn), løfter til en
power-wheelie og trækker koblingen igennem, og de første varsler af en slidt
koblng får man i lavere gear og lige omkring max-moment - Senere under
nedslidningen vil området hvorunder den trækker igennem blive bredere,
ligesom at det forekommer i stedse højere gear!

--
Armand.

Fra : OKD

Dato : 24-04-03 17:21

> Hvis du gransker omkring det, så er det sikkert lige omkring max
> drejningsmoment at det sker!

Ja, det er netop omkring max drejningsmoment i de lavere gear det sker.
Nå-ja, bare jeg kender årsagen - så kan jeg jo altid overveje at få skiften
koblingen hvis det bliver helt ulideligt.

Ved du hvor sådan noget kan gøres billigt (kbh. området)?

Fra : Armand

Dato : 25-04-03 08:51

OKD <okd@email.dk> skrev i en
> [...]
> Nå-ja, bare jeg kender årsagen - så kan jeg jo altid overveje at få
skiften
> koblingen hvis det bliver helt ulideligt.

Gransk så lige i sagen, og opdag at koblingen ved et højere omdrejningstal
atter kan "få fat" til trods for at ydelsen (à: HK) stiger og modellen
accelerer maksimalt!
Derigennem har du da erfaret at drejningsmoment intet(!) har med
accelereation at gøre - kun "træk" (á koblings-slip; hjulspinn;
wheelie-løft; slæbet op af bakke)

> Ved du hvor sådan noget kan gøres billigt (kbh. området)?

Jeg sidder i østjyland, så dét har jeg ikke overblikket over
Men det er ellers en rimelig enkel operation at udføre selv!!

--
Armand.